Al bijna 60 jaar wordt de Porsche 911 zowel op het circuit als op de openbare weg tot het uiterste gedreven. Nu wordt er een nieuw hoofdstuk geschreven; een uniek paar experimentele 911-sportwagens wordt getest waar geen wegen zijn, waar de lucht ijl is, waar de temperatuur ver onder het vriespunt ligt en zelfs het plantenleven niet kan overleven.
Een team, onder leiding van endurance racer en avonturier Romain Dumas, heeft zich ten doel gesteld om de grenzen van de 911 te verkennen en heeft gekozen voor een van de moeilijkste plaatsen op aarde om het avontuur te beginnen – op de steile hellingen van Ojos del Salado, Chili, de hoogste vulkaan ter wereld.
De eerste test van het team en de auto’s heeft plaatsgevonden. En als gevolg daarvan werd een Porsche 911 een van de weinige voertuigen van welke aard dan ook die ooit zo’n extreme hoogte hebben bereikt.
De 911, met Romain Dumas aan het stuur, verkende tot 6.007 meter (19.708 voet) en nam het op tegen gedurfder bezaaide hellingen en ijsvelden die de capaciteiten van zowel de auto als het team testten bij temperaturen van 30 graden Celsius onder het vriespunt en met de helft van de beschikbare zuurstof in de lucht in vergelijking met op zeeniveau. Onbegaanbare muren van seizoensgebonden sneeuw en ijs hoog in de buurt van de top zorgden voor de bovengrenzen van de test, die een verleidelijke glimp opleverde van wat de auto’s in de juiste omstandigheden kunnen. Voor nu is de test echter voltooid – en het team is opgetogen over de ervaring.
“Dit was echt een gedenkwaardig en speciaal moment op een plek die tegelijkertijd mooi en brutaal is – ik denk dat de enige machines ter wereld die hoger zijn dan wij vandaag vliegtuigen waren! Voor het team en de auto ging het om leren – en direct uit de doos was de auto taai en wendbaar. We waren hard voor onszelf en hebben hem echt in het diepe gegooid voor zijn eerste test, maar toch voelde het thuis”, zei Romain Dumas, coureur van de 911 en leider van het team. “We hebben enorm veel respect voor degenen die hogerop zijn gekomen. Niemand heeft zoveel ijs en sneeuw gezien richting de top van de vulkaan, maar desondanks gingen we meer dan 6.000 meter omhoog, tot het punt waarop de muren van ijs en sneeuw betekenden dat we niet verder konden. We zijn echt trots op wat de auto en het team voor de eerste keer kunnen doen – hopelijk kunnen we in de toekomst op nog veel meer avonturen rekenen.”
Dr. Frank-Steffen Walliser, Vice-President, Complete Vehicle Architecture and Characteristics bij Porsche AG, gaf zijn hoofdingenieur voor de Porsche 911, Michael Rösler, de opdracht voor het project.
“Het was magisch om een 911 te bouwen zoals de wereld nog nooit eerder heeft gezien – mogelijk gemaakt door een klein team van technische enthousiastelingen. De 911 heeft zich al bewezen op het circuit en natuurlijk op de weg. Met dit project verleggen we de focus naar waar geen wegen zijn”, aldus Rösler, Director complete vehicle 911 Model line. “Het testen van onze theorieën betekent het vinden van de zwaarst mogelijke omgevingen om te zien of ze werken – en op de hoogste vulkaan ter wereld zijn we erin geslaagd.”
De kern van elke auto is de 911 (Type 992) Carrera 4S uitgerust met een fabrieksstandaard turbocharged flat-six motor die 443 pk ontwikkelt onder standaardomstandigheden en de originele handgeschakelde zevenversnellingsbak. De 911 zelf bleek een uitstekende basis, door de mix van robuuste maar lichtgewicht chassisconstructie, korte wielbasis, voldoende vermogen en het vermogen om goed met humor om te gaan.h extreem grote hoogtes. Vanuit dit startpunt werkten de ingenieurs van Porsche’s onderzoeks- en ontwikkelingsbasis in Weissach, in de buurt van Stuttgart, nauw samen met Romain Dumas Motorsport, en lieten vervolgens hun gecombineerde creativiteit de vrije loop terwijl ze werkten om het voor te bereiden op de specifieke eisen van de berg.
De twee auto’s werden eerst uitgerust met rolkooien, koolstofvezel stoelen en harnassen om te voldoen aan de veiligheidseisen die een dergelijk project stelt. Vervolgens werden portaalassen toegevoegd om de bodemvrijheid (nu 350 mm) te vergroten. Nieuwe, lagere overbrengingsverhoudingen zorgen voor nauwkeurige, zachte gastoevoer bij lage snelheid en werken goed met grote, nieuw gemonteerde off-road banden. Bovendien zijn de auto’s uitgerust met speciale lichtgewicht, maar extreem sterke, aramidevezel bodembescherming om over rotsen te kunnen glijden.
Een apparaat genaamd de Porsche Warp-Connecter werd toegevoegd. Oorspronkelijk ontworpen voor motorsporttoepassingen, vormt het een mechanische verbinding tussen alle vier de wielen om constante wielbelasting mogelijk te maken, zelfs wanneer het chassis extreme articulatie doorstaat – wat bijdraagt aan maximale tractie. Handmatige, schakelbare sperdifferentiëlen werden gebruikt in combinatie met een geavanceerd steer-by-wire-systeem. Ten slotte werd een lier toegevoegd aan de voorkant van de auto, samen met een herziene carrosserie om ruimte te bieden voor de 310 mm brede off-road wielen en banden. Het koelsysteem moest ook omhoog bewegen om de auto in staat te stellen extremere off-road secties aan te pakken zonder angst voor schade. Als finishing touch werd de carrosserie afgewerkt in twee onderscheidende kleurstellingen – een met hetzelfde Porsche Motorsport-kleurenschema dat de 963 LMDh-racer siert en een tweede 911-themakleurstelling ontworpen door het stylingteam in Weissach.
“Meer dan 30 jaar geleden monteerde een team van Porsche-ingenieurs vierwielaandrijving op een 911 om ‘wat als?’ te verkennen – en ik ben er trots op dat deze natuurlijke nieuwsgierigheid en drive onder ingenieurs om de grenzen te verkennen, nieuwe ideeën te testen en vooral te inspireren, springlevend is,” zei Walliser. “Projecten zoals deze zijn van vitaal belang voor wie we zijn bij Porsche. Toen ze aan hun reis begonnen, mikte het team letterlijk de lucht in. De eerste van wat ik hoop dat veel avonturen zullen zijn.”