Stuttgart. De rallygeschiedenis van de Porsche 911 ver weg van verharde wegen begon voor de eerste overwinning in de Parijs-Dakar Rally in 1984. Vroege uitstapjes in de East African Safari Rally in de jaren 1970 blijven een sterke herinnering. Terwijl de styling van het optionele Rallye Design Package voor de 911 Dakar sterk leunt op de winnende auto van 1984, biedt Porsche drie exclusieve wraps voor de 911 Dakar die het uiterlijk van de deelnemers uit 1971, 1974 en 1978 aan de Oost-Afrikaanse Safari Rally herhalen.
Rallye 1971: vijfde plaats voor Pools 911-team
Dit evenement voerde deelnemers meer dan 5.000 km door savanne, woestijnbos en de hooglanden van Kenia en wordt beschouwd als een van de zwaarste rally’s van allemaal. Porsche ging de uitdaging voor het eerst aan met een fabrieksteam in 1971. Uiterlijk waren de aangepaste 911 S-modellen alleen herkenbaar aan de eenvoudige zwarte stickers op de motorkap, de voorvleugels en de deuren. De Rallye 1971-stickerset voor de 911 Dakar keert terug naar dit ontwerp en voegt het wedstrijdnummer 19 toe, dat behoorde tot de meest succesvolle 911 in deze rally – een auto die in 1971 vijfde werd, bestuurd door Poolse coureurs Sobiesław Zasada en Marian Bień. De stickerset is verkrijgbaar voor €4.165.
Rallye 1974: Björn Waldegård gaat de strijd
aan De East African Safari Rally bestond uit ongelooflijk lange etappes – in 1974 werd de wedstrijd verdeeld in drie secties van 1.450 tot 2.019 kilometer, die de teams in slechts vijf dagen moesten afleggen. Van de 99 auto’s die meededen, haalden er slechts 16 de finish. De Zweedse rallykampioen Björn Waldegård, die al twee keer de Rallye Monte Carlo had gewonnen in een Porsche, hield lange tijd de leiding naast bijrijder Hans Thorszelius in de 911 Carrera 2.7 RS en begon het derde deel met een voorsprong van 36 minuten op de tweede plaats. Maar een beschadigde wishbone kostte hem 72 minuten en uiteindelijk hield Waldegård stand om tweede te worden. Kenmerkend voor de stickers van de hoofdsponsor waren de blauwe strepen die de schouderlijnen van de verder witte auto volgden. De huidige wrap neemt dit thema over, zij het met smallere strepen en aangevuld met het Porsche-logo op de onderranden van de deuren. De Rallye 1974 stickerset is verkrijgbaar voor €4.165.
Rally 1978: het legendarische racedesign
Björn Waldegård was nog niet af. Met een van de twee 911 SC Group 4-auto’s die speciaal voor dit doel zijn gebouwd, gaf de Zweed het nog een kans in Kenia en liet hij de concurrentie al snel zien dat hij op de overwinning was ingesteld. Uiteindelijk zou de Oost-Afrikaanse Safari Rally echter opnieuw verraderlijk blijken: wishbone, schokdemper, aandrijfas – Waldegårds Porsche liep te veel schade op, in sommige gevallen verre van helpende handen. De snelle Zweed moest genoegen nemen met de vierde plaats, terwijl het Zuid-Afrikaanse duo Vic Preston Jr. en John Lyall tweede werd. De stickers van de sponsor bestonden uit golfvormige oppervlakken in oranje en licht- en donkergrijs, bekend over de hele wereld dankzij de activiteiten van het Martini Racing Team dat in 1958 werd opgericht. Nogmaals, Porsche-ontwerpers hebben de historische stickers hier respectvol geherinterpreteerd. De wedstrijd nummer 14 op de deuren was die van de als tweede geplaatste Vic Preston Jr. De Rallye 1978 stickerset is verkrijgbaar voor €5.950.
Alle stickersets zijn af fabriek te bestellen via de Porsche Exclusive Manufaktur. De Rallye 1971 en Rallye 1974 stickersets kunnen ook later besteld worden via Porsche
Tequipment bij Porsche Centres.