- Eerste Batur coupé ontwikkelingsauto start proeven in heel Europa
- Uitgebreid ontwikkelingsprogramma voor het hele voertuig omvat 120 individuele tests over een periode van 58 weken
- 100+ weken van aandrijflijnontwikkeling al voltooid, met de krachtigste Bentley tot nu toe
- Batur bevat meer dan 800 unieke onderdelen exclusief klantopties voor materialen en afwerkingen
- Levendige specificatie voor Batur Car # 0 met behulp van “Purple Sector”
- De geavanceerde materialen en constructie van Batur kijken naar de duurzame toekomst van Bentley
(Crewe, 2 december 2022) De Bentley Batur is begonnen met echte wegritten in heel Europa. Na zijn debuut op monterey car week in augustus 2022 en het bijwonen van tal van evenementen voor Bentley-klanten, wereldwijde media en het publiek, starten twee ontwikkelings-Baturs nu een rigoureus testprogramma om de hoogste normen voor voertuigprestaties en -kwaliteit te garanderen. De beperkte reeks van slechts 18 exemplaren zal medio 2023 beginnen met leveringen na voltooiing en aftekening van een uitgebreid engineeringprogramma.
De validatieactiviteiten omvatten duurzaamheid voor zowel de motor als het hele voertuig, milieuvriendelijkheid en zonlichtsimulatie, stabiliteit bij hoge snelheden, aerodynamica, geluid en trillingen en rijdynamiek. Meer dan 120 individuele tests bestrijken alles, van de kwaliteit van de oppervlakteafwerking van de gouden “orgaanstop” ventilatieregelaars tot de nieuwe W12-motorhardware en -software. Meer dan 58 weken voertuigvalidatie zijn gepland voor de twee pre-serie auto’s, als aanvulling op meer dan 100 weken voertuigontwikkeling die al zijn voltooid om het verhoogde motorvermogen te valideren, waardoor de Batur de krachtigste Bentley in de geschiedenis is met ten minste 740 pk.
De eerste activiteit voor een van de ontwikkelings-Batur’s – Car # 0 – is een uitgebreide rit van 2.500 kilometer door Europa om de omstandigheden in de echte wereld te simuleren. De route verlaat Duitsland en reist door Italië, Frankrijk en Spanje voordat er op testterreinen met hoge snelheid wordt getest.
Paul Williams, Chief Technical Officer voor Mulliner, zegt:
“Aan het begin van het project was het duidelijk dat deze auto de ultieme GT moest zijn en dus is elk element van het exterieurontwerp, het motorvermogen en het handgemaakte interieur zonder compromissen gecreëerd.
“Er zijn een aantal unieke kenmerken die nieuwe uitdagingen met zich meebrengen. De buitenkoplampen zijn bijvoorbeeld zeer compacte LED-eenheden en gemaakt om onze stylingteams uitdagende proporties te geven, wat het uiterlijk van de auto transformeert, maar complex is om te produceren. We werken ook met de krachtigste ontwikkeling van de W12 in zijn 20-jarige geschiedenis, wat een enorm validatieprogramma met zich meebrengt.
“Zelfs kleine details zoals de hoek van de diamant in de grille die de cilinderhoek in de W12-motor vertegenwoordigt, moesten worden overwogen. En hoewel er slechts 18 Baturs zullen worden geproduceerd, moet het kwaliteitsniveau identiek zijn aan elk van de 15.000 auto’s die Bentley momenteel elk jaar produceert.”
Op het testterrein begint Batur Car #0 aan zeven weken van duurzaamheidswerkzaamheden op rijbanen, gemengde wegomstandigheden, testen op hoge snelheid en onaangepaste oppervlakteomstandigheden. Tijdens al deze activiteiten worden gegevens en feedback verzameld om ervoor te zorgen dat de technische doelen worden gehaald.
Wanneer het testterreinwerk is voltooid, zal nog eens 7.500 kilometer in de echte wereld worden gereden voordat de milieutests beginnen. In iets minder dan vier weken zal de auto 600 uur zonnebelasting doorstaan – gelijk aan vijf jaar in een woestijn in Arizona. Dit is vooral belangrijk voor de nieuwe duurzame materialen die worden gebruikt in de buitencomponenten, als alternatief voor koolstofvezel.
Tegen de tijd dat de eerste leveringen aan de klant beginnen, zullen meer dan 810 unieke onderdelen 160 weken van testen en ontwikkeling hebben voltooid, waardoor de ultieme coachbuilt grand tourer is geleverd.
De Pinnacle W12 Grand Tourer
De Batur zal ook de krachtigste Bentley tot nu toe zijn, met een 729+ pk (740+ pk) versie van de iconische, met de hand geassembleerde 6,0-liter W12-motor met dubbele turbocompressor die het succes van Bentley de afgelopen twee decennia metaforisch en letterlijk heeft aangedreven.
Meer dan 100 weken van ontwikkeling van de aandrijflijn zijn al voltooid om het nieuwe luchtinlaatsysteem, aangepaste turbo’s, herziene intercoolers en nieuwe kalibraties voor de motorreductor en elektronische stabiliteitscontrole voor de pinnacle W12 te bevestigen.
Terwijl de motor zijn schemerjaren ingaat als onderdeel van Bentley’s Beyond100-transformatiereis naar volledig geëlektrificeerd, vormt de Batur het eerste deel van een viering van het buitengewone vermogen, koppel en verfijning van de W12. De motorprestaties worden afgestemd op het meest geavanceerde Bentley-chassis ooit, met speed-tuned luchtvering, elektrische actieve anti-roll control, eLSD, vierwielbesturing en torque vectoring.
Batur Auto #0
Alle 18 klant Baturs zijn al gereserveerd. Elk wordt ontworpen in samenwerking met elke klant, geleid door het interne ontwerpteam van Mulliner.
Klanten kunnen de kleur en afwerking van vrijwel elk oppervlak van de Batur specificeren, om een auto te creëren die zo individueel is als ze zijn. Van de belangrijkste buitenverf tot de oppervlakteafwerking van de ventilatieopeningen, en letterlijk alles daartussenin, elke klant zal zelfs de kleinste details specificeren.
De technische ontwikkelingsauto – Batur Car # 0 – heeft dezelfde aandacht voor detail gehad als de eigen specificatie van een klant. De buitenlak is een op maat gemaakte kleur – Purple Sector – die een diepe levendige kleur biedt over de gewelfde oppervlakken. De carrosserie wordt onderstreept door frontsplitters, sideskirts en achterdiffusor in een hoogglans afwerking van natuurlijke vezels.
De voorkant van de auto is voorzien van een grille van uitzonderlijke kunst – met de hoofdmatrix afgewerkt in Gloss Dark Titanium, geaccentueerd met contrasterende chevrons in een horizontaal ombré-patroon dat stroomt van Purple Sector in het midden en geleidelijk donkerder wordt naar de zijkanten naar Black Crystal. De “endless bonnet”-lijn is afgewerkt in satijn titanium lak, net als de 22″-wielen – met de spaken in Gloss en Satin Black Crystal die bij de grille passen.
Een kleine toevoeging die klanten niet zullen ontvangen die te zien is op Batur Car # 0 zijn de kleine witte pijlpunten aan de randen van de carrosseriepanelen. Deze markeringen helpen om feedback te geven over de beweging van het paneel en elke vorm van ontspanning terwijl de auto de duurzaamheidstests uitvoert.
Kijken naar de toekomst van coachbuilding
De Mulliner Bacalar was het eerste coachbuilt-project in de afgelopen jaren dat een goed inzicht gaf in de klanten en de keuze van Bentley. Voor Batur is een nog grotere keuze aan opties ontwikkeld, niet alleen met kleuren, materialen en afwerkingen, maar ook met nieuwe technologie zoals het Mulliner by Naim Audio systeem. Dit neemt het Naim Audio-systeem van de Continental GT en transformeert het met 20 nieuwe Focal-luidsprekers, exclusief geconfigureerd voor Batur en op maat afgestemd in een echt meeslepende toonaangevende audio-ervaring.
Het ontwerpteam heeft de Batur een uniek karakter gegeven met een combinatie van hoogwaardige materialen en afwerkingen. Dit is een belangrijke opstap naar duurzame materiaal- en constructiemethoden, van Additive Manufactured Gold tot duurzaam huid- en natuurvezelfineer.
Met behulp van geavanceerde productietechnieken is het mogelijk om gereedschapsinvesteringen tot een minimum te beperken, wat zorgt voor een lager materiaal- en energieverbruik in de productieprocessen. In afwachting van succesvolle tests is Mulliner ook van plan om natuurlijke vezels te gebruiken als alternatief voor koolstofvezel in sommige delen van de auto. Dit is een aanzienlijke vermindering van koolstof die nodig is om de materialen in deze onderdelen te produceren.
Duurzaamheid speelt een sleutelrol in de Batur om de ontwikkeling van duurzame functies voor toekomstige generaties van coachbuilt Bentley’s te stimuleren, waarbij mulliner’s coachbuilding-ervaring wordt gebruikt als het platform voor innovatie in overeenstemming met de duurzaamheidsdoelstellingen van Bentley.