Deze bijeenkomst brengt de centodieci samen met een eb110 supersport, de auto waar bugatti’s ontwerpteam naar op zoek was voor inspiratie bij de creatie van zijn nieuwe coachbuilt hypersportwagen. Ontworpen en geproduceerd tijdens het romano artioli-tijdperk van bugatti in de jaren 1980 en 1990, was de eb110 supersport een lichtere, krachtigere uitvoering van de eb110 gt, compleet met nieuwe stylingwijzigingen en een vaste achtervleugel voor extra downforce.
Achim Anscheidt, Bugatti Design Director, zei:
“De EB110 is uniek in de geschiedenis van Bugatti. Met de wedergeboorte van het merk in de late jaren 1980 ontstond de EB110 met tijdloze sportwagenproporties. Het ontwerp werd afgewerkt door Giampaolo Benedini, de architect die verantwoordelijk is voor de Bauhaus-geïnspireerde Campogalliano-fabriek van die periode, en de gedenkwaardige graphics en verfijnde vormen van de EB110 weerspiegelen zeker die architecturale benadering. Maar wat voor de EB110 Supersport gold, geldt vandaag voor ons: vorm volgt prestaties. Dus we wilden kijken waarom deze auto eruit zag zoals hij eruit zag, en herinterpreteerden dat voor een moderne Bugatti.”
De overeenkomsten zijn meteen duidelijk. De Supersport was uitgerust met vijf direct herkenbare koelgaten in de B-stijl, die nodig zijn om lucht naar de 3,5-liter quad-turbo V12-motor te voeren. Die lucht spoelt vervolgens door de met glas bedekte motorruimte en verlaat via tien sleuven achterin. In de Centodieci worden deze elementen opnieuw geïnterpreteerd en gemoderniseerd, met lucht die binnenkomt via vijf koelpoorten in de top van een nieuw gevormde Bugatti C-lijn, over de W16-motor – die een EB110-geïnspireerde glazen afdekking krijgt – en via de achterkant, inclusief tussendoor een nieuwe lichtsignatuur die de ventilatieopeningen op de EB110 Supersport nabootst. Aan de achterkant herbergt een vergrote diffuser achter verticaal gestapelde quad-uitlaten, als een modern eerbetoon aan de dubbele pijpen van de EB110 Supersport.
Elk detail moet niet alleen mooi van ontwerp zijn, maar ook in staat zijn om prestaties op de weg te leveren die zelfs de revolutionaire EB110 Supersport niet kon evenaren. De 1.600 PS Centodieci sprint van 0 naar 100 km / h (62 mph) in 2,4 seconden, naar 200 km / h (124 mph) in 6,1 seconden en naar 300 km / h (186 mph) in 13,1 seconden; de topsnelheid is elektronisch begrensd op 380 km/h (236 mph).
Nils Sajonz, Head of Special Projects in het Bugatti Design Team, zei:
“Bij het ontwerpen van een auto die veilig de snelheden kan bereiken waartoe de Centodieci in staat is, moet je rekening houden met veel verschillende overwegingen. Het moet veilig zijn, het moet aerodynamisch zijn en het moet lucht effectief rond de aandrijflijncomponenten leiden voor koeling. We gebruikten de Chiron-aandrijflijn en monocoque als basis, maar de ontwikkeling van de Centodieci was zo breed dat we in wezen een geheel nieuwe auto aan het ontwerpen waren. Om de gewenste niveaus van prestaties en stilistische perfectie te bereiken, is dit de enige manier.”
Een passend eerbetoon aan de EB110 Supersport betekende dat het ontwerpteam zich moest concentreren op het opnieuw uitvinden van zijn iconische silhouet, dat zelfs stil lijkt te staan. Dit betekende het creëren van een geheel nieuwe daklijn en profiel, met een voorkant die veel lager zit en een achterkant die veel hoger zit. De nieuwe op het vizier geïnspireerde kas lijkt naadloos rond het lichaam te vegen, terwijl een nieuwe frontale visuele identiteit is geïnspireerd op de ingetogen Bugatti-hoefijzergrille van de EB110.
Met de verhoudingen ingesteld, keek het ontwerpteam naar het moderniseren van elementen van de Bauhaus-geïnspireerde vlakke oppervlakken en details van de EB110. De zijkanten van de Centodieci creëren een spel van licht en schaduw met slechts zachte rondingen, terwijl de plaatvormige koplampen van EB110 evolueren naar geavanceerde slanke LED-koplampen op de Centodieci – een op maat gemaakte ontwikkeling speciaal voor dit project.
Achim Anscheidt vervolgde:
“Sommigen hebben betoogd dat zonder de EB110 het merk Bugatti niet in de positie zou zijn die het nu is. De auto hielp de nieuwe visie van het bedrijf vorm te geven na de overname door de Volkswagen Group in de late jaren 1990. We hebben technische genieën zoals de onlangs vertrokken Nicola Materazzi te danken aan zijn ongelooflijke prestaties, maar we herkennen ook de verbazingwekkende visie van de ontwerpers. De tijdloze vorm gaf ons eindeloze inspiratie om een passend eerbetoon te creëren aan dit zeer belangrijke stuk Bugatti-geschiedenis.”
Slechts tien exemplaren van de zeer exclusieve Bugatti Centodieci zullen met de hand worden gebouwd in het Molsheim Atelier en tot het einde van het jaar aan klanten worden geleverd, met elk al verkocht voor een eenheidsprijs van acht miljoen euro.
Een speciale dank aan Turbollection – eigenaar van de prachtige EB110 Supersport – voor het brengen van hun gewaardeerde auto om te worden verenigd met de onlangs geleverde klant CENTODIECI.
Officiële BUGATTI Automotive Website