Mazda CX-60 behaalt 5 sterren in EuroNCAP-tests

  • Nieuwe Mazda CX-60 behaalt 91% voor de bescherming van kinderen en 88% voor de bescherming van volwassenen in EuroNCAP-crashtests
  • Beste resultaten voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers sinds de jongste EuroNCAP-ratings van 2021
  • Brede waaier aan i-Activsense-veiligheidssystemen in combinatie met een superieur rijgedrag
De nieuwe Mazda CX-601 werd in de recentste reeks EuroNCAP-tests bekroond met de maximumscore van vijf sterren dankzij uitmuntende resultaten voor de bescherming van kinderen (91%) en volwassenen (88%). De score voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers bedroeg 89% en is de hoogste tot nog toe voor alle wagens getest sinds de laatste EuroNCAP-ratings van 2021.

 

Ook behaalde de Mazda CX-601 topscores voor de bescherming van zes- en tienjarige kinderen, en dat bij zowel frontale als laterale impacts. Nog voor de bescherming van kinderen behaalde de correcte installatie van kinderzitjes – CRS-installatiecontrole – de maximumscore. Dat alles resulteerde in een uitmuntende totaalscore van 91%.

 

Met het maximum van de punten voor de zijdelingse impacttests en een uitstekende score voor de barrière over de volledige breedte van de wagen, behaalde hij ook voor de bescherming van volwassen inzittenden een indrukwekkende score van 88%. Bij de test met een zijdelingse barrière en de nog zwaardere test met een zijdelingse impact tegen een paal werden alle kritieke lichaamsdelen goed beschermd en behaalde de wagen een topscore voor dit deel van de crashtest.

 

De volledig nieuwe Mazda CX-60 behaalde een uitmuntende score van 89% voor de bescherming van kwetsbare weggebruikers. De degelijke prestaties van de autonome noodremhulp (Autonomous Emergency Braking, AEB) maakte het resultaat tot het beste van alle wagens die sinds de jongste EuroNCAP-ratings zijn getest.

 

De nagelnieuwe grote SUV vervoegt daarmee de CX-5 (2017), Mazda6 (2018), Mazda3 en CX-30 (allebei 2019) en Mazda MX-30 (2020), die eerder ook al de maximale vijfsterrenscore van EuroNCAP verwierven.

 

De Mazda CX-601 liet indrukwekkende prestaties optekenen voor de vier EuroNCAP-testcategorieën: Volwassenen in de auto (88%), Kinderen in de auto (91%), Zwakke weggebruikers/voetgangers (89%) en Veiligheidshulpmiddelen (76%). De veelzijdige schaalbare Skyactiv-architectuur (Multi-Solution Scalable Architecture) onderging talloze verbeteringen voor een uitstekende rijdynamiek, en draagt zo bij tot de vijfsterrenscore. Het complete gamma geavanceerde i-Activsense veiligheidstechnologieën waarmee de auto is uitgerust om de bestuurder te ondersteunen, speelt eveneens een belangrijke rol in het testresultaat. Nieuwe technologieën zoals Turn Across Traffic Assist, voetgangersdetectie (SBS-R) en Vehicle Exit Warning (BSM), helpen bestuurders om mogelijke risico’s te identificeren en de kans op schade of letsel te verkleinen, terwijl ze ook hoge normen voor voetgangersbescherming bieden.

 

Mazda staat bekend om zijn uitstekende rijdynamiek, die nog verder evolueerde met de introductie van de volledig nieuwe Mazda CX-60. De veelzijdige schaalbare Skyactiv-architectuur past de mensgerichte benadering, inclusief de stijfheid van het koetswerk, zodanig aan dat bestuurders de respons van de auto zonder vertraging voelen. Het zetelontwerp helpt de inzittenden om nog gemakkelijker hun evenwicht te bewaren terwijl de auto rijdt en Mazda’s unieke systeem voor de controle van de lichaamshouding (Kinematic Posture Control, KPC) stabiliseert de auto tijdens het rijden. Door veilig rijden eenvoudiger te maken, dringen die voorzieningen het ongevalsrisico terug zonder daarbij te raken aan het typische rijplezier van Mazda.

 

 

[1] Mazda CX-60 e-Skyactiv PHEV: brandstofverbruik van 1,5 l/100 km, CO₂-emissies van 33 g/km (gemengde WLTP-cyclus). Mazda CX-60 e-Skyactiv D: brandstofverbruik van 4,9-5,3 l/100 km, CO₂-emissies van 127-139 g/km (gemengde WLTP-cyclus). De wagens zijn gehomologeerd volgens de WLTP-procedure (EU-verordening 1151 / 2017; EU-verordening 2007/715).

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait