Ferrari Purosangue: uniek in zijn soort

  • Ferrari onthult eerste vierpersoons vierdeurs ooit
  • Purosangue krijgt Maranello’s iconische, atmosferische V12 met een indrukwekkende 725 pk
  • Handling geïnspireerd op Ferrari’s meest extreme sportwagens; een authentieke Ferrari vierdeurs sportscar
  • Purosangue zet nieuwe maatstaf in auto-industrie dankzij innovatieve layout

Utrecht, 13 september 2022 – Na jaren van speculaties door de internationale autogemeenschap heeft Ferrari vandaag in de prachtige, sfeervolle omgeving van het Teatro del Silenzio in Lajatico (Pisa) de Purosangue onthuld; de eerste vierpersoons vierdeurs ooit in de 75-jarige historie van het merk met het steigerende raspaard.
Sinds de beginjaren van het merk hebben 2+2-modellen (auto’s met twee voorstoelen en twee kleinere zitplaatsen achterin) altijd een belangrijke rol gespeeld in de strategie van Ferrari. Vele Ferrari’s hebben indrukwekkende prestaties gecombineerd met comfort op topniveau; een pijler onder hun succes. Nu, als kroon op 75 jaar aan toonaangevend research, heeft Ferrari een auto gecreëerd die uniek is op het wereldpodium. Niet alleen gaan prestaties, rijplezier en comfort in perfecte harmonie samen; de Purosangue weerspiegelt tevens het iconische DNA van Ferrari. Wat ook de reden is waarom hij de naam Purosangue – Italiaans voor ‘volbloed’ – draagt.
The Purosangue ontstijgt de markt dankzij zijn performance en comfort. Het is de enige auto met deze proporties die is voorzien van een midden-voor gemonteerde atmosferische V12. Deze meest iconische krachtbron uit Maranello debuteert in deze compleet nieuwe hoedanigheid om er zeker van te zijn dat de Purosangue meer vermogen levert dan welke andere auto in dit segment dan ook (725 pk). Daarbij garandeert hij de fantastische sound van Ferrari. Bovendien levert de motor 80% van zijn koppel al bij zeer lage toeren, voor een uniek rijplezier onder alle omstandigheden.

 

Ferrari Purosangue: ANDERS DAN ALLE ANDERE

 

ferrari.com
  • De Volbloed, de Steigeren Paarden eerste ooit vierdeurs vierzitter, Was Onthuld Vandaag
  • De Purosangue is uitgerust met Maranello’s iconische atmosferische V12 die een enorme 72 5 cv kan ontketenen
  • Voertuigdynamiek geïnspireerd door de meest extreme sportwagens van het Steigerende Paard maken van de Purosangue een authentieke Ferrari vierdeurs sportwagen
  • De Purosangue zet een nieuwe standaard in de auto-industrie, dankzij de innovatieve lay-out

 

Lajatico,13 september 2022 – Na jaren van anticipatie door de internationale automobielbroederschap, onthulde Ferrari vandaag de Purosangue, de allereerste vierdeurs vierpersoons auto in de 75-jarige geschiedenis van het steigerende paard, in de prachtig sfeervolle omgeving van het Teatro del Silenzio in Lajatico (Pisa).

 

Sinds de vroegste jaren van het merk hebben 2+2-auto’s (d.w.z. met twee voorstoelen en twee kleinere achterstoelen) een belangrijke rol gespeeld in zijn strategie. Veel Ferrari’s hebben het combineren van benchmarkprestaties met eersteklas comfort tot een van de pijlers van hun succes gemaakt. Nu, in het hoogtepunt van 75 jaar toonaangevend onderzoek, heeft Ferrari een auto gecreëerd die uniek is op het wereldtoneel: niet alleen bestaan prestaties, rijplezier en comfort in perfecte harmonie naast elkaar, maar het is ook een ongeëvenaarde inkapseling van het iconische DNA van het steigerende paard.  Dit is dereden waarom de naam Purosangue, Italiaans voor ‘volbloed’, werd gekozen.

 

Om het bedrijf in staat te stellen de  ambitieuze doelen voor dit project te bereiken en een auto te creëren die een plaats in zijn assortiment waardig is, werd een compleet andere lay-out en innovatieve proporties aangenomen in vergelijking met moderne GT-archetypen (zogenaamde crossovers en SUV’s). De motor van de gemiddelde moderne GT is naar voren in de auto gemonteerd, bijna over de vooras met de versnellingsbak er direct aan gekoppeld;  dit resulteert in een minder dan optimale gewichtsverdeling die rijdynamiek en rijplezier levert die ver onder de normen van uitmuntendheid liggen waaraan klanten en liefhebbers van Prancing Horse gewend zijn geraakt.

 

De Purosangue daarentegen heeft een middenmotor met de versnellingsbak achteraan om een sportieve transaxle lay-out te creëren. De Power Transfer Unit (PTU) is voor de motor gekoppeld voor een unieke 4×4-transmissie. Dit levert precies de gewichtsverdeling van 49:51% die de ingenieurs van Maranello optimaal achten voor een sportwagen met middenmotor.

 

De Purosangue steekt met kop en schouders boven de rest van de markt uit dankzij zijn prestaties en comfort. Het is de enige auto met deze proporties met een in het midden vooraan gemonteerde, atmosferische V12.  De meest iconische motor van Maranello debuteert in deze gloednieuwe configuratie om ervoor te zorgen dat de auto meer vermogen ontketent dan alle andere in het segment (725 cv) en tegelijkertijd de meest boeiende Ferrari-motorsoundtrack garandeert. Bovendien kan hij zelfs bij lage toerentallen 80% koppel leveren voor een uniek rijplezier.

 

De aerodynamische ontwikkeling van de Purosangue was erop gericht om de carrosserie, de onderkant en de diffuser achter zo efficiënt mogelijk te maken. Nieuwe oplossingen omvatten synergie tussen de voorbumper en wielkastbekleding die eenn luchtgordijn genereert dat de voorwielen aerodynamisch afsluit, waardoor turbulente dwarsluchtstromen worden voorkomen.

 

Ferrari heeft de Purosangue ook  de allernieuwste iteraties gegeven van de dynamische besturingssystemen die op zijn krachtigste en exclusieve sportwagens zijn geïntroduceerd, waaronder onafhankelijke vierwielbesturing en ABS ‘evo’ met de 6-weg Chassis Dynamic Sensor (6w-CDS). Zijn werelddebuut makend is het nieuwe Ferrari active suspension system. Dit regelt zeer effectief het rollen van  de carrosserie in bochten, evenals het contactvlak van de band over hoogfrequente hobbels om  dezelfde prestaties en handlingrespons  te leveren als in een van de sportwagens van het merk.

 

Het geheel nieuwe chassis heeft standaard een dak van koolstofvezel om het gewicht laag te houden en het zwaartepunt te verlagen. Het opnieuw ontwerpen van de carrosserie vanaf nul betekende ook dat de ontwerpers achterste scharnierende achterdeuren (welkomstdeuren)  konden opnemen om het in- en uitstappen gemakkelijker te maken en tegelijkertijd de auto zo compact mogelijk te houden. De cabine heeft vier royale verwarmde elektrische stoelen die comfortabel plaats bieden aan vier volwassenen. De kofferbak is de grootste die ooit op een Ferrari is gezien en de achterbank kan worden neergeklapt om de bagageruimte  te vergroten. Natuurlijk heeft de Purosangue een meer indrukwekkende rijpositie  dan andere Ferrari’s, maar de configuratie is hetzelfde als bij elke andere Ferrari. Als gevolg hiervan is de rijpositie nog steeds intiem en dicht bij de vloer om een betere verbinding te bieden met de dynamische mogelijkheden van de auto.

 

De Purosangue biedt toonaangevendeprestatiecijfers (van 0 tot 100 km/u in 3,3 s en van 0 tot 200 in 10,6 s); de rijpositie en de bedwelmende, atmosferische V12-soundtrack zorgen voor een geheel nieuwe maar ook volledig Ferrari-rijervaring.  Het feit dat een breed scala aan comfortgerichte inhoud standaard wordt geleverd, zoals het Burmester-audiosysteem©, en dat de vele optionele extra’s, waaronder de gloednieuwe Alcantara-bekleding®, afgeleid van gecertificeerd gerecycled polyester, de Purosangue de meest complete vierdeurs, vierzitter in het segment maken.

 

AANDRIJFLIJN

 

De motor van de Purosangue (codenaam F140IA) behoudt de architectuur die de meest recente 12-cilinders van de Steigerende Paarden zo succesvol maakte, d.w.z. een hoek van 65° tussen de cilinderbanken, een inhoud van 6,5 liter, dry-sump en directe hogedrukinspuiting.  Het is echter ontworpen om de hoogst mogelijke hoeveelheid koppel bij lage toerentallen te produceren zonder het gevoel van lineaire, oneindige kracht te verliezen die typerend is voor Ferrari’s atmosferische V12’s.  80% van het maximumkoppel is op de tap bij slechts 2100 tpm en het piekt bij 716 Nm bij 6250 tpm. Het maximale vermogen van 725 pk wordt bereikt bij 7750 tpm en de gasrespons is kenmerkend voor een echte sportwagen.

 

De  timing- en uitlaatsystemen zijn volledig opnieuw ontworpen, terwijl de cilinderkoppen zijn afgeleid van de 812 Competizione.  Er werd veel aandacht besteed aan het verbeteren van de mechanische en verbrandingsefficiëntie, waarbij gebruik werd gemaakt van op de Formule 1 geïnspireerde kalibratieconcepten.  Het resultaat is datde krachtigste motor die Ferrari ooit heeft ontwikkeld voor een vierzitsauto ook de krachtigste in zijn segment is, evenals de enige die in staat is om die onmiddellijk herkenbare Ferrari V12-soundtrack te leveren.

 

Om maximale mechanische  efficiëntie te garanderen, zijn de roterende massa’s opnieuw ontworpen. De genitreerde stalen krukas werd aangepast om de slag te verlengen en de interne oliedoorgangen zijn opnieuw ontworpen om de oliestroom naar de big-end lagers te verbeteren. Lagere lagerspelingstoleranties verbeteren het verbruik.  De koelvloeistof- en  oliepompassemblage werd ook opnieuw ontworpen met de nadruk op het opruimgedeelte  om wrijving en massa te verminderen dankzij de toepassing van rotors met een kleinere diameter en het optimaliseren van de in- en uitgangen, evenals de rotorafdichtingen.

 

De timing van de kleptrein is helemaal nieuw, terwijl het nieuwe afwerkingsproces voor de nokkenassen de oppervlakteruwheid en de wrijvingscoëfficiënt tussen de lobben, de assen zelf en de hydraulische tappets aanzienlijk heeft verminderd.

 

Om de koppelkromme te optimaliseren en een voortdurende toename over het hele toerenbereik te garanderen, werd de geometrie van de inlaatkanalen  en plenums herzien. De geometrie van het uitlaatsysteem werd ook geoptimaliseerd om de permeabiliteit te verhogen en de  tegendruk te verminderen.  Er zijn specifieke zuigers met een opnieuw ontworpen kroon om de verbrandingsefficiëntie te verhogen.

 

Het directe inspuitsysteem van de motor bestaat uit twee hogedrukbrandstofpompen (350 bar) die benzine leveren aan de injectoren in de verbrandingskamers.  Het ontstekingssysteem, bestaande uit 12 spoelen en bougies, wordt voortdurend bewaakt door de ECU, die een ionendetectiesysteem heeft dat ionisatiestromen meet om het ontstekingstijdstip te regelen. Het heeft een single- en een multi-spark functie om de verbranding zo efficiënt mogelijk te maken bij alle toerentallen.  De ECU regelt ook de verbranding in de kamer om ervoor te zorgen dat de motor altijd werkt met een maximale thermodynamische efficiëntie, dankzij een geavanceerde strategie die het octaangetal (RON) van de brandstof in de tank herkent en het voorschot aanpast.  De motorstrategie omvat een nieuwe gepatenteerde functie die is afgeleid van Ferrari’s Formule-expertise en die het koppel optimaliseert tijdens voorbijgaande acceleratiemanoeuvres in het lage en middenbereik.

 

De soundtrack van de F140IA is een uitstekend voorbeeld van integratie tussen de glorieuze symfonie die wordt gecreëerd door de verbrandingssequentie van de motor en het vermogen van Ferrari om de akoestiek in de cabine te regelen. De uitlaatspruitstukken van gelijke lengte zijn zo afgesteld dat de 12 cilinders in perfecte harmonie zijn. Het nieuwe plenum met geoptimaliseerd inlaatkanaal begeleidt de hoge noten van de V12 met het lichaam van de middenfrequenties. De twee progressieve geluiddempers, waarvan de respons nu is opgenomen in de Manettino-instellingen, zijn geschikt voor rijden in de stad en prestaties. De resulterende soundtrack is typisch Ferrari, met die onmiskenbare V12-harmonischen die aanwezig zijn, maar toch subtiel, totdat de bestuurder hard accelereert: als de motor de rode lijn van 8250 tpm nadert, is er een boeiend crescendo dat zijn hoogtepunt bereikt bij het soort hoge toerentallen dat alleen ferrari’s motoren kunnen leveren.

 

De lay-out van de 8-traps transmissie met dubbele koppeling met oliebad werd geoptimaliseerd door de toepassing van een dry-sump en een aanzienlijk compactere koppelingsassemblage, waarbij 15 mm van de geïnstalleerde hoogte in de auto werd geschoren, wat op zijn beurt het zwaartepunt met dezelfde hoeveelheid verlaagt. De prestaties van de nieuwe koppeling zijn 35% hoger en leveren tot 1200 Nm dynamisch koppel tijdens het schakelen. Dankzij de bedieningshydrauliek van de nieuwe generatie zijn de vultijden van de koppeling nu sneller, zodat de totale schakeltijden zijn verkort in vergelijking met de vorige 7-traps DCT. Nieuwe overbrengingsverhoudingen betekenen dat de afstanden korter en zeer progressief zijn, en een langere topverhouding is gericht op meer zuinigheid op snelwegen. De terugschakelingen zijn gekalibreerd om soepel schakelen te optimaliseren met een specifieke focus op rijplezier en de  nadruk op het geluid van de nieuwe V12-motor.

CHASSIS EN CARROSSERIE

 

Het chassis van de Purosangue is volledig nieuw en is helemaal opnieuw ontworpen met als doel een structuur van compromisloze stijfheid te produceren. De onderste chassisstructuur is volledig gemaakt van een zeer sterke aluminiumlegering en is gebaseerd op Ferrari’s enorme ervaring in het optimale gebruik van deze lichte legeringen. Samen met de structurele elementen van het bovenlichaam vormt het een spaceframe-chassis dat bestaat uit extrusies met gesloten secties die verbonden zijn door gietstukken waarin dragende aluminium plaatwerkelementen zijn geïntegreerd.

 

Het chassis is dus lichter dan ferrari’s vorige vierzitters, ondanks dat het groter is. Verbeterde torsiestijfheid (+30%) en balkstijfheid (+25%) zijn beide van fundamenteel belang voor het verbeteren van de NVH-eigenschappen en dus het comfort door soepel en geruisloos asperiteiten in wegdekken te absorberen en een uitzonderlijk gevoel van structurele integriteit te bieden.

 

Het uitgebreide gebruik van holle gietstukken met dunne wanden – gemaakt met behulp van interne kernen – hielp de structuur te optimaliseren, de prestaties te maximaliseren en een verbeterde continuïteit in de spanningslijnen te garanderen, wat op zijn beurt de allerbelangrijkste veiligheidseisen voor de inzittenden garandeert. Bovendien verbetert deze specifieke technologie de assemblagekwaliteit dankzij een nauwkeurigere integratie, minder componenten en de daaruit voortvloeiende vermindering van laslijnen.

 

De carrosserie is gemaakt van materialen variërend van aluminium tot koolstofvezel, met de introductie van hoogsterkte staal in belangrijke gebieden en flankerend de mechanische verbindingen met structurele lijm. Het combineren van deze verschillende materialen garandeerde maximale sterkte waar nodig en ook licht gewicht in gebieden die niet onderhevig zijn aan stress.

 

Hoogsterkte staal is gebruikt voor de anti-inbraakstaven, de versterkingen op de hoofdknooppunten en de B-stijl. Onze nauwgezette aandacht voor detail in de ontwerpfase resulteerde ook in het gebruik van verschillende materialen binnen individuele componenten. Een voorbeeld is het scharnier van de enkele achterdeur: het vaste deel is een aluminium gietstuk, terwijl het mobiele deel is opgebouwd uit warm gestempeld staal.

 

Het koolstofvezel dak met geïntegreerde geluidsisolatie met één schaal is volledig nieuw en levert stijfheidsniveaus op gelijke voet met een glazen dak, terwijl het 20% minder weegt dan een aluminium dak met geluidsisolatie. Vanuit ergonomisch oogpunt hebben we ons gericht op het bieden van zoveel mogelijk instapruimte terwijl we de wielbasis compact houden. Om dit te doen, kozen we voor een traditionele opening voor de voordeuren met een opening van 63 graden (vijf graden breder dan op onze andere modellen) – gecombineerd met een gloednieuwe elektrische, achterste scharnierende achterdeur met een opening van 79 graden. Afgezien van het verwijzen naar de motorkapopening op de Ferrari Monza SP1 / SP2 en andere legendarische Ferrari’s uit het verleden, stelde de naar voren scharnierende motorkap van de  Purosangue ons ook in staat om extreme vormen te maken in het A-stijlgebied. Het zwanenhalsscharnier voor de motorkap is gemaakt van aluminium voor stevigheid en stabiliteit bij het openen.

 

De aluminium achterklep is elektrisch geactiveerd: met twee elektrische Stabilus-achterklepheffers kan deze tot 73 graden worden geopend voor gemakkelijke toegang tot de kofferbak en om het laden en lossen zelfs de grootste bagage eenvoudig te maken. De zwanenhalsscharnierassemblages stelden ons in staat om onconventionele esthetische vormen te maken in het bovenste spoilergebied.

 

AËRODYNAMICA

 

De zeer verschillende volumes en beperkingen van de werkelijk unieke Purosangue vormden een volledig nieuwe uitdaging voor de aerodynamische afdeling van Ferrari, dus een radicale heroverweging van zowel methoden als oplossingen werd geëist. De extreem ambitieuze doelstelling voor luchtweerstandsreductie, de specifieke bruikbaarheids- en toegankelijkheidseisen van dit specifieke model en de noodzaak om de imposante V12 en toebehoren te koelen, vereisten honderden uren in de windtunnel en duizenden CFD-simulaties (Computational Fluid Dynamics).  Hetsoort ontwikkelingswerk gewijd aan de snelste en krachtigste sportwagens in het assortiment, in feite.

 

De primaire focus van het aerodynamische ontwerp van de Purosangue was het middenlijngedeelte van de auto, essentieel voor zowel het luchtstroomontwerp als om de luchtweerstandscoëfficiënt (Cd) te verminderen, evenals het minimaliseren van het frontale oppervlak. Het silhouet aan de voorzijde van de auto is ontworpen om de meest naadloze continuïteit van het profiel mogelijk te maken tussen het gebied van maximale kromming van de motorkap en de voorruitkoprail. Het achterste gedeelte van het dak, het achterscherm en de spoiler vroegen daarentegen het meeste werk omdat het van fundamenteel belang is voor het beheer van stroomscheidingen en drukvelden.

 

Het best mogelijke compromis tussen de behoefte aan een zo soepel mogelijk ontwerp voor de dak-achterschermlijn en de noodzaak om de hoogte van de staart zelf te verminderen, werd bereikt door twee elementen te gebruiken die het aeropakket voor de achterkant van de auto completeren: de geveerde spoiler en de nolder op de lip van de kofferbak. Terwijl de geveerde spoiler helpt de kromming van het dak stroomafwaarts van het gebied over de hoofden van de achterpassagiers te neutraliseren, kanaliseert de knobbel, die nauwelijks 7 mm hoog is, de zogwervelingen om een lichte recompressie aan de staart van de auto te creëren.

Van het middenlijngedeelte naar het achtervolume is een schep te zien die aan de achterkant van het dak begint en zich uitstrekt tot het achterscherm, waardoor twee toppen ontstaan, één aan elke kant ervan. Deze oplossing helpt om de hoofdruimte te behouden die nodig is voor de passagiers op de achterbank, terwijl de stromen van het bovenste deel van het dak en die langs het kasgebied nog steeds correct worden gescheiden.

 

Ook belangrijk voor de aerodynamische ontwikkeling van de Purosangue was het zog van de wielen: verschillende aero-oplossingen werden geïmplementeerd om dit probleem aan te pakken, waaronder het integreren van lamellen in de zwevende wielkastbekleding voor en achter. Het meest complexe systeem bevindt zich echter aan de voorkant, waar zowel de bumper als het louvre in synergie werken om een krachtig luchtgordijn te creëren dat de voorwielen aerodynamisch afsluit, waardoor het genereren van dwarsturbulentie wordt voorkomen. Er is een kanaal gecreëerd tussen de voorbumper aan de buitenkant van de luchtinlaten aan de zijkant en de verticale vin. Dit kanaal is gekalibreerd om de stroom naar het geblazen gebied in het louvre te versnellen en een bekrachtigd luchtblad te creëren onder een hoek met de buitenste schouder van de band. Het buitenoppervlak van het louvre buigt dan de stroming langs de flank af.

 

Aan de achterkant van de voorste wielkastbekleding bevindt zich nog een kanaal dat is geprofileerd om de luchttoevoer vanuit het wielhuis te maximaliseren. Dezelfde oplossing wordt toegepast op de achterste wielkasten met een ventilatieopening in de achterste wielkast. Het buitenoppervlak is ook geprofileerd om het beheer van het achterste loslatingspunt van de stroming, dat langs de flanken en wielen loopt, te optimaliseren.

 

De hangende vleugel op de motorkap, net voor de A-stijl, de aerobridge genoemd in verwijzing naar een soortgelijk element geïntroduceerd op de F12berlinetta, speelt een heel andere rol dan zijn naamgenoot. Terwijl de aerobrug van de laatste de luchtstroom van de motorkap naar beneden afbuigt om de downforce te vergroten, is die op de Purosangue ontworpen om de luchtweerstand te verminderen.

 

De lucht die onder de vleugel op de motorkap stroomt, wordt lokaal geactiveerd om de negatieve impact van de vortex aan de basis van de voorruit te verminderen en om de stroom te versnellen om de hoeveelheid lucht te vergroten die wordt afgevoerd uit een ventilatieopening die verborgen is door de aerobrug, die deel uitmaakt van een complex systeem van luchtkanalen die worden gevoed door de inlaat boven de koplampen. Deze luchtmassa wordt naar de voorwielkast geleid. Deze stromen die van de voorkant van de auto komen, worden op natuurlijke wijze door de lamellen aan de bovenkant van de voorwielbehuizing geventileerd en gaan vervolgens verder in de motorruimte totdat ze de ventilatieopening onder de aerobrug bereiken. Evenzo, om overdruk in de achterwielbehuizing te verminderen, is een ventilatieopening toegevoegd net onder de achterlichten (in een gebied van natuurlijke zuigkracht) die leidt vanuit een kanaal in de achterste wielkast.

 

Een geblazen kanaal van het onderste deel van de voorbumper naar de onderkant vermindert de gebieden op natuurlijke wijze onder compressie op de voorbumper, waardoor de hoeveelheid lucht die naar de onderkant wordt geleid, een element dat al op andere Ferrari’s wordt gebruikt, wordt gemaximaliseerd. In dit geval wordt het echter op een andere manier gebruikt: de bekrachtigde stroom die door het geblazen gebied langs de bodemwand wordt gekanaliseerd, ontmoet de oppervlakken van de onderkant die speciaal zijn ontworpen om zuigkracht te genereren in de buurt van het evacuatiepunt van de centrale radiatoren aan de voorzijde van de bodemplaat. Dit maximaliseert de koeling van de centrale stralingsmassa’s zo efficiënt mogelijk en maakte ook het ontwerp van een veel kleinere radiatorinlaat mogelijk. De hoge bodemvrijheid van de  Purosangue betekent dat het blootgestelde gebied van de wielen een belangrijke bijdrage levert aan de luchtweerstand: als gevolg hiervan werden negatieve hellingen vóór de voorwielen geïntegreerd om de downforce van de auto te maximaliseren.

 

De rondingen van de oppervlakken van de carrosserie zijn ontworpen om in de voorwielen en draagarmen te kermen, waardoor de hoeveelheid lucht die de wielkast binnenkomt zoveel mogelijk wordt beperkt. Cruciaal hiervoor  is een kleine klep gemonteerd op de onderste ophanging wishbone. De lagedrukgebieden die van nature achter de voorwielen voorkomen, werden gebruikt om twee evacuatiegebieden te creëren die de efficiëntie van stralingsmassa’s verhogen door overdruk in de motorruimte te verminderen en de luchtweerstand te verminderen.

 

Het ontwerp van de diffuser achter is wederom het resultaat van een diepgaande optimalisatie die vooral gericht was op de synergie tussen de diffuser zelf, het bovenlichaam en de achterbumper. De luchtstroom die de diffuser raakt, wordt geleidelijk uitgebreid en gecontroleerd. Aan het einde van deze expansie maakt een subtiele nolder de stroom los na het enigszins opnieuw te hebben gecomprimeerd. Dit verhoogt de efficiëntie van het systeem en maximaliseert tegelijkertijd de afzuiging van hete lucht uit het gebied rond de compartimenten van de versnellingsbak en het uitlaatsysteem.

 

De Purosangue heeft geen ruitenwisser achter, dus het achterscherm wordt gereinigd door de luchtstroom langs de glasoppervlakken aan de achterkant. Het onderste oppervlak van de hangende spoiler is gebogen om te garanderen dat de luchtstroom op de juiste snelheid is en deze naar het achterscherm te leiden. Er zijn twee paar vortexgeneratoren aan elk uiteinde van het onderste oppervlak van de spoiler, die de uniformiteit van het schrobben optimaliseren. Deze gaan de vorticiteit tegen die van nature door de C-stijl wordt veroorzaakt en werken ook in synergie met de specifieke vorm van het achterscherm zelf.

 

De onconventionele locatie van de koplampen maakte het mogelijk om twee luchtinlaten boven en onder de DRL te creëren. De bovenste wordt gebruikt om lucht in het complexe geblazen systeem te leiden dat onder de voorste aerobrug ontlucht. De onderste daarentegen wordt gebruikt om lucht naar het remkoelsysteem te leiden. Het ontwerp van de verticale buitenoppervlakken van beide luchtinlaten omvat een luchtvanger die de hoeveelheid lucht die er doorheen stroomt maximaliseert.

 

Lagerop liggen de inlaten voor de uitstralende massa’s. Van voren gezien is die aan de rechterkant de radiator voor de actieve dempers, die een uitstekend inzittendencomfort garanderen, zelfs op zeer ruwe oppervlakken, terwijl degene aan de linkerkant lucht in de radiator voert voor het Power Transfer Unit (PTU) -circuit, een elektronisch koppelvectoringdifferentieel. Ten slotte koelt de centrale inlaat zowel de condensor voor het airconditioningcircuit, om optimaal comfortabele cabinetemperaturen te garanderen, als de olie- en koelvloeistofradiatoren van de iconische, atmosferische V12.

VOERTUIGDYNAMIEK

 

De ontwikkeling van de dynamische prestaties van de Purosangue was gericht op het creëren van een auto die volledig ongekend was op het wereldtoneel: een model met bruikbaarheids- en comfortnormen die hem aan de top van de markt zouden positioneren en kenmerkende Ferrari-voertuigdynamiek en prestaties zouden leveren op gelijke voet met de rest van het assortiment.

 

De Purosangue beschikt over een uniek, innovatief systeem dat een wereldprimeur is: Ferrari actieve ophangingstechnologie mogelijk gemaakt door Multimatic’s True Active Spool Valve (TASV) -systeem. In vergelijking met andere oplossingen op de markt biedt deze nieuwe ophangingsarchitectuur tal van voordelen door de bediening van de elektromotor te combineren met een uiterst nauwkeurige hydraulische demper voor spoelkleppen in één volledig geïntegreerd systeem. De elektromotor zorgt ervoor dat carrosserie en wielen actief kunnen worden bestuurd met meer krachtkracht en op hogere frequenties dan traditionele adaptieve of semi-actieve systemen.

 

Een voordeel van Ferrari’s actieve veersysteem is de snelheid waarmee de TASV 48-volt motoractuatoren kracht uitoefenen in de richting van de slag van de demper. De driefasige borstelloze elektromotor met hoge vermogensdichtheid is voor deze toepassing mede ontwikkeld door Ferrari. De motor maakt gebruik van “slotless” statorwikkelingstechnologie om radiale afmetingen te minimaliseren en de vermogensdichtheid te maximaliseren. Vanuit mechanisch oogpunt wordt de motorkracht op een nieuwe manier overgebracht via een dubbele spinnen kogelomloopspindel die rechtstreeks is aangesloten op de hydraulische demperzuigerstang, wat een hoogfrequente respons mogelijk maakt en wrijving, traagheid en pakketruimte vermindert.

 

Het actieve veersysteem maakt gebruik van versnellingsmeters en positiesensoren op elke ophangingshoek en werkt samen met de Side Slip Control (SSC) 8.0 en de 6w-CDS-sensor. Ferrari’s eigen besturingslogica, samen met de TASV-dempers van Multimatic, beheert elektronisch elk prestatie-element van het volledig actieve veersysteem.

 

Deze technologie optimaliseert de maximale bochtenprestaties dankzij de variabele en continue verdeling van de rolstijfheid en het actief verlaagde rolcentrum (verminderd met maximaal 10 mm), ten voordele van de zijkracht die op de banden werkt en de balans tussen over- en onderstuur. De hoogfrequente regeling regelt zowel de beweging van het lichaam als de beweging van het wiel, waardoor rol en pitch worden verminderd en onregelmatigheden in het wegdek worden opgevangen.

 

Naast de actieve ophangingstechnologie is de Purosangue uitgerust met een nieuwe generatie semi-virtuele, hoge wishbone-ophanging waarbij de onderste wishbone twee bevestigingspunten op de naafdrager heeft. Deze oplossing betekent dat het virtuele onderste kingpin-bevestigingspunt dat door de twee armen wordt gecreëerd, zeer dicht bij het wielcentrum ligt, waardoor de scrubradius drastisch wordt verminderd, d.w.z. de afstand tussen het snijpunt van de verlenging van de kingpin-as en het midden van het bandcontactvlak op maaiveldniveau. Hierdoor is het stuur minder gevoelig voor onregelmatigheden op de weg en remmen.

 

De Purosangue is uitgerust met de nieuwe ABS ‘evo’-controller die samen met Bosch® is ontworpen en geïntegreerd met het brake-by-wire-systeem dat debuteerde op de 296 GTB. Voor de Purosangue is zijn functie verder ontwikkeld om het hoofd te bieden aan oppervlakken met weinig grip en in alle Manettino-instellingen, waardoor de prestaties en herhaalbaarheid in alle wegomstandigheden worden geoptimaliseerd. Deze nieuwe controller gebruikt informatie van de Electronic Stability Control (ESC) om de snelheid van de auto veel nauwkeuriger in te schatten om het slipdoel voor de vier wielen tijdens het remmen te bepalen. Deze verbeterde nauwkeurigheid betekent dat de lengtekracht van de vier banden beter kan worden benut,  terwijl een nauwkeurigeschatting van m-ore ook betekent dat de herhaalbaarheid van de manoeuvre rond de streefwaarde kan worden gemaximaliseerd, waardoor de dispersie als gevolg van  natuurlijke variaties als gevolg van bijvoorbeeld de toestand van het asfalt wordt verminderd.

Het op EPS gebaseerde gripschattingssysteem, oorspronkelijk ontwikkeld voor de 296 GTB, is ook aangescherpt voor het rijden in de sneeuw of op andere oppervlakken met weinig grip.  Met behulp van de gegevens in de ECU en de sliphoek berekend door de SSC 8.0, kan de logica het gripniveau berekenen tussen het contactvlak van de band en de weg tijdens stuurinputs. Dit zorgt voor een nauwkeurige schatting , zelfs wanneer de auto niet op de limiet wordt gereden, waardoor de zelflerende functie van grip sneller wordt en de gripschatting in alle gripomstandigheden nauwkeuriger wordt.

 

Op de Purosangue is het 4RM-S-systeem dat voor de GTC4Lusso is ontwikkeld, verder ontwikkeld en erft nu de innovaties die zijn aangebracht in de besturingslogica die is ontwikkeld voor het 4WD-systeem van de SF90 Stradale, in combinatie met de nieuwe onafhankelijke 4WS die te zien is op de 812 Competizione. Het giermanagement in bochten bij het accelereren wordt daarom geoptimaliseerd door een combinatie van Torque Vectoring op de vooras, de verdeling van het koppel naar de achterbanden door de E-Diff en de generatie van zijdelingse kracht door de 4WS. Het nieuwe elektronische beheer levert een aanzienlijke verbetering van de prestaties met betrekking tot de precisie van de controle van de positie van elke afzonderlijke actuator, een snellere asresponstijd en de daaruit voortvloeiende verbeterde precisie van de gegenereerde laterale kracht.

 

Alle bovenstaande technologieën zijn opgenomen in de 8.0-versie vande Side Slip Angle Control, die een gedeelde taal aan alle controllers geeft om de  beste manier te vinden om de prestaties te maximaliseren. De SSC 8.0 integreert in feite  alle bedieningselementen van de auto (besturing, tractie en verticale controle) die actief zijn op alle vier de hoeken van de auto en creëert een natuurlijke synergie met de nieuwe ABS evo.

 

Bijzondere nadruk is gelegd op nieuwe objectieve longitudinale indicatoren van rij-sensaties die specifiek zijn voor de prestatiedoelen van de Purosangue. Naast de traditionele, voortdurend stijgende acceleratiecijfers en kortere responstijden, is de acceleratie in de versnelling in de handgeschakeld aangescherpt om de uitstekende elasticiteit en pick-up te benadrukken die absoluut uniek zijn voor de Purosangue.

 

De Purosangue benut het potentieel van de nieuwe 8-traps DCT vanuit alle hoeken: mechanisch, vermogen en controle. De verhoudingen zijn hetzelfde als op de SF90 Stradale en 296 GTB.  Bij grotere banden geeft deze oplossing verhoudingen die korter zijn dan bij eerdere Ferrari-4-zitters ten voordele van meer progressieve prestaties bij acceleratie. De achtste versnelling is ontworpen voor een meer ontspannen ervaring bij het rijden over lange afstanden.

 

De softwarebesturing van de transmissie profiteert zowel in termen van prestatie-inhoud (vermindering van de op- en terugschakeltijden van ongeveer 18%) als de “Sailing” -functie waarmee de motor en versnellingsbak automatisch kunnen worden ontkoppeld om meer soepelheid te garanderen in rijsituaties waar tractie niet nodig is (en dus ook tijdens het remmen). De Manettino-strategieën van de Purosangue werden ook opnieuw ontworpen om aan de specificaties van het project te voldoen.

 

De Purosangue biedt standaard een indrukwekkend scala aan rijhulpfuncties (ADAS), waarvan er vele zijn ontwikkeld in samenwerking met Bosch®, waaronder Adaptive Cruise Control (ACC), Automatic Emergency Brake System (AEB), Auto High Beam (HBA/HBAM), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA), Blind Spot Detection (BSD), Rear Cross Traffic Alert (RCTA), Traffic Sign Recognition (TSR),  Slaperigheid en aandacht van de bestuurder (DDA) en achteruitrijcamera (NSW).

 

Een functie die voor het eerst beschikbaar wordt gesteld op een Ferrari is HDC (Hill Descent Control), die de bestuurder helpt om de snelheid van de auto, weergegeven op het dashboard, te behouden en te controleren tijdens steile afdalingen. Wanneer HDC wordt geactiveerd, regelt het het remsysteem om te garanderen dat de snelheid van de auto niet hoger is dan die op het display is ingesteld. Het kan echter handmatig worden overschreven door het gaspedaal te gebruiken.

 

STYLING

 

De Purosangue heeft een nieuw marktsegment gecreëerd waarin het Steigerende Paard geheel ongekende nieuwe grenzen opent. Dankzij zijn unieke moderne architectuur is de Purosangue een veelzijdige auto die ongeëvenaard comfort combineert met Ferrari’s kenmerkende prestaties en rijplezier. Het vertalen van Prancing Horse DNA naar een auto die niet alleen innovatief is voor Maranello, maar voor de hele autowereld, was een enorme maar opwindende uitdaging voor het Ferrari Styling Centre onder leiding van Flavio Manzoni.

 

De  naam Purosangue beschrijft prachtig de architectuur van de auto. Zijn slanke, atletische exterieur onderscheidt hem van andere vierdeurs, vierzits auto’s op de markt, en de in het midden vooraan gemonteerde atmosferische V12 combineert met een subliem comfortabele, luxueus ruime en onberispelijk ingerichte cabine. Dit is niet alleen een ongelooflijk snelle, wendbare auto, maar biedt ook de ruimte aan boord om uitzonderlijk comfort voor alle vier de inzittenden te garanderen.

BUITEN

Het lichaamswerk van de Purosangue is behendig gebeeldhouwd en gebeiteld om zijn unieke vorm te creëren.  Het ontwerp heeft twee afzonderlijke en verschillende niveaus: de onderste meer technische onderkant en de glorieus bochtige, imposante bovenzijde. Deze verdeling wordt onderstreept door het feit dat het bovenste volume op de wielkasten lijkt te zweven.

 

Ondanks het feit dat de volumes van de Purosangue imposanter zijn dan de krachtigste sportwagens van Ferrari, creëert de manier waarop de hoogte stilistisch wordt behandeld een indruk van algehele lichtheid. Tegelijkertijd, om de Purosangue een krachtige eigen uitstraling te geven, koos het Ferrari Styling Centre ervoor om gedurfde originele vormen te maken.

 

De  vorm van de Purosangue is opgevat als een sculptuur die zijn verbluffende aerodynamische ontwikkeling laat zien en verhogen. Fysiek bewijs hiervan ligt in verschillende details, waaronder bijvoorbeeld het pontoneffect van de aerobrug tussen voor- en flanken. Elk aerodynamisch element werd gezien als een kans om die originele sculpturale look verder aan te scherpen, wat de stilistische boodschap van de auto onderstreepte. Het concept van lichtheid en compactheid werd ook toegepast op het dak met zijn kenmerken benadrukt door de imposante achtervleugels die het silhouet van de auto zijn unieke proporties geven.

 

De voorkant van de auto loopt naadloos terug in de flanken en ontwikkelt zich op verschillende niveaus en ontwikkelt een dynamische, horizontale taal. De Purosangue heeft geen grille aan de voorkant – deze is vervangen door een dihedraal die aan het onderste gedeelte is opgehangen en een meer technische esthetiek biedt. Twee schelpen creëren een hangende schijfvorm met een sleuf die de camera en parkeersensoren herbergt, zodat ze naadloos in de vorm van de auto worden geïntegreerd. Aan elke kant van de motorkap bevinden zich de DLR’s die zijn geplaatst tussen twee paar luchtinlaten die samensmelten met het bovenste deel van de flanken, wat het stylingthema onderstreept. Het resultaat is dat de styling van de  Purosangue aan de voorkant wordt gedomineerd door geblazen aero-kanalen in plaats van koplampen.

 

Het bovenste gedeelte van de schijf wordt ondersteund door een element dat bestaat uit een centraal gebied dat de motorradiator koelt en twee zijsecties die de centrale splitter omringen. Boven de technische radiatorroosterbehandeling strekt de lange gebeeldhouwde motorkap zich uit, kabbelend met zacht afgeronde spieren die overvloeien in vleugelprofieloppervlakken. Deze aerobridges creëren een gevoel van continuïteit tussen motorkap en flanken.

 

Het aerobridge-thema kenmerkt de flanken omdat de vorm langs de zijkant loopt, het belangrijkste stylingthema wordt en een dihedrale vorm creëert die eindigt in de imposante achterspier. De trimbehandeling van de wielkast onthult de tweede huid van de Purosangue onder de carrosserie. De functionele en technische elementen worden een tweede visuele laag en dit wekt bijna de indruk van een zwevende coupé.

 

Wanneer de voor- en achterdeuren samen worden geopend, lijkt het interieur groter dan gedacht wanneer ze gesloten zijn, dankzij het zorgvuldige werk dat wordt besteed aan het compact houden van de dakproporties.

 

De achterste spieren duiken in de staart waar een horizontale snijlijn de achterlichten aan de uiteinden bevat. Onder de laatste komen twee schepjes samen in twee ventilatieopeningen. Een imposante diffuser en de grote achtervleugels zorgen er samen voor dat de staart indrukwekkend breed oogt met de sportieve cabine die laag over dit volume zit. De compacte afmetingen waren cruciaal om de auto een sportief lager te geven zonder in te boeten aan ruimte en comfort voor de inzittenden. Het cabineprofiel wordt gekenmerkt door de schuine voorruit en deA-stijlen die in de achterspoiler overlopen, waaronder twee zeer opvallende toppen, een thema dat doorwerkt op het achterscherm.

 

Specifieke gesmede wielen werden ontworpen voor de Purosangue op basis van hetzelfde aerodynamische concept als die op de SF90 Stradale, waarbij radiale elementen op het buitenkanaal de afvoer van hete lucht uit de wielkast vergemakkelijken. Deze aerodynamische aanhangsels komen voort uit driedimensionale oppervlakken en worden gemarkeerd met een elegante diamantgeslepen afwerking.

CABINE

De cabine van de Purosangue vereiste een absoluut zorgvuldig ontwerp van zowel de ruimte als het meubilair, evenals een zorgvuldige selectie van de materialen die werden gebruikt om ongekende inzittendenruimte en comfort te bieden voor een Ferrari-vierzitter. De cabine ziet eruit en voelt aan als een uiterst elegante, sportieve lounge. Wanneer de deuren worden geopend, komt een verrassend royale hoeveelheid ruimte naar voren. Even verrassend is de verfijnde luxe van het interieur dat een gevoel van elegantie en moderniteit uitstraalt. Moderne designtalen worden harmonieus gecombineerd met Ferrari’s kenmerkende GT-sportwagenesthetiek. Alle vormen zijn bewust compact om zowel de beschikbare ruimte als de ergonomie te optimaliseren.

 

De bestuurderscockpit is geïnspireerd op de SF90 Stradale en is bijna exact gespiegeld aan de passagierszijde. Dit creëert een ongeëvenaard gevoel van emotionele betrokkenheid voor de voorpassagier, geholpen en ondersteund door een 10,2″-display dat alle informatie biedt die nodig is om hen te helpen deelnemen aan de rijervaring. De Purosangue beschikt over de volledig digitale interface die al voor de rest van het assortiment is gebruikt.

 

De interieurarchitectuur van de Purosangue is gebaseerd op het dashboardconcept met dubbele cockpit dat is uitgebreid en gerepliceerd in de achterkant van de auto, waardoor vier gebieden zijn ontstaan die behoorlijk verschillend zijn in termen van functionaliteit, volumes, materialen en kleuren. Dit principe dreef de compositie van de cabine die zich horizontaal en naadloos tussen de meubels ontwikkelt, waardoor de ruimte groter lijkt en de volumes licht en dynamisch blijven.

 

De omhullende vormen komen samen naar het midden en omarmen de inzittenden en onderstrepen door de dialoog tussen de gestoffeerde volumes en de functionele technische ruimtes het concept van de dubbele cockpit zowel voor als achterin. Comfortgerelateerde bedieningselementen bevinden zich op een verborgen roterende interface in het centrale gedeelte van het dashboard en de achterpassagiers hebben toegang tot dezelfde functies via een tweede roterende interface.

 

De tunnel, die een luxe bekleding heeft gekregen, wordt gecombineerd met een Y-vormig structureel element dat wordt gedomineerd door de metalen versnellingspookpoort. Minder voor de hand liggende maar even goed ontworpen elementen zijn de raamhefknoppen, de vrij elegante dubbele bekerhouder van glas en het sleutelvak in combinatie met de oplaadzone van het draadloze apparaat. Het onderste gedeelte heeft kleine oddments compartimenten en creëert dankzij de kleuren en materialen een gevoel van naadloze continuïteit met de vloer. De cockpitverlengingselementen, van de iconische schaalvorm, integreren en benadrukken het krachtigste audiosysteem dat Ferrari ooit heeft aangeboden. De op comfort gerichte gestoffeerde gebieden integreren armleuningen en deurgrepen.

 

Voor het eerst in de geschiedenis van Ferrari heeft de cabine vier afzonderlijke en onafhankelijk verstelbare stoelen. De integratie van comfortgerichte componenten, het gebruik van schuimen met variabele dichtheid en het nieuwe ophangingssysteem betekenen dat de Purosangue ongekend comfort voor de inzittenden levert en een lay-out die de sportiviteit en elegantie uitstraalt die typerend zijn voor ferrari’s designtaal. De verwarmde achterbank kan onafhankelijk worden verstelbaar en achterover worden gezet. Wanneer ze volledig naar voren worden geharkt, verhogen ze de bagagecapaciteit van de Purosangue aanzienlijk.

 

Ferrari’s streven naar luxe leidde het geen seconde af van zijn verantwoordelijkheden op het gebied van milieu en duurzaamheid. Duurzame materialen zijn op grote schaal gebruikt in de Purosangue, waardoor de mogelijkheid voor nieuwe combinaties is geopend. In feite is 85% van de lanceringstrim voor de auto duurzaam geproduceerd: de stoffen dakbekleding is gerecycled polyester, het tapijt is gemaakt van polyamide gerecycled uit visnetten uit de oceanen en nieuw geformuleerd alcantara®, ook afgeleid van gerecycled polyester. In feite is de Purosangue de allereerste auto ter wereld die deze speciale versie van alcantara® gebruikt, gemaakt van 68% van post-consumer gerecycled polyester. Voor deze versie van het materiaal heeft Alcantara de Recycled Claim Standard (RCS) -certificering verkregen van ICEA, een toonaangevende internationale standaard die gerecycled materiaal verifieert en traceert van de bron tot het eindproduct.

 

In plaats van het traditionele tapijt of leer dat wordt gebruikt om de vloer te trimmen, kunnen eigenaren kiezen voor een kogelvrije, ballistische stof die wordt gebruikt in militaire uniformen vanwege de uitzonderlijke taaiheid en duurzaamheid. Er is ook een nieuw zeer elegant en eigentijds donkerbruin semi-aniline leer geïntroduceerd. Ten slotte biedt de trim met het optionele nieuwe koolstofvezelweefsel dat zeer fijn koperdraad integreert, een zeer geavanceerde kijk op traditioneel koolstofvezel.

 

Het Burmester® 3D High-End Surround Sound System maakt ook zijn debuut in een Ferrari-voertuig als standaarduitrusting. Dit audiosysteem levert ultieme prestaties van lage tot hoge frequenties, bereikt door innovatieve technologieën. De linttweeter verschijnt voor het eerst in een productieauto en de subwoofer is ondergebracht in zijn eigen gesloten kast voor ultieme bashelderheid, kracht en snelheid in combinatie met adembenemend lage frequenties. 3D-geluid, plus extra pre-sets, biedt een meeslepende, opwindende en hoogwaardige geluidservaring die het unieke karakter van de auto weerspiegelt en daarmee de essentie van de meesterwerken van de auto die in Maranello worden geproduceerd.

 

Onder de lanceringskleuren is  Nero Purosangue speciaal voor deze auto  ontwikkeld met pigmenten die in bepaalde lichtomstandigheden zeer intense rode reflecties creëren die de volumes van de auto prachtig verbeteren.

OPTIONELE UITRUSTING EN PERSONALISATIE

 

De Purosangue biedt een breed scala aan optionele content- en personalisatiekeuzes waarmee elke eigenaar de perfecte balans kan vinden tussen comfort en prestaties. Afgezien van een enorm scala aan exterieur- en interieurkleuren, waaronder enkele die specifiek zijn voor het model, zijn er verdere innovatieve oplossingen geïntroduceerd die nieuw zijn voor het Ferrari-assortiment of zelfs de markt als geheel.

 

In een Ferrari-primeur krijgen eigenaren de mogelijkheid om het dak van hun auto te personaliseren: ze kunnen kiezen voor een elektrochroom glazen dak over de volledige lengte in plaats van de standaard aangeboden koolstofvezelversie. Het glas is op het onderoppervlak gecoat met een elektrogevoelige film. Wanneer een kleine elektrische stroom door de film wordt geleid, verandert deze het tintniveau om de cabine te overspoelen met zonlicht of waar nodig schaduw te bieden.

 

De masserende voorstoelen zijn voorzien van 10 airbags die een ontspannende, gerichte massage bieden met een keuze uit vijf verschillende soorten massage en drie intensiteitsniveaus.

 

In een absolute primeur voor het Ferrari-assortiment heeft de Purosangue ook een luchtkwaliteitssensor die de lucht buiten de auto kan controleren en de kwaliteit in de cabine kan verbeteren door slimme luchtrecirculatieregeling en het gebruik van filters die kunnen voorkomen dat deeltjes tot PM2.5 de auto binnendringen.

 

Voor het eerst biedt de auto ook standaard compatibiliteit met Android Auto- en Apple CarPlay-systemen. Deze vervangen het traditionele ingebouwde navigatiesysteem.

 

7 JAAR ONDERHOUD

 

Ferrari’s ongeëvenaarde kwaliteitsnormen en toenemende focus op klantenservice ondersteunen het verlengde zevenjarige onderhoudsprogramma dat wordt aangeboden met de Purosangue. Deze laatste is beschikbaar in het hele assortiment en dekt al het reguliere onderhoud gedurende de eerste zeven jaar van de levensduur van de auto. Dit geplande onderhoudsprogramma voor Ferrari’s is een exclusieve service die klanten de zekerheid biedt dat hun auto door de jaren heen op topprestaties en veiligheid wordt gehouden. Deze zeer speciale service is ook beschikbaar voor eigenaren van tweedehands Ferrari’s.

 

Regelmatig onderhoud (met tussenpozen van 20.000 km of eenmaal per jaar zonder kilometerbeperkingen), originele reserveonderdelen en nauwgezette controles door personeel dat rechtstreeks in het Ferrari Training Centre in Maranello is opgeleid met behulp van de modernste diagnostische hulpmiddelen, zijn slechts enkele van de voordelen van het Genuine Maintenance Programme. De service is beschikbaar op alle markten wereldwijd en bij alle dealers op het officiële dealernetwerk.

 

Het Genuine Maintenance-programma breidt het brede scala aan after-sales services van Ferrari verder uit om te voldoen aan de behoeften van klanten die de prestaties en uitmuntendheid willen behouden die de kenmerken zijn van alle auto’s die in Maranello worden gebouwd.

 

www.ferrari.com

Purosangue – TECHNISCHE SPECIFICATIES

AANDRIJFLIJN

TypeV12 – 65° – droog carter

Totale cilinderinhoud6496 cc

Boring en slag 94 mm x 78 mm

Max. vermogen*72                   5 cv bij 7750 rpm

Max. koppel 716 Nm bij 6250 t/m

Maximaal toerental8250 tpm

Compressieverhouding13,6:1

Specifiek uitgangsvermogen111 cv/l

AFMETINGEN EN GEWICHT

Lengte 497                                                             3 mm

Breedte 2028 mm

Hoogte158                                                                              9 mm

Wielbasis3018 mm

Spoorbreedte voor                                                   1737 mm

Spoor achter                                                           1720 mm

Droog gewicht**                                                      2033 kg

Droog/vermogen verhouding                                     2,80 kg/cv

Gewichtsverdeling49% voor / 51% achter

Inhoud brandstoftank 100 liter

 Bagageruimte                                                         473 liter

BANDEN EN WIELEN

Voorzijde 255/35 R22 J9.0

Achter315/30 R23 J11.0

REMMEN

Voorzijde 398 x 38 mm

Achter 380 x 34 mm

TRANSMISSIE EN VERSNELLINGSBAK

8-traps F1 DCT

ELEKTRONISCHE CONTROLES

SSC 8.0: 4RM-S evo, Ferrari actieve ophangingstechnologie, F1-Trac, ABS ‘EVO’ met Grip Estimation 2.0, ECS

VOORSTELLING

Max. snelheid>                                        310 km/h

0-100 km/u3,3 s

0-200 km/u10,6 s

100-0 km/u32,8 m

200-0 km/u129 m

BRANDSTOFVERBRUIK EN CO 2-UITSTOOT

Onder homologatie

* met 98 RON benzine, inclusief 5 cv dynamische ram

** Met optionele lichtgewicht inhoud

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait