YPRES HISTORIC en REGURALITY. Alain Mervilde

Ieper 25/11  . We trokken deze namiddag met plezier, richting de kattestad, om daar voor even, de deelnemers aan de 4de  Ypres regularity en de Ypres Historic rally te gaan bewonderen. En moet gezegd een zweempje nostagalgie, overviel ons toen we al die bolides  op de Markt zagen samenkomen. De combinatie van deze twee wedstrijden, een beetje noodgedwongen, omdat de historics geen plaats kregen bij de moderne deze zomers wegens “WRC”, is experimenteel. Al zou je meteen kunnen stellen, doe zo voort in deze periode van het jaar en met deze combinatie kun je heel ver geraken, zo ook voor piloten als publiek. De sfeer was er alvast op vrijdag, Alain Penasse die we daarover kort spraken, ziet de formule alvast zitten maar de evaluatie gebeurt op zondagavond.

Voor de rest laten we u alvast genieten van deze eerste beelden, mocht u zin hebben, Ieper is niet ver een t’is er prachtig.

Alain Mervilde.

YPRES HISTORIC RALLY 
25-26 november 2022

 

Paul Lietaer als leider de nacht in
39 teams zijn vanavond van start gegaan in de Bernard Degroote Ypres Historic Rally. Op de openingsavond stond slechts één klassementsproef op het programma: Boezinge Short, goed voor 8,02 km tegen de klok. Op het gladde parcours klokte Paul Lietaer de snelste tijd met zijn Opel Ascona 400.

Na de doortocht van een 70-tal wagens van de 4de editie van de Ypres Historic Regularity, lag de klassementsproef in Boezinge er bijzonder glad en verraderlijk bij. Paul Lietaer verklaarde bij de start op de Grote Markt in Ieper dat hij rustig van start zou gaan: “Ik zie niet meer zo goed in het donker, dus ik ga geen risico’s nemen in Boezinge. We zullen morgen wel aanvallen.”
Toch nam Paul meteen de leiding met 2″13″ voorsprong op Pieter-Jan Maeyaert, die ook voorzichtig van start ging met zijn BMW M3 E30.

De derde tijd ging naar Cedriek Merlevede, maar ook al op 10″71. Merlevede staat ingeschreven met een BMW M3 E30, maar hij verscheen aan de start met zijn Opel Ascona: “De BMW M3 geraakte niet tijdig hersteld na onze sortie in Ieper. Liever met de betrouwbare Opel aan de start dan met een inderhaast herstelde BMW.”

Frederic Delplace is voorlopig de snelste Porsche-rijder. Hij volgt met zijn 911 op een knappe 4de plaats op 14″72, voor Ludovic Vitse, erg knap vijfde met zijn Opel Astra GSi. Mathieu Vandoolaeghe opende in zijn Mercedes 190 met een prima 6de tijd op 24″14, voor Claude Debue op 27″61.

Lode De Keyser was niet helemaal tevreden met zijn 8ste tijd op 29″22: “Nee, ik ben niet helemaal tevreden. We hebben een serieuze schuiver gemaakt, maar we zijn er nog bij.” Dat kon zijn Porsche-collega Piet Declerq niet zeggen, want hij schoof met zijn 911 vlak voor de flying finish van de baan.

Geert Lacour en Glenn Rogiers sloten de top 10 af, binnen dezelfde seconde als Piet Declerq. Voor de volledigheid vermelden we dat Patrick Snijers de eerste etappe heeft afgerond op de 12de plaats met de indrukwekkende Chevrolet Corvette. Patrick Mylleville verloor 3’08” omdat hij een ronde te weinig reed. Louis Vandenborre gaf al voor de start op omdat de rijder zich niet goed voelde.

Op zaterdag staan nog 8 klassementsproeven op het programma, te beginnen met de lange versie van Boezinge om 09h09.

YPRES HISTORIC REGULARITY
25-27 november 2022

 

Yves Deflandre en Yves Noelanders domineren de openingsavond
Zoals gebruikelijk, werden de deelnemers aan de 4de editie van de Ypres Historic Regularity meteen op de proef gesteld tijdens een zware en verraderlijke openingsavond. Die begon met een Closed Road Stage in Boezinge, waarna nog 7 RT’s volgden in de omgeving van Staden, Kortemark, Diksmuide en Houthulst. De openingsavond werd gedomineerd door Yves Deflandre en Yves Noelanders, die in hun gekende oranje Porsche 911 van start tot finish aan de leiding stonden.

“We werden bijna verrast door een valstrik van de organisatie met een doodlopend straatje op de laatste RT, maar we hadden het nog net op tijd opgemerkt. Ja, dit is een mooie revanche op onze ongelukkige openingsavond van vorig jaar, toen we meteen alle hoop op een goed klassement verspeelden,” aldus Yves Deflandre.

Tweede in de tussenstand is Guino Kenis, bijgestaan door Anton Dupan, op 10″5. De Franse specialist Christophe Baillet, vorig jaar op het podium met een Porsche en dit jaar aan de start met een Ford Escort, volgt samen met Pierre Colliard op de derde plaats. Kurt Declerck en Aswin Pyck zijn vierde op 1’01”, gevolgd door vader en zoon De Jaeger, die op de laatste RT wat tijd lieten liggen en op 1’05″2 staan.

De top 10 wordt vervolledigd door Jean-Philippe en Stéphanie Wanne (Porsche 911), Daniel Reuter en Robert Vandevorst (Porsche 914), Johnny Delhez en Eddy Gully (Ford Escort), Julie Kenis en Bjorn Clauw (BMW), die een sterk debuut maken, en Mirko Savic met Christophe Pelckmans (Porsche 911).

 

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait