EERSTE PRODUCTIEKLARE RIMAC NEVERA GAAT DE STRAAT OP

Na vijf jaar van ontwikkeling en testen, drie generaties aandrijflijntechnologie, 18 prototypes, 45 fysieke crashtests en meer dan 1,6 miljoen collectieve uren onderzoek en ontwikkeling, is de allereerste volledige productieversie van de #rimacnevera van rimac’s nieuwe productielijn gerold. Nu zal de handbouw van de Nevera doorgaan met een snelheid van maximaal 50 eenheden per jaar, geleverd aan klanten over de hele wereld.

Afgewerkt in een opvallende parelmoerachtige tint callisto #green met painted graphite vertex wielen en zandalcantara interieur, werd deze eerste auto vorige maand getoond op het Goodwood Festival of Speed in een reeks vol gas zijwaartse runs op de beroemde Hillclimb. Bekend als auto ‘#000′, en afgewerkt met een genummerde plaquette, blijft het in het bezit van Bugatti Rimac als demonstrator en marketingauto.

De eerste auto’s die bestemd zijn om aan klanten te worden geleverd, worden al geassembleerd, waarbij elke Nevera 5 weken duurt aan de eindassemblagelijn, terwijl veel van zijn onderdelen en systemen maanden van tevoren worden gemaakt in Rimac-faciliteiten. Ze zullen binnenkort wereldwijd worden geleverd via rimac automobili’s wereldwijde netwerk van 25 officiële dealerpartners, dat zich uitstrekt over de #unitedstates#Europe, het Midden-Oosten en #Asia.

Het eerste jaar van Nevera-productie is al uitverkocht, omdat enthousiaste klanten hopen ’s werelds eerste volledig elektrische hypercar te ervaren.

De Nevera is volledig vanaf nul ontwikkeld, waarbij de meeste belangrijke systemen in eigen huis zijn ontwikkeld en gemaakt door Rimac. Om de extreem hoge prestatiedoelen te bereiken die het team voor de Nevera heeft gesteld, moesten alle belangrijke componenten op maat worden ontwikkeld. Een geheel nieuwe generatie accusysteem, omvormer, versnellingsbak, motor, besturingssystemen, infotainment en nog veel meer, werden speciaal voor de Nevera ontwikkeld. Gedurende het ontwikkelingsproces werd de aandrijflijn drie keer opnieuw ontworpen, in een proces dat meer dan twee jaar duurde, waarbij elke iteratie de grenzen van de prestaties verder duwde dan voorheen.

Zijn ongeëvenaarde aandacht voor detail en toewijding aan perfectie heeft Nevera al de titel van ’s werelds snelst accelererende productieauto opgeleverd, naast het feit dat hij door #robbreport, Hypercar of the Year door GQ en Best Electric Performance Car door Top Gear is uitgeroepen tot de beste Hypercar.

Naast zijn ongeëvenaarde prestaties toont deze eerste productieauto de verscheidenheid aan aanpassingsopties die beschikbaar zijn voor Nevera-klanten. Er zijn 36 verschillende vooraf gedefinieerde verfkleuren en de optie om op maat te gaan, een selectie van in eigen huis ontworpen livreien, drie niveaus van blootgesteld koolstofvezel – waaronder een volledig kale carbon behuizing – en een enorme selectie kleurrijk leer, alcantara, contrasterende accenten en metalen afwerkingen voor het interieur. De belofte is dat elk van de 150 voltooide Neveras volledig uniek zal zijn.

Parallel aan de ontwikkeling van de auto heeft Rimac ook zijn aftersales- en klantenserviceprogramma’s ontwikkeld. Gespecialiseerde digitale diagnostische hulpmiddelen zijn vanaf de grond opgebouwd om de auto’s gedurende hun hele levensduur te bewaken en bij te werken. Elke dealerpartner krijgt specifieke training en gedetailleerde service- en reparatie-informatie en er is een toegewijd team opgericht: Rimac Service Team om wereldwijd te kunnen reizen om potentiële problemen te diagnosticeren. Het doel is dat de ervaring van het bezitten van een Nevera net zo buitengewoon zal zijn als het besturen ervan.

Het ontwikkelings- en homologatieproces was een buitengewone reis voor het hele team. Beginnend met de eerste experimentele prototypes, die leidden tot validatieprototypes en vervolgens pre-serie auto’s, werden niet minder dan 18 prototype-exemplaren van Nevera nauwgezet getest in elke denkbare omgeving en meetbaar aspect, van de ijskoude poolcirkel tot een hoge luchtvochtigheid 48oC klimaatkamer. Een rigoureus crashtestprogramma van vier jaar zag de vernietiging van negen auto’s in 45 afzonderlijke crashtests – die de Nevera allemaal met vlag en wimpel doorstond om klanten het vlaggenschipmodel van Rimac in alle belangrijke markten te laten ervaren en bezitten.

Mate Rimac, CEO van de Rimac Group, zei: “Aan het begin van de Nevera-reis hebben we duizenden virtuele simulaties uitgevoerd en geëxperimenteerd met talloze ontwerpen voordat uiteindelijk de tijd kwam om de allereerste werkende prototypes te maken. Op dit moment werkten er ongeveer 300 #people in het bedrijf, en nu we in volledige productie gaan, is ons bedrijf vervijfvoudigd tot meer dan 1.500 collega’s en is de bouw goed op weg voor onze nieuwe Rimac Campus van 100.000 m².

De campus zal uiteindelijk de locatie worden voor Nevera-productie wanneer de bouw is voltooid, waardoor het de vierde plaats is waar Nevera-auto’s zijn geassembleerd, na eerdere productielocaties voor de prototypefasen en de huidige productiefaciliteit in #zagreb, Kroatië. In combinatie met de ontwikkeling van de auto heeft Rimac zich snel uitgebreid als bedrijf, altijd op zoek naar meer ruimte.

De Nevera is ontwikkeld met de bedoeling om de geavanceerde elektrische hypercar te worden die het vandaag is, klaar om bestuurders en passagiers te prikkelen op een manier die ze nog nooit eerder hebben meegemaakt. Ik kijk er erg naar uit dat klanten hun gloednieuwe, sterk op maat gemaakte auto’s in ontvangst nemen en hun verhalen over plezier achter het stuur horen.”

De #rimacnevera ontsluit de volgende generatie #automotive prestaties. De 1.914 pk wordt geproduceerd door vier elektromotoren, die de hypercar in slechts 1,85 seconden van 0-60 mph en in 4,3 seconden naar 100 mph stuwen. Trots met een naam ter ere van zijn thuisland, een nevera is een onverwachte mediterrane zomerstorm voor de kust van Kroatië. Zo kan de Nevera in een oogwenk transformeren van eenbehaaglijke, bedreven grand tourer in een haarscherpe performancemachine.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait