De nieuwe EQT, de Concept EQT Marco Polo en de EQT met Marco Polo module.

Mercedes-Benz Vans heeft haar leiderschapsambities op het gebied van elektrische mobiliteit stevig verankerd in de strategie en werkt hard aan de elektrificatie van alle modelreeksen. Dit omvat een reeks branchespecifieke, elektrische mobiliteitsoplossingen – ook op het gebied van campers. Met de Concept EQT Marco Polo1 geeft het merk een voorproefje van de nieuwe, volledig elektrische en volwaardige microcamper op basis van de EQT, die bol staat van innovaties. De serieproductieversie wordt naar verwachting in de tweede helft van 2023 gepresenteerd. De EQT (gecombineerd energieverbruik (WLTP): 18,99 kWh/100km; gecombineerde CO₂-emissie (WLTP): 0 g/km)3,4 waarop de microcamper is gebaseerd, is binnenkort te bestellen. Deze compacte MPV combineert de variabiliteit en hoge kwaliteit van de T-Klasse – de conventioneel aangedreven versie – met de voordelen van een volledig elektrische aandrijving. In de nabije toekomst wordt ook de EQT met Marco Polo Module5 gelanceerd, de eerste, praktische camperoplossing voor kortere, volledig elektrisch kampeertrips.

“Voor ons is de toekomst elektrisch – ongeacht de grootte of het doel van een voertuig. Het nieuwste resultaat van deze strategie is onze nieuwe EQT met volledig elektrische aandrijving. Met de Marco Polo Module hebben we ook een primeur, een simpele oplossing voor all-electric kamperen in de nabije toekomst. In de tweede helft van 2023 willen we ons assortiment nog verder uitbreiden met een volwaardige en tevens volledig elektrische microcamper. De Concept EQT Marco Polo geeft alvast een voorproefje van het aankomende,  in serie geproduceerde model. Zoals de naam al doet vermoeden, breiden we het Marco Polo-aanbod uit met beide producten, gebaseerd op de EQT”, zegt Klaus Rehkugler, Head of Sales Mercedes-Benz Vans.

De nieuwe EQT: de basis voor innovatieve kampeeroplossingen en nog veel meer

De nieuwe EQT vormt niet alleen de basis voor de Concept EQT Marco Polo1 en de Marco Polo Module, maar biedt ook actieve gezinnen en recreanten een aantrekkelijke instap in de volledig elektrische wereld van het merk met de ster. De compacte elektrische MPV is binnenkort te bestellen voor de consumentenadviesprijs vanaf van € 46.573,- euro8  (EQT met 90 kW e-motor en standaardlengte).

Met zijn Black Panel frontpaneel met centrale ster en dynamisch ontworpen koellamellen is de nieuwe EQT direct herkenbaar als lid van de Mercedes-EQ familie. De elektrische MPV combineert compacte buitenafmetingen met veel interieurruimte. Dankzij de ruimtebesparende inbouw van de batterij in de bodemplaat heeft hij niet alleen een gunstig laag zwaartepunt, maar biedt hij ook bijna dezelfde variabiliteit en functionaliteit in het interieur als de conventioneel aangedreven T-Klasse. De EQT is 4.498 millimeter lang, 1.859 millimeter breed en 1.819 millimeter hoog9. In 2023 volgt een variant met lange wielbasis.

Net als de T-Klasse biedt de nieuwe EQT vele voordelen die het dagelijks leven voor gezinnen en actieve levensgenieters gemakkelijk en comfortabel maken. Denk hierbij aan de lage laaddrempel van slechts 561 millimeter hoog, waardoor het in- en uitladen van zware voorwerpen gemakkelijker is. De schuifdeuren aan beide zijden van het voertuig bieden elk een opening van 614 millimeter breed en 1.059 millimeter hoog. Op de achterbank is plaats voor maximaal drie kinderzitjes.

Moderne elektromotor

Bij de marktintroductie is een elektromotor met een piekvermogen van 90 kW (122 pk) en een maximumkoppel van 245 Nm leverbaar. De lithium-ion batterij bevindt zich in de bodemplaat voor de achteras, is beschermd tegen aanrijdingen en heeft een bruikbare capaciteit van 45 kWh. Op het werk, thuis of bij openbare laadstations kan de EQT gemakkelijk worden opgeladen met 22 kW wisselstroom (AC). Bij snellaadstations met gelijkstroom (DC) verloopt het laden nog sneller, afhankelijk van de SoC (State of Charge) en de temperatuur van de hoogspanningsbatterij. De EQT is voorzien van een 80 kW DC-lader, die de batterij in 38 minuten van 10-80 procent10 kan opladen. De laadaansluiting van de EQT bevindt zich  onder de Mercedes-ster, wat praktisch en handig is, vooral bij het opladen in de stad op krappe parkeerplekken.

Innovatieve highlights: volwaardige microcamper met volledig elektrische aandrijving, af fabriek

De Concept EQT Marco Polo1 is gebaseerd op de EQT met lange wielbasis6. Deze conceptversie is een concrete preview van de nieuwe, volledig elektrische en volwaardige microcamper die momenteel in ontwikkeling is. De Concept EQT Marco Polo1 kan ook worden uitgerust met een pop-up dak met een bed. Dankzij de innovatieve schaarconstructie kan het pop-up dak eenvoudig worden opgetild met een lichte hellingshoek. Dit betekent dat de Concept EQT Marco Polo achterin voldoende ruimte biedt om rechtop te kunnen staan. Het pop-up dak kan rondom worden geopend met een ritssluiting aan de achterzijde om een optimaal gevoel van vrijheid te creëren. Het dakbed is 1,97 meter bij 0,97 meter groot en biedt met zijn puntelastische schotelveersysteem een hoog slaapcomfort.

Achterin de camper bevindt zich een opklapbare slaapgelegenheid van 2 meter bij 1,15 meter. In de tweede zitrij achter de bestuurderszetel is een unit geïntegreerd die een verzonken wasgelegenheid en een eveneens verzonken compressorkoelbox van 16 liter bevat. Direct daaraan gekoppeld is een van de twee zitplaatsen.

Aan de linkerzijde is, tegenover de achterste cockpit, nog een zitplaats gecreëerd. Bovendien bevinden zich in het gehele interieur meerdere opbergruimtes voor kampeeraccessoires. Er kan in deze microcamper op twee manieren worden gekookt, ofwel op een inductiekookplaat of een gastoestel dat in een lade is geïntegreerd. Ook aanwezig: een elektrisch in hoogte verstelbare tafel. Een groot aantal interieurelementen kan door twee personen eenvoudig in minder dan 5 minuten worden verwijderd. Dit betekent dat de volledig elektrische microcamper indien nodig ook als dagelijkse auto kan worden gebruikt. Met een hoogte van minder dan twee meter kan hij ook gemakkelijk alle conventionele garages, parkeergarages en autowasstraten in- en uitrijden.

Het meubilair van de Concept EQT Marco Polo1 is niet alleen functioneel, maar past ook naadloos in het hoogwaardige interieur van de nieuwe EQT. Het ontwerp neemt bijvoorbeeld het zitconcept van de elektrische MPV over: net als de zetels zijn ook de keuken-, bank- en slaapkamerelementen uitgevoerd in Artico Microcut. De lambrisering van de meubelfronten is daarentegen als contrast uitgevoerd in kersenhout Avola. De sfeerverlichting zorgt voor een comfortabele ambiance. Het bovenste bedgedeelte is voorzien van een donkere hemelbekleding en LED-verlichting. De microcamper bevat in totaal 7 USB-poorten, waarvan één in het hefdakgedeelte en twee in het leefgedeelte.

De toekomstige versie van de EQT met lange wielbasis, waarop de conceptcar is gebaseerd, is gespoten in chroomgrijs metallic met contrasterende elementen in glanzend zwart. Opvallende details zijn de zwart gelakte sierlijsten voor en achter en de speciale 19 inch diamond-cut velgen. De beige kleurtint van het hefdak is ook terug te vinden in andere elementen van de microcamper, zoals het zonnescherm. Verschillende roodkleurige exterieuraccenten creëren een subtiel contrast.

Een andere highlight van de Concept EQT Marco Polo1 is het zonnepaneel7 dat is geïntegreerd in het pop-up dak. De zonne-energie kan worden opgeslagen in een uitneembare opslagaccu, waardoor de camper gedurende een bepaalde periode zelfvoorzienend kan zijn en daarmee de actieradius kan behouden. De uitneembare opslagaccu wordt tijdens gebruik opgeborgen in een lade in de zetel en kan eenvoudig worden verwijderd om thuis of op de camping op te laden. Twee overige opvallende kenmerken van de elektrische microcamper zijn de zonneluifel die aan de zijkant van het voertuig is bevestigd, en een innovatief verduisteringssysteem voor de achterruiten, waarbij deze met een druk op de knop kunnen worden gekleurd. Gordijnen of rolluiksystemen behoren daarmee tot het verleden.

“Een nieuwe kijk op de klassiekers”: kampeerplezier in een handomdraai met de Marco Polo Module

Met de flexibel in- en uitneembare Marco Polo-module, die onder meer beschikbaar zal worden voor de nieuwe EQT met korte wielbasis5, biedt Mercedes-Benz in de nabije toekomst een praktische oplossing voor de basisbehoeften op het gebied van kamperen. Met het eenvoudig te installeren bed en het optionele keukenblok – beide klassieke oplossingen voor het MPV segment – wordt de EQT in een mum van tijd een comfortabele kampeergenoot.

De bedunit biedt een slaapoppervlak van 2 meter bij 1.15 meter. Het puntelastische schotelveersysteem en het tien centimeter dikke matras zorgen ook in deze versie voor een ergonomisch ligcomfort. Indien nodig kan het bedframe naar voren worden uitgeschoven en het matras worden uitgeklapt. Tijdens het rijden bevindt het bedframe met opgevouwen matras zich in de kofferruimte. De achterbank kan dan onbeperkt worden gebruikt. Om een optimaal slaapcomfort te bereiken, behoren ook handmatig te bevestigen verduisteringselementen voor de ruiten en een ventilatierooster met insectenwering tot de standaarduitrusting. Eveneens standaard zijn twee raamvakken tussen de C-stijl en de D-stijl voor kleinere spullen.

Het optionele keukenblok is gebaseerd op een ladesysteem. Het bevat een spoelbak met een watertank van 12 liter, een compressorkoelbox van 15 liter en een flexibel uitneembaar gastoestel. De unit bevat ook lades voor bestek, serviesgoed en etenswaren. Het keukenblok is eveneens te bestellen in combinatie met twee campingzetels en een tafel met twee verschillende poten. Dit betekent dat hij zowel buiten kan worden geplaatst als binnen, waarbij hij wordt bevestigd aan de middenconsole – een primeur in dit segment.

Als het bed of het keukenblok niet nodig zijn, kunnen de individuele units dankzij hun lage gewicht in een paar eenvoudige stappen en in korte tijd worden verwijderd. De units worden bevestigd aan de sjorogen in de kofferruimte.De Marco Polo Module heeft een stijlvol, strak design en is uitgevoerd in de kleur antraciet. Hierdoor past de unit perfect in het hoogwaardige interieur van de volledig elektrische kleine MPV.
De Marco Polo Module kan binnenkort bij de Mercedes-Benz verdelers worden besteld.

Duurzame bedrijfsstrategie voor de volledige levenscyclus

Mercedes-Benz Vans heeft de ambities op het gebied van elektrische mobiliteit stevig verankerd in de strategie en werkt hard aan de elektrificatie van alle modellen. Vandaag kunnen klanten, wagenparkbeheerders en carrosseriebouwers al kiezen uit vier volledig elektrische modellen: de eVito gesloten bestelwagen, de eSprinter, de eVito Tourer en de EQV. In het eerste kwartaal van 2023 komt daar de eCitan bij.

Met de EQT wordt het elektrische portfolio in de nabije toekomst ook uitgebreid naar het segment van de kleine voertuigen. Als het gaat om eCampers, heeft Mercedes-Benz Vans tot nu toe vooral samengewerkt met klassieke camperpartners, en dan met name in het segment van de middelgrote wagens EQV en eVito. In de nabije toekomst zet Mercedes-Benz echter meer in op eCampers die in zijn geheel af fabriek worden geleverd.

Een belangrijk onderdeel van de duurzame bedrijfsstrategie “Ambition 2039” van Mercedes-Benz Vans is het tegen 2039 CO₂-neutraal maken van de gehele waardketen van het wagenpark van nieuwe auto’s en bestelwagens – inclusief de ontwikkeling, het leveranciersnetwerk, de eigen productie, de elektrificatie van producten, hernieuwbare energie voor de gebruiksfase van elektrische voertuigen en recycling. Om dit ambitieuze doel te bereiken, investeert Mercedes-Benz tegen 2030 nog eens 40 miljard euro in de ontwikkeling van volledig elektrische voertuigen. Vanaf het midden van het decennium zijn naar verwachting alle nieuw gelanceerde Mercedes-Benz bestelwagens uitsluitend elektrisch. Om dit doel te bereiken, werkt Mercedes-Benz Vans aan een fundamenteel nieuwe, modulaire en volledig elektrische bestelwagenarchitectuur, met de naam VAN.EA. Het bedrijf investeert niet alleen in de ontwikkeling van dit platform voor volledig elektrische middelgrote en grote bestelwagens, maar ook in de productielocaties.

1 De Concept EQT Marco Polo is een conceptauto en is nog niet te koop.

2 De Concept EQT Marco Polo en de Marco Polo Module worden gebouwd door Brabus Automotive GmbH in Bottrop, in opdracht van Mercedes-Benz AG.

3 De vermelde waarden zijn de berekende “WLTP CO2-waarden” volgens art. 2, nr. 3 van de Uitvoeringsverordening (EU) 2017/1153. Het brandstofverbruik is op basis van deze cijfers berekend. Het elektriciteitsverbruik en de actieradius zijn bepaald op basis van Richtlijn 2017/1151/EU. Het genoemde bereik geldt voor de vijfzitter.

4 Zonder camperspecificatie.

5 De Marco Polo Module is binnenkort ook te bestellen voor onder meer de T-Klasse met korte wielbasis.

6 De variant met lange wielbasis is leverbaar in 2023.

7 Het zonnepaneel is uitsluitend bedoeld om energie te leveren aan de accu van de kampeerauto.

8 Belgische bruto catalogusprijs inclusief 21 % BTW.

9 Zonder dakrails.

10 Minimale laadtijden van 10-80% onder optimale omstandigheden bij DC-laadstations met een spanning van 400V, stroom 300A. De oplaadtijd kan verschillen, afhankelijk van verschillende parameters, zoals de omgeving, de batterijtemperatuur en het gebruik van secundaire verbruiksbronnen zoals de verwarming.

 

Interessante cijfers, data en feiten

De Concept EQT Marco Polo1

De Concept EQT Marco Polo1 biedt ruimte om te slapen, koken én te zitten. Tot de innovatieve kampeeruitrusting behoren een hefdak met een dakbed, een neerklapbare ligbank achterin, twee zitplaatsen achterin, een tafel en een kook-, was- en koelunit.

Het opklapbare bed achterin biedt een slaapoppervlak van 2 meter bij 1,15 meter. Het dakbed is 1.97 meter lang en 0.97 meter breed.

De compressorkoelbox heeft met een inhoud van 16 liter genoeg ruimte voor zowel eten als drinken.

Het flexibele uitneembare gastoestel heeft 1 gaspit. De camper is ook voorzien van een inductiekookplaat.

Er kan in totaal 12 liter vers water en 12 liter grijs water worden opgeslagen.

De uitneembare accu kan worden opgeladen via een huishoudelijk stopcontact of via het zonnepaneel, waarmee de kampeerfuncties van de microcamper autonoom van energie kunnen worden voorzien.

De Concept EQT Marco Polo1 biedt 7 USB-poorten voor het opladen van mobiele apparaten.

Het zonnescherm is eenvoudig op 2 punten van de biesstrip op het voertuigdak te bevestigen. De achterruiten kunnen met een druk op de knop worden verduisterd.

De meubelelementen in het interieur van de Concept EQT Marco Polo1 kunnen door 2 personen in minder dan 5 minuten uit het voertuig worden gehaald. Wat dan overblijft is het hefdak met dakbed.

De nieuwe EQT met Marco Polo-module

Nieuw in het segment: optioneel zijn 2 campingzetels en een tafel verkrijgbaar – de laatste heeft twee verschillende soorten poten en kan dus zowel buiten als in de EQT, aan de middenconsole worden gemonteerd (gecombineerd stroomverbruik (WLTP): 18,99 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissie (WLTP): 0 g/km)3,4.

De complete Marco Polo Module met bed en keukenblok kan in enkele eenvoudige stappen en binnen enkele minuten worden verwijderd.

De standaard bedunit van de Marco Polo Module biedt een slaapoppervlak van 2 meter bij

1.15 meter. Een puntelastisch schotelveersysteem en een 10 centimeter dik matras zorgen voor ergonomisch ligcomfort.

De geïntegreerde compressorkoelbox heeft een inhoud van 15 liter.

Het flexibel uitneembare fornuis werkt op gas en heeft 1 pit.

Het beschikbare volume voor vers water is 12 liter. Het bassin kan praktisch worden verwijderd en het grijze water kan eenvoudig worden afgevoerd.

3 lades en vakken bieden voldoende opbergruimte. De standaard aan weerszijden tussen de C-stijl en de D-stijl aangebrachte raamuitsparingen bieden veel privacy.

 

De nieuwe EQT

In de 5-zitsversie van de nieuwe EQT kunnen maximaal 4 kinderzitjes worden geplaatst (gecombineerd energieverbruik (WLTP): 18,99 kWh/100 km; gecombineerde CO2-emissie (WLTP): 0 g/km)3,4. Op de tweede zitrij is plaats voor 3 kinderzitjes naast elkaar.

Met een actieradius tot 282 kilometer volgens WLTP3,4 is de EQT optimaal uitgerust voor een actief dagelijks leven.

Bij een geschikt laadstation met een maximaal vermogen van de DC-lader tot 80 kW is de laadtijd 38 minuten van 10 naar 80 procent SoC (State of Charge)10.

De laaddrempel is met 56 centimeter zeer laag en maakt gemakkelijk laden en lossen mogelijk.

De twee schuifdeuren bieden elk een opening van 614 millimeter breed. De hoogte van de opening is 1.059 millimeter.

De EQT heeft niet minder dan 7 airbags standaard aan boord: frontairbags voor bestuurder en voorpassagier, raamairbags en thorax-sidebags, plus een middenairbag tussen bestuurder en voorpassagier.

De EQT biedt tot 4 USB-poorten en, indien gewenst, een inductief oplaadoppervlak voor mobiele apparaten.

Met zijn geremde trekvermogen tot 1.500 kilogram kan de EQT onder meer caravans en boottrailers trekken.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait