- Speciale editie beperkt tot 100 voertuigen in Europa, waarvan 5 exemplaren voor de Belgische markt
- Elegant exterieurdesign, sportieve Aerokit en exclusief interieur
- Prestaties en passie worden voelbaar en zichtbaar voor de fans
Exclusief en high-performance: de marktlancering van de Audi TT RS Coupé iconic edition, beperkt tot 100 exemplaren in Europa, viert het succesverhaal van een kwarteeuw Audi TT Coupé. Met zijn zuivere lijnen is deze sportwagen sinds zijn première in 1998 een bron van inspiratie over de hele wereld dankzij zijn pure rijplezier en puristische vormtaal. De RS-versie maakt indruk met zijn bijzondere vijfcilinderprestaties en een geluid dat onder je huid kruipt. De limited edition Audi TT RS Coupé iconic edition (gecombineerd brandstofverbruik in l/100 km: – (NEDC); 9,1 (WLTP); gemiddelde CO2-uitstoot in g/km: – (NEDC); 207 (WLTP)) combineert deze emotionele eigenschappen en accentueert ze met sportieve designelementen, zowel in het exterieur als in het interieur
Tijdloos doorheen de tijd: de TT is al bijna een kwarteeuw hét designicoon van Audi. Nu trekt de Audi TT RS Coupé iconic edition de trend door naar de toekomst: een snelle sportwagen met nieuwe innovaties die bovendien de typische TT RS-eigenschappen – design en dynamiek – behoudt.
“De naam van de Audi TT RS Coupé iconic edition is veelzeggend”, zegt Sebastian Grams, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Het editiemodel herinnert aan de iconische TT-designtaal, die tegelijkertijd staat voor durf en elegantie in compromisloze vorm. Dankzij de exclusieve exterieur- en interieuraccenten zijn de geliefde prestaties van onze ultieme sportcoupé, met zijn meervoudig bekroonde vijfcilindermotor, niet alleen voelbaar, maar ook zichtbaar voor de fans.”
Geïnspireerd op het Bauhaus: de TT Coupé
Met een visie van ‘een auto voor liefhebbers’ presenteerde Audi de Audi TT Coupé als sportwagenstudie op de IAA in Frankfurt in het najaar van 1995. Bijna symmetrisch volgde de Audi TT consequent een designprincipe dat gebaseerd was op geometrische, ronde basisvormen. Het ontwerp sloot geen compromissen, maar stelde veeleer prioriteiten, en dat maakte meteen indruk op het publiek.
Drie jaar later ging de coupé vrijwel ongewijzigd in productie. Een jaar na de TT Coupé lanceerde Audi de TT Roadster. In de tweede modelgeneratie werd het Coupé-gamma uitgebreid met een S- en RS-variant.
“De TT was geïnspireerd op het Bauhaus en zijn universele designfilosofie ‘less is more’”, zegt Audi’s designhoofd Marc Lichte. “De maximale reductie – het weglaten van alles wat overbodig en onbelangrijk is – was zo radicaal en zo gedurfd dat de TT, in al zijn eenvoud, al snel de topeigenschap van goed design bereikte: tijdloosheid. Als je dat hebt bereikt, ben je boven alle trends verheven en raak je toch nooit uit de mode, simpelweg omdat goede stijl niet slijt.”
Daarom zijn de typische lijnen van de coupé uit 1998 drie TT-generaties en een kwarteeuw later nog steeds terug te vinden in de huidige TT RS Coupé iconic edition. Het editiemodel blijft ook trouw aan het idee van reductie tot de essentie; het minimalistische design strekt zich uit van het strakke exterieur tot het interieur, dat tot op de dag van vandaag duidelijk en simpelweg op de bestuurder is gericht. De typische buis- en cilindervormen, die doordringen tot in het design van het instrumentenpaneel, zijn ook terug te vinden in de huidige Audi TT RS Coupé iconic edition – zoals de typische tankklep, de ronde ventilatieopeningen, de rand van het schakelrooster en de opvallende versnellingspook. Het enthousiasme dat in 1995 werd afgekondigd, blijft de TT Coupé inspireren.
De juiste toon zetten: donkere elegantie aan de buitenkant
De speciale Audi TT RS Coupé iconic edition voldoet volmondig aan de hoge verwachtingen die zijn esthetiek stelt. De RS-specifieke Nardo Gray-afwerking zet de juiste toon voor de exclusieve en sportieve eisen van het speciale model. Deze elegante grijstint werd genoemd naar het legendarische Italiaanse racecircuit, Pista di Nardó, waar ook Audi RS-modellen hun eerste testkilometers afleggen. Als een van de populairste gepersonaliseerde lakafwerkingen bij klanten zorgt hij voor een optimale eerste indruk.
Het stijlvolle gevoel wordt nog versterkt door het glanzend zwarte radiatorrooster met een matzwart singleframe, dat het quattro-opschrift in matte titaniumlook duidelijk benadrukt. Het RS-model pronkt bovendien met een glanzend zwart inlegsel in de zijskirts en ook de Audi-ringen, de TT RS-typeaanduiding voor- en achteraan en de buitenspiegelkappen zijn consequent zo gekenmerkt. De verfijnde, editiespecifieke, glanzend zwarte lichtmetalen 20-duimsvelgen met 7-spakig design trekken samen met de bijpassende zwarte remklauwen de designtaal door tot in het kleinste detail. Gedeeltelijk gematteerde driehoekige achterruiten met het exclusieve opschrift ‘iconic edition’ completeren de opvallende donkere look van de coupé helemaal tot aan de achterzijde.
Autosportgenen: Aerokit optimaliseert sportief karakter
De Audi TT RS Coupé iconic edition krijgt bovendien extra dynamische kracht door de Aerokit, ontwikkeld in de windtunnel. De op de autosport geïnspireerde voorspoiler is voorzien van zijflappen, een frontsplitter en vinnen in de luchtinlaten opzij.
Achteraan zorgt de vaste carbon achterspoiler met zijn zijvleugeltjes voor een sportieve afwerking. Als onderdeel van het aerodynamische concept ondersteunt hij zowel de prestaties als de efficiëntie.
Er zijn verticale designelementen aan beide zijden boven de RS-specifieke diffusor. De twee opvallende, ovale uitlaatpijpen vormen een opvallend uiteinde. In overeenstemming met de kleurenfilosofie van de speciale editie verleent het glanzend zwart de frontsplitters, de zijflappen, de zijdelingse dorpelbevestigingen en een deel van de achterdiffusor een indrukwekkende uitstraling.
Bij de ontwikkeling van de Aerokit in de windtunnel is uitdrukkelijk rekening gehouden met de verhouding tussen luchtweerstand en opwaartse druk, die dus perfect in balans is, wat zowel de stroomlijn als de rijprestaties ten goede komt. De verhoogde contactdruk van de achterspoiler en achterdiffusor duwt de sportwagen veel steviger tegen het wegdek en verbetert het weggedrag in snelle bochten aanzienlijk: ideaal voor bakken rijplezier in alle omstandigheden.
X van 100: exclusieve interieurdesignaccenten
Het interieur van de TT RS Coupé iconic edition wordt gekenmerkt door exclusiviteit en oog voor detail. Ook hier blijft het donkere kleurschema van het exterieur het centrale motief, dat verder wordt geaccentueerd door het doelgerichte gebruik van accenten van Audi exclusive-elementen. De RS-sportzetels zijn tweekleurig met fijne nappalederen zijpanelen in Jet Gray en middenpanelen in zwart alcantara, samen met honingraatstiksels in Calendula Yellow. In het zwarte alcantara is op schouderhoogte een exclusief ‘iconic edition’-borduursel aangebracht. De zwarte vloermatten zijn afgewerkt met RS-borduurwerk in Calendula Yellow, terwijl de armsteunen in de deuren en de middenconsole eveneens in Jet Gray zijn uitgevoerd en versierd met contrasterende stiksels in Calendula Yellow – net als de zwarte kap van de Audi virtual cockpit. Het zwarte alcantara is ook terug te vinden op de deurpanelen en het lederen RS-sportstuurwiel met Calendula Yellow rechtuitmarkering. Op de selectiehendel draait alles om individualiteit: de genummerde badge maakt elk van de 100 voertuigen in deze speciale editie uniek.
Terwijl de stemmige sfeerverlichting voor sfeer zorgt in het interieur, staat het Bang & Olufsen Premium Sound System met 3D-geluid garant voor een rijke geluidservaring.
Vorm heeft functie nodig: legendarische vijfcilindermotor zorgt voor ongeëvenaarde sound
De TT RS Coupé iconic edition vertrouwt op de beproefde 2.5 TFSI-motor van Audi Sport met 294 kW (400 pk) en een maximumkoppel van 480 Nm. Dankzij tal van successen in de autosport is dit een van Audi’s meest onweerstaanbare krachtbronnen. Ontelbare raceoverwinningen en sterke prestaties in het dagelijkse leven hebben de vijfcilindermotor sinds 2010 negen keer op rij de International Engine of the Year Award opgeleverd.
Zoals typisch is voor de TT RS, wordt zijn vermogen via een zeventraps S tronic overgebracht op de permanente quattro-vierwielaandrijving. Een elektrohydraulisch gestuurde lamellenkoppeling, die in 1998 debuteerde op de Audi TT, verdeelt het vermogen vrij over de voor- en achteras. Met het Audi drive select-rijdynamieksysteem kan de bestuurder de quattro-aandrijving en andere componenten regelen, zoals de stuurinrichting, de zeventraps S tronic, de uitlaatkleppen en de motorkarakteristieken.
De Audi TT RS Coupé iconic edition haalt een topsnelheid van 280 km/u. Deze compacte sportwagen sprint vanuit stilstand naar 100 km/u in slechts 3,7 seconden. De motor biedt een bijzonder emotionele rijervaring, met zijn typische 1-2-4-5-3-ontstekingsvolgorde en de bijbehorende schorre motorsound. Door die ontstekingsvolgorde vindt de verbranding afwisselend plaats in aangrenzende en niet-aangrenzende cilinders, wat een heel specifiek ritme en karakter oplevert. Het oneven aantal cilinders creëert harmonische frequenties die de grondtoon begeleiden, en ook de motorstuureenheid draagt bij tot het onmiskenbare geluid. Bij een zwaardere belasting worden de kleppen in het uitlaatgaskanaal geopend voor een nog vollere motorsound.
Naast het gebruikelijke lage gewicht (1.475 kg voor de TT RS Coupé) staat de RS-sportophanging plus met adaptieve schokdempers in de Audi magnetic ride-technologie garant voor uitstekende rijeigenschappen en stabiliteit. Ook de besturing gebeurt via het Audi drive select-rijdynamieksysteem.
Editiemodel beschikbaar vanaf Q1 2023
Het editiemodel kan worden besteld vanaf eind oktober 2022. In België zullen slechts vijf exemplaren van de Audi TT RS Coupé iconic edition verkrijgbaar zijn, met levering vanaf het eerste kwartaal van 2023.
Het speciale model, met een beperkte oplage van 100 exemplaren, is een zeer exclusief aanbod voor TT- en RS-fans. Dankzij het Audi exclusive-programma kunnen klanten hun Audi Sport-model ook buiten de editie om aan hun eigen voorkeuren aanpassen, van gepersonaliseerde exterieurkleuren tot de kleur van het leder en de keuze van contrasterende stiksels.