Lancia Design Day, het eerste evenement van het nieuwe Lancia-tijdperk
- Onthulling van het nieuwe logo dat het elektrische mobiliteitstijdperk van Lancia markeert.
- Introductie van Lancia Pu+Ra Design, de nieuwe Pure en Radicale taal, die het ontwerp van Lancia voor de komende 100 jaar zal bepalen.
- Lancia Pu+Ra Zero, het driedimensionale manifest dat de 3 nieuwe Lancia-voertuigen inspireert die tussen 2024 en 2028 zijn gelanceerd.
- Lancia en Cassina, een reis in de naam van Italiaanse uitmuntendheid.
- Première van de trailer van de korte film “Lancia, the New Renaissance”. Koppeling.
“Het nieuwe tijdperk van Lancia begint vandaag met een nieuw logo en een duidelijke ontwerpvisie”, aldus Luca Napolitano, CEO van Lancia. “In afwachting van de nieuwe Ypsilon, het eerste voertuig van de nieuwe Lancia, introduceren weLancia Pu+Ra Zero, een sculptuur, een driedimensionaal manifest dat de voertuigen inspireert die tussen 2024 en 2028 zullen worden gelanceerd. Een kunstwerk waarin verleden en toekomst voortdurend met elkaar in contact staan, waarin elegantie in balans is met de radicale geest van vormen. Vandaag is het begin van onze Renaissance die Lancia-fans over de hele wereld zal verbazen. Lancia zal opnieuw een begeerlijk, gerespecteerd en betrouwbaar merk zijn op de Europese premiummarkt. Vandaag is het begin van de nieuwe Lancia!”
Het nieuwe Lancia-logo, dat het elektrische mobiliteitstijdperk van Lancia markeert
In 116 jaar geschiedenis waren er zeven Lancia-logo’s, die allemaal unieke waarden deelden die inherent zijn aan het DNA van het merk op het gebied van elegantie, “grafische kracht” en verfijning.
Nu is de tijd voor een nieuw logo aangebroken: het is het symbool van het nieuwe tijdperk van Lancia en markeert zijnintrede in de elektrische mobiliteit. Dit nieuwe logo zal worden weergegeven op de nieuwe Ypsilon, op het nieuwe vlaggenschip en op de nieuwe Delta. Het is een integraal onderdeel van de nieuwe Corporate Identity waarbij de Europese dealers betrokken zullen zijn, allemaal vernieuwd qua imago tegen het begin van 2024, en van alle communicatieactiviteiten, zowel online als offline.
Voornamelijk geïnspireerd door het logo uit 1957, dat voor het eerst werd geïntroduceerd op de Lancia Flaminia, vertegenwoordigt het nieuwe logo een authentiek juweel, zeer klassiek in zijn esthetiek, waar elementen van eenvoud en grafische zuiverheid elementen van kostbaarheid ontmoeten, in termen van kleuren, materialen en behandelingen. Gemaakt van aluminium en uitdrukking van de nieuwe grafische codes van het merk, is het nieuwe logo “gehuld in licht” en is het het resultaat van technologieën die worden gebruikt in de auto-industrie, en niet alleen, zoals aangetoond door het cirkelvormige borstelen dat typerend is voor de horlogewijzerplaat.Het
nieuwe Lancia-logo isProgressive Classic, omdat het alle onderscheidende elementen van het historische logo opnieuw bezoekt, het wiel, de vlag, het schild, de lans en de belettering, geherinterpreteerd om ze modern te maken en in de toekomst te projecteren. Al deze samenstellende elementen van het merk zijn de symbolen van Lancia-adel en erfgoed die nu zijn vereenvoudigd, zowel in termen van lijnen als vormen, en gepositioneerd in een nieuw evenwicht, in staat om innovatie, premiumnessen Italiaans-heid uit te drukken met een vleugje eclecticisme, gegeven door de asymmetrische lans.
Ook nieuw is deLancia-beletteringmet een origineellettertypedat is geïnspireerd op een van de Italiaanse excellenties die het nauwst verbonden zijn met de geschiedenis van het merk, Fashion. Deze nieuwe belettering markeert de toekomst van het merk en maakt het begeerlijk, duurzaam en altijd eigentijds.
Om het nieuwe logo te maken, bestudeerde het team van ontwerpers van Lancia de zeven versies die in meer dan een eeuw werden gebruikt. Ze zijn begonnen met het zeer eenvoudige en minimalistische logo uit 1907, waar de naam “Lancia” cursief en in goudkleuring is, perfect in overeenstemming met de Liberty-stijl van die periode. Later werd het logo uit 1911 geanalyseerd: het was het logo ontworpen door de graaf Carlo Biscaretti di Ruffia, dat een paar elementen had, die in de loop van de tijd onveranderd bleven – het vierspaaks stuurwiel, de handgasbediening, de rechthoekige vlag en de lansvormige paal. Daarna werd het logo uit 1929 bestudeerd, een logo met zijn driehoekige schild dat de cirkel van het stuurwiel omlijst, wat herinnert aan de universele geometrieën en een grafische zuiverheid. Vervolgens werd het beroemde logo uit 1957 bestudeerd met zijn minimalistische uiterlijk en uiteindelijk eindigde het onderzoek op de meest recente emblemen zoals de eenvoudige en verfijnde versie uit 1974, of de versie uit 1981 gemaakt door de ontwerper Massimo Vignelli, die het schild, de lans, het stuur en de vlag stileerde, en ten slotte het huidige logo dat in 2007 werd geïntroduceerd.
Lancia Pu+Ra Design, de nieuwe designtaal van het merk maakt zijn debuut
Geboren uit de crasis van de woorden “Pure” en “Radicaal”, is Lancia Pu + Ra Designde naam van Lancia nieuwe en duurzame designtaal, die de toekomstige stijl van Lancia-auto’s inspireerde, en die uniek zal zijn en voorbestemd om lang mee te gaan. Dit alles is het resultaat van het trotse verleden van het merk en van een aantal typische uitmuntendheid van de Italiaanse stijl in de wereld.
In feite zullen de zachte, pure en sensuele vormen van de Aurelia en Flaminia te vinden zijn in de toekomstige Lancia-voertuigen, gecombineerd met de modernste uitingen van radicaliteit en eenvoud, geïnspireerd door de taal van meubels, architectuur en mode, evenals door de sportgeschiedenis van het merk belichaamd in de beroemde Stratos en Delta.
Met Lancia Pu+Ra Design worden de volumes van de nieuwe voertuigen gecreëerd door opeenvolgende lagen, het toevoegen en kruisen van elementaire en iconische vormen, zoals de cirkel, rechthoek en driehoek, en deze te combineren met eclectische details. Het resultaat is een algemene taal die niet typisch automotive is.
Wat het interieur betreft, put Lancia Pu + RA Design uit het Italiaanse meubelontwerp, een Italiaanse uitmuntendheid van aandacht voor detail, materiaalonderzoek en innovatie. Lancia haalt inspiratie uit deze wereld om een ruimte te creëren, gegenereerd door eenvoudige geometrieën met een radicaal perspectief, maar ook gastvrij en in staat om datzelfde huisgevoel te garanderen dat wordt ervaren in verfijnde en eclectische Italiaanse woonkamers. Dit alles wordt verrijkt door een ʺcolor blockingʺ-benadering en door de keuze van fijne en duurzame materialen, die de toekomstige geest van het merk bepalen.
Lancia Pu+Ra Zero, het driedimensionale manifest dat de essentie van Lancia Design van de toekomst vertegenwoordigt
Lancia Pu+RaZerois een driedimensionaal manifest dat de essentie van Lancia new Design en de visie van hoe de nieuwe Ypsilon, het nieuwe vlaggenschip en de nieuwe Delta eruit zullen zien, bevat. Deze sculptuur combineert design, kunst en innovatie en is de beste uitdrukking van het concept van “Progressive Classic”.
Lancia Pu+Ra Zero is de synthese van tegengestelde elementen: Schoonheid en Techniciteit, Gratie en Karakter. Het combineert op harmonieuze wijze de primaire, iconische en typische vormen van de Lancia-traditie in een voortdurende dialoog tussen de twee verschillende maar complementaire zielen van het merk, tussen verleden en toekomst.
De Lancia Pu+Ra Zerofrontkenmerkenzijn een herinterpretatie van Lancia’s historische grille, het “kalice”, nu geprojecteerd in de toekomst door drie lichtstralen om het iconisch en gedenkwaardig te maken. Deze nieuwe pure, technologische en met een unieke identiteit “kalice” zal op alle drie de nieuwe voertuigen van Lancia staan, waardoor ze overdag en ’s nachts onmiddellijk herkenbaar zijn.
Boven de “calice”, de nieuweLancia belettering. Deze dubbele handtekening, calice-letters, zal de voorkant van alle drie de nieuwe Lancia-modellen ondertekenen: een “kalice of light” dat virtueel de merknaam omarmt en duidelijk de grafische identiteit van Lancia Renaissance identificeert en het naar het elektrische mobiliteitstijdperk brengt.
Lancia Pu+Ra Zero bestaat uit zachte, vloeiende lijnen die herinneren aan het ontwerp van Aurelia B20 en Flaminia, met een cirkelvormig dak dat de cabine overspoelt met licht, in een spel van balans tussen exterieur en interieur.
Aan deachterzijdevallen de ronde achterlichten op. Ze roepen terug naar die van de Stratos en zullen worden gebruikt op de nieuwe Ypsilon met de nieuwe Lancia-letters tussen de koplampen. Tot slot valt in een zijaanzicht het nieuwe logo op.
Lancia Pu+Ra Zero is in Micalized Blue met subtiele nuances die spelen met licht onder het teken van Italiaanse elegantie, vloeibaarheid en lichtheid.
Lancia en Cassina, een reis in de naam van Italiaanse uitmuntendheid
Lancia nieuwe Pu+Ra Design taal creëert een ruimte met zowel pure als radicale vormen met een taal die niet typisch is voor de auto-industrie en waar het interieur van toekomstige Lancia voertuigen perfect consistent zal zijn met het ontwerp van hun exterieurs. Eenmaal aan boord worden de bestuurders en passagiers omarmd door de typische Lancia-elegantie, met interieurs geïnspireerd op de iconen uit het verleden zoals de Gamma, Thema en Flavia, die vandaag de dag zijn verbeterd door eenvoudige en intuïtieve technologie in overeenstemming met het merk-DNA.
Het resultaat is een authentieke “woonkamer” sfeer, die een thuisgevoel biedt dat vergelijkbaar is met dat in een typisch Italiaans huis. De huiselijke en gastvrije ruimte is ook eclectisch omdat het verschillende en vaak contrasterende stijlen combineert om een harmonieus en samenhangend geheel te bereiken.
Dit leidde tot de beslissing van Lancia om een pad in te slaan met Cassina, gebruikmakend van de knowhow van het gerenommeerde Italiaanse ontwerpbedrijf met bijna 100 jaar geschiedenis, innovatie en onderzoek.
Cassina zal zich bij Lancia voegen om zijn ervaring in de auto-industrie in te brengen, met de nadruk op gedeelde waarden zoals Italiaanse geest, innovatie, traditie en respect voor het milieu, wat aanleiding geeft tot een ongezien toekomstig project.
Een samenwerking die twee excellenties van Made in Italy combineert die zich nu in de toekomst projecteren, met maximale aandacht voor duurzaamheid en welzijn aan boord.
Dit zijn de leidende principes van een gezamenlijke reis tussen Lancia en Cassina geïnspireerd door “The Cassina Perspective”, d.w.z. die visie van het bedrijf dat de meest innovatieve producten combineert met iconen van het moderne om een comfortabele en eclectische ruimte te creëren op basis van unieke uitmuntendheid in design.
Cassina is sinds 1927 trots gevestigd in Italië en creëert designmeubels die gemaakt zijn om lang mee te gaan. Het bedrijf heeft altijd een pionierspositie gehad, waarbij technologische vaardigheden worden gecombineerd met traditioneel vakmanschap en toonaangevende architecten en ontwerpers worden betrokken om nieuwe vormen te bedenken en om te zetten in ontwerpen.
De première van de trailer van de korte film “Lancia, de Nieuwe Renaissance”
De trailer van de korte film “Lancia, the New Renaissance”, ging in première op de Lancia Design Day. De volledige versie van de korte film, die via dezelink te zien is, zal in januari beschikbaar zijn op de sociale mediakanalen van het merk.
Het zal de eerste zijn in een webserie van drie afleveringen die lancia Renaissance viert en zijn weg om een wenselijk, geloofwaardig en gerespecteerd merk te worden in het Europese premiumsegment.
In de eerste aflevering neemt Lancia CEO Luca Napolitano de kijker mee op een reis van het verleden naar de toekomst en ontdekt hij de achter de schermen van Lancia Design Day, het eerste evenement van het gloednieuwe tijdperk.
Gepresenteerd in een documentaire stijl, laat de trailer duidelijk en effectief zien wat meestal verborgen is voor het publiek. De video introduceert Lancia-ontwerpers onder leiding van Jean Pierre Ploue en het merkteam dat op 28 november werkte aan de presentatie van een nieuw logo, een nieuwe ontwerptaal en het driedimensionale manifestÞdat zal het ontwerp van toekomstige Lancia-voertuigen introduceren.
De beelden tonen passie, trots en betrokkenheid die iedereen voelt actief bijdragen aan de buitengewone wedergeboorte van zo’n legendarisch merk in de autowereld en daarbuiten.
De film toont het hoofdkantoor van Lancia, het designcentrum, de Stellantis Heritage Hub en gaat verder naar de Reggia van Venaria in een snelle reeks suggestieve beelden waar iconen uit het verleden zoals de elegante Aurelia en Flaminia en de “brutale” Stratos, Delta en Rally 037 zijn gepositioneerd op enkele van de symbolische locaties van het merk. Deze beelden zijn verrijkt door de prachtige historische beelden van de video die het nog boeiender maken en de waarde van het erfgoed van het merk benadrukken bij het creëren van zijn toekomst.
De tweede aflevering van de webserie wordt gepresenteerd tijdens de Design Week in april 2023 en wordt gevolgd door de laatste aflevering in 2024 met de lancering van de New Ypsilon.
Lancia Renaissance is een solide, ambitieuze en snelle routekaart
Lancia Renaissance implementeert in een tienjarig strategisch plan dat een efficiënt assortiment van drie nieuwe modellen omvat – één om de twee jaar vanaf 2024 – om 50% van de markt te dekken. Het is een solide en efficiënte roadmap die snel gaat als onderdeel van stellantis’ “Dare Forward” strategisch plan. Dit is te zien in het elektrificatieproces dat ertoe zal leiden dat het merk in 2028 alleen 100% elektrische voertuigen verkoopt. De andere pijler van lancia’s renaissance is duurzaamheid: in de cabine van de New Ypsilon zal minstens 50% van de aanraakbare oppervlakken ecologisch zijn. Bovendien is de creatie van een efficiënt en innovatief distributiemodel aan de gang, met 100 nieuwe exclusieve showrooms in Europa en een selectie van partners in Italië. Daarnaast zorgt het nieuwe systeem voor een maximaal gebruik van online verkoop.
Het uiteindelijke doel is om van Lancia een geloofwaardig, gerespecteerd en begeerlijk merk te maken in het premiumsegment in Europa.
Reggia van Venaria: een werelderfgoed om te bezoeken en volledig te ervaren
Lancia heeft de Reggia van Venaria gekozen als locatie voor Lancia Design Day om de affiniteit tussen de residentie Savoy en het merk te benadrukken, in naam van een dualisme dat bestaat uit een klassiek verleden en een visie op de toekomst.
Toen het werd gebouwd in de tweede helft van de 17Þeeuw, werd de Reggia beschouwd als een werk van moderne en vooruitstrevende architectuur. Hetzelfde werd gehouden voor het naburige Turijn, dat een must-see site werd voor beschaafde en rijke reizigers die onderwijs wilden krijgen door de mooiste Europese hoofdsteden te bezoeken. De conservatieve restauratie van de Reggia die plaatsvond tussen 1999 en 2007 bracht zijn oude pracht weer tot leven en transformeerde het in een hedendaagse site om te ervaren en niet alleen te bezoeken, op een reis tussen geschiedenis en moderniteit, wat precies het concept is van een “Progressieve Klassieker” ingebouwd in het DNA van Lancia. In 1997 werd de Reggia van Venaria door UNESCO uitgeroepen tot werelderfgoed. Een van de meest populaire attracties is de Great Gallery met de 44 grote ramen langs de zijkanten en 22 grote ovalen aan het gewelfde plafond. Deze creëren een samenspel van licht en schaduw dat bezoekers blijft verbazen terwijl het de oneindige verscheidenheid aan decoraties en twee exedra’s van de ruimte verheerlijkt.
Lancia
Met 116 jaar geschiedenis staat Lancia voor tijdlozeItaliaanse elegantie; een merk waar mensen over de hele wereld van deden dromen, dankzij zijn iconische voertuigen: de elegante Flaminia en Aurelia B24 Spider, de presterende Delta, de eclectische Fulvia en vele anderen.
Lancia is nu klaar om zijnRenaissancete beginnen met een 10-jarig strategisch plan dat nu heel snel verder gaat.
Innovatie en tijdloos design zijn altijd de basisprincipes van het merk geweest. En nu zijn duurzaamheid, klantgerichtheid en maatschappelijke verantwoordelijkheid ook essentieel geworden, omdat Lancia vastbesloten is om met grote inzet en ambitie naar de toekomst te kijken.