- Clean sweep voor TOYOTA GAZOO Racing in allereerste W2RC
- Titels van bestuurder, bijrijder en fabrikant
- Succes begon met overwinning in Dakar Rally 2022
- GR DKR Hilux T1+ consistent betrouwbaar
TOYOTA GAZOO Racing bezegelde half oktober het inaugurele World Rally-Raid Championship toen Nasser Al-Attiyah en co-rijder Mathieu Baumel de Dakar-winnende GR DKR Hikr Hilux T1+ van het team naar huis brachten op de tweede plaats algemeen tijdens De Rally van Andalusië. Dit was de laatste ronde van een seizoen dat begon met de TGR-bemanning die in januari 2022 de overwinning behaalde in de Dakar Rally en culmineerde in het team dat de rijders-, navigator- en constructeurstitels won in de allereerste W2RC.
Het eerste W2RC kende vier zware rondes, op drie verschillende continenten. De totale getimede kilometerstand voor alle rondes samen kwam uit op bijna 8.000 km, waarbij zowel mens als machine grondig werden getest over het terrein van de inbegrepen rotsachtige paden, modder, zand en eindeloze duinen. Gedurende dit hele proces bleef TGR de grenzen voor beter verleggen en voortdurend manieren vinden om de Dakar-winnende GR DKR Hilux T1 + te verfijnen.
“Toyota heeft een trotse geschiedenis in de autosport en heeft de afgelopen zes decennia in een grote verscheidenheid aan disciplines geracet. De uitdagingen van W2RC hebben ons unieke inzichten gegeven in de zwaarst denkbare omstandigheden, waardoor we steeds betere auto’s kunnen bouwen voor mensen die liever de minder bereisde weg opgaan. Het winnen van het eerste kampioenschap heeft aangetoond dat we op de goede weg zijn en we zijn er trots op dat onze GR DKR Hilux T1 + zwaar genoeg was voor de taak die voor ons ligt”, aldus Matt Harrison, President van Toyota Motor Europe.
“Ik wil graag mijn dank uitspreken aan zowel Nasser als Mathieu, evenals elk lid van het TGR W2RC-raceteam. Mijn oprechte dank voor de persoonlijke bijdragen aan Pushing the Limits for Better, tijdens de ontwikkeling van de GR DKR Hilux bij elke test en elke rally. Ondanks vele uitdagingen en het omgaan met tegenslagen, zorgde uw toewijding ervoor dat TOYOTA GAZOO Racing uiteindelijk de allereerste World Rally-Raid Champion werd.”
Het eerste W2RC-seizoen bestond uit de volgende rondes:
Ronde 1 – Dakar Rally: 1-14 januari 2022
Nasser en Mathieu begonnen hun W2RC-campagne verbluffend, toen ze drie etappes van de Dakar Rally wonnen en nog vijf podiumplaatsen noteerden voor een totaal van 35 etappepunten en 50 punten voor hun algemene overwinning in ’s werelds zwaarste auto-evenement.
Ronde 2 – Abu Dhabi Desert Challenge: 5-10 maart 2022
De volgende was de Abu Dhabi Desert Challenge, waar de bemanning een harde landing leed die de wishbone op hun Hilux beschadigde tot het punt waarop ze gedwongen werden om zich terug te trekken uit de openingsfase, met een enorme straf van 20 uur als gevolg. Dit betekende dat de overwinning buiten bereik was, maar de bemanning vocht dapper terug en won elk van de resterende etappes van het evenement om 20 etappepunten en 6 punten veilig te stellen voor hun11e plaats.
Ronde 3 – Rally van Marokko: 1-6 oktober 2022
De Rally van Marokko werd onderbroken door meerdere lekke banden die de hoop van de bemanning op de overwinning hier deden wankelen. Net als in Abu Dhabi bleven Nasser en Mathieu ondanks de tegenslagen pushen, wat resulteerde in 13 etappepunten en 20 punten voor hun derde positie overall. Op dit punt van het seizoen had de TGR-bemanning hun naaste rivalen ingehaald, die al vroeg een slanke voorsprong hadden in het W2RC-klassement.
Ronde 4 – Andalusia Rally: 18-23 oktober 2022
De Rally van Andalusië was gastheer voor de laatste ronde van het seizoen, en deze keer was het het weer dat in het spel kwam. Toch wisten Nasser en Mathieu hun Hilux in de slotfase op de eerste plaats naar huis te brengen, de tweede plaats in het algemeen klassement te bezegelen en genoeg punten veilig te stellen om de eerste W2RC-titel op te eisen.
Dit was de afsluiting van een opmerkelijk seizoen waarin de GR DKR Hilux T1+ slechts één mechanisch defect leed – en dat na een extreem harde en ongelukkige landing tijdens de openingsetappe van de Abu Dhabi Desert Challenge. Verder waren het alleen lekke banden die de voortgang van de machtige Hilux belemmerden.
Het team richt zijn aandacht nu op de komende Dakar Rally, door begin december een laatste shakedown-test uit te voeren in Namibië en een teamaankondiging die te zijner tijd volgt. Op dit moment passen de ingenieurs alle lessen uit de W2RC-etappes van dit seizoen toe, samen met de gegevens die zijn vastgelegd tijdens het South African Rally-Raid Championship, waar de auto ook wordt getest en ontwikkeld, om de best mogelijke uitdager voor te bereiden op de Dakar Rally van 2023.
Het eerste W2RC-seizoen bestond uit de volgende rondes:
Ronde 1 – Dakar Rally: 1-14 januari 2022
Nasser en Mathieu begonnen hun W2RC-campagne verbluffend, toen ze drie etappes van de Dakar Rally wonnen en nog vijf podiumplaatsen noteerden voor een totaal van 35 etappepunten en 50 punten voor hun algemene overwinning in ’s werelds zwaarste auto-evenement.
Ronde 2 – Abu Dhabi Desert Challenge: 5-10 maart 2022
De volgende was de Abu Dhabi Desert Challenge, waar de bemanning een harde landing leed die de wishbone op hun Hilux beschadigde tot het punt waarop ze gedwongen werden om zich terug te trekken uit de openingsfase, met een enorme straf van 20 uur als gevolg. Dit betekende dat de overwinning buiten bereik was, maar de bemanning vocht dapper terug en won elk van de resterende etappes van het evenement om 20 etappepunten en 6 punten veilig te stellen voor hun11e plaats.
Ronde 3 – Rally van Marokko: 1-6 oktober 2022
De Rally van Marokko werd onderbroken door meerdere lekke banden die de hoop van de bemanning op de overwinning hier deden wankelen. Net als in Abu Dhabi bleven Nasser en Mathieu ondanks de tegenslagen pushen, wat resulteerde in 13 etappepunten en 20 punten voor hun derde positie overall. Op dit punt van het seizoen had de TGR-bemanning hun naaste rivalen ingehaald, die al vroeg een slanke voorsprong hadden in het W2RC-klassement.
Ronde 4 – Andalusia Rally: 18-23 oktober 2022
De Rally van Andalusië was gastheer voor de laatste ronde van het seizoen, en deze keer was het het weer dat in het spel kwam. Toch wisten Nasser en Mathieu hun Hilux in de slotfase op de eerste plaats naar huis te brengen, de tweede plaats in het algemeen klassement te bezegelen en genoeg punten veilig te stellen om de eerste W2RC-titel op te eisen.
Dit was de afsluiting van een opmerkelijk seizoen waarin de GR DKR Hilux T1+ slechts één mechanisch defect leed – en dat na een extreem harde en ongelukkige landing tijdens de openingsetappe van de Abu Dhabi Desert Challenge. Verder waren het alleen lekke banden die de voortgang van de machtige Hilux belemmerden.
Het team richt zijn aandacht nu op de komende Dakar Rally, door begin december een laatste shakedown-test uit te voeren in Namibië en een teamaankondiging die te zijner tijd volgt. Op dit moment passen de ingenieurs alle lessen uit de W2RC-etappes van dit seizoen toe, samen met de gegevens die zijn vastgelegd tijdens het South African Rally-Raid Championship, waar de auto ook wordt getest en ontwikkeld, om de best mogelijke uitdager voor te bereiden op de Dakar Rally van 2023.
Glyn Hall, teambaas: “Terugkijkend op het eerste W2RC-seizoen zijn er veel hoogtepunten voor het team. Maar voor mij was het de vechtlust van Nasser en Mathieu, die bleven pushen voor maximale punten, zelfs toen de overwinning buiten hun bereik lag, die echt opviel. Dit onderstreept onze can-do houding, evenals de taaiheid van onze Dakar-winnende GR DKR Hilux T1+. Ik ben echt trots op onze prestaties dit jaar en ik kijk uit naar Dakar 2023.”
Nasser Al-Attiyah: “Voor mij is het winnen van het allereerste W2RC een bijzondere prestatie. Na jaren mee te hebben gedaan aan de FIA’s World Cup for Cross-Country Rallies, is het fantastisch om eindelijk ons eigen kampioenschap te hebben. En om gekroond te kunnen worden tot winnaar van de eerste editie is iets wat ik voor altijd zal koesteren.”
Mathieu Baumel: “We hebben dit jaar zeker voor wat uitdagingen gestaan, maar uiteindelijk hebben we gewonnen om de titel te pakken. Ik ben enorm trots op wat we dit jaar hebben gedaan, te beginnen met onze overwinning in de Dakar Rally in januari. Nu, maanden later, is de cirkel rond – de titel zit in de tas en we bereiden ons al voor op de volgende Dakar.”
W2RC 2022 EINDSTAND:
CHAUFFEUR:
1. N. AL-ATTIYAH (QAT) TOYOTA GAZOO RACING GR DKR Hilux 169
2. S. LOEB (FRA) BAHREIN RAID XTREME Hunter 149
3. Y. AL RAJHI (SAU) OVERDRIVE RACEN Hilux 121
4. J. PRZYGONSKI (POL) X-RAID MINI JCW TEAM MINI 77
5. F. LOPEZ CONTARDO (CHL) ZUID RACING CAN-AM CAN-AM 71
BIJRIJDER:
1. M. Baumel (FRA) TOYOTA GAZOO RACING GR DKR Hilux 169
2. F. Lurquin (BEL) BAHREIN RAID XTREME Hunter 149
3. D. Von Zitzewitz (DEU) OVERDRIVE RACING Hilux 70
4. T. GOTTSCHALK (DEU) X-RAID MINI JCW TEAM MINI 58
5. A. HARO BRAVO (ESP) BAHRAID RAID XTREME JAGER 53
FABRIKANT:
1. TOYOTA GAZOO RACING GR DKR Hilux T1 + 163
2. BAHREIN RAID XTREME Hunter 135
3. OT3 DOOR G RALLY TEAM OT3 102
4. X-RAID MINI JCW TEAM MINI 92
5. PH-SPORT PEUGEOT 58