- Ford kondigt een wendbaar, in de fabriek passend Track Pack aan voor de Focus ST hot-hatch, dat tunebare prestaties op het circuit biedt voor echte rijliefhebbers
- Verstelbaar KW Automotive-veersysteem, oversized Brembo-remmen en wielen met lage massa vullen het 2,3-liter EcoBoost-vermogen van 280 pk aan om de dynamiek te verbeteren
- Het Track Pack is beschikbaar op handgeschakelde varianten met vijf deuren en zesversnellingsbak en biedt ook exterieurstylingupgrades naast de nieuwste generatie Focus ST Ford Performance Seats
KEULEN, Duitsland, 26 september 2022 – Echte rijliefhebbers kunnen de prestaties van hun Focus ST op het circuit nu naar nog grotere hoogten tillen met een nieuwe Track Pack-optie voor de nieuwste generatie hot-hatch.
Ontwikkeld door Ford Performance en uitgebreid getest op ford testterreinen en de beroemde Nürburgring Nordschleife in Duitsland, is het in de fabriek gemonteerde Track Pack exclusief verkrijgbaar voor de vijfdeurs hatch-back, handgeschakelde zesversnellingsbakvariant, voor geoptimaliseerd gewicht en betrokkenheid van de bestuurder.
Als aanvulling op de 5,7 seconden 0-100 km/u acceleratie en 250 km/u topsnelheid geleverd door een 280 pk sterke 2,3-liter Ford EcoBoost benzinemotor, 1 het nieuwe Track Pack stelt bestuurders in staat om de responsiviteit voor circuitrijden te verfijnen met een verstelbaar KW Automotive coilover-ophangingssysteem dat in harmonie werkt met lichtmetalen velgen met een lagere massa.
Daarnaast verbetert het Track Pack de remprestaties met 363 mm voorremschijven en Brembo remklauwen. Een op maat gemaakte bandenspecificatie helpt ook de tractie te optimaliseren voor ultieme responsiviteit.
“Ons nieuwe Focus ST Track Pack combineert high-end technische componenten om de hot-hatch echt geschikt te maken voor liefhebbers”, aldus Stefan Muenzinger, manager, Ford Performance, Europa. “Verstelbare ophanging, enorme remmen en gripvolle banden helpen de prestaties, carrosseriecontrole en duurzaamheid van het circuit te optimaliseren voor maximaal plezier – en dat is waar het bij deze auto om draait.”
Het Focus ST Track Pack is vanaf vandaag te bestellen in Oostenrijk, België, Tsjechië, Finland, Frankrijk, Duitsland, Griekenland, Hongarije, Ierland, Portugal, Roemenië, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk, met de eerste leveringen van met Track Pack uitgeruste auto’s in november.
Track-ready prestaties en controle
Het coilover-ophangingssysteem van het Track Pack is gezamenlijk ontwikkeld met motorsportspecialist KW Automotive en beschikt over roestvrijstalen behuizingen voor dempers die 12-staps aanpassing bieden voor opwaartse respons en 16-staps aanpassing voor rebound. Met de twee aanpassingsmodi kunnen trackday-regulars de ophangingsreacties van hun Focus ST verfijnen en zelfs de prestaties aanpassen aan hun favoriete circuits.
De dempers werken samen met gepoedercoate veren die tot 50 procent stijver zijn en de rijhoogte met 10 mm verminderen in vergelijking met de standaard Focus ST – waardoor het zwaartepunt wordt verlaagd en het rollen van het lichaam wordt verminderd voor snellere richtingsveranderingen. Bestuurders kunnen de ophanging ook aanpassen voor een verdere daling van de rijhoogte tot 15 mm, waar toegestaan door de lokale wetgeving.
Flow-gevormde, 19-inch lichtmetalen velgen worden vervaardigd met behulp van een proces dat de aluminiumlegering verdichten om treksterkte te behouden en de schokbestendigheid te verhogen, terwijl minder materiaal wordt gebruikt voor een lichtere legering. Het resultaat zijn wielen die 10 procent lichter zijn dan standaard en sneller van verticale richting kunnen veranderen, wat het contact en de grip van de band verbetert voor geoptimaliseerd accelereren, remmen en bochten. De wielen worden aangevuld met op maat gemaakte, grip-geoptimaliseerde Pirelli P Zero Corsa-banden voor compromisloze on-track en dry-road capaciteiten.
De remprestaties zijn ook verbeterd. Voorste schijven zijn 10 procent groter in diameter dan standaard 330 mm-versies, gecombineerd met Brembo-remklauwen met vier zuigers om de grijper te verbeteren en meer ruimte te bieden om warmte sneller af te voeren – waardoor warmte-geïnduceerde fade tijdens langdurige circuitsessies wordt verminderd.
Scherpere wegligging. Scherpere styling
De unieke Track Pack-exterieurstyling zorgt voor een nog onderscheidender uiterlijk na de introductie vorig jaar van een gedurfder exterieurontwerp dat het high-performance karakter van de Focus ST verder benadrukt.
De ST-exclusieve achterspoiler, achterdiffusor en voorbumpervleugels zijn allemaal afgewerkt in opvallend hoogglans Agate Black, ongeacht de carrosseriekleur. Alle drie de elementen zorgen voor passieve aerodynamische effecten – het optimaliseren van downforce en stabiliteit.
Het Focus ST Track Pack dak, de bovenste grille aan de voorzijde en de buitenspiegelkappen zijn ook afgewerkt in hoogglans Agate Black. Een vergelijkbaar hoogglans zwart effect is voorzien voor de lichtmetalen velgen, waarachter de remklauwen in een krachtig rood zijn afgewerkt.
Verdere exclusieve exterieurdetails zijn subtiele zwarte contouren voor de ST-logo’s in plaats van standaard chroom. Opvallende carrosseriekleuren zijn onder andere Agate Black, Fantastic Red, Frozen White, Magnetic en het ST-exclusieve Mean Green.
Ford introduceerde vorig jaar ook geheel nieuwe interieurkenmerken in de Focus ST, waaronder in eigen huis ontwikkelde Ford Performance-stoelen die nu volledig kunnen worden benut door Focus ST Track Pack-rijders voor maximale ondersteuning en comfort op het circuit.
Geavanceerde interieurtechnologieën omvatten ook een 13,2-inch centraal touchscreen, met een intuïtieve interface die betekent dat bestuurders nooit meer dan een aanraking of twee verwijderd zijn van elke toepassing, informatie of bediening die ze nodig hebben.
De 2,3-liter EcoBoost-benzinemotor van de Focus ST levert 280 pk vermogen bij 5.500 tpm en 420 Nm koppel van 3.000 tpm tot 4.000 tpm, ondersteund door een twin-scroll turbocompressor met anti-lag-technologie.
De prestaties worden verhoogd met functies zoals flat-shift-vermogen, dat de gashendel openhoudt wanneer de koppeling wordt ontkoppeld tijdens het opschakelen, en een innovatief elektronisch sperdifferentieel (eLSD) dat hydraulisch koppelingen activeert om tot 100 procent van het beschikbare koppel naar het wiel te verdelen met meer tractie, om wielspin tegen te gaan. Het systeem werkt sneller en nauwkeuriger dan een mechanische LSD en past het koppel preventief aan op basis van de input van motor- en voertuigsensoren.
Bestuurders kunnen ook profiteren van selecteerbare rijmodi 2 om de kenmerken van eLSD, gasklepmapping, elektronische stuurbekrachtiging en elektronische stabiliteitscontrole (ESC) aan te passen aan het rijscenario. Een Track-modus biedt ook scherpere reacties en vrijheid binnen het ESC-systeem voor maximale feedback en betrokkenheid van de bestuurder.
# # #
1 Ford Focus ST 280 ps 2,3-liter EcoBoost, handgeschakelde zesversnellingsbak2 emissies 180-189 g/km WLTP en gehomologeerde brandstofefficiëntie 7,8-8,3 l/100 km WLTP.
Het aangegeven WLTP-brandstofverbruik/energieverbruik, CO2-emissies en elektrische actieradius worden bepaald volgens de technische eisen en specificaties van de Europese Verordeningen (EG) 715/2007 en (EU) 2017/1151 zoals laatstelijk gewijzigd. De toegepaste standaardtestprocedures maken vergelijking tussen verschillende voertuigtypen en verschillende fabrikanten mogelijk.
2 Driver-assist-functies zijn een aanvulling op en vervangen niet de aandacht, het oordeel en de noodzaak van de bestuurder om het voertuig te besturen.