Een droom in zwart en goud

De Essen Motor Show presenteert een speciale tentoonstelling in het kader van 50 jaar John Player Special

 

 

De Essen Motor Show presenteert een speciale tentoonstelling in het kader van 50 jaar John Player Special

 

Deze staan bekend als de mooiste auto’s van de Formule 1. 50 jaar geleden, in 1972, maakte het F1-publiek voor het eerst kennis met de fascinerende zwart-gouden auto’s van het Britse Lotus-team. Het ontwerp was geïnspireerd op de toenmalige sponsor John Player Special (JPS) en werd in de jaren daarna een waar handelsmerk van de auto’s van team Lotus. Op de Essen Motor Show kunnen fans van 3 t/m 11 december (Preview Day: 2 december) in een speciale tentoonstelling in Hal 3 van de Messe Essen in totaal 18 verschillende voertuigen in de markante JPS-kleuren bekijken. Deze collectie bevat onder andere zeven Formule 1-auto’s uit een tijd die in de racewereld bekendstaat om de spanning, sensatie en wilde feesten.

 

“De speciale tentoonstelling neemt de bezoekers mee op een tijdreis door de afgelopen 50 jaar. De focus ligt daarbij natuurlijk op de Formule 1, maar er zijn ook andere sportwagens, motoren en zelfs een fiets en een elektrisch voertuig in het zwartgouden ontwerp van John Player Special te zien”, vertelt Ralf Sawatzki, Projectmanager van de Essen Motor Show,om de voorpret op de tentoonstelling nog meer tot leven te brengen. Een van de meest succesvolle voertuigen van de tentoonstelling is de Lotus 77 uit 1976 met een Cosworth DFV-motor met een inhoud van drie liter en een vermogen van zo’n 465 pk. Met deze auto slaagde het team van Lotus-baas Colin Chapman er na twee magere jaren in om weer vooraan mee te strijden in de Formule 1.

 

Gehuld in mysterie en verbannen: de Lotus 88

 

Het voertuig van de tentoonstelling met het meest bijzondere verhaal is zonder twijfel de Lotus 88 uit 1981. De Lotus 88 wordt tot op de dag van vandaag met mysterie omhuld, omdat deze auto slechts drie keer op een racecircuit verscheen en al tijdens de vrije training werd verboden. Deze raceauto was het antwoord van Colin Chapman op de nieuwe regel die sideskirts verbood. De tekst van deze regel, die in het Frans was opgesteld, was echter niet helemaal duidelijk en Lotus-baas Chapman en zijn team gebruikten dit grijze gebied voor de ontwikkeling van een nieuwe raceauto. Helaas werd het vindingrijke ontwerp niet goedgekeurd om mee te racen.

 

Drie jaar daarvoor verliep het beter voor Lotus. In 1978 werd de Lotus Esprit JPS op de Essen Motor Show gepresenteerd, geen Formule 1-auto, maar een gewone auto waarvan het ontwerp geïnspireerd was op de wereldkampioen Formule 1 van dat jaar, Mario Andretti. In 2022 is de raceauto opnieuw in Essen te bewonderen. Elk exemplaar is genummerd en voorzien van de handtekening van van Colin Chapman op het dashboard. Daarnaast zijn alle modellen uitgerust met een driespaaks Momo-stuur met daarop de naam Mario Andretti. In totaal zijn er naar verluidt in 1979 bijna 150 van deze auto’s gebouwd. Met een motor met een inhoud van twee liter, een vermogen van 160 pk en een gewicht van 900 kilogram haalde de Esprit JPS een snelheid van 200 km/u.

 

Elektrisch onderweg in Sinclair C5

 

De Sinclair C5, die ook op de tentoonstelling wordt gepresenteerd, kan met zijn topsnelheid van 24 km/u niet wedijveren met de raceauto’s van de huidige Formule E. Maar dat maakt deze elektrische auto met drie wielen die vanaf 1984 in Groot-Brittannië werd geproduceerd niet minder bijzonder. De Sinclair C5 beschikt over een gelijkstroommotor met een vermogen van 250 watt (0,34 pk), weegt 160 kilo en rijdt op één accu bijna 30 kilometer. Ayrton Senna en Elio de Angelis vonden deze auto een prima keuze voor naast het circuit, tijdens de Formule 1 Grand Prix van 1985 op Silverstone. In de paddock reden de twee Lotus-rijders namelijk rond in twee C5’s in John Player-kleuren.

 

De andere voertuigen in de speciale tentoonstelling ‘Fascination Black & Gold – 50 Years of John Player Special’ in Hal 3: Lotus 76 (1974), Ford Capri MkII JPS (1975), Lotus Esprit (1980), Lotus 81 (1980), Lotus 87 (1981), Lotus 92 (1983), Lotus 94T (1983), JPS Roush Trans-Am Mustang (1985), Norton F1 JPS (1990), Lotus Typ 110 (1994), Lotus LMP2 (2012), Lotus Motorrad (2014), Lotus Exige Type 79 (2017).

 

Rond 500 exposanten laten de harten sneller kloppen

 

Naast de speciale tentoonstelling om 50 jaar John Player Special te vieren, presenteren ongeveer 500 exposanten uit 13 landen hun aanbod van sportwagens, tuning & lifestyle, motorsport en klassieke auto’s op de Essen Motor Show. Het PK-festival beslaat negen hallen met alle bekende merken zoals BMW, Brabus, Continental, Hankook en de Mercedes-Fan World. Dit jaar kunnen tickets voor het Essen PK-festival alleen worden gekocht in de onlineshop op de website van de Essen Motor Show. Daar kunnen bezoekers kiezen tussen een gewone dagkaart van 20 euro (met korting: 16 euro), tickets voor de exclusieve Preview Day en tickets voor de middag.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait