De Audi RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance
- Verhoging vermogen met 30 pk en 50 Nm maakt snellere sprint van 0-100 km/u in 3,4 seconden mogelijk
- Nauwkeuriger rijgedrag dankzij geoptimaliseerd zelfsperrend middendifferentieel, nieuwe lichtgewicht velgen van 22″ en high-performance banden
- Matte koetswerkelementen en blauwe interieuraccenten onderstrepen exclusieve karakter van de performance-modellen
-
Audi RS 7 Sportback performance, Static photo, Colour: Ascariblue matt..
Audi RS 6 Avant performance, Static photo, Colour: Nimbus grey.
De nieuwe Audi RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance, krachtiger en sneller dan alle andere RS 6- en RS 7-modellen tot nu toe, zitten boordevol extra’s die hun uiterlijk verscherpen en die voor een emotievere rijervaring zorgen. De krachtige 4,0-liter V8 TFSI-biturbomotor heeft nu een vermogen van 463 kW (630 pk) en een maximumkoppel van 850 Nm. Vanaf 9 december kan de RS 6 Avant performance besteld worden tegen de prijs van € 139.350 incl. btw en de RS 7 Sportback performance tegen de prijs van € 144.860 incl. btw.
Bij Audi betekent ‘performance’ meer vermogen. Een voorbeeld: dankzij de grotere turbo’s en een verhoging van de turbodruk van 2,4 naar 2,6 bar in de 4,0-liter V8 TFSI-biturbomotor, waar zowel de RS 6 Avant performance (brandstofverbruik, gecombineerd in l/100 km: 12,7 – 12,2 (WLTP); CO2-uitstoot, gecombineerd in g/km: 289 – 277 (WLTP)) als de RS 7 Sportback performance (brandstofverbruik, gecombineerd in l/100 km: 12,5 – 12,0 (WLTP); CO2-uitstoot, gecombineerd in g/km: 284 – 273 (WLTP)) mee uitgerust zijn, kon het motorvermogen met 30 pk en het koppel met 50 Nm worden verhoogd in vergelijking met de basisversies. Dit komt neer op een totaalvermogen van 463 kW (630 pk) in plaats van 441 kW (600 pk) en een maximumkoppel van 850 Nm in plaats van 800 Nm. De performance-modellen sprinten van 0 naar 100 km/u in 3,4 seconden, 0,2 seconden sneller dan de RS 6- en RS 7-basisversies.
Soms is less echter more: een verminderde isolatie tussen de motorruimte, het interieur en de achterkant van het voertuig zorgt ervoor dat de RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance klanten zal enthousiasmeren met een spannende soundervaring van een zwaarder kaliber. Bovendien maakt deze vermindering de auto acht kilogram lichter. De RS 6 Avant performance heeft een leeggewicht van 2.090 kilogram; de RS 7 Sportback performance weegt 2.065 kilogram.
Verbeterde rijdynamiek dankzij nieuw zelfsperrend middendifferentieel
Het vermogen van de 4.0 TFSI-motor wordt via een standaard 8-traps tiptronic met kortere schakeltijden doorgegeven aan de permanente quattro-vierwielaandrijving. Een zuiver mechanisch middendifferentieel brengt het aandrijfvermogen over in een verhouding van 40:60 op de voor- en achteras. Als de auto begint te slippen, wordt er automatisch meer koppel naar de as met betere grip gestuurd: tot 70% kan naar de vooras stromen en tot 85% naar de achteras. Het zelfsperrende middendifferentieel is lichter en compacter. Zo verbetert het niet alleen de rijdynamiek, maar biedt het ook merkbaar nauwkeuriger bochtenwerk, wat resulteert in minder onderstuur op de grenzen van dynamisch rijden. Een andere verbetering is de nauwkeurigere stuurrespons, dankzij dewelke passagiers in het algemeen genieten van een soepelere rijervaring.
Exclusief en zeer performant: 22″-velgen met high-performance banden
De nieuwe RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance rollen standaard van de band met aluminium velgen van 21″ in een stervormig ontwerp met tien spaken en 273/35-banden. Voor een extra sportieve look zijn ook lichtgewicht velgen van 22″ naast de standaard aluminium 21″-velgen beschikbaar – in gepolijst glanzend metallic zwart, mat grijs, mat zwart, mat wit of mat neodymium goud. Het luchtige 5-Y-spakendesign helpt bij de koeling van de remmen en de lichtere velgen worden vervaardigd volgens een hightech smeed- en freesproces. De nieuwe lichtgewicht velg is zo’n vijf kilogram lichter dan de 22″-velg op de huidige RS 6 Avant of RS 7 Sportback. Deze totale gewichtsbesparing van ca. 20 kilogram op de onafgeveerde massa verbetert de respons van het gaspedaal.
Ook de nieuwe high-performance Continental “Sport Contact 7” 285/30-banden, die een onderdeel zijn van de nieuwe lichtgewicht wielen, spelen een belangrijke rol in de gewichtsreductie. Ze bieden voortdurend betere grip op zowel droge als natte wegen, verminderen onderstuur in dynamisch bochtenwerk en zorgen voor een nauwkeuriger rijgedrag bij alle snelheden. Bovendien is de remweg ongeveer twee meter korter wanneer men met deze banden van 100 naar 0 km/u afremt.
Dankzij het Audi drive select-rijdynamieksysteem kan de bestuurder het karakter van de auto aanpassen. Hij kan kiezen tussen zes profielen: efficiency, comfort, auto, dynamic en twee personaliseerbare RS1- en RS2-modi.
Rijden in een van de rijmodi van de performance-modellen is telkens een unieke beleving. De freewheelmodus wordt nu alleen nog in het efficiency-profiel automatisch ingeschakeld, wat betekent dat de verbrandingsmotor bij snelheden tot 160 km/u wordt uitgeschakeld en dat er wordt gefreewheeld zonder brandstof of trekkracht te gebruiken. Bovendien zorgt finetuning van de software van de motorsturing voor strakkere belastingveranderingen in de S-modus als de ‘dynamic’ drive select-modus of de S-modus actief is – wat de emotionaliteit nog verhoogt. De geüpdatete software in de transmissieregeling zorgt voor kortere schakeltijden en een merkbaar groter verschil tussen de verschillende rijmodi.
Standaard RS Dynamic Pack
Het RS Dynamic Pack behoort tot de standaarduitrusting van de RS 6 performance en RS 7 performance. Het omvat een topsnelheid die is opgevoerd tot 280 km/u, dynamische vierwielsturing (de software-update voor de RS helpt de bestuurder met actieve stuurcorrecties op de voor- en achteras) en het quattro-sportdifferentieel op de achteras.
Daarnaast kan ook het optionele RS Dynamic Pack plus worden besteld, dat naast het RS Dynamic Pack een topsnelheid van 305 km/u biedt en over een keramisch RS-remsysteem beschikt. Klanten kunnen de remklauwen in grijs, rood of blauw bestellen en de schijven meten 440 mm (vooraan) en 370 mm (achteraan). Het keramische RS-remsysteem weegt in totaal ongeveer 34 kilogram minder dan zijn stalen tegenhanger, wat de onafgeveerde massa flink vermindert.
Frisse koetswerkkleuren en stijlpacks
De nieuwe RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance kunnen in totaal in zestien koetswerkkleuren besteld worden. Voor het eerst zijn metallic en mat Ascari Blue en mat Drew Silver inbegrepen. De performance-modellen vallen op door hun standaard RS-koetswerkelementen in mat grijs, waaronder de buitenspiegels, de voorspoiler, de zijkleppen aan de voorkant, de inzetstukken voor de zijdrempels, de dakrails en de omlijsting van de zijruiten en achterdiffusor. Een optiepack voor een mat carbon/zwarte look is ook beschikbaar, waarbij de dakrails en de omlijsting van de zijruiten zwart zijn. De kleur van de Audi-ringen en modelnaam mag de klant zelf kiezen: chroom of zwart.
Overal blauw: nieuwe accenten en features in het interieur
In het interieur werden de vertrouwde RS-designpacks in grijs en rood uitgebreid naar de kleur blauw. Op de stuurwielrand in zwart alcantara zitten contrasterende stiksels in Mercato Blue. Ook de vloermatten, de zijkant van de middenconsole en de hoes van de versnellingspook hebben blauwe contrasterende stiksels. De veiligheidsgordels zijn volledig in Ocean Blue en de decoratieve inlegsels kunnen optioneel in een carbon keperstructuur met blauwe accenten worden uitgevoerd. De versnellingspook en de zijkant van de middenconsole zijn gemaakt van Dinamica-microvezel, dat bestaat uit ongeveer 45% gerecycleerde petvezels, terwijl de sportzetels bekleed zijn met hoogwaardig geperforeerd Valcona-leder met honingraatpatroon en contrasterende stiksels in Mercato Blue. Een ander opvallend kenmerk is de instapled in de voordeuren. Dit lampje projecteert ‘RS performance’ op de grond naast de auto.
Optioneel kunnen klanten bovendien opteren voor de RS-designpacks plus in drie verschillende kleurvarianten met extra features, namelijk decoratieve inlegstukken, armsteunen in de deuren en een centrale armsteun in Dinamica-microvezel. Een bijkomende feature van deze uitrustingsvariant is het middenstuk van de zetels met een grijs, rood of blauw inlegsel. Deze door de klant gekozen kleur komt ook terug op de geperforeerde sportzetels. Ook de letters RS zijn in bijpassende kleuren op de rugleuning van de zetels geborduurd.
Met de nieuwe Audi Exclusive Customizer-visualiseertool kunnen klanten hun voertuig in duizenden verschillende combinaties ontwerpen en zo hun eigen speciale editie samenstellen. Ze krijgen hierbij de keuze uit een breed gamma aan lak-, leder- en stikselkleuren. De tool maakt gebruik van een 3D-model om het personalisatieproces te visualiseren.
De displays van de standaard Audi virtual cockpit plus van 12,3″ bieden enkele nieuwigheden, zoals een knipperende schakelindicator in manuele modus, die het display met het aantal toeren per minuut verandert van groen naar geel naar rood. De indicator knippert op dezelfde manier als in de autosport om het optimale schakelmoment aan te geven. Er is ook Launch Control, dat het acceleratiepotentieel van de RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance volledig benut door het ideale vertrekmoment aan te geven aan de hand van nieuwe verkeerslichtsymbooltjes.
Performance naar traditie: van de RS 6 Avant plus tot vandaag
De RS 6 Avant performance en RS 7 Sportback performance van de C8-generatie zetten de lang gevestigde Audi-sportstrategie van plus- en performance-modellen voort. Het begon allemaal met de RS 6 Avant plus van de C5-generatie. Net voordat de reeks in 2004 werd stopgezet, lanceerde quattro GmbH (nu Audi Sport GmbH) een speciale beperkte reeks van 999 exemplaren met een subtiele upgrade op het vlak van vermogen. Het vermogen van de motor werd immers opgevoerd tot 480 pk (een verhoging met 30 pk). Het model was na de RS2 de tweede Audi die officieel sneller kon dan 250 km/u. Audi Sport beperkte de snelheid van de RS 6 plus tot 280 km/u, waardoor hij de snelste sportauto werd, die zonder motorregeleenheid een topsnelheid van meer dan 300 km/u haalde.
De plus-variant van de C6-generatie kwam in 2008 op de markt en was beperkt tot 500 exemplaren. In tegenstelling tot zijn voorganger had dit model geen extra vermogen: de V10 behield zijn 580 pk. Maar Audi koos een andere snelheidslimiet voor de speciale Avant en Berline: hun topsnelheid bedroeg 303 km/u. De enige auto die op dat moment sneller was, was de R8.
Met de C7-generatie vloeide de ‘perfomance’ voort uit de ‘plus’. De Audi RS 6 Avant en RS 7 Sportback performance rolden in 2016 van de band met een lichtjes verbeterde motor, die een vermogen van 605 pk leverde, 45 pk meer dan het basismodel. In de rijmodus ‘dynamic’ stond kortstondig een koppel van 750 Nm ter beschikking via de overboostfunctie en afhankelijk van de uitrusting werd de snelheid beperkt tot 250, 280 of 305 km/u.