Zes op zes voor Stéphane Lefebvre
Sterke Adrian Fernémont plooit pas op de voorlaatste proef
De achtste manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, de East Belgian Rally verreden in de Oostkantons, kende een bijzonder spannende finale. Twee proeven voor de finish bedroeg het verschil amper 2″7 tussen de twee leiders, Adrian Fernémont, tweevoudig Belgisch kampioen, en Stéphane Lefebvre, de Fransman die dit jaar nog niet geklopt werd op Belgische bodem. Met een ultieme aanval en een betere bandenkeuze maakte de Citroën-rijder uit Béthune uiteindelijk het verschil, waarmee hij mathematisch de titel veilig stelde (al moet hij nog starten in de Condroz of Spa om te voldoen aan de voorwaarden om Belgisch kampioen te worden).
“Deze overwinning ben ik echt moeten gaan halen,” vertelde een geëmotioneerde Lefebvre bij de finish in Sankt-Vith. “Door het wisselvallige weer was de bandenkeuze een gok en deze namiddag liet ik me vangen met een foute bandenkeuze. Twee proeven voor het einde had Adrian nog 2″7 voorsprong. Ik heb risico’s genomen om te winnen. Mijn mama vond dat ik ervoor moest gaan. Deze zege draag ik dan ook graag aan haar op. Het parcours van deze East Belgian Rally, waar ik voor de eerste keer aan de start stond, is subliem, maar het is vooral plezant wanneer het droog is.”
Adrian Fernémont, na bijna 5 maanden weer aan de start in het Belgisch kampioenschap, strandde op 12″1. De teleurstelling was groot. “We kwamen heel kort bij de zege, maar opnieuw toonde Stéphane Lefebvre zijn internationale klasse op die proef van Amel, waar hij ons bijna 10″ aan de broek geeft omdat onze keuze om twee regenbanden gekruist te leggen niet de juiste keuze was. Stéphane is gewoon van een ander niveau. Ik ben wel trots dat we na maanden afwezigheid toch meteen met hem mee waren.”
Gino Bux, de ganse dag een beetje ziek, eindigde op een mooie derde plaats. “We hebben dit jaar bijna een abonnement op het podium,” vertelde Gino. “In de eerste ronde zat ik kort bij Adrian, maar in de namiddag, toen we niet de juiste banden hadden in de regen, heb ik een paar foutjes gemaakt waardoor we de rol moesten lossen.”
Voor de vierde plaats waren heel wat kandidaten die hun tanden stuk beten op het parcours of die in de steek werden gelaten door de mechaniek. Zo gaf Pieter-Jan Michiel Cracco na de openingsronde op met elektronische problemen op zijn splinternieuwe Hyundai i20 N Rally2. Maxime Potty ging een proef verder, in Büllingen (KP 5) over de kop, waarna ook Jos Verstappen met zijn Citroën C3 van de baan ging. Tobias Brüls brak op zijn beurt een aandrijfas.
Wie zich op geen enkel foutje liet betrappen en bovendien toptijden op de tabellen zette met zijn krachtige Porsche 997 GT3, was spektakelman Cédric Cherain, die al vroeg verlost was van zijn grootste concurrent Romain Delhez (versnellingsbak stuk). Cherain haalde het maximum uit de Porsche met een vierde plaats. Erg knap in deze wisselvallige weersomstandigheden.
Kevin en Marco Hommes behaalden in eigen streek met een vijfde plaats een gedroomd resultaat in hun Skoda Fabia R5. De zesde plaats ging naar Mats Van den Brand, tevens overtuigend winnaar van de M Cup met zijn 430 pk sterke BMW M3 E36. In de Cup ging de titel trouwens naar Franky Boulat, voor de vijfde keer op zeven seizoenen, voor Loïc Pirot.
De zevende plaats en zege in het Junior BRC ging naar Tom Rensonnet. Een opsteker na een maandenlange revalidatie. Tweede Junior was Gilles Pyck, die leider blijft in het kampioenschap. In de Clio Trophy won Benoit Verlinde met een miniem verschil van 1″4 op Casper Nielsen. Daarmee is Verlinde meteen zeker van de titel, nog voor de slotmanche in de Condroz. In Historic pakte Sascha Oosterlinck zijn eerste overwinning. In de 2WD Trophy was Jonathan Georges de winnaar, voor Bruno de Wilde.
Junior Belgian Rally Championship.
Tom Rensonnet domineert in de Oostkantons
East Belgian Rally
De East Belgian Rally vormde dit weekend het decor voor de 8ste manche van het Junior Belgian Rally Championship. In de Oostkantons beleefden we de wederopstanding van Tom Rensonnet, die de wedstrijd volledig domineerde en een prachtige 7de plaats behaalde. Gilles Pyck strandde op de tweede plaats, voor Charles Munster.
Nadat Tom Rensonnet forfait gaf voor de Omloop van Vlaanderen, was het afwachten hoe de piloot van het RACB National Team aan de start zou komen. Zelf was hij er gerust in.
“Na Ieper heb ik meer dan een week moeten recupereren en had ik enorm veel pijn aan de bouten die nog in mijn been zitten. Ik was fysiek niet klaar om de Omloop van Vlaanderen te rijden, maar de voorbije maand heb ik keihard gewerkt aan mijn conditie en kracht. Ik voel me veel beter om hier van start te gaan,” vertelde de piloot van het RACB National Team, die op pad gestuurd werd met één opdracht: winnen.
En, hij loste de verwachtingen in. Met 10 snelste tijden en een 7de plaats algemeen, domineerde hij de strijd bij de jongeren. “Het was mijn eerste kennismaking met de East Belgian Rally. Wat een machtig parcours. Zo snel! Ik heb me geweldig geamuseerd. Ik voel me goed op dit soort parcours. Ik heb niet de indruk dat ik overdreven risico’s heb genomen om deze tijden te klokken. Het liep gewoon vlot, ook al was het een bijzonder moeilijke wedstrijd door de wisselvallige weersomstandigheden. Het kampioenschap is nog niet beslist,” aldus Tom Rensonnet.
Gilles Pyck moest tevreden zijn met de tweede plaats. “Voor mij was het ook mijn eerste deelname aan de East Belgian Rally en een kennismaking met het parcours. In het begin van de wedstrijd verloor ik het contact met Tom door een gedwongen bandenwissel. Door een lekke band moest ik twee regenbanden leggen achteraan. Daarmee was de auto niet stabiel op de snelle stukken. Ook in de tweede lus reden nog lek. Maar, ik zoek geen excuses. Tom was vandaag de snelste,” bekende Gilles Pyck, die op 1’18” van de winnaar op de 10de plaats algemeen eindigde.
Charly Munster, regerend Junior-kampioen, eindigde 44″ verder op de derde plaats met zijn Opel Corsa Rally4. “In het begin was ik aan het zoeken naar het vertrouwen. Zeker door de regen was het soms moeilijk, maar het gevoel werd steeds beter. Stilaan komt het terug.”
Ook de Clio’s Rally5 van de Clio Trophy ging weer erg hard. Benoit Verlinde eindigde nipt op de vierde plaats, 1″4 voor Casper Nielsen. Voor Verlinde was dit ook voldoende om de titel in de Clio Trophy te pakken. Lander Depotter en Maxim Decock, die zijn comeback maakte na zijn sortie in de Rally van Wallonië, sloten het klassement bij de jongeren. Nikolai Bruyneel ging immers van de baan.
Klassement Junior BRC (na 8/10 wedstrijden): 1. G. Pyck 162 punten; 2. T. Rensonnet 133; 3. J. Dewilde 91; 4. C. Nielsen (DK) 65; 5. Ch. Munster 59; 6. B. Verlinde 55; 7. N. Bruyneel 35; 8. M. Decock 34; 9. P-M. Brasseur 20; 10. L. Depotter 18; 11. M. Dalsager (DK) & D. Meuris 15; 13. L. Nuyts, Th. Vandeputte & L. Dhaene 12; 16. C. Benoit 10; 17. C. Mazuin 8
Eerste Historic-zege voor Sascha Oosterlinck
East Belgian Rally
In de East Belgian Rally werd dit weekend de 8ste manche verreden van het Historic BRC. Topfavoriet Rainer Hermann werd door de techniek in de steek gelaten, waardoor het een open strijd werd voor de zege. Die ging uiteindelijk naar Sascha Oosterlinck, die zijn eerste overwinning behaalde in het Historic BRC.
De 46-jarige Escort-piloot uit Izegem genoot van de verrassende overwinning. “De East Belgian Rally is voor mij de mooiste rally van het seizoen. Vandaar dat ik elk jaar van de partij ben met de Escort. We hadden vandaag amper problemen, behalve een kapotte veer aan het gaspedaal. Voor het overige reden we een regelmatige wedstrijd, terwijl de favorieten steken lieten vallen,” vertelde de West-Vlaamse winnaar.
Rainer Feltes uit Grüfflingen, Burg-Reuland, kon voor eigen publiek een tweede plaats uit de brand slepen. “We hadden even de leiding in handen, maar we maakten een verkeerde bandenkeuze en in het begin van de wedstrijd hadden we problemen met de koppeling. Ik ben best tevreden,” aldus Feltes.
Rainer Hermann, de grote favoriet uit Sankt-Vith, verloor op de tweede proef al elk uitzicht op de zege, toen de versnellingsbak van zijn BMW M3 E30 blokkeerde. “Het team van Mats heeft de bak en de achterbrug gewisseld, wat ons straftijd kostte. Verder verloren we nog 2’30” omdat we twee proeven moesten rijden met de bak die in vierde versnelling geblokkeerd was. Ik heb daarna nog gejaagd op de tweede plaats van Feltes, maar we kwamen 17″ te kort… Volgend jaar beter,” lachte de BMW-rijder uit Sankt-Vith.
Frank Jorissen werd vierde met zijn Opel Ascona 400, al haalde hij het finishpodium wel met een gescheurde uitlaat. “Ach, als het dat maar is. De auto deed het prima, al reden we met een reservemotor van Gerent. Ik zou wat vaker moeten rijden, want wanneer ik in het ritme kom, is de wedstrijd al afgelopen…,” vertelde Jorissen.
Achter Patrick Deblauwe werd Michel Vandergeeten 6de in Historic, wat een prima resultaat is voor het kampioenschap, maar na een vroege opgave door een sortie ging Christophe Kerkhove ook opnieuw van start om nog kostbare punten te scoren en leider te blijven in het Historic BRC, voor Michel Vandergeeten.
Helaas moesten Thibaud Mazuin (Porsche 911) en Olivier Breittmayer (Ferrari 308 GTB) vroegtijdig opgeven.
De eerste rallybeker voor Richard Pex
East Belgian Rally
in de BRC Master Cup ging in de East Belgian Rally voor de tweede keer dit seizoen de hoofdprijs naar een Nederlander, maar deze keer niet naar Jos Verstappen. De voormalige F1-coureur was goed op weg naar een plaats in de Top 5 algemeen, tot hij in Burg-Reuland voor de tweede keer van de baan ging. Deze keer definitief, want de ophanging links vooraan overleefde de klap in de gracht niet.
We hadden Jimmy D’hondt verwacht om de leiding over te nemen, maar de Ford-rijder uit Sint-Truiden liet in de slotronde veel tijd liggen. “Het dashboard gaf een alarm voor de motor. Ik kreeg van het team te horen dat ik verder mocht aanvallen, maar ik was in paniek en ik wilde de motor niet stuk rijden. Dus ging ik toch van het gas. Het heeft nogal wat tijd gekost, maar ik ben wel blij dat we de finish gehaald hebben,” aldus D’hondt, die pas 5de werd.
De zege ging naar Richard Pex, die op zijn 59ste zijn eerste trofee veroverde in de rallysport. “Wat een mooie en uitdagende rally. Zo moeilijk, zo snel, maar ook zo plezant! Ik amuseer me geweldig en weer geen schrammetje op de auto. We reden hier met een ander notasysteem, op basis van de versnellingen. Dat systeem, ook gebruikt door Jos Verstappen, kan ik makkelijker verwerken,” aldus Richard Pex, die duidelijk geniet van zijn nieuwe hobby.
Alain Litt stuurde zijn Skoda Fabia R5 naar de tweede plaats, voor Chris Vandamme in de Alpine A110 RGT. Tim Van Parijs pakte de vierde plaats, deze keer niet met zijn Porsche, maar met een kleine Renault Clio Rally5. Steve Vanbellingen werd 6de, voor de Duitstalige Historic-piloten Reiner Feltes en Rainer Hermann.
Bruno de Wilde tankt vertrouwen voor “zijn” Condroz Rally
In de East Belgian Rally kende de 2WD Trophy een verrassende ontknoping. Na de diskwalificatie van Jonathan Georges, die aanvankelijk leek te winnen, ging het maximum van de punten naar Bruno de Wilde, die de leiding neemt voor zijn thuisrally, de Condroz.
Jonathan Georges was zich van geen kwaad bewust. De 37-jarige piloot uit Vielsalm, die kwam proefdraaien voor de Clio Trophy 2023, domineerde met zijn Renault Clio Rally5 de 2WD Trophy op straatbanden. Alleen… is de Clio Rally5 geen wagen waarmee je kan rijden in de 2WD Trophy wegens de turbomotor.
De overwinning had naar Jony Van de Walle kunnen gaan, maar de oranje Opel Astra werd op de voorlaatste proef aan de kant gezet met een stroompanne. Een bout van de alternator brak af. Jammer, want Van de Walle stond op dat moment knap tweede.
Zo recupereerde Bruno de Wilde de overwinning. Een opsteker voor de Honda-rijder uit Strée, die opnieuw de leiding neemt in de tussenstand. “We hebben na de Omloop van Vlaanderen toch drie dagen werk gehad om de Honda terug klaar te stomen voor deze wedstrijd. Ik ben blij dat we hier konden rijden, want dit is een machtig mooie rally. Wat een proeven! Ik kan nu als leider naar de Condroz Rally, mijn thuiswedstrijd die ik al drie keer gereden heb,” vertelde Bruno de Wilde.
Stefaan Tjoens blijft met een tweede plaats perfect in de running voor de titel, want zijn achterstand bedraagt slechts 2 punten. “Twee proeven voor de finish stonden we nog 10″ voor Bruno, maar in het donker was hij sneller. Alles blijft echter mogelijk. Afspraak in de Condroz,” aldus de Clio-rijder.
Kevin Lepaily werd vierde, voor Cédric Schmidt, die de top 5 vervolledigde.