- Meer batterijcapaciteit en hoger oplaadvermogen
- Fris exterieur, nieuw merkdesign en dynamische rijeigenschappen
- Netto koolstofneutrale productie door Audi Brussels en eerste keer gebruik van gerecycleerd materiaal in een veiligheidsgerelateerd onderdeel
In 2018 betrad de premium autobouwer het tijdperk van de elektrische mobiliteit met de Audi e-tron en markeerde zo het debuut van de elektrische toekomst van de vier ringen. Sindsdien stelt het model normen in het segment van de elektrische luxe SUV. De nieuwe Audi Q8 e-tron bouwt nu verder op het succesverhaal van deze elektrische pionier. Als topuitvoering van de elektrische SUV’s en crossovers maakt hij indruk met zijn geoptimaliseerde aandrijvingsconcept, verbeterde aerodynamica, toegenomen oplaadvermogen en batterijcapaciteit en vergrote rijbereik tot 582 km in de SUV-versie (volgens WLTP) en tot 600 km in de Sportback-versie (volgens WLTP). Opmerkelijke wijzigingen aan voornamelijk de voorzijde van het voertuig geven het nieuwe SUV-vlaggenschip een frissere look.
Sinds de marktintroductie van de Audi e-tron zo’n vier jaar geleden en een verkoop van 150.000 exemplaren volgt Audi een systematische, elektrische roadmap. Zijn elektrische gamma bestaat inmiddels uit acht modellen. Tegen 2026 zullen dat er meer dan twintig zijn en zal Audi alleen nog volledig elektrische modellen op de globale markt brengen. “Met onze bedrijfsstrategie ‘Vorsprung 2030’ hebben we een onveranderlijke datum vastgesteld waarop we volledig afstand doen van verbrandingsmotoren, en hebben we duidelijk beslist dat Audi binnen elf jaar een volledig elektrisch merk zal zijn”, vertelt Markus Duesmann, voorzitter van de raad van bestuur van AUDI AG. “De nieuwe Audi Q8 e-tron vormt met zijn verhoogde efficiëntie, vergrote rijbereik en verfijnde design een andere belangrijke bouwsteen in ons elektrisch aanbod om mensen te enthousiasmeren voor elektrische mobiliteit met emotionele modellen die geschikt zijn voor dagelijks gebruik.” Oliver Hoffmann, bestuurslid voor technische ontwikkeling bij Audi, legde ook de nadruk op de voordelen voor de klant die door deze verfijningen worden aangesterkt. “We zijn erin geslaagd om in de nieuwe Q8 e-tron zowel de batterijcapaciteit als het oplaadvermogen te verhogen. Hierdoor konden we een optimaal evenwicht vinden tussen energiedichtheid en oplaadcapaciteit en de efficiëntie verhogen”, legt Hoffmann uit. “Daarnaast hebben we de motoren, de progressieve stuurinrichting en de onderstelregeling verbeterd in alle versies van de Q8 e-tron en bijgevolg ook de dynamische rijeigenschappen, die zo typisch zijn voor Audi.”
Nieuw gezicht, nieuwe naam, nieuwe corporate identity
Door dit model de Q8 te noemen maakt Audi duidelijk dat de Audi Q8 e-tron het topmodel is onder de elektrische SUV’s en crossovers. Het valt meteen op dat de Audi Q8 e-tron en Q8 Sportback e-tron volledig elektrische modellen zijn. Dat komt door het nieuwe ontwerp van de voor- en achterkant, waarnaar Audi’s elektrische designtaal systematisch wordt doorgetrokken. Als prestigieus elektrisch SUV-model van Audi blinkt de Q8 e-tron in zijn nieuwe corporate identity uit met een tweedimensionaal design van de vier ringen op het koetswerk. Ook de modelaanduiding met Audi-logo op de B-stijl is nieuw.
Maximale ruimte en comfort
Met een lengte van 4.915 meter, een breedte van 1.937 meter en een hoogte van 1.619 meter voor de Sportback-versie en 1.633 meter voor de SUV-versie biedt de Q8 e-tron een maximale mate aan ruimte en comfort. De SQ8 e-tron en SQ8 Sportback e-tron zijn beide twee millimeter lager en 39 millimeter breder. Hun wielbasis van 2.928 meter zorgt ervoor dat ook de passagiers achterin veel beenruimte hebben. De SUV heeft een opbergvolume van 569 liter; die van de Sportback bedraagt 528 liter. De zogenaamde ‘frunk’ biedt vooraan nog eens 62 liter opbergruimte.
Drie aandrijvingsvarianten
Voor beide koetswerkvormen is er keuze tussen drie aandrijvingsvarianten met elektrische vierwielaandrijving. Met hun twee motoren genereren de basismodellen van de Audi Q8 50 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 24,0–20,1 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) en de Audi Q8 50 Sportback e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 23,7–19,5 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) 250 kW in boostmodus en een koppel van 664 Nm en hebben ze een maximaal rijbereik van 491 km (SUV) en 505 km (Sportback) volgens WLTP.
De Audi Q8 55 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 24.4–20.6 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) en de Audi Q8 55 Sportback e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 24,1–19,9 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) genereren met hun twee motoren 300 kW in boostmodus en een koppel van 664 Nm. Hun maximale rijbereik bedraagt 582 km voor de SUV en 600 km voor de Sportback volgens WLTP. Hun topsnelheid, en die van de Q8 50 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 24,0–20,1 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0), is beperkt tot 200 km/u.
De topmodellen Audi SQ8 e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 28,0–24,6 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) en Audi SQ8 Sportback e-tron (gecombineerd elektrisch verbruik in kWh/100 km: 27,0–23,5 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: 0) worden aangedreven door drie motoren, die een boostvermogen tot 370 kW en een koppel van 973 Nm leveren.
Het rijbereik van de S-modellen bedraagt maximaal 494 km voor de SUV-variant en 513 km voor de Sportback-variant. Hun topsnelheid is beperkt 210 km/u.
Meer batterijcapaciteit en hoger oplaadvermogen
De batterij is verkrijgbaar in twee groottes. Die van de Q8 50 e-tron heeft een netto opslagcapaciteit van 89 kWh (bruto: 95 kWh), terwijl de batterij van de krachtigste versies van de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron 106 kWh bedraagt (bruto: 114 kWh). Dankzij een aanpassing van het batterijmanagementsysteem is de bruikbare batterijcapaciteit voor de klant eveneens toegenomen. Aan een snellaadstation bereikt de Audi Q8 50 e-tron een maximaal oplaadvermogen van 150 kW. Voor de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron ligt het maximale oplaadvermogen nog hoger: 170 kW. De grote batterij kan in zo’n 31 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Dit komt in ideale omstandigheden overeen met een rijbereik tot 420 kilometer (volgens WLTP). Aan een oplaadstation op wisselstroom (AC) of een wallbox laadt de Audi Q8 e-tron op met maximaal 11 kW. Optioneel biedt Audi een AC-oplaadvermogen van maximaal 22 kW.
In ideale omstandigheden kan de Audi Q8 50 e-tron volledig worden opgeladen in ongeveer 9 uur 15 minuten aan een 11kW-oplader met wisselstroom (22 kW: ongeveer 4 uur en 45 minuten). Voor de grote batterij liggen de cijfers op zo’n 11 uur en 30 minuten met 11 kW en zo’n 6 uur met 22 kW. De Audi Q8 e-tron wordt standaard geleverd met de Plug & Charge-functie. Wanneer de oplaadkabel wordt aangesloten op een compatibel oplaadstation, geeft het voertuig zichzelf toegang en activeert het het oplaadpunt. De facturatie gebeurt automatisch. Met de nieuwe oplaaddienst Audi charging, die in 2023 zal worden gelanceerd en de bestaande e-tron Charging Service zal vervangen, zullen klanten eenvoudig toegang krijgen tot ongeveer 400.000 openbare oplaadstation in heel Europa De e-tron routeplanner biedt betrouwbare ondersteuning bij het zoeken naar oplaadpunten langs een route.
Herziening van de motor op de achteras en de elektrische torque vectoring voor dynamischer rijgedrag
Voor de nieuwe Audi Q8 e-tron werd het asynchrone motorconcept op de achteras aangepast. In plaats van twaalf spoelen zijn er nu veertien spoelen die het elektromagnetische veld creëren. De motor genereert bijgevolg een sterker magnetisch veld met een gelijkwaardige elektriciteitstoevoer, wat op zijn beurt meer koppel oplevert. Als dat niet nodig is, heeft de elektrische motor minder energie nodig om koppel te produceren. Hierdoor daalt het verbruik en neemt het rijbereik toe. Bij het S-model van de e-tron maakte Audi voor de eerste keer gebruik van een concept met drie motoren voor productie op grote schaal. Dit werd verder ontwikkeld voor de nieuwe SQ8 e-tron. Op de vooras is een elektromotor geplaatst die 124 kW levert. Op de achteras zijn er twee elektromotoren met een vermogen van 98 kW, die elk een achterwiel aandrijven. Hierdoor is een boostvermogen tot 370 kW mogelijk. Het aandrijfkoppel kan in een fractie van een seconde via de twee elektromotoren achteraan worden verdeeld tussen beide wielen.
Evenwicht tussen comfort en sportiviteit
De nieuwe Audi Q8 e-tron wordt standaard geleverd met een luchtvering met gecontroleerde schokdemping. De hoogte van het koetswerk kan in totaal met 76 millimeter worden versteld naargelang de rijsituatie. Om de laterale rijdynamiek van het voertuig te verbeteren, werd de afstelling van de luchtvering veranderd. Bovendien zal de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) manoeuvreren in de toekomst nog eenvoudiger maken, vooral dan in scherpe bochten. De Audi Q8 e-tron pakt deze namelijk met nog meer wendbaarheid aan dankzij zijn herziene progressieve stuurinrichting. De overbrengingsverhouding van de stuurinrichting werd zodanig aangepast dat het systeem veel sneller reageert, zelf bij het maken van delicate stuurbewegingen. Het effect van de directe stuurverhouding wordt ondersteund door stijvere ophangingslagers op de vooras. Stuurbewegingen worden zo op een directere manier overgebracht naar de wielen. Bovendien is ook de feedback van de stuurrespons verbeterd. Alle onderstelregelsystemen werden aangepast maar blijven wel gebalanceerd en perfect afgestemd. Zo blijven ze trouw aan het Audi-DNA.
Verbeterde aerodynamica
Bij de Audi Q8 e-tron was het onderdeel aerodynamica een topprioriteit. Dit resulteerde in een vermindering van de luchtweerstandscoëfficiënt (Cw) van 0,26 naar 0,24 voor de Q8 Sportback e-tron en van 0,28 naar 0,27 voor de Q8 e-tron. De wielspoilers, die op het frame van de auto zijn gemonteerd, helpen de luchtstroom rond de wielen te leiden. De spoilers op de vooras werden vergroot en op de Audi Q8 Sportback e-tron worden nu ook spoilers gebruikt voor de achterwielen. Bij de SQ8 Sportback e-tron zijn er zelfs alleen spoilers op de achteras te vinden. Dit is het eerste Audi-model dat in de zone rond het radiatorrooster een zelfdichtend systeem heeft naast de elektrische kleppen die de radiator automatisch sluiten. Dit systeem optimaliseert de luchtstroom aan de voorkant van de wagen nog verder en vermijdt ongewenste verliezen.
Handig parkeren met Remote Park Assist Plus
In de Audi Q8 e-tron zijn er zo’n veertig rijhulpsystemen beschikbaar. Tot vijf radarsensoren, vijf camera’s en twaalf ultrasoonsensoren verschaffen informatie over de omgeving, die vervolgens wordt geanalyseerd door de centrale regeleenheid voor rijhulpsystemen. Een nieuwigheid is Remote Park Assist Plus, die kan worden besteld in de loop van 2023. Hiermee kan de Audi Q8 e-tron zelfs in de smalste parkeerplaatsen manoeuvreren. Klanten kunnen het parkeerproces bedienen via de myAudi-app op hun smartphone. Wanneer de auto in de uiteindelijke positie komt in de parkeerplaats wordt hij automatisch uitgeschakeld, wordt de parkeerrem geactiveerd en worden de deuren vergrendeld. Om de parkeerplaats weer te verlaten wordt de motor aangedreven met behulp van de myAudi-app en wordt het voertuig uit de plaats gereden zodat de bestuurder gemakkelijk kan instappen.
Digitale matrixledkoplampen
De Q8 e-tron is optioneel uitgerust met digitale matrixledkoplampen. Op snelwegen duidt het oriëntatielicht de positie van de auto op de rijstrook aan en helpt het de bestuurder veilig in het midden te blijven op smalle plaatsen. Er zijn nog drie andere nieuwe functies beschikbaar: verbeterde verkeersinformatie, het rijstrooklicht met een richtingaanwijzer en het oriëntatielicht op landwegen.
Interieur van een hogere klasse
Het glazen panoramisch dak zorgt voor een helderder interieur en versterkt het gevoel van lichtheid en ruimte. De glazen elementen openen en sluiten automatisch en de verduisterende zonneschermen zijn al even handig te bedienen. Wanneer het tweedelige glazen dak geopend is, zorgt de efficiënte ventilatie voor een beter klimaat in het interieur. Een ingebouwde windgeleider vermindert bovendien het lawaai van de wind. Als optioneel alternatief voor de standaard automatische klimaatregeling met twee zones biedt Audi ook automatische klimaatregeling met vier zones en een luchtkwaliteitspack aan. Dankzij de ventilatie met drie standen zitten de passagiers ook bij hoge buitentemperaturen comfortabel in de auto. Deze is beschikbaar voor de standaardstoelen, die bedekt zijn met leder dat op complexe wijze geperforeerd is. De veelzijdig verstelbare, individual contourstoelen vormen het hoogtepunt tussen de interieuropties. Naast de pneumatische verstelling van de stoelen en rugleuningen kunnen ze ook worden besteld met massagefunctie. De bekleding beschikt optioneel over decoratieve inlegsels uit poreus houtfineer (bv. ruwe es en plataan), aluminium of, voor de S line- en edition S line-versies, een koolstofvezelstructuur. Nieuw zijn het lichtbruine walnoothout en een duurzaam technisch materiaal dat gedeeltelijk gemaakt is van gerecycleerde petflessen.
Touchscreens met hoge resolutie en spraakbediening
Net als alle Audi-modellen uit de luxeklasse maakt de Q8 e-tron gebruik van het MMI touch response-besturingssysteem. Zijn twee grote hogeresolutieschermen – de bovenste met een diagonaal van 10,1 inch en de onderste met een diagonaal van 8,6 inch – vervangen bijna alle conventionele schakelaars en knoppen. Naast de bediening via de twee touchscreens kunnen veel functies worden geactiveerd via natuurlijke spraakbediening. De digitale weergave en het bedieningsconcept in de Audi Q8 e-tron wordt aangevuld met de standaard Audi virtual cockpit met full HD-resolutie. De specifieke grafieken geven alle belangrijke aspecten van elektrisch rijden weer: van oplaadprestaties tot rijbereik. Optioneel kan ook een head-updisplay worden toegevoegd. Op de Belgische markt wordt de Audi Q8 e-tron standaard geleverd met MMI Navigation plus. Zijn mediacenter ondersteunt de snelle dataoverdracht LTE Advanced en heeft een geïntegreerde wifi-hotspot voor de mobiele toestellen van de passagiers. Het navigatiesysteem beveelt op intelligente wijze bestemmingen aan op basis van eerder gereden routes. Bovendien omvat het navigatie- en infotainmentpack van Audi connect ook de car-to-X-diensten.
Materialen van recyclageprocessen
De Audi Q8 e-tron zal worden gecertificeerd als een netto koolstofneutrale1 wagen voor klanten in Europa en de VS. Audi gebruikt bovendien gerecycleerde materialen voor bepaalde componenten in de Audi Q8 e-tron. Deze materialen worden behandeld in een recyclageproces, verminderen de hoeveelheid gebruikte hulpbronnen en verzekeren een gesloten, efficiënte en duurzame materiaalcyclus. In het interieur van de Audi Q8 e-tron gebruikt Audi gerecycleerde materialen voor isolatie, demping en vloerbekleding. Het decoratieve inlegsel boven het display, de Tech Layer genaamd, is leverbaar met een nieuw antracietkleurig technisch materiaal dat gedeeltelijk bestaat uit gerecycleerde petflessen. Met het S line-uitrustingspack zijn de sportstoelen bekleed met kunstleder en Dinamica-microvezelmateriaal. Dinamica bestaat voor 45 procent uit polyestervezels die worden vervaardigd uit gerecycleerde petflessen, gebruikte textiel en vezelresten. In tegenstelling tot de microvezelkwaliteit van voorheen komen er bij de productie van Dinamica geen oplosmiddelen kijken, wat eveneens bijdraagt tot de bescherming van het milieu.
Bovendien worden voor de eerste keer veiligheidsgerelateerde onderdelen gebruikt die gedeeltelijk worden vervaardigd uit gemengd plastic auto-afval aan de hand van een chemisch recyclage proces. Dit is met name het geval voor de plastic bedekking van de gespen van de veiligheidsgordels. Als onderdeel van het PlasticLoop-project werkte Audi samen met de plasticfabrikant LyondellBasell om een proces te creëren waarbij chemische recyclage voor de eerste keer zal worden ingezet om gemengd plastic auto-afval te hergebruiken in de serieproductie van de Audi Q8 e-tron. In dit proces, dat in samenwerken met LyondellBasel wordt geïmplementeerd, worden plastic componenten uit voertuigen van klanten, die niet meer kunnen worden hersteld, gedemonteerd en gescheiden van vreemde materialen (bv. metalen klemmen) voordat ze worden geshredderd en verwerkt in pyrolyse-olie aan de hand van chemische recyclage. Vervolgens wordt deze pyrolyse-olie als grondstof gebruikt in de productie van nieuwe plastic, waarbij een massabalansbenadering2 wordt toegepast.
Audi Brussels
Het begin van het nieuwe elektrische tijdperk begon eind 2018 met de assemblage van de eerste Audi e-trons, in de volledig gerenoveerde en CO2-neutrale productievestiging van Audi Brussels. Ook de hoogspanningsbatterijen voor het model worden in de Audi-fabriek geproduceerd.
Na de succesvolle productiestart van de Audi e-tron in het najaar van 2018 startte in januari 2020 de productie van de Audi e-tron Sportback, de bijzonder dynamische SUV-coupé variant. De Audi e-tron S en de Audi e-tron S Sportback, de sportversies uitgerust met drie elektromotoren, volgden in augustus 2020.
Alle varianten van de nieuwe Audi Q8 e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron worden ook door Audi Brussels geproduceerd.
Marktintroductie in de lente van 2023
De marktintroductie van de nieuwe Audi Q8 e-tron en Audi Q8 Sportback e-tron, die vanaf midden november besteld kunnen worden, is in België gepland voor eind februari 2023. De basisprijs voor de Audi Q8 e-tron in België bedraagt € 76.500 incl. btw voor de Audi 50 e-tron, € 88.300 incl. btw voor de Audi 55 e-tron en € 99.700 voor de Audi e-tron S. De toeslag voor de Sportback-variant bedraagt €2.000 incl. btw.