6:35.183 min: Mercedes-AMG ONE is de nieuwe nummer 1 op de Nürburgring-Nordschleife

Maro Engel verslaat het vorige record voor straatlegale productieauto’s met een opmerkelijke acht seconden, ondanks suboptimale omstandigheden.

Affalterbach/Adenau. De Mercedes-AMG ONE (gewogen brandstofverbruik, gecombineerd: 8,7 l/100 km; gewogen CO2-uitstoot, gecombineerd: 198 g/km; gewogen elektriciteitsverbruik, gecombineerd: 32 kWh/100 km)1 is de nieuwe koning van de Nürburgring-Nordschleife. Met een officieel gemeten en notarieel vastgelegde tijd van 6:35,183 minuten voor het afleggen van het 20,832 kilometer lange parcours, vestigde de hypercar met Formule-1™-technologie een nieuw record voor straatlegale productieauto’s én in de categorie supersportwagens.

De recordpoging op 28 oktober 2022 was ongekend opwindend: coureur en AMG-merkambassadeur Maro Engel ging precies om 17:14:31 het circuit op voor de laatste poging van de dag, waarbij hij met zijn fantastische tijd het staande record op het legendarische en veeleisende Eifel-asfalt verpulverde. Dit was echt geen minuut te vroeg, want om 17:15 zou de baan officieel sluiten. Hoewel Maro Engel voor zijn laatste ronde al een nieuwe beste tijd had neergezet, was de DTM-coureur nog niet tevreden. Tegen het einde van zijn baanvak werden de omstandigheden namelijk met de minuut beter, waardoor hij het nieuwe officiële record van 6:35,183 minuten kon neerzetten. Op basis van de baanvariant die bekend is uit de sport auto Super Test is de rondetijd 6:30,705 minuten.

“Dit was echt een onvergetelijke ervaring”, zei Maro Engel na het rijden van zijn recordronde. “Ik had niet verwacht dat we met deze baanomstandigheden zo’n rondetijd konden neerzetten. Sommige cruciale delen van het circuit waren nog niet helemaal opgedroogd en dat maakte het bijzonder uitdagend. Tijdens de pre-tests hebben we de optimale strategie kunnen bepalen. Net als Lewis Hamilton en George Russell tijdens hun races, moest ik ook de elektrische energie van de hybride-aandrijving op de best mogelijke manier inzetten. Dat is niet eenvoudig, zeker niet met deze baanlengte. We wilden daarnaast ook de DRS-functie optimaal benutten en dat gaf mij een echt Formule 1-gevoel. Ik wil iedereen bedanken voor deze kans en het vertrouwen dat in mij is gesteld. Het was absoluut heel bijzonder om met deze ongelooflijke auto op de Ring te mogen rijden.”

“Ik ben trots op het hele AMG-team – echt iedereen die bij dit project betrokken was. De verschillende afdelingen in Affalterbach en onze collega’s bij HPP in Brixworth gaven nooit op en bleven onze droom waarmaken. Dit succes is de welverdiende beloning voor hun harde werk. Hoewel de AMG ONE zeker meer thuis is op een Grand Prix-circuit dan op de Nordschleife – zoals zo vaak het geval is bij dit project – zijn we gewoonweg een stap verder gegaan. We zijn het eerste merk dat ooit met een dergelijke supersportwagen de uitdagingen van de Nürburgring is aangegaan. Dat is ook wat dit project zo uniek maakt en ik ben erg blij met deze fantastische rondetijd”, aldus Philipp Schiemer, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Mercedes-AMG GmbH.

De recordpoging leek in eerste instantie niet te gaan lukken. Het weer was zonnig met een licht windje, maar de baan was – typisch voor de Nürburgring in de herfst – nog steeds vochtig en deels vuil op sommige gedeelten, met als gevolg dat, bijvoorbeeld op de snelle ‘Kesselchen’-sectie, de ideale lijn niet helemaal was opgedroogd. Al met al waren het geen ideale omstandigheden, zeker niet voor een auto in deze extreme prestatieklasse. Tegen de tijd dat de baan begaanbaar was voor een eerste snelle ronde, was de resterende tijd teruggebracht tot minder dan een uur. Met lucht- en asfalttemperaturen van net onder de 20 graden Celsius was dit slechts voldoende voor maximaal vier snelle ronden.

Mercedes-AMG bracht twee ONE’s naar de Ring, waardoor de beperkte tijd effectief kon worden benut. Volgens de specificaties van Nürburgring 1927 GmbH & Co. KG werden beide auto’s geïnspecteerd en gedocumenteerd door TÜV Rheinland om er zeker van te zijn dat ze in serieproductiestaat waren. Een notaris bevestigde de goede staat van de auto’s en de correcte uitvoering van de recordritten.

Recordauto in serieproductiestaat

De recordbrekende racer van Mercedes-AMG brengt Formule 1™ hybride-aandrijftechnologie voor het eerst van het circuit naar de openbare weg. Met zijn verbrandingsmotor en vier elektromotoren levert de E PERFORMANCE hybrid in totaal 782 kW (1.063 pk), waarmee hij een topsnelheid van 352 km/u kan bereiken. Andere uit de motorsport afkomstige features van deze Mercedes-AMG zijn de carbon monocoque, de carbon carrosserie, de motor/transmissie-unit, de aerodynamische functies en het push-rod chassis. De tweezits Mercedes-AMG ONE biedt met zijn complexe technologie in sommige gevallen zelfs meer dan een Formule 1™-racewagen. Hij is onder meer uitgerust met de volledig variabele AMG Performance 4MATIC+ vierwielaandrijving met een hybride aangedreven achteras en een elektrisch aangedreven vooras met koppelvectoring.

Voor de recordpoging zijn de maximale camberwaarden binnen de aflevertolerantie gekozen. Maro Engel koos voor het rijprogramma “Race Plus”, voor een actieve, maximaal mogelijke aerodynamica, strakke chassisafstemming, een verlaging met 37 mm op de vooras en 30 mm op de achteras en natuurlijk het volle vermogen van alle motoren. Het Drag Reduction System (DRS) wordt door de bestuurder geactiveerd door op een knop op het stuur te drukken. Hierdoor worden de voorste lamellen op de vleugels en het bovenste aero-element van de tweetraps achtervleugel ingetrokken. Als het systeem vertraging of een bepaalde mate van laterale versnelling detecteert, schuiven de aero-elementen in een flits weer uit.

Intelligent rijden voor optimaal energiebeheer

De recordronde in de hybride supersportwagen met Formule 1™-technologie vereiste niet alleen een uitstekende rijvaardigheid, maar ook een intelligente rijstijl. Maro Engel maakte dan ook slim gebruik van het energiemanagement voor de ronde van de 20,8 km lange Nordschleife. Hij kon daarom niet op alle baanvakken tot de maximaal mogelijke snelheid accelereren, maar moest juist de energiestromen optimale managen. Hiervoor gebruikte hij de viertraps Energy Flow Control (EFC) van de AMG ONE en liet hij in sommige secties wat eerder gas los, in vakjargon ‘lift and coast’ genoemd. Daarnaast maakte Maro ook gebruik van energieterugwinning in de remfasen. Zo bood de krachtige accu zelfs op de lange Döttinger Höhe nog voldoende vermogen voor een snelheid van 338 km/u.

Klanten die een AMG ONE hebben besteld kunnen ook profiteren van al deze features. Dit geldt ook voor de MICHELIN Pilot Sport Cup 2 R MO banden, die standaard gemonteerd zijn en speciaal voor de ONE zijn ontwikkeld in samenwerking met ontwikkelingspartner Michelin. Het eveneens standaard aanwezige AMG keramische high-performance composiet remsysteem zorgt voor de hoogst mogelijke vertraging en stabiliteit.

Eerste autofabrikant met een hypercar op de Ring

Mercedes-AMG is de eerste autofabrikant die zich met een hypercar op de Nürburgring Nordschleife heeft gewaagd en er officiële records mee heeft gevestigd. De Mercedes-AMG ONE is daarmee niet alleen de absoluut snelste straatlegale auto op de Nordschleife, maar ook de nummer 1 in de categorie ‘supersportwagens’ van de Nürburgring.

De snelle rondetijden werden nauwkeurig gemeten door de neutrale experts van “wige SOLUTIONS”. Een onafhankelijke notaris heeft daarnaast de staat van de auto en de metingen gecertificeerd met een certificaat van 11 pagina’s. De video van de spectaculaire recordrit is hier te zien.

Over de Mercedes-AMG ONE

De E PERFORMANCE hybride-aandrijving van de Mercedes-AMG ONE komt rechtstreeks uit de Formule 1 en is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met de experts van Mercedes-AMG High Performance Powertrains in Brixworth. De aandrijflijn bestaat uit een geïntegreerde en intelligent genetwerkte combinatie van één hybride verbrandingsmotor met turbocompressor en in totaal vier elektromotoren. Een van de elektromotoren is geïntegreerd in de turbocompressor, een andere is direct op de verbrandingsmotor gemonteerd met een koppeling naar het carter. De twee overige motoren drijven de voorwielen aan.

De 1,6-liter V6 hybride benzinemotor met een elektrisch ondersteunde single-turbo komt technisch overeen met de huidige Formule 1-motor. De vier bovenliggende nokkenassen worden aangedreven door rechte tandwielen. Om hoge motortoerentallen te bereiken zijn de mechanische klepveren vervangen door pneumatische klepveren. De motor, die in het midden voor de achteras is gemonteerd, heeft een maximumtoerental van 11.000 tpm. Om een langere levensduur te garanderen en het gebruik van commerciële super plus benzine mogelijk te maken, blijft het maximum toerental bewust onder dat van de in de races gebruikte F1-motoren.

De hoogtoerige krachtbron is voorzien van een hightech turbocompressor. De uitlaatgasturbine en compressorturbine zijn op afstand van elkaar geplaatst en verbonden door een as. Dit maakt een lagere inbouwpositie voor de turbocompressor mogelijk. Op de schacht is een ongeveer 90 kW sterke elektromotor gemonteerd. Deze drijft, elektronisch geregeld, rechtstreeks de as aan en versnelt het compressorwiel tot 100.000 tpm voordat de uitlaatgasstroom het overneemt. De Formule 1-aanduiding voor deze unit is MGU-H (Motor Generator Unit Heat).

Razendsnelle respons, sneller dan een atmosferische V8-motor

Het grote voordeel van deze technologie is de aanzienlijk verbeterde respons, al direct vanaf een stationair toerental (wanneer de uitlaatgasstroom nog zwak is) over het gehele toerenbereik. De 1,6-liter V6-motor reageert nog spontaner op gaspedaalcommando’s, terwijl de algehele rijervaring zeer dynamisch is. De elektrificatie van de uitlaatgasturbo maakt bovendien een hoger koppel mogelijk bij lage motortoerentallen. Dit verhoogt ook de wendbaarheid en optimaliseert de acceleratie. Zelfs wanneer de bestuurder zijn of haar voet van het gaspedaal of de rem haalt, kan de technologie de laaddruk te allen tijde handhaven. Dit zorgt voor een continue directe respons.

De elektrische uitlaatgasturbo van de Mercedes-AMG ONE heeft nog een ander voordeel: hij gebruikt een deel van de overtollige energie uit de uitlaatgasstroom om elektrische energie op te wekken. Deze wordt ofwel opgeslagen in de hoogspannings-lithium-ion-accu of direct ingezet om de elektrische vooras of de elektromotor die op de  (MGU-K = Motor Generator Unit Kinetic) verbrandingsmotor is gemonteerd aan te drijven. De MGU-K heeft een vermogen van 120 kW, is direct op de verbrandingsmotor geplaatst en is via een tandwielsysteem met de krukas verbonden – een andere technologie die zorgt voor maximale efficiëntie en prestaties in de Formule 1.

De turbolader en directe injectie met sproeigeleide verbranding zorgen niet alleen voor een hoog vermogen, maar verhogen ook de thermodynamische efficiëntie, waardoor het brandstofverbruik en de uitlaatemissies worden verminderd. De krachtige zescilindermotor heeft twee injectiesystemen die middels directe injectie de brandstof met een druk tot 270 bar in de verbrandingskamers spuiten. Dit soms meervoudig proces wordt indien nodig geregeld door het motormanagementsysteem. De extra poortinjectie is nodig om het hoge specifieke vermogen van de motor te bereiken en tegelijkertijd te voldoen aan de emissiegrenswaarden voor uitlaatgassen.

Daarbij komt het zeer complexe en effectieve uitlaatgasreinigingssysteem met vier voorverwarmde metalen katalysatoren, twee keramische katalysatoren en twee benzineroetfilters. De vier verwarmingselementen met een gecombineerd vermogen van 16 kW maken het mogelijk om onder reële rijomstandigheden (RDE) te voldoen aan de EU6-emissienormen voor uitlaatgassen. Het uitlaatgasreinigingssysteem is ook geoptimaliseerd voor tegendruk om vermogensverlies te voorkomen. Dat geldt ook voor de grote einddemper van lichtgewicht titanium.

Nieuwe vierwielaandrijving met een puur elektrisch aangedreven vooras

De twee 120 kW sterke elektromotoren op de vooras halen rotorsnelheden tot 50.000 tpm. Ze zijn elk via een reductietandwiel met de voorwielen verbonden. De vooras, die dus puur elektrisch wordt aangedreven, maakt een individuele koppelverdeling mogelijk voor een bijzonder hoge rijdynamiek (“torque vectoring”). Bovendien zorgen de twee elektromotoren ervoor dat de remenergie optimaal kan worden gebruikt voor recuperatie – tot 80 procent onder dagelijkse rijomstandigheden. Deze energie wordt opgeslagen in de accu en is beschikbaar voor een grotere elektrische actieradius of voor grotere prestaties. Elke elektromotor wordt aangestuurd door zijn eigen vermogenselektronica die zich dicht bij de elektromotoren in de bodemconstructie bevindt.

Krachtige accu met Formule 1-technologie

Ook het lithium-ion-energieopslagsysteem is een bijzondere ontwikkeling van Mercedes-AMG. Deze technologie heeft zich al bewezen in de hybride racewagens van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team onder de zwaarste omstandigheden en is ook terug te vinden in de accu van de Mercedes-AMG GT 63 S E PERFORMANCE. De AMG High Performance Battery combineert een hoog vermogen dat vaak achter elkaar kan worden opgeroepen met een laag gewicht om de algehele prestaties te verbeteren. Daarbij komen nog de snelle energieafname en de hoge vermogensdichtheid. Dit betekent dat coureurs bijvoorbeeld tijdens een stevige rit in bergachtige gebieden direct het volledige krachtpotentieel kunnen gebruiken op bergopwaartse stukken, terwijl de recuperatie sterk is bij het bergaf rijden.

De opstelling van de accucellen en de celkoeling weerspiegelen die van de Mercedes-AMG Formule 1-racewagen. Voor dagelijks gebruik is hun aantal in de Mercedes-AMG ONE echter vele malen groter. Het vermogen van 8,4 kWh is voldoende voor een puur elektrische actieradius van 18,1 kilometer. Opladen gaat via wisselstroom en de geïntegreerde 3,7 kW boordlader. De accu kan daarnaast via recuperatie of de verbrandingsmotor van energie worden voorzien. De lithium-ion-hoogspanningsaccu en de DC/DC-converter die het 12 V boordnet ondersteunt en oplaadt, zijn ruimtebesparend in de bodem van de auto, achter de vooras ondergebracht.

Innovatieve directe koeling van de hoogspanningsaccu

Aan de basis van de hoge prestaties van de accu staat de innovatieve directe koeling: een hightech koelmiddel stroomt rond alle cellen en koelt ze afzonderlijk. Elke accu heeft een bepaalde temperatuur nodig voor een optimale vermogensafgifte. Als de batterij te koud of te heet wordt, verliest hij soms merkbaar vermogen of moet hij worden geregeld om schade te voorkomen als hij te heeft wordt. De gelijkmatige temperatuur van de accu heeft daarom een ​​beslissende invloed op de prestaties, levensduur en veiligheid.

Het koelmiddel circuleert van boven naar beneden langs elke cel met behulp van een krachtige elektrische pomp en stroomt ook door een warmtewisselaar die rechtstreeks op de accu is bevestigd. Het systeem is ontworpen om een ​​gelijkmatige warmteverdeling in de accu te garanderen. Het resultaat is dat deze zich altijd in een consistent, optimaal bedrijfstemperatuurvenster van gemiddeld 45 graden Celsius bevindt – ongeacht hoe vaak de accu wordt opgeladen of ontladen. Het kan goed zijn dat bij het rijden met hoge snelheden de gemiddelde temperatuur wordt overschreden. De beveiligingsmechanismen zijn daarom zo geconfigureerd dat de maximale prestatie uit de accu kan worden gehaald, waarbij het temperatuurniveau vervolgens wordt verlaagd door directe koeling.

Alleen directe koeling maakt het mogelijk om cellen met een zeer hoge vermogensdichtheid te gebruiken. Dankzij deze individuele oplossing is het accusysteem bijzonder licht en compact. Het lage gewicht is ook te danken aan het materiaalbesparende railconcept en de lichtgewicht maar sterke crashstructuur van de aluminium behuizing. Het zorgt voor het hoogste niveau van veiligheid. Een ander kenmerk is de hoge spanning van het aandrijfsysteem, dat op 800 volt werkt in plaats van de gebruikelijke 400 volt. Dankzij de hogere spanningsniveaus is het mogelijk om bijvoorbeeld de kabeldiameters aanzienlijk te verkleinen, waardoor ontwerpruimte en gewicht worden bespaard.

Intelligente bedieningsstrategieën voor optimale output en efficiciency

Al met al biedt het High Performance Plug-in Hybrid Drive System talrijke intelligente bedieningsstrategieën die optimaal zijn aangepast aan verschillende toepassingsscenario’s. De rijprogramma’s variëren van puur elektrisch  tot een zeer dynamisch (Strat 2), wat overeenkomt met een instelling die wordt gebruikt in de Formule 1 om te kwalificeren voor de best mogelijke rondetijden. Ondanks de hoge systeemcomplexiteit krijgt de bestuurder altijd de optimale combinatie van prestaties en efficiency.

1 De cijfers voor het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot zijn voorlopig en werden intern bepaald volgens de certificatiemethode “WLTP-testprocedure”. De bevestigde waarden van de technische dienst of een EG-typegoedkeuring of certificaat van overeenstemming met officiële waarden zijn nog niet beschikbaar. Afwijkingen tussen de vermelde cijfers en de officiële cijfers zijn mogelijk.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait