CLOSE ENCOUNTERS 18. Jan Wintein

Maserati Bellagio Touring

Carrozzeria Touring werd in 1926 opgericht in Milaan en voorzag vooral Alfa Romeo’s en Isotta Fraschini’s van mooi gelijnde koetswerken. Dankzij de in eigen huis ontwikkelde Superleggera-techniek, waarbij gebruik werd gemaakt van een stalen buizenframe waarop met de hand geklopte aluminiumpanelen werden bevestigd, bouwde het bedrijf een benijdenswaardige reputatie op als leverancier van lichtgewicht koetswerken.
De gewichtsbesparing kwam natuurlijk de prestaties ten goede. Toch moest de firma in 1965 de boeken dicht doen en het zou duren tot in 2006 vooraleer Touring kon herrijzen met de steun van onder meer Nederlandse  en Belgische investeerders. De firma maakt nu deel uit van het in Milaan gevestigde Carrozzeria Granturismo en aan de tekentafel staat Louis de Fabribeckers, een jong Belgisch designtalent met een voorliefde voor de klassieke Italiaanse Gran Turismo’s uit de jaren 1960.

In 2008 pakte Touring uit met een vijfdeursversie van de Maserati Quattroporte die werd vernoemd naar Bellagio, een van de toeristische trekpleisters aan het Lago di Como.   Doordat er niets werd gewijzigd aan de externe afmetingen kon de Bellagio probleemloos worden gehomologeerd en stemde Maserati erin toe dat de merknaam behouden bleef. Het duurt 9 tot 10 maanden om een Quattroporte om te bouwen tot een vijfdeurs die achteraan weliswaar plaats biedt aan een koppel jachtvalken, een stel jachthonden of enkele golftassen, maar die door Touring toch niet als een ‘shooting brake’ wordt bestempeld. Zij zien het meer als een extra sportief gelijnde en meer dynamische uitvoering van de befaamde Maserati sportberline.

 

Tot aan de B-stijl is de Bellagio identiek aan de Quattroporte, maar vanaf dat punt gaat de daklijn in een vloeiende lijn naar beneden tot halfweg de auto en die lijn wordt doorgetrokken naar de in aluminium vervaardigde achtersteven. De gordellijn is ook met
10 mm verlaagd om de achterzijde een homogener uitzicht te geven. Ook de curve van de chroomlijst rond de zijruiten draagt daartoe bij.
De torsiestijfheid is zelfs beter dan die van de vierdeurs dankzij de inbouw van een heuse rollbar ter hoogte van de C-stijl. Een ander opvallend verschil met de Quattroporte is de horizontaal onder de laadvloer (gemaakt uit bamboehout) ingebouwde brandstoftank. Als  de achterzetels worden neergeklapt, ontstaat een laadruimte van maar liefst 1.200 liter.
Natuurlijk mag de verfijnde Maserati touch niet ontbreken: tussen de achterzetels vind je een mooi gestileerde console met daarin een fles champagne en twee kristallen glazen, waarvan de voet afwijkt van de traditionele vorm en perfect past in twee uitsparingen.  Op die manier blijven de glazen mooi rechtop staan zelfs bij een sportieve rijstijl. Mooi toch hoe esthetiek en functionaliteit hier samengaan!

Op het Concours d’élégance in Chantilly zagen we het eerst gebouwde exemplaar van de Bellagio en enkele weken later konden we ter gelegenheid van de Bonhams-veiling in het kader van de Zoute Grand Prix het exemplaar bewonderen dat op aanvraag van Carlo Bonomi, de voormalige voorzitter van Ducati, werd gebouwd. Het spreekt vanzelf dat elk exemplaar van de Maserati Bellagio volledig overeenkomstig de wensen van de eigenaar wordt gebouwd. Bij het eerste exemplaar zien we een grille met horizontale stijlen en een in chroom uitgevoerde drietand, een afdekplaatje met het Touring-logo op de zijflanken, achterlichten overgenomen van de eerste serie Quattroporte en een in donkergrijs gespoten koetswerk in combinatie met een crèmekleurig interieur. De auto is uitgerust met de DuoSelect transmissie die je ook vindt in de eerste reeks Quattroporte’s. Dit exemplaar werd voor het eerst aan het publiek getoond op het Villa d’Este Concorso d’Eleganza in 2008.

In 2009 nam Carlo Bonomi zijn exemplaar in ontvangst dat op enkele punten verschilt van de eerste versie: een andere grille met een donkerkleurige drietand, drie luchtroosters met daaronder het Touring-logo op de zijflanken, koetswerk in Forrest Green met goudkleurige striping, beigekleurig interieur, twee beeldschermen ingewerkt in de hoofdsteunen van de voorzetels, een horizontale dog barrier en een verborgen ruimte waarin je twee paar geweren kwijt kunt. De achterlichten zijn identiek aan die van de Quattroporte modeljaar 2010 en de automatische ZF versnellingsbak uit de latere vierdeursmodellen werd eveneens overgenomen. Beide exemplaren staan op Borrani Bimetal velgen.

De huidige eigenaar kocht de auto in 2013 en vervolgens werd de auto ingeschreven in Zwitserland en daarna in Duitsland.
Oorspronkelijk was het bedoeling vijf tot tien stuks te produceren, maar voor zover bekend zijn er slechts vier exemplaren van de Maserati Bellagio Touring gebouwd.

 

 

© tekst en foto’s Jan Wintein

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait