YPRES 2022 BRC

Vier op een rij voor Stéphane Lefebvre, die zijn wereldklasse toont

Ardeca Ypres Rally

Dit weekend begon het Kroon-Oil Belgian Rally Championship aan zijn tweede seizoenshelft met de zesde wedstrijd van het seizoen, de Ypres Rally. De klassieker in de Westhoek telde voor de tweede keer in de geschiedenis mee voor het FIA Wereldkampioenschap Rally. Het leverde een boeiende confrontatie op tussen de Belgische toppers en de wereldtop.

Dat het niveau in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship erg hoog ligt, werd dit weekend in Ieper bevestigd. Stéphane Lefebvre, de huidige leider in het Belgisch rallykampioenschap, domineerde de wedstrijd van start tot finish. Niet alleen in het Belgisch kampioenschap, maar ook in WRC2, waarin hij titelkandidaat Andreas Mikkelsen het nakijken gaf. Een straffe prestatie van de Nordist die opvallend in de Belgische driekleur reed. DG Sport, het team dat zijn Citroën C3 prepareert, had deze decoratie voorzien als knipoog naar het BRC.
“Was dit de beste wedstrijd uit mijn carrière?,” lachte Stéphane Lefebvre. “Dat zou kunnen. Het zal er niet ver af geweest zijn. Ik heb wel maximaal moeten aanvallen, van de eerste tot de laatste proef, want Mikkelsen bleef ook pushen. Deze zege doet me veel plezier. Toen ik drie jaar was, nam mijn papa me voor de eerste keer mee naar Ieper. Ik woon hier 40 km vandaan, dus dit is echt mijn thuisrally. Met vier overwinningen op zak, sta ik er goed voor in het kampioenschap. Afspraak in de Omloop van Vlaanderen binnen twee weken.”

De Brit Chris Ingram, voormalig Europees rallykampioen, had zich vooraf ook ingeschreven voor het Kroon-Oil Belgian Rally Championship. Niet verwonderlijk, want de sympathieke Brit houdt van de Ypres Rally, was hij al reed als Junior, maar hij wordt ook gesteund door Kroon-Oil. Ingram opende sterk met de snelste tijd op de eerste proef, maar op de tweede maakte hij een schuiver. De Brit erkende zijn meerdere in Stéphane Lefebvre, maar voor de tweede plaats bleef hij knokken. Zondagochtend maakte hij definitief het verschil met Grégoire Munster. Ingram pakte meteen de tweede plaats.
“Ik ben heel tevreden, want dit betekent ook een overwinning in WRC2 Junior. Ik heb de ganse wedstrijd hard moeten aanvallen om Grégoire Munster te kloppen. Ik blijf Ieper een geweldige rally vinden. Het is een wedstrijd waarin de snelheid bijzonder hoog ligt,” genoot Chris Ingram.

De derde plaats ging naar Grégoire Munster met zijn Hyundai i20 N Rally2. Een knappe prestatie met een geblesseerde hand en een deuk in het vertrouwen, na zijn zware crash in Staden vorige week. “Ik moet Frédéric Rosati bedanken dat hij deze wedstrijd voor ons mogelijk heeft gemaakt, nadat we onze wagen afgelopen zondag in de vernieling reden. Onze mecaniciens hebben dag en nacht gewerkt om de auto klaar te maken voor de wedstrijd. Ondanks pijn in mijn hand, wat erger werd naarmate de dag vorderde, heb ik hen kunnen bedanken voor het geleverde werk met deze derde plaats,” aldus Grégoire Munster.

Enkele tenoren lieten zich al vroeg verrassen. Davy Vanneste ging in de openingsronde drie keer rechtdoor, waarna hij ook nog lek reed. Hij strandde op de 9de plaats. Daarmee deed hij beter dan Pieter-Jan Michiel Cracco, die met zijn Hyundai i20 N Rally2 van de baan ging, net als Bernd Casier met zijn Ford Fiesta Rally2.

Vincent Verschueren stuurde de VW Polo GTI Rally2 naar een knappe vierde plaats. Toch had de Godrive-rijder gemengde gevoelens: “Weet je, in Staden zaten we vorige week dichter bij Lefebvre. Deze keer konden we echt niet volgen, maar slecht was het ook niet. Op dit parcours waren onze afstellingen niet ideaal. Ik had zondagochtend nog twee warme momentjes.”

Gino Bux, auteur van de snelste tijd op de Pirelli Powerstage, werd vijfde op 14″7 van Verschueren, bij zijn eerste deelname met een topwagen aan de Ypres Rally. En dat nadat hij zaterdagavond een minuut verloor door een gebroken versnellingspook op de Skoda. “Ik denk dat we trots mogen zijn. Vijfde, tussen al dat internationaal geweld op dit moeilijk parcours, dat vind ik echt ongelofelijk. De snelheden liggen hier bijzonder hoog. Erg jammer dat ik plots de versnellingspook in mijn handen had. Het kostte ons een dikke minuut, want Maxime Potty passeerde ons op de proef.”

Maxime Potty moest zondag nog plooien voor Gino Bux. Hij strandde op amper 5″5, na een leerrijk weekend in de Westhoek. Sébastien Bedoret, die door een gebrek aan wedstrijdkilometers dit seizoen nog niet veel ritme op kon doen, strandde op de 7de plaats met de Skoda van SXM, net voor “Mister Ypres” Freddy Loix, die het klassement bij de BRC Masters won. Jammer dat hij na een lekke band in Westouter bijna drie minuten verloor.

Davy Vanneste, Steve Bécaert, die een foutloze wedstrijd reed, en Amaury Molle, winnaar in GT, volgden.  Niels Reynvoet verloor kostbare minuten na een schuiver en twee lekke banden, maar de Orfys-piloot heeft wel ritme opgedaan om goed te scoren in de volgende manche van het Kroon-Oil BRC, de Omloop van Vlaanderen, die deze week wordt verreden in Roeselare.

Tom Rensonnet wint bij zijn comeback

Ardeca Ypres Rally Belgium

“To finish first, first you have to finish.” Het bekende gezegde in de autosport werd dit weekend in de Ypres Rally Belgium nogmaals geïllustreerd in het Junior-kampioenschap. De snelste tijden werden verdeeld door Gilles Pyck en Jonas Dewilde, maar bij de finish ging de trofee naar Tom Rensonnet en zijn navigator Loïc Dumont.

Er was lang uitgekeken naar het eerste echte duel tussen Gilles Pyck en Tom Rensonnet, de twee jongeren die met een identieke Renault Clio Rally4 rijden en die elk twee overwinningen op zak hebben. Bij het vorige duel ging Tom Rensonnet hard van de baan, waardoor hij de voorbije maanden hard moest werken om tijdig gerevalideerd te zijn voor de grote afspraak in Ieper. Het was dan ook niet verwonderlijk dat de piloot van het RACB National Team met enige marge aan de wedstrijd begon om het vertrouwen op te bouwen. Gilles Pyck ging in zijn thuisrally wel meteen voluit, wat resulteerde in een mooie voorsprong van 51″4 na de eerste dag. Jonas Dewilde, de leider in de tussenstand, had de tweede plaats in handen, voor Tom Rensonnet. Casper Nielsen was met zijn Clio Rally4 sneller dan Aaron Ollevier in de Peugeot 208 Rally4 en Lander Dhaene in een gelijkaardige Clio Rally5.

De leider uit Poperinge had het tempo er goed in zitten, maar in Wijtschate liet hij zich verrassen. In een snelle waaier knalde de Clio-rijder op een duiker. Game over, al herstelden de mecaniciens van PTR de Renault, zodat Gilles Pyck alsnog 4 snelste tijden kon rijden op zondag om de schade in het kampioenschap te beperken.

Jonas Dewilde had het commando over kunnen nemen, maar de Peugeot-rijder verloor 4 minuten door een lekke band. Daardoor kreeg Tom Rensonnet de overwinning in de schoot geworpen. Op de 20 proeven reed hij maar één keer de snelste tijd. Maar, to finish first…
“Fysiek ben ik helemaal gesloopt,” vertelde Tom Rensonnet, die enorm opgelucht was dat hij deze grote afspraak tot een goed einde had gebracht. “Ik heb echt afgezien, want er zitten nog bouten in mijn been en dat deed pijn op het einde van de dag. Ik heb veel spiermasse verloren omdat ik stil moest zitten, mijn fysieke conditie is minder goed,… en, ik moest in het begin toch wat zoeken naar vertrouwen in de snellere stroken.”

Zaterdagavond ging ook Aaron Ollevier nog hard van de baan met zijn Peugeot, waarbij de bemanning naar het hospitaal werd afgevoerd met lichte verwondingen.

Tom Rensonnet won afgetekend, voor Jonas Dewilde, Casper Nielsen, winnaar in RC5, Lander Dhaene, die zijn eerste punten van het seizoen scoorde, en Gilles Pyck, ook na deze wedstrijd de belangrijkste titelkandidaat naast leider Jonas Dewilde en Tom Rensonnet, die 2 punten achter hem staat.

Afspraak binnen twee weken in de Omloop van Vlaanderen in Roeselare voor de zevende manche van het Junior BRC.

Klassement Junior BRC (na 6/10 wedstrijden): 1. J. Dewilde 106 punten; 2. G. Pyck 100 punten; 3. T. Rensonnet 98; 4. C. Nielsen (DK) 40; 5. B. Verlinde 31; 6. M. Decock 28; 7. N. Bruyneel 27; 8. Ch. Munster 26; 9. P-M. Brasseur 16; 10. M. Dalsager (DK) & D. Meuris 15; 12. L. Nuyts & L. Dhaene 12; 14. C. Benoit 10; 15. Th. Vandeputte & C. Mazuin 6

Fast Freddy doet zijn reputatie eer aan
Ardeca Ypres Rally Belgium

Na 11 algemene overwinningen, een absoluut record, in de Ypres Rally, heeft Freddy Loix ook dit weekend weer een Beker mee naar huis genomen. Deze keer was Fast Freddy de sterkste in de BRC Master Cup, na een knappe prestatie in de Skoda Fabia Rally2 Evo van team PTR Racing.

Maar, Freddy Loix kwam in Ieper aan de start met een andere doelstelling. Hij mikte op de overwinning bij de WRC Masters. Dat lukte echter niet, want door een lekke band in Westouter gingen bijna drie minuten verloren.
“Het gebeurde op een slecht stuk asfalt, waar de Rally1’s stukken uit het asfalt hadden gereden. We bleven op de ideale lijn, maar een van die stukken zal scherp geweest zijn, want een beetje verder was de band lek. Pieter wilde dat we met die lekke band de laatste 11 km van de proef af zouden werken, maar ik wilde de auto niet stuk rijden. We zijn gestopt om te wisselen. Uiteindelijk zijn we op 24″ gestrand van Armin Kremer, onze concurrent bij de WRC Masters. Jammer dus. Ik ben wel tevreden van onze tijden tussen het jonge geweld van het BRC. We zaten bij de tijden van Verschueren, Potty en Bux.”

Na de lekke band van het duo Loix-Tsjoen, leek Jos Verstappen op weg naar de zege bij de Masters, maar de Nederlander liet zich verrassen in Reninge en ging zaterdag van de baan. Na een herstart reed hij zondag de wedstrijd wel uit.
“We hebben dit weekend heel veel bijgeleerd. Dit moet je meegemaakt hebben om te begrijpen hoe moeilijk de Ypres Rally is. Het parcours is na de doortocht van de eerste dertig wagens niet meer te herkennen. Je moet gewoon aan hoge snelheid een auto diep in de koord duiken, want anders lig je er af. Heel speciaal, maar wel mooi. Een keer gingen we gewoon te snel. Ook dat hoort bij het leerproces,” vertelde Jos Verstappen, die door zijn sortie op zaterdag niet in het klassement van de Master Cup werd opgenomen (finish na KP 16).

Zo ging de tweede plaats bij de Masters naar Paul Lietaer, ook tweede in RGT met zijn Alpine A110 RGT. “Een moderne achterwielaandrijver, maar voor mij heeft die auto net te veel elektronica aan boord. De tractiecontrole kan je niet volledig uitschakelen en dat stoorde me wel. Maar, snel is die Alpine wel,” vertelde Paul, die de Porsches het nakijken gaf.

Derde bij de Masters was nog een 60er, Patrick Snijers, die voor de 37ste keer aan de start stond in Ieper. De viervoudige Ieper-winnaar overklaste de internationale concurrentie in klasse RC3 met de Ford Fiesta Rally3 van Wim Soenens.
“Een auto voor jonge talenten,” lachte Patrick. “Maar, een heel plezante en snelle auto dankzij het geweldige chassis!”

Guino Kenis eindigde met zijn BMW M3 op de vierde plaats, voor Didier Vanwijnsberghe en Patrick Vandeputte, de eerste Master in de nationale nevenwedstrijd.

 

Vitse voor Tjoens en de Wilde

Dit weekend werd de 6de manche van het Belgisch kampioenschap verreden. In het kader van de Belgische manche van het FIA Wereldkampioenschap Rally, de Ardeca Ypres Rally, werd een nevenwedstrijd georganiseerd voor de deelnemers die rijden met een niet-FIA-gehomologeerde wagen. Onder hen de deelnemers aan de 2WD Trophy.

Leider Bruno de Wilde kwam aan de start met zijn Honda Civic, na een geslaagde oproep bij zijn fans om zijn droom waar te kunnen maken. De Honda-rijder kon 70 fans overtuigen om voor 50 euro hun naam te laten vermelden op zijn wagen. Een geslaagde zet, want de postbode uit Strée werd 9de algemeen en vooral 3de in de 2WD Trophy. Een droom ging in vervulling.
“Dit ga ik nooit vergeten. Ik, als kleine amateur, stond op hetzelfde podium als de fabrieksrijders van het Wereldkampioenschap, op een volle Markt in Ieper. Ongelofelijk en dat met een Honda uit 1992, een wagentje met 170 pk onder de motorkap dat ik kocht voor 6000 euro. Wat een ervaring,” genoot Bruno de Wilde, die als leider in de tussenstand mikt op de titel op het einde van het jaar.

De wedstrijd werd gewonnen door Ludovic Vitse en Gauthier Bovy met een Opel Astra GSi. En met een ruime marge, want de Opel-rijder is 5’58″7 sneller dan Stefaan T’joens met zijn Clio RS op de 16 klassementsproeven. De derde plaats gaat naar Bruno de Wilde voor Diego Decrock en Jocelyn Rodts.

Een open strijd in het Historic BRC

Ardeca Ypres Rally National


De deelnemers aan het Historic Belgian Rally Championship reden dit weekend in de nationale nevenwedstrijd van de Ardeca Ypres Rally. Die wedstrijd werd zaterdagavond afgesloten. Geert Lacour en Paul Puype wonnen afgetekend met hun Porsche 911 SC.

“We hebben ons geweldig geamuseerd,” lachte Geert Lacour bij de finish op de sfeervolle Grote Markt van Ieper, waar bijzonder veel bezoekers de podiumfestiviteiten volgden. “In feite hebben we ons niet moeten forceren, want we namen na de vroege problemen van Patrick Mylleville makkelijk afstand.”

Het verschil bij de finish bedroeg 3’24”. Rudi Dekimpe stuurde zijn Opel Kadett C naar de tweede plaats, voor Michel Vandergeeten in zijn Lancia Delta Integrale. Na de zijn overwinning in de Rally van Wallonië, doet de routinier uit Loenhout opnieuw een prima zaak voor het kampioenschap. Voor Isi Lemahieu, zijn navigator, was het een groots moment om in zijn Ieper tussen het WRC-geweld van start te kunnen gaan en op het podium te eindigen.

Brielenaar Pascal Clarys stuurde zijn Opel Kadett D naar de vierde plaats, voor Dirk Vermeersch, die met zijn Fiat 124 Abarth Spider de top 5 afsloot.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait