Alles mit Motor. Die Standard Gutbrod Story.
Net als vele andere landen, telde ook Duitsland een hele rits automerken in de eerste decennia van vorige eeuw, maar het werd algauw duidelijk dat ze onmogelijk allemaal konden overleven. Sommige verdwenen reeds na korte tijd in de maalstroom van de geschiedenis, anderen werden opgeslorpt bij fusies of merkenconcentraties. Enkele merken volgden een discreet verloop maar slaagden er toch in om met een kleine productie en onder wisselende merknamen verder te bestaan. Dat is onder meer het geval van Gutbrod.
Wilhelm Gutbrod startte in 1926 de Standard motorrijwielenfabriek en bouwde er vervolgens landbouwmateriaal maar ook driewielige en vierwielige bestelwagens. In de jaren dertig rijpte overal in Europa het idee voor een ‘volkswagen’, een betaalbare, kleine auto voor de werkende massa. Het was uitgerekend de Duitse ingenieur van joodse afkomst, Josef Ganz (tevens redacteur en testrijder voor het blad Motor-Kritik), die met zijn project Maikäfer het hardst aan het idee van zo een auto werkte. Ook Ford in Köln adverteerde ooit met de term ‘volkswagen’ (!) nog voor de Kever op de proppen kwam, een bewijs dat de Führer een idee propageerde dat anderen reeds voor hem hadden bedacht. Meteen de reden waarom hij zijn Volkswagen algauw omdoopte tot KdF-wagen (Kraft durch Freude). Om zijn project te realiseren, werkte Ganz samen met de Standard fabriek van Wilhelm Gutbrod. Het werd de Standard Superior. Na de oorlog produceerde Gutbrod bestelwagens onder eigen naam (onder andere de Atlas) en ook een nieuwe compacte wagen, de Gutbrod Superior. Deze werd zelfs voorzien van de eerste seriemotor met directe benzine-inspuiting, ontworpen door ingenieur Hans Scherenberg, die later naam maakte bij Mercedes-Benz.
In dit boek wordt naast de hele geschiedenis van de merken Standard en Gutbrod ook het leven van Wilhelm Gutbrod beschreven. Een prachtig werk met talloze interessante foto’s. Achteraan vind je tabellen met technische gegevens en een kleine portfolio van de productie van Standard/Gutbrod. Kortom, een prachtig boek.
Auteurs: O. Jaus/ P. Schilperoord/ A. Schwietzer. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-200-08284-7. 22 x 28 cm. 271 blz.
Uitgever: ceAuto (Pal Negyesi). rareandunique.media
Heilige Hallen. Die geheime Fahrzeugsammlung von Mercedes-Benz.
Wie een goed beeld wil krijgen van de geschiedenis van Mercedes-Benz kan altijd het museum in Stuttgart bezoeken. Het is een prachtige expo van dat wat Daimler, Benz, Maybach of Mercedes-Benz ooit bouwden en waarvan de waarde onlangs nog onderstreept werd bij de veiling van een van beide Uhlenhaut-Coupé’s, meteen geregistreerd als de duurste vierwieler ooit… Daarnaast bewaart het merk een hele rits historische wagens in een twaalftal hallen op een geheim gehouden locatie. In deze waardevolle collectie vind je bijvoorbeeld de F1 wagens van Hamilton, de verschillende auto’s gebruikt door de Paus of de staatsvoertuigen van de Duitse regering (denk maar aan de ‘Adenauer’). Af en toe worden ze gewisseld met items uit het museum of ingezet bij historische oldtimer-evenementen. Deze auto’s krijg je dus niet zo vaak te zien en dat maakt de foto’s en de beschrijving van auteur Christoph Vieweg des te interessanter. In het eerste hoofdstuk ‘Raum und Zeit’ komen de vroege auto’s aan bod, zoals het imposante type 770 ‘Grosser Mercedes’ of de exotische 130 met motor achterin. Daarna volgt de ‘Silberschatz’ met allerlei racewagens waaronder ook de F1’s. In de ‘Rollende Reserve’ komen we dichter bij de recente geschiedenis en zien we onder meer de beroemde 600 en de SLK 200. Het laatste hoofdstuk heeft het over de ‘Sternschnuppen’ (vallende sterren, met hier een speciale connotatie met het woord ster) en dat vermeldt uitzonderlijke modellen zoals de C111 of de 150 Sport-Roadster.
Een mooi boek voorzien van interessante teksten maar met uiteraard de klemtoon op de vele foto’s en afbeeldingen. ‘Schön!’
PS: nog even meegeven dat binnenkort ‘Einblicke. Die Fahrzeugsammlung der Audi AG’ verschijnt bij Delius-Klasing. Een gelijkaardig boek over de ‘geheime’ collectie van Audi-NSU.
Auteur: C. Vieweg. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-667-11666-6. 27 x 29 cm. 243 blz;
Uitgever: Delius-Klasing Bielefeld (D). delius-klasing.de
L’année de la Revue Automobile 2022.
Een trieste melding: na 75 jaar houdt het Zwitserse Automobil Revue- Revue Automobile het voor bekeken en verdwijnt de jaarlijkse cataloog van de wereld-autoproductie. Jarenlang was het met zijn uitvoerige lijst van technische gegevens de bijbel en houvast voor al wie zich in de echte automaterie verdiepte. Misschien niet immer onfeilbaar maar toch de meest betrouwbare bron voor alles wat je over een bepaald autotype wou weten: of het nu om gewicht, vermogen, lengte of de afmetingen van boring/slag ging, je vond het allemaal in de cataloog. Maar er waren ook de tabellen over de autoproductie in de wereld en in recentere nummers zelfs het overzicht van onderstel- of motorenfamilies. Het nieuwste nummer brengt enkel een overzicht van de tests van de Automobil Revue in 2021, een (Zwitserse) prijslijst en een reportage over de selectie van de ‘Auto van het Jaar’. Uiterlijk lijkt de uitgave op de vroegere cataloognummers maar laat je niet misleiden… Sic transit gloria mundi, het jaarlijks wachten op de boeiende en leerzame cataloog is definitief voorbij. Het was mooi, wie alle 75 nummers heeft van 1947 tot 2021 mag zich gelukkig noemen.
Taal: Duits of Frans (volgens uitgave).
ISBN: 978-3-952615-1-5. 21 x 30 cm. 416 blz.
Uitgever: Automobil Revue AG.
BMW M3/M4. Entwicklung-Modelle-Technik.
De M van BMW Motorsport is een begrip in de autowereld. Vooral bekend is de M3, het eerste seriemodel waarmee alles begon na de exotische M1. Brian Long’s boek werd voor het eerst gepubliceerd in 2014 en is nu geactualiseerd.
Hier vind je de uitvoerige beschrijving van de M3 en M4 modellen, geïllustreerd met mooie afbeeldingen en foto’s. Achteraan in het boek worden ook de M1, M635CSi, M6, M Roadster/Coupé (Z3), Z4 M, X5 M, X6 M, M coupé (Serie 1), M135i, M235i, M2, M6 en M8 kort behandeld. In een volgend luik worden de 4 cilinder motoren sinds 1961 en de zes cilinder motoren bekeken. Het meest interessant zijn ongetwijfeld de tabellen met technische gegevens van de verschillende M3- en M4-modellen en ook de productiegetallen tot 2020. Een topper van een boek!
Auteur: B. Long. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-86852-889-3. 24 x 29 cm. 255 blz.
Uitgever: Heel Verlag Königswinter. heel-verlag.de
Ford Taunus-Story. Alle Generationen seit 1945.
Wie oud genoeg is om zich de vijftiger, zestiger en zeventiger jaren te herinneren, kent nog het typische straatbeeld met de Opel Rekord enerzijds en de Ford Taunus anderzijds. Je kan het haast vergelijken met een soort Beatles versus Stones dualiteit, want beide bestsellers van de grote concerns (GM en Ford) dongen met afwisselend succes naar de toppen van de Europese autostatistieken. De Ford Taunus was een vaak verkochte auto en bepaalde types zoals de ‘wereldbol’ 12M, de ‘badkuip’ 17M of de ‘Knudsen-neus’ Taunus werden legendarisch.
Auteur Storz behandelt achtereenvolgens de verschillende Duitse Ford modellen die op de markt kwamen, van de Bückel na 1945 tot en met de laatste Taunus, de TC2, die in 1976 verscheen. Dat alles heel mooi gepresenteerd en met interessante foto’s geïllustreerd, terwijl in hoofdstuk 14 de buitenlandse montagefabrieken onder de loep genomen worden. Prima boek!
Auteur: A. F. Storz. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04439-5. 23 x 27 cm. 208 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch.de
Toutes les voitures du Monde 2022-2023.
Reeds vele jaren publiceert het Franse tijdschrift L’Automobile zijn uitgave over de autoproductie in de wereld. Nu het cataloognummer van het Zwitserse Automobil Revue is weggevallen, wint dit ‘hors série’ nummer van L’Automobile uiteraard aan belang. In tegenstelling tot de Zwitserse cataloog, worden de technische gegevens hier minder uitvoerig gebracht, maar er is wel telkens een interessante, verklarende tekst bij ieder merk/model. Ook het productie-oord en de verkoopsaantallen worden gepubliceerd. Een dergelijk werk kan uiteraard nooit compleet zijn, maar bijzonder interessant is bijvoorbeeld dat heel veel Chinese producenten zijn opgenomen in de lijst. Zo vormt dit nummer een uitstekende bron voor info over de ons onbekende modellen en productie in vele landen.
Taal: Frans.
21 x 28 cm. 354 blz.
Encyklopedie Automobilu.
Dit boek van de hand van de bekende autohistoricus Marian Suman-Hreblay heeft slechts een nadeel… het is geschreven in het Tsjechisch.
Het is een interessant encyclopedisch overzicht van de automerken die ooit in Tsjechië en Slovakije werden geproduceerd, en dat tot op heden. Het gaat om meer dan 180 constructeurs, waaronder uiteraard veel kleine of eenmalige fabrikanten. Dat alles geïllustreerd met historische foto’s, afbeeldingen of tekeningen. Er is ook een lijst met belangrijke personen en constructeurs. Helemaal aan het einde vind je een portfolio met een greep uit de Tsjechische/Slovaakse productie.
Auteur: M. Shuman-Hreblay. Taal: Tsjechisch.
ISBN: 978-80-264-1852-8. 19 x 25. 272 blz.
Uitgever:Albatrosmedia. albatrosmedia.cz
Ghia. Masterpices of Style.
De serie Masterpieces of Style van Giorgio Nada is ondertussen bekend, in deze serie verschenen namelijk reeds titels over Bertone, Giugiaro, Pininfarina, Touring, Vignale en Zagato. Auteur Luciano Greggio brengt een overzicht van de geschiedenis en de verschillende periodes bij de Carrozzeria gezien Ghia meerdere beleidsmensen en leiders van de stylingafdeling kende. De firma werd gesticht door Giacinto Ghia, vanaf 1946 geleid door Mario Boano en kende in de periode 1951-1963 de invloed van de belangrijke Amerikaanse designer Virgil Exner. Maar ook de bijdragen van Giovanni Savonuzzi, Virgil Exner Jr , Giorgetto Giugiaro en die andere Amerikaan, Tom Tjaarda, worden belicht. Uiteindelijk kwam Ghia via Alessandro DeTomaso in handen van het Ford concern om samen met Vignale te eindigen als een louter badge-fenomeen.
Het boek bevat vele historische foto’s en een verhelderende tekst. Een must voor de boekenkast.
Auteur: L. Greggio. Taal: Engels.
ISBN: 978-88-7911-722-7. 25 x 28 cm. 168 blz.
Uitgever: G. Nada Editore. giorgionadaeditore.it
Tekst en foto’s: Vincent Arpons.