- Kwaliteit en design naar een hoger niveau tillen: Volkswagen heeft naar zijn klanten geluisterd en veel van hun suggesties geïmplementeerd
- Duurzaamheid centraal: koolstofneutrale levering, voertuiginterieur bevat geen materialen van dierlijke oorsprong01
- Volkswagen breidt productienetwerk voor best verkochte auto’s uit: vanaf 2023 zal de hoofdfabriek in Wolfsburg samen met Zwickau en Dresden de ID produceren.3
Volkswagen onthult de nieuwe ID.3 komend voorjaar aan het publiek. De tweede generatie ID.3 wordt het nieuwste hoofdstuk in het succesverhaal van de ID.-familie: tot op heden zijn meer dan een half miljoen ID.-modellen – gebouwd op basis van de modulaire elektrische aandrijfmatrix (MEB) – geleverd aan klanten over de hele wereld. Momenteel wordt de ID.3 geproduceerd in de fabrieken in Zwickau en Dresden in Duitsland. Het productienetwerk wordt volgend jaar echter uitgebreid met de belangrijkste Volkswagen-fabriek in Wolfsburg. Dit om te voldoen aan de hoge vraag van klanten naar de volledig elektrische compacte auto.
“De nieuwe ID.3 toont onze toewijding aan kwaliteit, design en duurzaamheid. Het ontwerp is volwassen geworden en we hebben de materialen die in het interieur worden gebruikt, geüpgraded”, zegt Imelda Labbé, volkswagen-bestuurslid voor verkoop, marketing en aftersales. Bij het bedenken van de vernieuwde versie heeft het ontwikkelingsteam een reeks suggesties van klanten overgenomen om het product te verbeteren en het standaarduitrustingspakket te verbeteren: “De behoeften van onze klanten staan altijd centraal voor ons. Daarom luisteren we goed en richten we ons op het afstemmen van ons productportfolio op hun eisen”, voegt Labbé toe.
De nieuwe ID.3 is uitgerust met de nieuwste softwaregeneratie, die de systeemprestaties verbetert en draadloze updates kan ontvangen. Daarnaast heeft het standaarduitrustingspakket een upgrade gekregen: het omvat nu een display met een diagonaal van 12 inch (30,5 centimeter), een verwijderbare bagageruimtevloer en een middenconsole met twee bekerhouders.
Functies zoals Plug &Charge en de intelligente Routeplanner voor elektrische voertuigen maken de laadervaring in de nieuwe ID.3 nog eenvoudiger en handiger. VW maakt gebruik van de nieuwste generatie volledig geïntegreerde assistentiesystemen in de ID.3. Opvallende voorbeelden hiervan zijn de optioneel verkrijgbare Travel Assist met Swarm Data en de Park Assist Plus met Memory Function.
“Een deel van onze missie bij Volkswagen is om state-of-the-art technologieën en innovaties aan te bieden voor alle modellen, inclusief compacte voertuigen, en de ID.3 is daar een voorbeeld van – bijvoorbeeld als het gaat om nieuwe gemaks- en assistentiesystemen: we zetten de volgende stap voorwaarts op weg naar sterk geautomatiseerd rijden met het gebruik van zwermgegevens in de nieuwste Travel Assist”, vertelt Kai Grünitz, lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen Brand En verantwoordelijk voor ontwikkeling.
Duitse klanten kunnen vanaf 1 december de vooraf geconfigureerde Life, Business, Style, Maxand Tourmodels bestellen0202020203St. De startprijs van de ID.3 Life is €43.995 (inclusief btw en voor aftrek van de milieubonus, indien van toepassing). Vanwege het hoge ordervolume wordt verwacht dat klanten die nu hun bestelling plaatsen vanaf het vierde kwartaal van 2023* hun nieuwe ID.3 ontvangen.
*Vanwege de huidige leveringssituatie voor halfgeleiders en de bestaande orderportefeuille schat Volkswagen dat de ID.3 Pro-modellen Life, Business, Style, Max en de ID.3 Pro S model Tour niet voor het vierde kwartaal van 2023 aan klanten zullen worden geleverd. Op basis van de huidige planning zal de productie van de verbeterde versie van id.3 tegen die tijd zijn begonnen. Dit betekent dat het geleverde voertuig niet zal zijn zoals weergegeven door de configurator of op het contract op het moment dat de klant zijn bestelling plaatst; in plaats daarvan ontvangen klanten het verbeterde ID.3-model. Het voertuig kan afwijken van de bestelsomvang, maar dergelijke verschillen zullen in het voordeel van de klant zijn – met de volgende uitzonderingen: ID. stuurwielen waren eerder versierd met leer; deze wordt vervangen door een hoogwaardige ledervervanger. Door de verbetering van het ontwerp zoals hierboven beschreven, kunnen de WLTP-verbruiks- en actieradiuscijfers voor de voertuigen tot 2 procent afwijken van de momenteel vermelde cijfers.