- De geheel nieuwe Mustang coupé en cabriolet bieden ambitieuze styling in combinatie met een revolutionaire digitale ervaring, plus betere prestaties met verbeterde circuitmogelijkheden
- Meeslepende digitale cockpit is gericht op de bestuurder met aanpasbare dual-display, SYNC 4-connectiviteit en entertainment, 3D-display Track Apps, uitbreidbaar met Ford Power-Ups
- Mustang Dark Horse is de meest circuitklare atmosferische Mustang ooit, met verbeterde ophanging, aerodynamica en 5,0-liter V8, wat de terugkeer van de Mustang naar de wereldwijde autosport leidt
Ford heeft vandaag de geheel nieuwe Mustang onthuld,1 het transformeren van ’s werelds best verkochte sportcoupé met een volledig opnieuw ontworpen digitale cockpit, een geavanceerde nieuwe V8-motor en een scherpere styling om dit de leukste Mustang ooit te maken.
“Investeren in een nieuwe generatie Mustang is een groot statement in een tijd waarin veel van onze concurrenten de activiteiten van voertuigen met verbrandingsmotor verlaten”, aldus Jim Farley, CEO van Ford Motor Company. “Ford geeft echter een turbo op zijn ICE-groeiplan, voegt verbonden technologie, eigenwijze derivaten en hybride opties toe aan onze meest winstgevende en populaire auto’s – allemaal in de Ford Blue-familie – bovenop het investeren van $ 50 miljard in elektrische voertuigen tot 2026.”
De impact van Mustang gaat veel verder dan de meer dan 10 miljoen auto’s die in de 58 jaar onafgebroken productie zijn verkocht. Het heeft duizenden optredens gemaakt in film, televisie, muziek en videogames en is ’s werelds meest geliefde voertuig op Facebook.
De wereld houdt ook van Mustang. Sinds de laatste volledig nieuwe Mustang in 2014 werd geïntroduceerd, is de Mustang sindsdien elk jaar de best verkochte sportcoupé ter wereld geworden.
Atletische en viscerale prestaties
De nieuwe coupé en cabriolet tillen de sportiviteit van de Mustang naar nieuwe hoogten, inclusief verbeterde hardware, software en tuning – plus een nieuwe Gen IV 5,0-liter V8-motor die nog meer respons en prestaties biedt.
“Dit is de meest atletische en vertrouwenwekkende Mustang om te rijden tot nu toe,” zei Ed Krenz, Mustang chief nameplate engineer. “Of het nu gaat om het rijden met een automatische of handmatige transmissie, dankzij de rijmodi in combinatie met de nauwkeurig afgestelde digitale motor, ophanging en stuurbediening, kunnen we bestuurders nu overal topprestaties bieden, van hun favoriete wegen tot hun lokale circuit.”
De geheel nieuwe Mustang GT is voorzien van een nieuw luchtinductiesysteem met een dubbele luchtinlaat en een dubbel gasklephuisontwerp, waardoor inductieverliezen worden geminimaliseerd en hogere debieten mogelijk worden.
Tot zes interactieve en aanpasbare rijmodi optimaliseren de prestatiemogelijkheden in verschillende rijomstandigheden: Normal, Sport, Slippery, Drag, Track 2 en een aanpasbare instelling met meerdere beschikbare profielen, afgestemd op individuele bestuurdersvoorkeuren. Terwijl elke modus is geselecteerd, brengen high-fidelity graphics in het digitale instrumentenpaneel de modus tot leven.
Het rijbereik is verbeterd door een verminderde naleving van stuurwiel tot band, terwijl een snellere stuuroverbrenging de bochtendynamiek van de nieuwe auto verbetert.
Rev-matching, die motortoeren vasthoudt wanneer de koppeling wordt ingeschakeld om het piekkoppel tussen handmatig schakelen te behouden, is standaard op GT en levert nog meer precisie en verfijning, in wat de meest circuit-capabele Mustang ooit is.
De GT wordt geleverd met een keuze uit Ford’s 10-traps automatische transmissie of een handgeschakelde zesversnellingsbak. Een standaard Performance Pack bevat 19-inch lichtmetalen velgen, een sport sperdifferentieel voor meer tractie, 19-inch Brembo-remmen en een Active Valve Exhaust die instelbare motorgeluiden levert die passen bij het rijscenario. Optionele MagneRide® 3 actieve ophanging bewaakt de omstandigheden duizend keer per seconde en gebruikt een elektronisch geregelde vloeistof om de dempingsweerstand aan te passen aan de wegomstandigheden.
Op de bestuurder gerichte meeslepende digitale ervaringen
Achter het iconische exterieursilhouet van de zevende generatie Mustang ligt de technologisch meest geavanceerde, op de bestuurder gerichte cockpit van elke Mustang tot nu toe, die het beste van verleden, heden en toekomst combineert.
Het meest opvallend is het verwijderen van Mustang’s traditionele double-brow bovenste dashboard, waardoor plaats wordt gemaakt voor een vloeiende, met glas beklede open middenconsole, boordevol technologie.
Achter het nieuwe, dikkere stuurwiel met platte bodem bevindt zich een 12,4-inch digitaal instrumentenpaneel, dat kan worden aangepast om verschillende ontwerpen weer te geven, en nieuwe, aanpasbare, drive-mode-afhankelijke clusters, vers voor het nieuwe model.
“We maken gebruik van elke pixel”, zegt Craig Sandvig, Ford Mustang interaction design manager. “We kunnen creatief zijn in het tonen van de nodige rij-informatie en de bestuurder controle geven over het selecteren van kleuren, klassieke Mustang-meters of zelfs een ‘rustig’ scherm waar slechts minimale details worden weergegeven.”
Dit digitale instrumentenpaneel loopt naadloos over in een 13,2-inch SYNC 4 middenconsole 4 achter hetzelfde stuk geïntegreerd glas, schuin naar de bestuurder toe. De ergonomische positionering van deze schermen biedt duidelijke visuele informatie en gemakkelijk bereikbare bedieningselementen, die samen een meeslepende digitale ervaring creëren.
Mustang’s volledig aanpasbare cockpitclusters en interieursfeer starten in koperen en donkere kleuren, in een vergelijkbaar thema dat wordt gebruikt voor de Mustang Mach-E SUV, en kunnen volledig door de gebruiker worden geconfigureerd. Clusterdisplays en sfeerverlichting in het interieur kunnen worden geconfigureerd in de door de klant gekozen tonen, terwijl instrumentenclusters zich aanpassen aan de geselecteerde rijmodus. Bij het kiezen van gepersonaliseerde Drive Mode-instellingen wordt een visualisatie van de setup van de auto weergegeven op de middelste stack met behulp van Unreal Engine 3D-software, een computer gaming engine die real-time renderings produceert. Door interactie met het aanraakscherm kunnen de voertuiginstellingen worden aangepast, waarbij de afbeelding wordt geveegd om de auto virtueel te draaien.
“We wisten wat klanten wilden en ontwierpen de meest digitale Mustang ooit met behoud van de uiterst belangrijke op de bestuurder gerichte cockpit”, zegt Ricardo Garcia, Interieurmanager van Ford. “Het verwijderen van enkele van deze fysieke knoppen, zoals radio en klimaatregeling, en het integreren ervan in een digitaal display was populair in onderzoek bij zowel Millennials, Gen-Z als traditionele Mustang-rijders.”
De volgende generatie Mustang krijgt een fris interieurpatroon dat speciaal voor het merk is ontwikkeld in wat de meest op de bestuurder gerichte Mustang-cockpit ooit is. De Mustang is voorzien van lederen stoelen en zacht aanvoelende kunststoffen op het instrumentenpaneel en de deurkaarten, met een volledig lederen stuurwiel.
Modellen uit de hogere series profiteren van een keuze uit accentstiksels in de kleur van het stuurwiel en een uniek perforatiepatroon op de middenconsole, aangevuld met een op kleur afgestemde, asymmetrische accentstriping op de veiligheidsgordels.
De middenconsole kan ook een draadloos oplaadpad voor mobiele telefoons bevatten met de extra ruimte die wordt toegekend door meer functies naar het aanraakscherm te verplaatsen.
Het nieuwste SYNC 4-systeem van Ford is volledig compatibel met Apple CarPlay en Android Auto, 5 die naadloos integreert met de FordPass-app. 6 Net als de volledig elektrische Mustang Mach-E SUV beschikt de geheel nieuwe Mustang over ford Power-up draadloze updatemogelijkheden.
Achter het stuur zijn de USB-poorten boven de cockpit handig geplaatst voor trackcamera-apparaten, waardoor wordt voorkomen dat draden over de cabine draperen.
De nieuwste B&O 7 het geluidssysteem biedt scherpe audio via 12 luidsprekers en een subwoofer, inclusief het gebruik van Ford’s Electronic Sound Enhancement-technologie om motorgeluiden rechtstreeks in de cabine te versterken.
Edgier head-turning design met tijdloze Mustang-cues, plus meer maatwerk
De zevende generatie voegt een moderne edginess toe aan een op erfgoed geïnspireerd ontwerp, dat de breedste Mustang-klantenpopulatie tot nu toe wil aanspreken.
De lage, horizontale wenkbrauw over de voorkant van de kenmerkende driedelige motorkap sluit aan bij nieuwe LED-koplampen om een meer impactvolle front-end te creëren, beïnvloed door het oorspronkelijke ontwerp uit de jaren 1960 en is geoptimaliseerd voor voetgangersbescherming. Zijn slanke daklijn, brede sprinthouding en verkorte achteroverhang zijn ook trouw aan de authentieke proporties van de eerste generatie, terwijl de verbrede achterhoede wijst op het vermogen over de wielen in echte Mustang-stijl.
Aan de achterzijde herbergt een verlengd dek een nieuwe, edgy, kenmerkende tri-bar verlichting en een opnieuw ontworpen diffuser voor een betere aerodynamische balans.
Voor het eerst heeft elk model in de geheel nieuwe Mustang-line-up zijn eigen unieke front-end, waardoor klanten de look kunnen kiezen die het beste bij hun eigen persoonlijkheid past. GT, het hart van het merk Mustang, heeft grotere grillopeningen die zijn ontworpen om een verhoogde luchtstroom mogelijk te maken, wat de toename van het vermogen en de prestaties weerspiegelt. De aerodynamica van de auto wordt verder geoptimaliseerd met de toevoeging van nieuwe ventilatieopeningen op de motorkap en een opnieuw ontworpen frontsplitter.
“De GT heeft unieke stijlkenmerken die hun belofte van Mustang Performance waarmaken”, aldus Christopher Walter, Design Manager ford Mustang. “De nieuwe Mustang is meer gebeiteld en edgier, leunend op mustang’s klassieke brawniness en tijdloosheid.”
Mustang convertible zet zijn erfenis voort van het bieden van maximale vrijheid in de open lucht. Een eenvoudige activering met één druk op de knop met een centrale vergrendeling met één handgreep opent en sluit het volledig gevoerde en geïsoleerde stoffen dak. Het compacte dakontwerp en de onafhankelijke achterwielophanging dragen ook bij aan een aanzienlijke kofferruimte die plaats biedt aan maximaal twee golftassen.
Onder de motorkap dragen een nieuwe motorkap, zwarte toren-tot-toren veerpootbeugel, opnieuw ontworpen badging en nettere draad-, brandstof- en remleidingroutes allemaal bij aan een verbeterde esthetiek rond het hart van de Mustang. Geanimeerde welkomstverlichting en Mustang-unieke welkomstschermen begroeten de klant ook bij het naderen van het voertuig.
De gloednieuwe Mustang wordt gelanceerd met 12 kleuropties, waaronder drie nieuwe tinten: opvallende Blue Ember, Vapor Blue en Yellow Splash. Klanten kunnen ook kiezen uit zwarte of rode Brembo-remklauwkleuropties, allemaal met het Mustang-logo, plus een keuze uit twee nieuwe 19-inch lichtmetalen velgen.
Meer veiligheidsvoorzieningen; meer technologie
De zevende generatie coupé en cabriolet zijn uitgerust met de volgende generatie Ford-rijhulpfuncties, zoals de Mustang Mach-E SUV, waaronder Speed Sign Recognition, Intelligent Adaptive Cruise Control met Stop &Go-functionaliteit, Lane Centring Assist, Evasive Steer Assist en Reverse Brake Assist. 8 Een ander belangrijk kenmerk is Active Pothole Mitigation, dat voortdurend de ophanging, carrosserie, stuur- en reminvoer controleert en de ophangingsrespons dienovereenkomstig aanpast. Diensten voor gestolen voertuigen 9 – een FordPass 6 functie die 24-uurs ondersteuning biedt in geval van diefstal – is ook nieuw voor Mustang.
Eigenaren kunnen op andere manieren verbonden blijven met hun Mustang via de FordPass-app, met behulp van externe functies zoals het op afstand starten en stoppen van voertuigen, het vergrendelen en ontgrendelen van deuren, het plannen van een starttijd, het lokaliseren van het voertuig en gezondheids- en statuscontroles van het voertuig. 10 De FordPass-app heeft belangrijke voertuiginformatie beschikbaar voor gebruikers, waaronder brandstof- en olieniveaus, onderhoudsgeschiedenis en garantie-informatie.
Nieuwe Mustang Dark Horse levert ultieme trackmogelijkheden
Debuterend naast de nieuwe Mustang GT is de Mustang Dark Horse, de ultieme uitdrukking van circuitcapaciteiten en de basis voor de motorsportinspanningen van het merk.
Voortbouwend op het atletische, scherpere ontwerp en de digitale ervaringen van de zevende generatie Mustang, levert de Mustang Dark Horse-serie de meest circuitgerichte precisie van elke Mustang tot nu toe.
“We hebben de geheel nieuwe Mustang genomen, de beste van onze nieuwe 5,0-liter V8-prestaties, en hebben vermogen toegevoegd, de aero, banden, besturing verbeterd en een interactieve cockpit geleverd om een Mustang te creëren die verder gaat dan elke 5,0-liter Mustang ervoor,” zei Krenz.
Het hart van deze nieuwe Mustang is een versie met een hoger vermogen van de geheel nieuwe Gen IV V8-motor met nieuwe nokkenassen en unieke Mustang Dark Horse-tuning, met een dubbel gasklephuisinlaatontwerp voor twee keer zoveel frisse lucht in de motor voor maximale prestaties. Mustang Dark Horse wordt standaard geleverd met een unieke zestraps TREMEC handgeschakelde transmissie met 3D-geprinte titanium schakelbal, exclusief verkrijgbaar voor dit model, of Ford’s 10-traps automatische transmissie met paddle shifters.
Mustang Dark Horse wordt standaard geleverd met het Performance Package dat de “Track Sprint” -vereisten van het merk mogelijk maakt. Een belangrijke enabler van deze toegevoegde mogelijkheid is een hulpmotoroliekoeler, transmissieoliekoeler (met automatische transmissie), een unieke en lichtere radiator met een grotere warmtewekafstoting, plus krachtigere koelventilatoren om het uithoudingsvermogen en herstel te verbeteren, en een achteraskoeler. Een standaard Torsen sperdifferentieel maximaliseert de beschikbare tractie voor een betere acceleratie en bochtenbalans.
Dit pakket omvat ook unieke chassisafstemming, grotere antirolstangen achter en heavy-duty voordempers, 19-inch Brembo-remmen met vaste zuiger voor met grotere rotors, veerpoottorenbeugel, K-brace achter, verspringende montagewielen (19 x 9-inch voorwielen en 19 x 9,5-inch achterwielen), plus Pirelli P Zero PZ4-banden. MagneRide® 3 actieve ophanging is standaard voor optimale prestaties op de weg en op het circuit.
Een elektronische driftrem 2 brengt nieuwe technologie naar het circuit en ontgrendelt het driftvermogen van de Mustang met de visuele aantrekkingskracht en functionaliteit van een traditionele, mechanische handrem. De Performance Electronic Parking Brake is ontworpen voor zowel beginnende bestuurders om hun driftvaardigheden te leren en te verbeteren als om deskundige bestuurders een competitieklaar systeem te bieden.
Mustang Dark Horse beschikt ook over visuele upgrades die zijn ontworpen om zijn positie als het hoogtepunt van de zevende generatie weer te geven en de baancapaciteit te vergroten.
“Het is meer dan een nieuwe naam. Mustang Dark Horse brengt een nieuwe designtaal naar de Mustang die verfijnd is en toch perfect geschikt is voor zijn dubbele doel van straat- en circuitprestaties”, aldus Joel Piaskowski, global director, Ford Design. “De visuele veranderingen, zowel van binnen als van buiten, geven aan dat Mustang Dark Horse een gerichte prestatiefocus heeft. De mechanische veranderingen versterken het doel van Mustang Dark Horse en geven de bestuurder meer vertrouwen en competentie.”
Aan de voorzijde omringt een gedurfde schaduwafbeelding de verduisterde LED-koplampen, die een unieke glanzend zwarte grille met trapeziumvormige neusgaten en opnieuw ontworpen onderste voorbumper met hoogglans “hoektanden” complimenteert. Lagere sideskirts en een vaste achtervleugel, unieke race-geïnspireerde diffuser en verduisterde quad-uitlaatpunten demonstreren de op het circuit gerichte ontwerpkenmerken van de auto.
Traditionele Mustang-badges worden vervangen door een nieuw Mustang Dark Horse-logo op de voorste wielkasten, achterklep en dorpels, terwijl een Dark Tarnish-geanodiseerde versie van de beroemde pony aan de voorkant blijft. Binnenin vervangt de unieke Mustang Dark Horse-badging het standaard Mustang pony-logo op het instrumentenpaneel en digitale beeldschermen, en elke auto heeft een individueel chassisnummer.
“Dit is de eerste keer voor Mustang dat we ooit een naar voren gericht paard hebben gehad,” zei Piaskowski. “Het is agressief, een beetje sinister en het komt vanuit de schaduwen om te winnen.”
Uniek aan Mustang Dark Horse is Blue Ember metallic lak – een koele, donkere tint die een warme gloed uitstraalt wanneer het licht vangt, waardoor de toon wordt gezet voor de algehele doelgerichte look van de auto. Een keuze uit aangebrachte of geschilderde kenmerken langs het dak en langs de motorkap zijn ook verkrijgbaar in verschillende kleuren en stijlen. Het optionele Appearance Package bevat donkere Notorious Blue Brembo remklauwen met een helderder Grabber Blue logo.
Binnenin bevat een dikker stuurwiel met platte bodem geanodiseerde zilveren paddle-shifters en een speciale drive-modusknop binnen handbereik, afgewerkt met unieke Indigo Blue-accentstiksels tegen een performance suède binnenvoering. Deze bevindt zich voor een 12,4-inch digitaal instrumentenpaneel met aanpasbare schermen en drive mode-afhankelijke clusters.
Contrasterende blauwe stiksels over de deurpanelen en stoelen, versnellingspook en middenconsole verhogen de sfeer van de cabine, verder versterkt door unieke blauwe veiligheidsgordels. Het Mustang Dark Horse Appearance Pack voegt Deep Indigo Blue-stoelen toe met een unieke zitperforatie, waardoor er nog meer hints van blauw onder het oppervlak worden uitgestraald.
Interieurbekleding, randen en ventilatieopeningen zijn afgewerkt in Black Alley – een donkere metallic glans die de bekende heldere zilveren tinten van andere Mustang-uitrustingsniveaus vervangt. In het midden van de Mustang Dark Horse-cockpit op auto’s die zijn uitgerust met de zestraps TREMEC handgeschakelde transmissie bevindt zich een geanodiseerde blauwe titanium versnellingspook, die is uitgerust om te voorkomen dat deze warmte vasthoudt.
Mustang Dark Horse komt ook met de nieuwste B&O 7 geluidssysteem, dat scherpe audio levert via 12 luidsprekers en een subwoofer.
Mustang Dark Horse leidt Mustang terugkeer naar wereldwijde autosport
De introductie van Mustang Dark Horse legt de basis voor Mustangs die wereldwijd zullen concurreren in verschillende series, waaronder GT3, GT4 en NASCAR.
“We nemen deze geheel nieuwe Mustang mee naar de competitieracerij en de definitie van een Mustang Dark Horse is de perfecte match om dit voertuig te introduceren bij het Mustang-merk”, aldus Mark Rushbrook, global director, Ford Performance Motorsports. “Nu de ontwikkeling van ons raceprogramma aan de gang is, zijn we ervan overtuigd dat we de juiste auto voor succes hebben.”
Mustang Dark Horse S is uniek gebouwd voor de autosport als een uitgeklede versie van het straatlegale productievoertuig. Alle niet-essentiële onderdelen en sierstukken zijn verwijderd, binnenin zit een volledige FIA-gecertificeerde veiligheidskooi, veiligheidsnetten, een racestoel met veiligheidsgordels en een racestuurwiel met snelle ontkoppeling. Andere veiligheidsitems zijn elektrische ontkoppelingen en een brandblussysteem.
Ford keert terug naar de door de fabriek gesteunde GT3-racerij met een geheel nieuwe Mustang GT3 IMSA-racewagen die ook beschikbaar zal zijn voor klanten, te beginnen met de 24 uur van Daytona in 2024. De Ford Mustang GT3, aangedreven door een 5,4-liter V8-motor, gemaakt door Ford Performance en Multimatic, biedt het volledige endurance racepotentieel van een Ford Mustang voor klanten over de hele wereld.
Een nieuwe Mustang GT4 die beschikbaar is voor klanten zal ook debuteren in het seizoen 2023 en zal beschikbaar zijn voor wereldwijde GT4-klassen in IMSA, SRO en FIA GT. Een nieuwe versie van de Mustang zal volgend seizoen ook debuteren in de Australische Supercars-serie en in de komende jaren zullen nieuw ontworpen modellen debuteren in de NASCAR Cup-serie en NHRA F
actory X-races.