- Renault viert de vijftigste verjaardag van Renault 5 met een spectaculaire, zuiver elektrische show-car gewijd aan driften, een eerbetoon aan de meest mythische sportversies, Renault 5 Turbo en Turbo 2.
- Een herinterpretatie van uitgesproken exuberantie en toonaangevende prestaties, gericht op fun en gaming, maar ook op de digitale wereld via NFT.
- Na Renault 5 Prototype is R5 TURBO 3E een nieuw voorbeeld van de ‘elektrische renaissance’ van een iconisch model uit de merkgeschiedenis. Renault elektrificeert zijn erfgoed om zijn zuiver elektrische toekomst in Europa vanaf 2030 beter voor te bereiden.
- De show-car R5 TURBO 3E wordt op 25 september in wereldpremière voorgesteld op Chantilly Arts & Elégance 2022 en is vanaf 17 oktober te bewonderen op het Autosalon van Parijs 2022.
“Een popjaar vol verrassingen”: dat beloofde Renault in januari 2022 ter ere van de vijftigste verjaardag van Renault 5, een van zijn grootste iconen. Na tal van feestelijke evenementen (deelname aan de historische Monte Carlo, het salon Rétromobile, Le Mans Classic, enz.) en de voorstelling van de elektrische show-car Renault 5 Diamant, stelt het merk in wereldpremière R5 TURBO 3E voor tijdens het Concours d’élégance van Chantilly Arts et Élégance 2022 (departement Oise, Frankrijk) op 25 september.
In het kader van de festiviteiten voor de vijftigste verjaardag van Renault 5 brengt deze zuiver elektrische show-car een hedendaagse ode aan diens meest mythische sportversies, Renault 5 Turbo en Turbo 2. Zijn naam, R5 TURBO 3E, is een logische keuze, met een ‘3’ om aan te geven dat hij de Turbo 2 opvolgt en een ‘E’ als verwijzing naar zijn elektrische aandrijving.
“R5 TURBO 3E verenigt een ultratechnologisch design en uitgesproken exuberantie met tal van verwijzingen naar de wereld van de autosport en de videogames. Deze combinatie geeft de show-car een uiterst modern en hoogtechnologisch karakter, op de grens tussen realiteit en virtualiteit. Met zijn ongelooflijke prestaties bewijst deze zuiver elektrische drifter dat elektrisch rijden ook leuk kan zijn,” onderstreept Gilles Vidal, Directeur du Design Renault.
Na Renault 5 Prototype is R5 TURBO 3E een nieuw voorbeeld van de ‘elektrische renaissance’ van een iconisch model uit de merkgeschiedenis. Renault elektrificeert zijn erfgoed om zijn zuiver elektrische toekomst in Europa vanaf 2030 beter voor te bereiden.
Deze herinterpretatie van Renault 5 Turbo 2 verenigt een uitgesproken uitbundigheid met toonaangevende prestaties. Een verbluffende cocktail voor een elegancewedstrijd zoals die van Chantilly, maar toch respecteert hij de geest van dit evenement als ‘het huwelijk tussen de auto van de toekomst en de mode’.
Tijdens het défilé van het concours wordt R5 TURBO 3E vergezeld door een mannequin en een piloot, beide gekleed in unieke combinaties bedacht door La Fameuse, een modehuis dat erom bekendstaat bestaande elementen te benutten om unieke, sportieve en tegelijk elegante kleding te ontwerpen. Deze combinaties grijpen terug naar de vintage stijl en kleuren van Renault dankzij het gebruik van oude logo’s en oude shirts met de beeltenis van het merk, die worden gecombineerd met het huidige design. Ze zijn ontworpen om tegenover elkaar te staan en tegelijkertijd complementair te zijn: wit voor vrouwen en zwart voor mannen, omkering van de ribbelboorden ter hoogte van de armen en benen, en inzetstukken ter hoogte van de benen, in X-vorm voor vrouwen en ruitvorm voor mannen. De stoffen werden gewatteerd als verwijzing naar het sportswear-universum en gecombineerd met een logoprint van Renault.
EEN PERFORMER GEWIJD AAN DRIFTEN
R5 TURBO 3E staat volledig in het teken van prestaties en het circuit en is een pure elektrische driftmachine met achterwielaandrijving. Net als zijn iconische voorganger is dit een strikte tweezitter, aangezien de aandrijflijn de achterkant in beslag neemt: twee elektromotoren die elk een wiel aandrijven, met batterijen in het midden onder de vloer.
De motor van R5 TURBO 3E is gemonteerd op een buizenchassis, beschermd door een vlakke bodem en omgeven door veiligheidsbeugels gehomologeerd door de internationale automobielfederatie (FIA). Hij levert een totaal vermogen van 280 kW (het equivalent van 380 pk) en een onmiddellijk beschikbaar koppel van 700 Nm.
Dit ‘bommetje’ van de nieuwste generatie gaat van 0 naar 100 in nauwelijks 3,5 seconden (3,9 seconden in de Drift-modus) en haalt een topsnelheid van 200 km/u. Met zijn batterijcapaciteit van 42 kWh deinst hij niet terug voor meerdere driftronden of een pittige gymkhana. In die laatste oefening wordt het vermijden van obstakels vergemakkelijkt door een draaihoek van de wielen van meer dan 50 graden.
Om de prestaties aan boord te registreren beschikt R5 TURBO 3E over een tiental bevestigingssteunen voor camera’s, zowel binnen als buiten. Ze vervangen onder meer de koplampen vooraan en de buitenspiegels. Perfecte locaties om de beste beelden van zijn driftsessies te krijgen.
UITBUNDIGHEID, FUN EN ICONISCHE REFERENTIES
“Een kunstwerk met geprononceerde vormen, geïnspireerd door de wereld van de videogames, dat zowel binnen als buiten terugverwijst naar de originele Renault 5 en Renault 5 Turbo 2”: zo luidde de opdracht voor de teams van Sandeep Bhambra, directeur Concept-cardesign bij Renault, die de show-car R5 TURBO 3E zouden bouwen.
Het resultaat is spectaculair! R5 TURBO 3E neemt de vormgeving van de motorkap, de deuren en het passagierscompartiment over van zijn illustere voorganger, zij het met een koetswerk in koolstofvezel. Zo bevestigt hij op uitbundige wijze de verwantschap tussen beide modellen. Hij herinterpreteert ook de iconische luchtinlaten van de ‘Turbo 2’ ter hoogte van de achtervleugels en is zo 2,02 meter breed (25 centimeter breder dan zijn voorganger), 4 meter lang en 1,32 meter hoog. Zijn hoogste punt, de enorme achtervleugel, zorgt ervoor dat hij zelfs bij de meest extreme driftpartijen aan de grond blijft kleven.
Vooraan beschikt R5 TURBO 3E over een bumper met grote luchtinlaten die zowel de koeling als de neerwaartse druk verzekeren. Zijn verticale lay-out in drie delen verwijst rechtstreeks naar de bumper van Renault 5 Turbo 2. Net als in die tijd zijn er ook vierkante mistkoplampen. Dit keer zijn er vier, elk bestaande uit zestien leds.
Vooraan en achteraan creëren andere roze, blauwe en gele led-lampjes, die oplichten en knipperen wanneer de wagen begint te driften, een sfeer die geïnspireerd is op de wereld van de videogames en de jaren tachtig en negentig. De ‘retro’ videogames dienden ook als inspiratiebron voor de camouflagestickers van het koetswerk. Tot slot zijn de ruiten in plexiglas uitgevoerd in het roze terwijl de sticker ‘La vie en rose’ op de linker achterruit een beetje zachtheid brengt in de wereld van deze show-car.
De historische symbolen en referenties in het design van R5 TURBO 3E willen niet nostalgisch zijn. Integendeel, door hun eigentijdse en ludieke afwerking katapulteren ze de show-car rechtstreeks naar de moderniteit. Zo omvat de verzonken luchtinlaat in de motorkap – een verwijzing naar Renault 5 Turbo 2 – de toegangsklep tot de laadaansluiting voor de batterijen. Transparante koetswerkelementen, met name boven de diffuser achteraan de wagen, maken het mogelijk om de elektrische mechaniek van de show-car te bewonderen.
POP- EN GAMING-SFEER
In het interieur van de show-car R5 TURBO 3E valt een moderne en speelse sfeer te ontdekken waarin verwijzingen naar de wereld van de autosport, de videogames en uiteraard de iconische Renault 5 en Renault 5 Turbo 2 en hun tijd hand in hand gaan.
Zo zijn de racekuipjes in koolstofvezel, de veiligheidsharnassen en het stuur de vrucht van een samenwerking met specialist Sabelt[1]. De indrukwekkende verticale handrembediening – een kenmerk van driftmodellen – bevindt zich centraal op de middenconsole met een erg trendy gele kleur. Als knipoog naar de jaren tachtig verschijnt datzelfde geel, gecombineerd met roze, ook als tegengewicht voor het Schotse ruitpatroon in een mix van grijs en zwart op de zetels en het dashboard. Dat ruitpatroon creëert tevens een visueel effect op basis van het Renault-logo, dat ook terugkomt in een verlichte versie rechts van de stuurnaaf. Al deze kleuraccenten contrasteren met het zwart van de kurkvloer en het Alcantara op het dashboard en de deurpanelen.
Als een moderne interpretatie van een opvallend Renault 5 Turbo 2-kenmerk ruimden de tien analoge wijzerplaten, die naar de bestuurder waren gericht, plaats voor tien digitale schermen op het dashboard van R5 TURBO 3E. Ze werken als widgets en tonen grafische uitdrukkingen geïnspireerd op ‘Pixel Art[2]’ en ‘Glitch Art[3]’, met functies die werden overgenomen uit de wereld van de ‘retro gaming’. Om de wagen te starten moet u bijvoorbeeld op de knop ‘free play’ op de middenconsole drukken. In dezelfde geest worden de verschillende rijmodi aangeduid als ‘turbo’ om te driften, ‘track invader’ voor een speels rijgedrag, ‘donut’ voor de realisatie van 360°-spins, enz.
Een laatste knipoog die aangeeft dat R5 TURBO 3E zichzelf niet al te ernstig neemt, is de aanwezigheid van een teddybeer die ‘Drifty’ werd gedoopt. Hij heeft als doel om passagiers die overweldigd zijn door de kracht van de show-car te ontspannen en gerust te stellen.
EEN REËEL OBJECT IN VIRTUELE WERELDEN
Als reëel rijdend voertuig past R5 TURBO 3E zich ook aan de gewoonten van zijn tijd aan. Zijn digitale evenknie zal terug te vinden zijn in de virtuele gamewerelden van het ‘Web3’, het gedecentraliseerde internet waar diensten en online platformen gebruikmaken van een model gebaseerd op blockchains. Ook zal er een collectie NFT’s (Non Fungible Tokens) met betrekking tot de wagen worden aangeboden. Bezitters van deze digitale activa krijgen exclusieve beloningen en voordelen aangeboden.
Na het Concours d’élégance van Chantilly wordt R5 TURBO 3E voorgesteld op de Renault-stand van het Autosalon van Parijs 2022 (17-23 oktober, Parijs). Meer details over de symboliek van deze show-car voor het merk worden dan gegeven.
TECHNISCHE FICHE R5 TURBO 3E
Lengte: 4,006 m met spoiler
Breedte: 2,02 m
Hoogte: 1,32 m
Wielbasis: 2,54 m
Vooroverhang: 625 mm
Achteroverhang: 740 mm
Chassis: buisvormig (+vlakke bodem + veiligheidsbeugel volgens FIA-homologatie)
Gewicht: 980 kg (+520 kg aan batterijen)
Banden vooraan: 225×35 R19
Banden achteraan: 325×25 R20
Motor: zuiver elektrisch
Vermogen: 280 kW (380 pk)
Koppel: 700 Nm
Batterij: lithium-ion 42 kWh
Volledige laadbeurt: 2 uur aan lader van 380 V / 32 A
Topsnelheid: 200 km/u
0-100 km/u: 3,5 sec. (3,9 sec. in drift modus)
[1] Sabelt is Europees marktleider in de ontwikkeling en productie van uitrusting in drie verschillende domeinen: race-uitrusting (veiligheidsgordels, zetels, brandwerende kledij), OEM (sportzetels voor seriemodellen) en gordels voor speciale toepassingen.
[2] Pixel Art: digitale compositie die gebruikmaakt van een lage resolutie en een beperkt aantal kleuren.
[3] Glitch Art: esthetisering van analoge of digitale fouten, zoals artefacten of bugs, door code- of gegevenscorruptie of manipulatie van elektronische apparaten.