Volledige vernieuwing van het oppervlak van het snelheidsovaal op Lommel Proving Ground
• Aanpassing aan de nieuwste generatie elektromotoren en rijhulpmiddelen
• Investeringen van 24 miljoen euro in de afgelopen drie jaar
Lommel, 16 december 2022 – Nadat één van zijn belangrijkste werktuigen verschillende maanden buiten gebruik was gebleven, heeft Ford Lommel Proving Ground deze donderdag 15/12 zijn nieuw snelheidsovaal ingehuldigd. Geert Van Noyen, Operations Manager Ford Lommel Proving Ground, Marc Maile, Chief Engineer Vehicle Evaluation & Validation Europe en Koen Estievenart, European Business Office Manager Vehicle Evaluation & Validation, gaven donderdag officieel het startsein voor het testwerk op het ovaal, in het bijzijn van 300 aanwezige personeelsleden van Ford Lommel Proving Ground.
“Baan 5”, de officiële naam voor het snelheidsovaal, aangelegd in 1965 en voorzien van 3 rijvakken, was aanvankelijk bedekt met beton, waarbij elk rijvak een specifieke hoek had. In 1999 werd een rijvak toegevoegd en werd de hele baanbreedte geasfalteerd en voorzien van een parabolisch profiel, terwijl de veiligheid werd verbeterd met kabelvangers. Na 20 jaar intensief gebruik markeert 2022 de vernieuwing van de baan en het begin van een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van dit onmisbare instrument.
Na technische voorbereidingen die in 2017 begonnen, startte het herstelproces in het eerste kwartaal van 2022 en vereiste het 4.000 vrachtwagens om gefreesde asfalt te verwijderen, nieuw ondersteunend materiaal aan te voeren en 41.000 ton asfalt te leggen. De nieuwe baan 5 bestaat uit twee rechte stukken en twee kombochten en vereist het gebruik van een speciale machine, waarvan er slechts twee in de wereld zijn, die tegelijkertijd de drie stroken asfalt kan leggen met de parabolische hoek die de ingenieurs van Lommel Proving Ground wensten.
Het werk, dat uiterste precisie vereiste voor perfecte vlakheid en afwezigheid van voegen, werd toevertrouwd aan SMB, een partnership van Strabag en Max Bögl, terwijl het asfalt werd geleverd door Willemen Infra. Baan 5 is 4,25 km lang en tussen 14 en 22 meter breed, een belangrijk instrument voor ontwikkelingswerk en duurzaamheidstests, waardoor tests met snelheden van meer dan 200 km/u mogelijk zijn. Het oppervlak is drie keer zo vlak als voorheen en de breedte van de rijvakken is aangepast voor het ontwikkelen en testen van hulpmiddelen voor de bestuurder.
Baan 5 is zo gemaakt dat het mogelijk is onbeperkt op dezelfde rijstrook te rijden zonder stuurwielinput bij snelheden tot 168 km/u. Dit is essentieel voor de ontwikkeling van geavanceerde rijhulpsystemen. Naast deze technologische ontwikkelingen zal deze baan uiteraard de duurzaamheidseigenschappen van de aandrijvingen, de prestaties en het uithoudingsvermogen van de remmen, het comfort en het dynamisch gedrag van alle Ford-voertuigen, zowel privé- als bedrijfsvoertuigen, toelaten.
Voor de veiligheid van het personeel op Ford Lommel Proving Ground en voor de levensduur van het ovaal, werden de kombochten uitgerust met aan de buitenkant verbeterde veiligheidsrails die beter geschikt zijn om de belastingen van temperatuursverschillen op te vangen. De rechte stukken en de binnenkant van de twee bochten zijn voorzien van kabelvangrails, waardoor het risico van materiële en menselijke schade in vergelijking met traditionele veiligheidsrails sterk wordt verminderd.
De herinrichting van baan 5 is een van de belangrijkste onderdelen van een investeringsprogramma van 24 miljoen euro om de test- en ontwikkelingsinfrastructuur aan te passen aan elektrische voertuigen en de nieuwste technologieën voor bestuurdersassistentie. De investeringen omvatten onder andere de installatie van meer dan 100 laadpunten, de aankoop van robots voor de ontwikkeling van rijhulptechnologieën, en de bouw van een nieuwe brug over baan 5.