- DS Performance, de competitietak van DS Automobiles, begint aan zijn achtste seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap.
- De divisie werd oorspronkelijk opgericht om deel te nemen aan seizoen 2 van het 100% elektrische kampioenschap en is verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de DS E-TENSE FE-krachtbronnen
- Na zowel de rijders- als teamtitels in 2019 en 2020 te hebben veroverd, heeft DS Performance een missie om de kroon te heroveren in seizoen 9, dat vanaf 14 januari in Mexico van start gaat
Het negende seizoen van het ABB FIA Formule E-kampioenschap gaat op zaterdag 14 januari van start op het circuit van Mexico-Stad. Het is een sleutelmoment dat het debuut van de Gen 3-auto zal markeren, die krachtiger, efficiënter en lichter is dan zijn voorganger.
DS Performance is betrokken sinds het constructeurskampioenschap voor het eerst begon (in seizoen 2) en begint nu aan zijn achtste seizoen aan het scherpe einde van het 100% elektrische kampioenschap. Het is een langetermijnbetrokkenheid die de wens weerspiegelt om technologieoverdracht te ontwikkelen en de mobiliteit van morgen voor te stellen. Opgericht op hetzelfde moment als DS Automobiles zelf in 2014, heeft de competitietak van de Franse fabrikant een indrukwekkende verzameling podiums en overwinningen behaald in het ABB FIA Formule E-kampioenschap, met twee dubbele titels, 15 overwinningen, 44 podiums en 21 pole-positions.
Bij zijn debuut in 2014 werd DS Performance georganiseerd als start-up. Deze manier van werken, synoniem voor wendbaarheid, stelde het bedrijf in staat om in recordtijd een eerste krachtbron te produceren en vier polepositions en vier podiumplaatsen te behalen in het debuut Formule E-seizoen (2015-2016).
Gesterkt door zo’n veelbelovende start heeft de concurrentiedivisie van DS zich geleidelijk geherstructureerd en versterkt. Seizoen na seizoen ontwikkelden de ingenieurs auto’s die steeds betrouwbaarder en competitiever werden. En de allereerste auto die voor Gen 2 werd gemaakt, schreef geschiedenis voor DS Performance en Formule E dankzij een eerste dubbele titel (teams en coureurs) gewonnen met Jean-Eric Vergne in seizoen 5 (2018-2019). Deze prestatie zou het volgende jaar worden herhaald met nog een dubbele titel – het opnieuw opvegen van zowel het team- als het rijdersklassement – met Antonio Felix Da Costa.
Er waren geen titels voor DS Performance in seizoenen 7 en 8, maar het team hield een solide tempo aan bij de koplopers van het kampioenschap en eindigde als derde in het teamsklassement in zowel 2021 als 2022. Deze consistente resultaten stelden het team in staat om het Gen2-tijdperk te voltooien met een recordaantal punten en podia
Vandaag, na twee jaar solide werk, is DS Performance klaar om het circuit in Mexico op te gaan met de nieuwe DS E-TENSE FE23. Dit is een auto van de derde generatie op het snijvlak van elektrische technologie, die zal worden gereden door regerend kampioen Stoffel Vandoorne en Jean-Eric Vergne, de enige tweevoudig wereldkampioen van de Formule E.
De concurrentietak van DS Automobiles is nu uitgegroeid van een organisatie in ‘start-up’-modus tot een echte commandomacht: volledig toegewijd aan het Formule E-programma en in staat om DS te verheffen om te vechten tegen de meest prestigieuze fabrikanten ter wereld. Een gepassioneerd team van mannen en vrouwen, ten dienste van DS Automobiles, met een kernmissie om technologie over te dragen.
In dezelfde weg naar track spirit is het DS E-TENSE PERFORMANCE prototype ontwikkeld door DS Performance een andere belangrijke en ultra-efficiënte troef als het gaat om onderzoek en ontwikkeling. Uitgerust met twee Formule E-motoren, is dit prototype een hoogwaardig laboratorium waarmee verschillende elementen kunnen worden getest met het oog op toekomstige commerciële productie. Door deze levensgrote tests uit te voeren, kan DS oplossingen vinden die componenten betrouwbaarder maken en de productiekosten verlagen.
Dankzij de opgebouwde expertise van DS Performance heeft DS Automobiles zich gevestigd als een benchmark als het gaat om elektrificatie en biedt al zijn modellen (nieuwe DS 3, DS 4, nieuwe DS 7 en DS 9) ook een volledig elektrische optie aan. Onder het E-TENSE-label verkoopt DS Automobiles 100% elektrische auto’s en oplaadbare hybrides, die tot 360 pk leveren, compleet met vierwielaandrijving.
Performance voertuigen zoals de DS 9 E-TENSE 4×4 360 of de nieuwe DS 7 E-TENSE 4×4 360 zijn de vlaggenschepen van DS Automobiles, die concepten en aandrijflijnarchitecturen integreren die rechtstreeks zijn afgeleid van de Formule E. Bedacht binnen een specifieke divisie van Stellantis Motorsport en nauw verbonden met de ingenieurs van DS Performance, herscheppen deze sportmodellen de Formule E-ervaring. Het is een synergie die elke klant van DS Automobiles direct ten goede komt.
Vanaf 2024 zullen alle nieuwe modellen die door DS worden gelanceerd 100% elektrisch zijn. Meer dan ooit vormt de betrokkenheid van het merk bij de Formule E de kern van wat het doet. Voor dit seizoen 9 is het doel van DS Performance duidelijk: de titels terugwinnen met een gerenommeerde nieuwe partner, PENSKE AUTOSPORT.
Eugenio Franzetti, DS Performance Director:
“DS Performance is een echt succesverhaal. Dankzij de kwaliteit, passie en het talent van de monteurs, ingenieurs en coureurs heeft het premium Franse merk van de Stellantis Group de Formule E geschiedenis geschreven met een recordaantal overwinningen en podiums. DS Automobiles creëerde zijn wedstrijdafdeling, DS Performance, met de duidelijke ambitie om alle nodige ervaring te verzamelen om zijn elektrificatiestrategie te versnellen en zijn reputatie te vergroten. Deze strategie heeft onmiddellijk resultaten opgeleverd dankzij krachtige oplaadbare hybride krachtcentrales en 100% elektrische eenheden. Onze geheel nieuwe GEN3 DS E-TENSE FE23 eenzitter, ontwikkeld door DS Performance, zet deze stap voort en stelt ons in staat om ervaring van het circuit naar de nieuwste generatie elektrische straatauto’s te brengen. Vanaf 2024 zijn alle nieuwe auto’s van ons merk namelijk 100% elektrisch.”
Jean-Philippe Delaire, DS9 E-TENSE 4×4 360 en DS7 E-TENSE 4×4 360 Projectleider:
“Alle autosportervaring die DS Performance heeft opgedaan, is gebruikt voor de ontwikkeling van de DS9 E-TENSE 4×4 360 en DS7 E-TENSE 4×4 360. Als gevolg hiervan zijn ook innovatieve strategieën voor energiebeheer uitgevonden, vooral op het gebied van energieterugwinning. We zien de strenge eisen van de concurrentie toegepast op dagelijks gebruik bij de productie van de DS9 E-TENSE 4×4 360 in een speciale werkplaats in Poissy. Elke auto profiteert van een specifieke set-up ontwikkeld door een gespecialiseerd team, net als het geval is voor onze racemachines, om optimale prestaties op de weg te leveren.”
Kerncijfers sinds DS Automobiles in de Formule E kwam:
- 89 wedstrijden
- 4 kampioenschapstitels
- 15 overwinningen
- 44 podia
- 22 pole positions