Een zeer bijzondere pitstop:

De 959 S van Nick Heidfeld bezoekt Porsche Classic.

Stuttgart. Of het nu gaat om zijn pure pk’s, acceleratie, topsnelheid of originele adviesprijs – autoliefhebbers van de jaren 1980 en 90 zullen zich de Porsche 959 zeker herinneren als de troefkaart van zijn tijd. Een supersportwagen met een topsnelheid van 315 km/u, slechts 292 exemplaren werden geproduceerd door Porsche. Voormalig autocoureur Nick Heidfeld bezit de nog zeldzamere Sport-versie, waarvan er slechts 29 werden gebouwd. Hij is krachtiger, heeft 515 pk en haalt een topsnelheid van 339 km/u. En dit collector’s item heeft nog een recordbrekend touwtje aan zijn strijkstok: lage kilometerstand. De 959 S van Heidfeld had slechts 4.183 kilometer op de teller toen hij hem in de zomer van 2017 naar Porsche Classic bracht.

Hoewel nauwelijks ingebroken, was deze 959 al toe aan een uitgebreide technische revisie: “Als er niet regelmatig met zo’n technologisch innovatieve auto wordt gereden, is opslagschade helaas onvermijdelijk”, zegt Uwe Makrutzki, hoofd fabrieksrestauratie bij Porsche Classic. ” De aandrijflijn en het chassis moeten in hun geheel worden gereviseerd; de ervaring heeft geleerd dat elke vermindering van de omvang van het werk leidt tot problemen op de weg.”

Zoals alle eigenaren van een klassieke Porsche, profiteren degenen met een 959 in hun garage van de unieke expertise en uitrusting van deze volledig geïntegreerde afdeling van het bedrijf: toen de productie van de supersportwagen ten einde kwam, nam Porsche Classic alle test- en restauratiegereedschappen uit alle delen van de fabriek in bezit. Daar komt nog veel ervaring bij met dit zeldzame model: “Bijna alle 959’s zijn minstens één keer in hun leven bij ons geweest,” zegt Makrutzki. ” We hebben dus veel geoefend. Dankzij de zeer complexe technologie is een 959-revisie echter altijd een heel speciale en prachtige missie.”

In het geval van de 959 S van Heidfeld bleek uit de diagnose onder meer dat het motormanagementsysteem was aangepast. In overleg met de eigenaar heeft het personeel van Porsche Classic de Motronic-unit in originele staat hersteld.

Nick Heidfeld holt seinen aufbereiteten Porsche 959 bei der Porsche Classic Werkstatt in Asperg ab / Porsche AG / Redaktion: Nadine Toberer | Nur zur redaktionellen Verwendung | No Model Release | Foto: Jörg Eberl | www.eberl-photo.de | T: +49 152 01788990 | joerg@eberl-photo.de

De 959 S van de voormalige Formule 1-coureur was toen klaar om in december 2021 weer de weg op te gaan. Heidfeld: “Ik heb het voorrecht gehad om in veel high-performance auto’s te rijden, maar het besturen van deze hightech legende is iets speciaals voor mij. Ik was een tiener auto fan in de late jaren 1980, en voor mij was deze Porsche altijd buitengewoon. De 959 was destijds de snelste productieauto ter wereld en veruit de meest geavanceerde. Dus zelfs vandaag rijdt hij niet als een 30 jaar oude auto, maar als een veel moderner voertuig.”

Om ervoor te zorgen dat de reparatie op lange termijn een succes wordt, adviseert Makrutzki regelmatig uitstapjes: “Minstens één keer per maand ongeveer 100 kilometer afleggen in gemengd bedrijf biedt bescherming tegen schade als gevolg van stilstaan. Dat is ook wat de feedback van onze klanten heeft laten zien.”

De nu gerestaureerde 959 S werd oorspronkelijk gebouwd volgens de volgende specificatie in 1987:

Porsche 959 S

Lengte/breedte/hoogte Mm  4,260/1,840/1,240
Wielbasis Mm  2,272
Leeggewicht (DIN) Kg  1,350
Motor Aantal cilinders/opstelling Zescilinder boxer
Versnellingsbak/aandrijflijn 6 versnellingen/vierwielaandrijving
Verplaatsing Cm³  2,848
Uitgangsvermogen kW/PS bij toerental 379/515 om 6.900
Koppel Nm bij toerental 561 om 6.500
Acceleratie 0 – 100 km/h seconde.  3,7
Topsnelheid km/u  339
Basisprijs (1987) DM  420.000

Over de Porsche 959
Voor veel autokenners is de 959 een van de meest fascinerende sportwagens van de vorige eeuw. In 1983 presenteerde Porsche op de IAA de ‘Group B’-studie, ontworpen om te voldoen aan de voorschriften voor deze spectaculaire rallyklasse. In de Parijs Dakar Rally van 1986 finishten alle drie de 959’s de race en behaalden de eerste, tweede en zesde plaats. De aangepaste 961-circuitversie eindigde ook als zevende in de endurance-race van 1986 op Le Mans en pakte de klasseoverwinning in de IMSA / GTX-klasse.Het

productiemodel maakte zijn debuut op de IAA in 1985. De innovaties omvatten snelheidsgevoelige en instelbare schokdempers, zelfnivellerende ophanging, elektronisch geregelde variabele vierwielaandrijving met rijprogrammaselectie en ABS, een bandenspanningscontrolesysteem en een aerodynamisch geoptimaliseerde carrosserie (Cd 0.31). Het carrosserieontwerp omvatte technologie van racewagen- en vliegtuigontwerp: de buitenste huid was gemaakt van Kevlar en glasvezelversterkte epoxyhars in een hybride constructie, terwijl de voorspoiler was gemaakt van polyurethaan integraalschuim. De deuren en motorkap zijn gemaakt van een speciale aluminiumlegering.

De 959 was de eerste productieauto met een biturbo boxermotor met sequentiële turbo’ s: deze twee turbo’s die achter elkaar werkten, hielpen de turbovertraging te verminderen. Titanium conrods verminderden de oscillerende massa’s op de krukas. De cilinders waren luchtgekoeld, zoals destijds gebruikelijk was bij Porsche, maar de vierklepskoppen waren watergekoeld. Voor een betere warmteafvoer hadden de uitlaatkleppen een natriumvulling. Slechts 292 exemplaren van de Porsche 959 werden gebouwd in serieproductie van 1987 tot 1988.

De Sport-versie is nog zeldzamer: er werden slechts 29 exemplaren verkocht. Deze variant had grotere turbo’s die met een hogere boostdruk werkten. Het beschikte over 515 pk tegenover 450 pk in het basismodel. De 959 S had geen zelfnivellerende ophanging. De automatische airconditioning, centrale vergrendeling, elektrische ramen, rechter zijspiegel en achterbank werden ook weggelaten om gewicht te besparen.

Over Nick Heidfeld
Met 183 Grand Prix-starts in de Formule 1 is Nick Heidfeld een van de bekendste Duitse coureurs. 12 jaar lang reed de Mönchengladbacher in de Formule 1 voor topteams als BMW, Lotus-Renault, Sauber en Williams. ‘Quick Nick’, zoals hij de bijnaam kreeg, eindigde 13 keer op het podium. In 2007 eindigde hij als vijfde in het Formule 1-klassement. Zijn grootste race-triomf kwam in 2014, toen hij zijn klasse won en vierde werd in het algemeen klassement in de 24 uur van Le Mans. Datzelfde jaar was hij ook gastrijder in de Porsche Mobil 1 Supercup. Tussen 2014 en 2018 kwam Heidfeld uit in de Formule E.

De 45-jarige is getrouwd, vader van drie kinderen en woont in Zwitserland. Met zijn eerste Formule 1-inkomsten kocht Heidfeld een Porsche 911 GT2 (996). Momenteel omvat de garage van de klassieke autofan een Ford Mustang Fastback uit 1965, een oude Volkswagen Kever cabriolet en een Porsche Carrera GT. Om nog maar te zwijgen van de Porsche 959 S vers gereviseerd door Porsche Classic.

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait