– Traditioneel Zwitsers raceteam wordt Audi fabrieksteam vanaf 2026
– Oliver Hoffmann, lid van de Raad van Bestuur voor Technische Ontwikkeling: “We zijn verheugd dat we zo’n competente en ervaren partner hebben voor ons Formule 1-project”
– De voorbereidingen voor de ontwikkeling van de Audi Power Unit in de fabriek in Neuburg verlopen volgens plan
De volgende belangrijke mijlpaal op weg naar het FIA Formule 1-wereldkampioenschap is voltooid: Audi heeft Sauber geselecteerd als strategische partner voor het project en is van plan een belang te nemen in de Sauber Group. Door het partnerschap zal het traditionele Zwitserse raceteam vanaf 2026 als fabrieksteam van Audi aan de start verschijnen met de door Audi ontwikkelde krachtbron voor de koninginnenklasse van de autosport.
Na de aankondiging van de deelname aan de Formule 1 eind augustus is de bevestiging van Audi’s strategische partner de volgende mijlpaal in de toetreding van het merk met de vier ringen tot de hoogste klasse van de autosport. Met ongeveer 30 jaar ervaring is Sauber een van de meest gerenommeerde en traditionele teams in de Formule 1. Terwijl de power unit zal ontwikkeld worden in Audi’s Motorsport Competence Center in Neuburg an der Donau, zal Sauber de racewagen ontwikkelen en produceren in zijn vestiging in Hinwil (Zwitserland). Sauber zal ook verantwoordelijk zijn voor de planning en uitvoering van de raceactiviteiten.
“We zijn verheugd dat we zo’n ervaren en competente partner hebben gevonden voor ons ambitieuze Formule 1-project,” zegt Oliver Hoffmann, lid van de Raad van Bestuur voor Technische Ontwikkeling bij AUDI AG. “We kennen de Sauber Group met zijn ultramoderne faciliteiten en ervaren team al van eerdere samenwerkingen en zijn ervan overtuigd dat we samen een sterk team zullen vormen.”
Audi Sport heeft bijvoorbeeld al regelmatig gebruik gemaakt van de hightech windtunnel van de Sauber Group in Hinwil, op een kleine vier uur rijden, tijdens het succesvolle Le Mans-tijdperk en tijdens de ontwikkeling van de klasse 1 toerwagen voor de DTM.
Markus Duesmann, Chairman of the Board of Management of AUDI AG (right), and Oliver Hoffmann, Member of the Board of Management for Technical Development of AUDI AG
“Sauber is een eersteklas partner”
“Audi is de beste partner voor de Sauber Group”, zegt Finn Rausing, voorzitter van de Sauber Holding. “Het is duidelijk dat beide bedrijven dezelfde waarden en visie delen. We kijken ernaar uit om onze gemeenschappelijke doelen te bereiken met een sterk en succesvol partnerschap.”
De ontwikkeling van de power unit, die bestaat uit een elektrische motor, batterij, controlesystemen en een verbrandingsmotor, is al in volle gang in de faciliteiten van de speciaal opgerichte Audi Formula Racing GmbH in Neuburg an der Donau.
Er werken al meer dan 120 medewerkers aan het project.
“Sauber is een eersteklas partner voor het gebruik van de Audi Power Unit,” zegt Adam Baker, managing director van het bedrijf. “We kijken ernaar uit om samen te werken met een ervaren team dat de geschiedenis van de Formule 1 heeft helpen vormgeven. Samen willen we het volgende hoofdstuk schrijven vanaf 2026.”
CEO of Audi Formula Racing GmbH
De uitbreiding van de fabriek in Neuburg is in volle gang
Het tijdschema tot aan de eerste race met Audi-deelname in het seizoen 2026 is ambitieus: de uitbreiding van de fabriek in Neuburg qua personeel, gebouwen en technische infrastructuur moet in 2023 grotendeels een feit zijn. De eerste tests met de voor het reglement van 2026 ontwikkelde power unit in een Formule 1-testwagen zijn gepland voor 2025.
De Formule 1 zet een grote stap in de richting van duurzaamheid met de nieuwe reglementen die vanaf 2026 van kracht gaan. Dit was een belangrijke voorwaarde voor Audi om toe te treden tot het kampioenschap. De power units zullen efficiënter zijn dan nu, omdat het aandeel elektrisch vermogen aanzienlijk zal toenemen. De elektrische aandrijflijn zal dan bijna evenveel vermogen hebben als de verbrandingsmotor, wat neerkomt op 400 kW (544 pk). De zeer efficiënte 1,6-liter turbomotoren zullen worden aangedreven door duurzame synthetische brandstof die CO2-neutraal is (volgens EU-normen). Ook de Formule 1 heeft zich ten doel gesteld om in 2030 als raceserie CO2-neutraal te zijn.