Pionier voor de toekomst van de 911: 25 jaar Porsche 911 van de 996-generatie

Samen met de Boxster verzekerde de versie van de 911 met de interne codenaam 996 precies 25 jaar geleden de blijvende onafhankelijkheid van Porsche. Fans waren verbaasd toen ze het voor het eerst zagen op de IAA International Motor Show in Frankfurt in 1997. Het was een auto die brak met meerdere conventies. Met uitzondering van het zwaar gemodificeerde iconische 911-ontwerp en het aandrijfconcept met achtermotor was alles nieuw. Het gebruikte waterkoeling in plaats van luchtkoeling en een baanbrekend concept voor het delen van onderdelen met de 986-generatie Boxster betekende dat tot aan de B-stijlen, het interieur van de 996 en de Boxster identiek waren. Wat onveranderd bleef, was het boxerprincipe van de zescilindermotor. Nieuw was de bereidheid van de ingenieurs en ontwerpers om nog veel meer op zijn kop te zetten.

Stuttgart. Het was tijd om “te breken met oude gewoonten”, zegt August Achleitner vandaag. Van 1989 tot 2000 was hij hoofd ‘Technical Product Planning, Vehicle Concepts and Package including Special Projects’ en als zodanig strategisch hoofd van het totale 996-voertuigconcept. “Porsche had een auto nodig in een lager prijssegment, om een hoger verkoopvolume te genereren. Dit leidde tot het idee om de Boxster en de 996 onderdelen te laten delen.” Het stond buiten kijf dat de nieuwe 911 eruit moest zien als een 911 – maar welke motor achterin zou worden gemonteerd was aanvankelijk niet duidelijk. “We hebben met de motor geëxperimenteerd omdat de luchtgekoelde tweekleps per cilinder technologisch aan het einde van de weg lagen in termen van emissies en vermogen,” legt hij uit. “En luchtgekoelde boxershorts met vier kleppen werkten niet vanwege verschillende hotspots waar we geen grip op konden krijgen. In 1989 werd zelfs bij wijze van proef een compacte V8 achterin gemonteerd, maar ook dat idee werd van tafel geveegd. Dat bracht ons bij watergekoelde boxermotoren met vier kleppen.”

Het uiterlijk van de 996 stond onder leiding van de Hoofdontwerper in de jaren 1990, Harm Lagaaij. Hij herinnert zich nog hoe verrast hij was door de strategie, destijds uniek in de auto-industrie, om een roadster met middenmotor en een coupé met achtermotor identiek van voor naar de B-stijl te bouwen. “De taak was een grote uitdaging. Maar we hebben het onder de knie gekregen door eerst een aantal verschillende Boxster-996 bijpassende onderdelen te ontwerpen,” zegt hij. Vanwege tijdgebrek moesten de modelleurs direct aan modellen op schaal 1:1 werken. Om alles op schema te brengen, bracht Porsche een veelheid aan specialisten aan boord, waardoor het team van Lagaaij op zijn hoogtepunt uitgroeide tot 80 leden.

Het feit dat de twee geselecteerde designmodellen het uiterlijk droegen van de Boxster-conceptauto die in 1993 op de Detroit Motor Show werd gepresenteerd, was te danken aan het succes van zijn debuut. De Boxster concept car bracht het publiek in vervoering en werd uitgeroepen tot ‘Best of Show’. “Ik wist meteen dat de voorkant van de showauto ook bij de 996 zou passen”, zegt Lagaaij. “Wat mensen vergeten is dat we tegelijkertijd aan alle drie de versies – 996, 986 en de concept car – werkten. Anders had het te lang geduurd voordat het publiek van de auto’s hoorde.” De chief designer was zich natuurlijk bewust van het risico van het door elkaar halen van de 996, 911 en 986 Boxster modellen, maar andere zorgen waren dringender: “De druk en de noodzaak om het bedrijf te redden was de topprioriteit.”

Het nieuwe concept voor het delen van onderdelen had invloed op elke afdeling die betrokken was bij de voorkant – van de ophanging tot de elektra, de carrosserie en de algehele verpakking. “Het programma voorzag dat we in totaal minstens 30.000 eenheden van beide voertuigen zouden verkopen met een goed rendement op de investering”, zegt Achleitner. Dit was ook de reden waarom de Boxster in 1996 werd gelanceerd – een jaar voor de 996, die in 1997 werd geïntroduceerd. En het plan werkte: meer dan 30.000 exemplaren van de 996-generatie 911 werden jaarlijks verkocht, met een totale afzet tussen de 50.000 en 60.000.
Intern was er nooit kritiek op het concept of het ontwerp – daarentegen vielen de vorm en het effect van de koplampunits, met hun geïntegreerde richtingaanwijzers/richtingaanwijzers, na enkele maanden in ongenade bij de pers. Het kwam als een verrassing voor de ontwerpers; het ontwerp was niet lang daarvoor ronduit geprezen in de Boxster concept car. “Het ontwerp was totaal uniek: vijf functies in een singleen module die niet duur was en binnen enkele minuten op de assemblagelijn kon worden geïnstalleerd”, legt Lagaaij uit.

In april 1998 voegde de Cabriolet zich bij de Coupé – met een volledig elektrische motorkap die in 20 seconden omhoog of omlaag ging. Wanneer het werd ingetrokken, verdween het onder een metalen afdekplaat, waardoor er geen tonneau-afdekking meer nodig was. Zo’n zes maanden later vulde Porsche het duo aan met een vierwielaangedreven 911 Carrera 4 in Coupé- en Cabriolet-versies – elk met de carrosserie van de basis 911. Deze vierwielaangedreven Carrera en de 305 km/u sterke vierwielaangedreven 911 Turbo, die vanaf januari 2000 werd aangeboden met een 420 pk sterke twinturbomotor, maakten vanaf het begin deel uit van de productplanning. Achleitner nogmaals: “Bij het ontwerp van de 996 hebben we de transmissietunnel zo groot gemaakt dat er een vierwielaandrijving in zou passen. Dat vereiste enkele compromissen: vanwege het plan voor het delen van onderdelen had de Boxster ook hetzelfde detail, hoewel hij nooit beschikbaar was met vierwielaandrijving.”

Terwijl de Turbo- en Carrera 4-modellen vooraf waren gepland, kwam de in mei 1999 gelanceerde 911 GT3 daarentegen bijna toevallig tot stand: als gevolg van veranderende motorsportregels bouwde Porsche een 360 pk-uitloper van de 911 als een weglegaal homologatievoertuig – en als opvolger van de 911 Carrera RS. “Het commerciële succes en de eenheidsaantallen waren in het begin niet geweldig”, geeft Achleitner toe. “En toch markeerde de 911 GT3 het begin van de oprichting van een onafhankelijk merk – want met de 911 GT3 van de 996-generatie hebben we een duidelijk verschil vastgesteld tussen een alledaagse 911 en een op de autosport geïnspireerde straatauto.” In januari 2001 volgde de 911 GT2 op basis van de 911 Turbo met een 3,6-liter boxermotor en 462 pk – het eerste model met standaard keramische remmen.

De generatie 996 werd in het modeljaar 2002 herwerkt. De cilinderinhoud steeg naar 3.596 cc en het vermogen werd opgevoerd tot 320 pk. De 911 Targa en de 911 Carrera 4S Coupé met de bredere carrosserie van de 911 Turbo voegden zich bij de familie. De open 4S-versie volgde in 2003. Voor het modeljaar 2004 bood Porsche ook een Cabriolet-versie van de Turbo aan en – als een van de verschillende speciale modellen – de 911 Carrera Coupé ’40 Years of Porsche 911′ met 345 pk, sportonderstel en een elektrisch schuifdak. Vanaf modeljaar 2005 was de Turbo S leverbaar als Coupé en Cabriolet met 450 pk. Nooit eerder waren er zoveel varianten van de 911 geweest als in de 996-generatie. Porsche zou ongeveer 175.000 exemplaren verkopen.

25 jaar Porsche 911 van de 996-generatie op Social Media:
#25Y996 op Instagram

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait