Oudere voertuigen en Duitse techniek zijn bijzonder populair
Zo’n 500 exposanten laten in negen hallen op de Essen Motor Show van 3 tot en met 11 december (Preview Day: 2 december) alles zien wat het hart van de autoliefhebber begeert. De verwachte hoogtepunten zijn de tuningXperience met ongeveer 150 tentoonstellingen die zullen strijden in hal 5. Op het programma van de speciale show staan de populairste en meest uitgebreid omgebouwde tuningvoertuigen in Europa. De autoschatten komen uit elf landen naar Messe Essen en laten zien wat hot is onder de Europese tuningelite. Het in stand houden van traditie is een topprioriteit, omdat veel voertuigen echte klassiekers zijn. De twee oudste modellen komen uit het tijdperk van het wirtschaftswunder: een VW Kever uit 1957 en een VW T1 Samba uit 1958.
Andere historische vertegenwoordigers zijn de Audi Coupé (Type 89), BMW E30, Mercedes-Benz /8, Opel Ascona B en VW Golf I. Bovendien verspreidt een getunede Trabant 601 historische flair. Over het algemeen zijn het vooral modellen van Duitse engineering waar veel vraag naar is onder tuningliefhebbers. Naast de eeuwige favorieten van Audi en VW genieten vooral voertuigen van BMW, Mercedes-Benz en Porsche een groeiende populariteit. Op tuningXperience kunnen fans verfijnde versies van onder andere de Audi TT, BMW M3, Mercedes-Benz C63, Porsche 911 en VW Golf VII GTI verwachten.
De afwerking is wat telt
Naast de bekende modellen betekent een bezoek aan tuningXperience ook één of twee verrassingen. Porsche Carrera GT, Toyota BB, Volvo 480, Wartburg 311 – dit zijn slechts vier van de bijzonder zeldzame voertuigen in het programma. Of het nu oud of nieuw is, “made in Germany” of geïmporteerd model: “De scene besteedt momenteel bijzondere aandacht aan hoogwaardige wielbandcombinaties met bijpassende chassisoplossingen. Twee- of driedelige velgen, die bijzonder licht van gewicht zijn en flexibel kunnen worden geproduceerd in termen van grootte en afwerking, worden vaak gebruikt. Het doel is de perfecte afwerking van de wiel-bandcombinatie met de carrosserie”, legt Sven Schulz, organisator van tuningXperience, uit.
Voor het eerst omvat de speciale show van dit jaar motorfietsen. “Dit is ook een trend die we momenteel waarnemen: steeds meer tweewielers worden verfijnd”, legt Schulz verder uit. De bezoekers van het Essen Motor Show kunnen zich hiervan overtuigen door middel van bijzonder spectaculair omgebouwde motoren: Zo zullen er verschillende modellen van Harley-Davidson evenals een Krause Duo 4/2 en een Simson Star aanwezig zijn. Daarnaast omvat het programma van de tuningXperience, zoals gebruikelijk, tal van volumemodellen, sportwagens, duurzaam aangedreven voertuigen, importmodellen, baangereedschappen, wide bodies en showauto’s – en laat dus niets te wensen over.
De verbeelding kent geen grenzen in Essen
Elk voertuig in de tuningXperience is uniek op zichzelf – en toch zijn er elk jaar modellen die bij wijze van spreken geen concurrentie meer hebben en de speciale aandacht van bezoekers trekken. Dit jaar gaat het onder meer om een Ferrari Testarossa met een complete Liberty Walk-ombouw in widebody-stijl en een Aston Martin Vantage V8 uit 2020 die tot in de puntjes is verfijnd. Een verlengde Mercedes-Benz W 124 in stretch limo look zal waarschijnlijk ook voor opschudding zorgen. En wat is het nut van dit alles? Deze vraag doet zich niet voor op de Essen Motor Show – er zijn hier geen grenzen aan enthousiasme en verbeeldingskracht.