Wereldprimeur: bestuurderloos parkeersysteem van Mercedes-Benz en Bosch goedgekeurd voor commercieel gebruik

Binnenkort beschikbaar in de APCOA-parkeergarage op de luchthaven van Stuttgart

·      Automated Valet Parking heeft als eerste volledig geautomatiseerde en bestuurderloze parkeerfunctie (SAE Level 4) ter wereld officiële goedkeuring gekregen voor commercieel gebruik in Duitsland.

·      Het volledig geautomatiseerde en bestuurderloze parkeersysteem haalt en brengt het voertuig volledig zelfstandig.

·      Functie binnenkort beschikbaar in parkeergarage P6 op de luchthaven van Stuttgart voor bepaalde varianten van de S-Klasse en de EQS die zijn uitgerust met de voorbereiding voor INTELLIGENT PARK PILOT.

·      De P6-parkeergarage van APCOA op de luchthaven van Stuttgart is de eerste ter wereld die commercieel gebruik van het bestuurderloze parkeersysteem mogelijk maakt.

·      Gebruikers kunnen APCOA FLOW, het digitale mobiliteitsplatform, benutten voor reserveringen, contactloos in- en uitstappen en digitaal betalen.

Mercedes-Benz en Bosch hebben een belangrijke mijlpaal bereikt op weg naar autonoom rijden: de Duitse Federal Motor Transport Authority (KBA) heeft hun volledig geautomatiseerde parkeersysteem goedgekeurd voor gebruik in de P6-parkeergarage van APCOA op de luchthaven van Stuttgart. Het is hiermee de eerste volledig geautomatiseerde en bestuurderloze parkeerfunctie ter wereld volgens SAE Level 41 die is goedgekeurd voor commercieel gebruik. De technologische vooruitgang van geautomatiseerd rijden speelt een sleutelrol in de mobiliteit van de toekomst. Voertuig en infrastructuur nemen de rij- en manoeuvreertaken over: in plaats van kostbare tijd te besteden aan het zoeken naar een parkeerplaats en parkeren in krappe parkeergarages, kan de bestuurder zich aan andere zaken wijden.

De eerste goedkeuring ter wereld voor het gebruik van onze volledig geautomatiseerde en bestuurderloze parkeerfunctie, ontwikkeld samen met onze technologiepartner Bosch, toont aan dat leiderschap in innovatie en ‘Made in Germany’ hand in hand gaan”, aldus Markus Schäfer, lid van de raad van bestuur van Mercedes-Benz Group AG en Chief Technology Officer verantwoordelijk voor ontwikkeling en inkoop. “Na de introductie van ons Level 3-systeem DRIVE PILO, gaan we binnenkort met onze INTELLIGENT PARK PILOT een Level 4-systeem voor parkeren aanbieden – en dat allemaal nog dit jaar. Hiermee laten we onze klanten concreet zien hoe technologie het leven gemakkelijker kan maken en kostbare tijd kan besparen.

“Bestuurderloos parkeren is een belangrijk aspect van geautomatiseerde mobiliteit. Het volledig geautomatiseerde parkeersysteem dat we samen met onze partner Mercedes-Benz hebben ontwikkeld, laat zien hoe ver we al zijn op dit gebied. Het tijdperk van volledig geautomatiseerd rijden begint met bestuurderloos parkeren”, aldus Dr. Markus Heyn, lid van de raad van bestuur van Bosch en voorzitter van de raad van bestuur van de divisie Mobility Solutions. “Vanaf het begin was het de insteek van Bosch om parkeergarages intelligent maken en daarom hebben we op dit gebied nieuwe normen gesteld. We willen in de toekomst steeds meer parkeergarages uitrusten met de benodigde infrastructuurtechnologie – we zijn van plan om er de komende jaren wereldwijd enkele honderden te realiseren.”

“We zijn zeer verheugd dat we samen met onze partners Bosch, Mercedes-Benz en Stuttgart Airport met succes een connected systeem voor besetuurderloos en contactloos parkeren hebben ontwikkeld. Ons digitale platform, APCOA FLOW, kan worden gebruikt om plaatsen te reserveren, contactloos toegang te krijgen tot de parkeergarage en automatisch te factureren”, aldus Frank van der Sant, lid van de raad van bestuur van Bosch en Chief Commercial Officer bij APCOA PARKING Group. “Voor onze klanten betekent dit een enorme gemakswinst: meer planningszekerheid, nauwelijks tijdverlies, korte loopafstanden en een contactloos en cashloos parkeerproces.”

“We zijn er trots op dat STR is gekozen als luchthaven voor deze wereldprimeur”, aldus Walter Schöfer, directiewoordvoerder van Flughafen Stuttgart GmbH. “Het project laat zien hoe innovatief onze regio is. Automated Valet Parking vergroot het comfort en gemak van onze passagiers en bespaart hen tijd, vooral als ze haast hebben en hun auto snel op de luchthaven willen parkeren.”

De technologie achter bestuurderloos parkeren

Rijd de parkeergarage in, stap uit en stuur het voertuig naar de parkeerplaats door op de smartphone-app te klikken – de geautomatiseerde parkeerservice, ook wel Automated Valet Parking genaamd, heeft geen bestuurder nodig. Terwijl de bestuurder al is vertrokken om de gewonnen tijd aan iets anders te besteden, rijdt het voertuig zelfstandig naar de toegewezen parkeerplaats en parkeert. Desgewenst kan het voertuig ook weer worden voorgereden. De door Bosch in de parkeergarage geïnstalleerde intelligente infrastructuur werkt samen met de voertuigtechniek van Mercedes-Benz.  Sensoren van Bosch in de parkeergarage bewaken de doorgang en de omgeving en geven de informatie die nodig is om het voertuig te besturen. De voertuigtechniek zet de informatie die het van de infrastructuur ontvangt om in rijmanoeuvres. Op deze manier kunnen de voertuigen ook hellingen op en af ​​rijden om zich tussen verdiepingen in de parkeergarage te verplaatsen. Als de infrastructuursensoren een obstakel detecteren, remt het voertuig af tot een veilige stilstand en hervat de rit pas als de route weer vrij is.

Mercedes-Benz en Bosch kregen al in 2019 ’s werelds eerste speciale vergunning voor het gebruik van ontwikkelingsvoertuigen zonder menselijk toezicht in de parkeergarage van het Mercedes-Benz Museum in Stuttgart. De goedkeuring die nu is verleend, gaat verder dan dit, en maakt commerciële exploitatie mogelijk met particuliere voertuigen in de P6-parkeergarage op de luchthaven van Stuttgart. De basis voor de goedkeuring is een wet die in juli 2021 in Duitsland van kracht is geworden en die bestuurderloos volgens SAE Level 4¹ voor motorvoertuigen mogelijk maakt (BMDV – Gesetz zum autonomen Fahren tritt in Kraft). De toepassing van deze wet op het parkeersysteem werd uitgevoerd in nauwe samenwerking met het Duitse federale ministerie van Digitalisering en Transport (BMDV – Bundesministerium für Digitales und Verkehr) en de KBA (Kraftfahrt-Bundesamt). De AFGBV (Autonome Fahrzeug-Genehmigungs- und Betriebsverordnung), aangenomen door de Duitse Bundes at op 20 mei 2022, specificeert duidelijk de criteria van de StVG (Straßenverkehrsgesetz) waaraan Level 4-voertuigen moeten voldoen.

De ondernemingen zijn van plan om de bestuurderloze parkeerservice in de P6-parkeergarage op de luchthaven van Stuttgart geleidelijk uit te rollen. De service wordt eerst beschikbaar voor klanten met een S-Klasse en EQS met een productiedatum vanaf juli 2022 en uitgerust met de (geactiveerde) Mercedes me connect-service INTELLIGENT PARK PILOT2. Nadat de bestuurder via de Mercedes me-app vooraf een parkeerplaats heeft gereserveerd, kan hij/zij het voertuig achterlaten in een voorgedefinieerde drop-off zone. Nadat alle inzittenden zijn uitgestapt, kan via de app de parkeermanoeuvre worden gestart. Het parkeersysteem controleert of de route naar de gereserveerde parkeerplaats vrij is en of aan alle overige technische vereisten is voldaan. Als dit het geval is, krijgt de bestuurder een melding in de app dat de intelligente infrastructuur de controle over het voertuig heeft overgenomen. De bestuurder kan dan de parkeergarage verlaten. Het voertuig start automatisch en rijdt geautomatiseerd naar de parkeerplaats. Wanneer de bestuurder het voertuig weer nodig heeft, kan deze via een smartphone-commando worden oproepen. Het voertuig rijdt vervolgens zelf naar een voorgedefinieerde pick-up zone.

1 SAE J3016 definieert zes automatiseringsniveaus voor het rijden van wegvoertuigen (Level 0 tot Level 5). Level 4: het voertuig kan onder bepaalde randvoorwaarden alle verkeerssituaties zelfstandig beheersen (bijvoorbeeld in een parkeergarage). Er hoeft geen bestuurder aan boord te zijn.

2 De Mercedes me connect-service INTELLIGENT PARK PILOT zal in eerste instantie beschikbaar zijn in Duitsland voor de Mercedes-Benz S-Klasse Limousine en verlengde Limousine en de Mercedes EQS – elk met uitzondering van Mercedes-Maybach en AMG – vanaf productiedatum juli 2022 . De Mercedes-Benz S-Klasse Limousine en verlengde Limousine – met uitzondering van Mercedes-Maybach en AMG – met productiedatum vanaf december 2020 volgt binnenkort. De Mercedes EQS – met uitzondering van AMG – met productiedatum vanaf april 2021 volgt binnenkort. Zodra de INTELLIGENT PARK PILOT voor het betreffende voertuig beschikbaar is, verschijnt de service in de Mercedes me-app en is klaar om geactiveerd te worden. Om de services te gebruiken, zijn een persoonlijke Mercedes me-ID en acceptatie van de gebruiksvoorwaarden voor de Mercedes me connect-services vereist. Bovendien moet het betreffende voertuig aan het gebruikersaccount worden gekoppeld. Na het verstrijken van de initiële termijn kunnen de diensten tegen betaling worden verlengd, op voorwaarde dat ze dan nog steeds worden aangeboden voor het bijbehorende voertuig. De eerste activering van de services is mogelijk binnen één jaar na de eerste registratie of ingebruikname door de klant, afhankelijk van wat zich het eerst voordoet.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait