Blijft Stéphane Lefebvre ongeslagen?
Na een pauze van drie maanden, opent de tweede seizoenshelft in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship met een topaffiche. In de Ypres Rally, de Belgische manche van het FIA World Rally Championship, kunnen onze nationale rallyrijders zich drie dagen lang meten met de absolute wereldtop in hun categorie. Het belooft hard te gaan op de smalle baantjes in de Westhoek.
In de categorie voor Rally2’s is de affiche nog indrukwekkender dan in de topklasse, waar 10 hybride Rally1’s het mooie weer maken. Onze landgenoten gaan de strijd aan met enkele semi-officiële WRC-tenoren, zoals WRC2-kampioen Andreas Mikkelsen met een Skoda Fabia, voormalig fabrieksrijder bij VW en Hyundai, Jari Huttunen met een Ford Fiesta, ook hij voormalig fabrieksrijder bij Hyundai, de Fransman Yohan Rossel, vorig jaar nog autoritair winnaar van de Spa Rally, en de spectaculaire Nikolay Gryazin in zijn VW Polo.
Zij zijn voor het BRC-klassement wel transparant, wat niet gezegd kan worden van de Brit Chris Ingram, die zich voor de gelegenheid inschrijft voor het BRC. De Skoda-rijder heeft Kroon-Oil als partner: “En ik kijk enorm uit naar mijn deelname in Ieper,” vertelt de sympathieke Brit die in 2019 Europees rallykampioen was. “Ik heb in Ieper vaak gereden, destijds nog in het Junior ERC. Ik vind het een geweldig evenement, dus ik neem het graag op tegen de Belgen, die altijd sterk zijn op deze baantjes.”
Het veld van BRC-rijders wordt aangevoerd door Stéphane Lefebvre, dit seizoen nog ongeslagen op Belgische bodem. Grégoire Munster, die zondag in Staden tijdens de zijn laatste voorbereidingswedstrijd aan hoge snelheid over de kop ging, zal de kleuren van Hyundai verdedigen. Hij staat in het BRC op de 5de plaats, maar hij pakte zijn punten wel in 2 wedstrijden en kan nog heel wat punten inbrengen. Laten we niet vergeten dat de Ardeca Ypres Rally de eerste “Mandatory” wedstrijd van het BRC is. Drie resultaten in de eindafrekening (van zes) moeten behaald zijn in een van de vier mandatory wedstrijden.
Vincent Verschueren mikt met zijn VW Polo van Godrive ook op een topresultaat. De mechaniek van de VW werd in elk geval helemaal vernieuwd voor deze belangrijke afspraak. Gino Bux, tweede in de tussenstand van het Kroon-Oil BRC, start deze keer wat later, want hij heeft niet ingeschreven in WRC2, maar als niet-prioritaire rijder. Dat betekent dat hij met een minder gunstige startpositie te kampen zal hebben, net als Maxime Potty en Sébastien Bedoret, die terug met een Skoda Fabia Rally2 Evo van SXM zal starten. Laten we niet vergeten dat Bedoret vorig jaar het internationale veld het nakijken gaf, tot de mechaniek het liet afweten op de slotdag.
Het startveld oogt ronduit indrukwekkend, met achter Davy Vanneste in zijn Citroën C3, ook Freddy Loix in een Skoda Fabia Rally2 Evo. De Ieperse recordhouder met 11 overwinningen mikt deze keer op de zege bij de Masters in het WRC. In de strijd voor de overwinning in de BRC Master Cup moet hij afrekenen met Jos Verstappen, die met zijn Citroën C3 Rally2 de Ieperse proeven zal ontdekken. Ook voor Niels Reynvoet, die vorig jaar na een sortie tijdens het testen forfait moest geven, is dit zijn groot WRC-debuut.
Ook de winnaar van vorig jaar is van de partij. Pieter-Jan Michiel Cracco hoopt tegen de start de juiste afstellingen te vinden om voluit te kunnen gaan met zijn Hyundai i20 N Rally2.
Verder in de topklasse is het uitkijken naar de comeback van Bernd Casier met zijn Ford Fiesta. Andere Ford-rijders zijn streekrijders Steve Becaert, Nicola Stampaert en Etienne Verbeke, de ondernemer uit Ploegsteert die zijn droom zal realiseren door deze deelname aan zijn thuisrally. Alexandre Verbeke kiest voor een Citroën, terwijl Maxime Soete zijn oog heeft laten vallen op een Skoda.
Naast de Rally2’s, staat er natuurlijk nog veel meer moois aan de start. Denk maar aan de Ford Fiesta Rally3 van Patrick Snijers, de Porsches van Tim Van Parijs, Gunther Monnens, Glenn Janssens, Johan Dekens en Tuur Vanden Abeele. Maar ook de BMW M3’s van Bjorn Syx, Guino Kenis, Didier Vanwijnsberghe, Pieter-Jan Maeyaert, Christophe en Cedriek Merlevede, naast de Alpine’s van Paul Lietaer, Stefaan Prinzie, Amaury Molle en Chris Vandamme.
Spektakel verzekerd tijdens deze Ardeca Ypres Rally, waar de strijd voor de punten in het Kroon-Oil BRC bijzonder spannend zal zijn. Afspraak van 18 tot 21 augustus in Ieper.
Een open strijd in het Historic BRC
Ardeca Ypres Rally National
In Ieper en omgeving zijn ze deze week aan de “Heilige Week” begonnen. Een week lang leeft Ieper op het ritme van de rallysport, zeker deze week met de komst van het FIA World Rally Championship. Naast de WRC-wedstrijd, hebben 28 teams zich ingeschreven voor de nationale nevenwedstrijd, die zaterdagavond eindigt na twee wedstrijddagen en 16 klassementsproeven.
De deelnemers aan het Historic BRC starten in deze nevenwedstrijd. In totaal hebben 7 teams zich aangemeld om het WK-weekend mee te maken. Christophe Kerckhove, de leider in het Historic BRC, slaat deze manche over. Zo krijgt Michel Vandergeeten, eerder al winnaar in de Rally van Wallonië met zijn Lancia Delta Integrale, een unieke kans om de leidersplaats over te nemen. Ook zijn teamgenoot Dirk Vermeersch, voorlopig vierde in de tussenstand, kan een gouden zaak doen met zijn mooie Fiat 124 Abarth.
De favorieten zijn echter de twee Porsches 911 bestuurd door Patrick Mylleville, jarenlang een van de smaakmakers in het Historic BRC, en Geert Lacour, altijd erg snel in eigen streek. Rudi Dekimp en Pascal Clarys vechten een onderling Opel Kadett duel uit. Het veld wordt afgelopen door de unieke Riley 1.5 van de Brit David Boston, die genavigeerd wordt door Ahron Becquart, de zoon van de betreurde vroegere wedstrijdleider Ignace.
Wie zoekt naar de snelle BMW M3’s E30 van onder andere Bjorn Syx en zijn kameraden, moet in de WRC-wedstrijd zijn. De BMW’s rijden tussen het WRC-geweld in klasse NCM, zodat ze geen punten scoren voor het Historic BRC.
Zaterdagavond zullen we weten wie deze zware en lange Ypres Rally National tot een goed einde heeft gebracht.
Gilles Pyck favoriet voor eigen publiek Ardeca Ypres Rally Belgium
De zesde manche van het Junior Belgian Rally Championship, de Ypres Rally, brengt de wereldtop naar de Westhoek. Ook bij de jongeren zal het een boeiende strijd worden, want alle winnaars van de manches van het Junior BRC 2022 staan aan de start.
Voor eigen publiek en zeker na zijn dominantie vorig jaar in de Clio Trophy, start Gilles Pyck als uitgesproken favoriet. Hopelijk krijgen we deze keer een echt duel met zijn grote titelrivaal Tom Rensonnet, die dit seizoen ook al twee keer de beste was bij de jongeren. Rensonnet is na zijn zware klapper in de Wallonie hersteld van een beenbreuk, maar de vraag is of zijn vertrouwen helemaal terug is.
“In de Rally van Staden heb ik progressief het tempo verhoogd. Aanvankelijk had ik wat moeite om met vertrouwen de snelle waaiers in te duiken, maar naarmate de wedstrijd vorderde kreeg ik terug vertrouwen. De Ypres Rally is een lange wedstrijd, dus ik ga mijn tempo opbouwen,” vertelde Tom Rensonnet.
Jonas Dewilde, die in Staden voor eigen publiek reed, heeft vertrouwen getankt met zijn overwinning in de Sezoensrally. Benieuwd of de Peugeot-rijder de strijd aan kan gaan met de twee Renault-rijders.
Aaron Ollevier ging een dikke maand geleden ritme opdoen in de Nederlandse GTC Rally. Benieuwd of dat voldoende is voor een dichte ereplaats in zijn thuisrally. De Deen Casper Nielsen tracht goede punten te scoren met zijn Renault Clio Rally5. Deze keer is zijn speelkameraad en referentie Benoit Verlinde niet van de partij, maar Lander Dhaene hoopt de Deen voldoende weerwerk te bieden.
Klassement Junior BRC (na 5/10 wedstrijden): 1. J. Dewilde 82 punten; 2. G. Pyck 79 punten; 3. T. Rensonnet 72; 4. B. Verlinde 31; 5. M. Decock 28; 6. N. Bruyneel 27; 7. Ch. Munster 26; 8. C. Nielsen (DK) 25; 9. P-M. Brasseur 16; 10. M. Dalsager (DK) & D. Meuris 15; 12. L. Nuyts 12; 13. C. Benoit 10; 14. Th. Vandeputte & C. Mazuin 6
Mister Ypres versus The Boss
Ardeca Ypres Rally Belgium
De BRC Master Cup zal in de Ardeca Ypres Rally op twee fronten betwist worden. Zowel in de WRC-manche als in de nationale nevenwedstrijd komen rijders aan de start die de kaap van 50 jaar dit jaar al genomen hebben. Daarom zal het klassement van de BRC Master Cup zaterdagavond na 16 klassementsproeven worden afgesloten, zodat alle deelnemers dezelfde afstand hebben afgewerkt.
Omdat leider Jourdan Serderidis zijn zitje heeft afgestaan om Sébastien Bedoret een duwtje in de rug te geven, krijgen we een boeiende strijd. Topfavoriet is in elk geval Freddy Loix, genavigeerd door Pieter Tsjoen. Fast Freddy is met elf overwinningen in Ieper de absolute recordhouder en dit seizoen heeft hij bij de Masters in het WRC getoond dat hij nog erg snel is op eender welke ondergrond. We zijn zelfs benieuwd hoe hoog Mister Ypres kan mikken tussen het jonge Rally2-geweld.
Het verhaal van Jos Verstappen is quasi het tegenovergestelde. Terwijl Loix elke steen weet liggen, moet Jos Verstappen alles nog ontdekken in Ieper. Het belooft een zware dobber te worden voor de Nederlander, maar zijn tweede plaats in de Monteberg Rally moet hem vertrouwen geven.
Achter de Masters in de topklasse, blijft het uitkijken voor viervoudig Ieper-winnaar Patrick Snijers, die zich goed voelt met de Ford Fiesta Rally3. Bij de achterwielaandrijvers vinden we ook enkel snelle routiniers, zoals Tim Van Parijs (Porsche), Guino Kenis (BMW M3), Didier Vanwijnsberghe (BMW M3), Stefaan Prinzie (Alpine A110 RGT) en natuurlijk spektakelman Paul Lietaer, die in Staden zijn eerste meters maakte met de Alpine A110 RGT die hij in Ieper zal besturen.
Ook in de nationale nevenwedstrijd vinden we een aantal deelnemers aan de BRC Master Cup terug, zoals Michel Vandergeeten (Lancia Delta Integrale), Dirk Vermeersch (Fiat 124 Abarth), Geert Lacour (Porsche), Patrick Mylleville (Porsche), om de belangrijkste te noemen.
De grote vraag is of Freddy Loix ook deze keer zijn ervaring op de Ieperse proeven kan benutten om ook hier de Masters te winnen.
Een uitdagend parcours op conventionele banden
Elke wagen die eerder actief was in het Kroon-Oil Belgian Rally Championship kan van start gaan in de Ypres Rally of zijn nationale nevenwedstrijd. Zo biedt de organisator van de enige WRC-manche van ons land de rallyrijders die met beperkte middelen gekozen hebben voor de 2WD Trophy, waarin met straatbanden en gewone benzine, wordt gereden, de mogelijkheid om mee te genieten van het grote rallyfeest. De snelle, hobbelige en gladde klassementsproeven zullen een serieuze uitdaging zijn voor de voortrekkers geschoeid op straatbanden. Met een kleine voortrekker over het start-finishpodium rijden op de Markt van Ieper, waar de grote fabrieksteams hun indrukwekkende infrastructuur hebben opgebouwd, is voor de 2WD-boys een droom die in vervulling gaat.
Bruno de Wilde, de leider in de tussenstand van de 2WD Trophy, heeft er alles aan gedaan om in Ieper aan de start te staan. Het is hem gelukt om het budget rond te krijgen om te starten met zijn Honda Civic. Hij zal weerwerk krijgen van de Clio’s van Guillaume Detrait en Stefaan T’joens. Vooral die laatste moet in West-Vlaanderen het verschil kunnen maken.
Omdat de rijders pas op de technische keuring duidelijk maken met welke banden ze zullen rijden, zullen we later deze week het definitieve startveld kennen in de 2WD Trophy, die zaterdagavond na 16 klassementsproeven wordt afgevlagd.