Ferrari a tavola.
Dit moet wel het meest vermakelijke boek zijn dat ik de laatste jaren te lezen kreeg. Het is bijzonder vlot en grappig geschreven en vertelt allerlei details over Enzo, die je nergens anders te weten komt. De in 2020 overleden auteur Sergio Cassano was ondermeer stichtend president van de Ferrari Club Italia en dichte vriend van Franco Gozzi, sportief directeur en jarenlang nauw medewerker van Enzo. Dat alles staat garant voor de echtheid en betrouwbaarheid van de vele verhalen over het turbulente leven van Enzo en over zijn beroemde merk. Ondanks wat de titel laat uitschijnen, gaat het boek niet enkel over de tafelgewoontes van de Commendatore maar ook zijn amoureuze avonturen, over de resultaten in de races, de gewoontes en karakters van de piloten, de restaurants in de streek van Modena enz.
Er zijn de vele pittige details, zoals de bijnaam die Enzo gaf aan Jacky Ickx, Pierino il Terribile (omwille van zijn -toenmalig- nukkig gedrag), het verhaal dat Arturo Merzario enkel ‘Colambrusco’ dronk (Arturo dronk nooit alcohol maar enkel cola en deelde dus niet Enzo’s onvoorwaardelijke voorliefde voor Lambrusco), de grap waarmee piloot Jean Behra het vrouwelijk gezelschap aan tafel deed schrikken (hij liet zijn kunstoor vallen in zijn soepbord, een bedenkelijke joke om het vrouwelijk gezelschap op stang te jagen en waarna Enzo telkens niet meer bijkwam van het lachen) en nog veel andere vermakelijke wetenswaardigheden. Het is te hopen dat zich snel een uitgever aandient die het boek in het Engels, Frans of Duits weet te publiceren, hopelijk met behoud van de vlotte schrijfstijl, zodat het boek verdiend een breder publiek kan bereiken! Veramente molto bello!
Auteur: S. Cassano. Taal: Italiaans.
ISBN: 978-88-88269-62-7. 15 x 21 cm.208 blz.
Uitgever: Fucina (I). fucinaeditore.it
Triumph TR2, TR3, TR3A & TR3B all models (1952-1962).
Auteur Paul Hogan en uitgever Veloce trakteerden ons reeds eerder op de nuttige raadgevingen en de technische details van de TR4 & TR4A en de TR6.
Deze titels presenteerden we al in vorige rubrieken.
Wie een TR2 of TR3 als oldtimer heeft of er een wil aankopen, zal hier een schat aan interessante en onmisbare info vinden. Well done!
Auteur: P. Hogan. Taal: Engels.
ISBN: 978-3-787117-25-9. 15 x 21 cm. 144 blz.
Uitgever: Veloce Books UK. veloce.co.uk
Barkas B1000. Der DDR-Schnelltransporter.
Vele jaren was de Barkas een vertrouwd beeld, niet alleen in de DDR maar bijvoorbeeld ook op de Belgische wegen. Immers, wie een betaalbare bestelwagen zocht, vond in dit betrouwbare werkpaard een goede oplossing voor de meest verschillende taken.
Geboren uit het merk Framo en voorzien van bekende DKW-techniek was de Barkas onmiddellijk herkenbaar aan zijn pruttelende 2takt motorgeluid.
In dit boek met zijn vele kleurfoto’s, tijdsafbeeldingen en technische tabellen kom je alles te weten over de praktische kameraad uit de DDR, dus ook over de finale reeks met (eindelijk) een viertaktmotor. Schön!
Auteur: T. Langbein. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04446-3. 21 x 28 cm. 128 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch.de
Vauxhall. Britain’s oldest car maker.
De jongere lezers zullen het Engelse Vauxhall misschien niet zo goed kennen, maar het is een merk dat in Engeland, in onze contreien maar ook in de rest van de wereld ooit heel goed verkocht en aanzien had. Gestart als producent van luxueuze en sportieve wagens, evolueerde het na de overname door General Motors in 1925 naar een meer populaire fabrikant en geducht concurrent voor merken met een breed aanbod zoals Ford of die andere GM-dochter, Opel.
Uiteindelijk zou Vauxhall in de jaren zeventig langzaam zijn specifieke, eigen status verliezen en via badge engineering worden tot wat het nu is, een omgedoopte Opel.
Uiteraard is er in die vele jaren heel wat gebeurd en dat wordt in talrijke hoofdstukken uit de doeken gedaan door auteur Ian Coomber die jarenlang bij Vauxhall tewerk gesteld was.
Auteur: I. Coomber. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-78155-640-5. 18 x 25 cm. 268 blz.
Uitgever: Fonthill Media. fonthillmedia.com
Ford Transit. Eine Europäische Transporterlegende.
De Ford Transit is als grote speler niet meer weg te denken uit de transporter- of bestelwagengeschiedenis. De Ford FK1000 (Ford Köln) startte in 1953 als bestelwagen in het naoorlogse Duitsland, dat zich uit de naad werkte om het land terug op te bouwen. Het projekt moest de lichtste versie worden van het bestaande aanbod bedrijfswagens en vrachtwagens. Volkswagen had zich met de T1 Transporter reeds op de markt genesteld en Ford wou duidelijk een deel van die koek. Wat velen niet weten is dat Alfred Haesner, de man die er al een carrière bij Chausson, Magirus, Phänomen en VW had op zitten, ook het ontwerp van de Type 2 T1 bij VW had geleid en nu voor Ford kwam werken. Met zijn ervaring zou hij de bestaande protypes van Ford en carosseriebouwer Drauz nog eens onder handen nemen en tot eindontwikkeling brengen. Het mechanische gedeelte stamde van de Ford 12M ‘Weltkugel’ en in een latere fase van de krachtigere 15M. Het grote Transit-voordeel lag hem in het feit dat de motor voorin zat, terwijl de achterin geplaatste VW motor van de T1 een hogere laadvloer veroorzaakte.
Vanaf 1961 ging de FK1000 verder als Transit door het leven en werd met succes tot 1965 doorgebouwd.
Henry Ford II was er zich van bewust dat een vereenvoudiging van de productie en de lijst van modellen in Europa aardig wat besparing kon opleveren. Door het aanbod van Ford UK en Ford Deutschland op elkaar af te stellen en te stroomlijnen kon men goedkoper produceren aan beide zijden van het Kanaal, waarom die onnodig verschillende modellen?
De ontwikkeling van de tweede generatie (1965-1985), operatie Redcap genoemd, zou de violen gelijk stemmen en Ford’s commerciële mogelijkheden maximaliseren. Daarna kwamen de derde (1986-1999), de vierde (2000-2011) en de vijfde (2012-2019) Transit generatie, waarbij vanaf de vierde kon gekozen worden tussen voor- of achterwielaandrijving.
Recent uitgebreid met de Transit Connect uitvoering, beschikbare hybride motorisaties en de presentatie van de elektrische Work Streetscooter L en XL, is Ford gewapend voor de toekomst. Een toekomst waarin ontwerp en ontwikkeling van bestelwagens nu gaan gedeeld worden met VW… en zo is de cirkel rond! Ingenieur Haesner moest het weten!
Een mooi boek over meer dan een halve eeuw transportverhaal, achterin staan tal van interessante technische tabellen. Gut gemacht!
Auteur: R. Unruh. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-95843-793-7. 25 x 30 cm. 158 blz.
Uitgever: Heel Verlag Königswinter (D). heel-verlag.de
Mercedes-Benz E-Klasse. Die Baureihe 124.(1984-1997).
Over de E-Klasse van Mercedes verschenen al heel wat boeken maar het is dan ook een ‘ster’ aan het autofirmament, die logischerwijze heel wat aanhangers heeft over de hele wereld.
De van 1984 tot 1997 verkochte W124 bereikte met zijn vele modelvarianten ongekend hoge productiecijfers.
Dit boek biedt werkelijk een schat aan informatie. Auteur Günter Engelen start met een overzicht van de belangrijkste figuren die aan de wieg van de W124 stonden, zoals daar ondermeer zijn Prof. Ir. Scherenberg, Prof. Ir. Breitschwerdt, Dr. Kurt Obländer, Stylist Bruno Sacco, Prof. Huber en nog enkele anderen. Een interessant hoofdstuk! Maar ook het hele ontstaansverhaal, de evolutie en de techniek krijg je voorgeschoteld. Zo zijn er naast de tekst en foto’s ook meer dan 125 (!) pagina’s met tabellen van koetswerkkleuren, interieuruitvoeringen, gedetaileerde productiecijfers en technische gegevens. Dit moet zonder twijfel het definitieve werk zijn over de W124. Ons oordeel: ‘unglaublich gut gemacht!’
Auteur: G. Engelen. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-03867-7. 23 x 27 cm. 254 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch.de
Vauxhall Cars of the 1960s and 1970s.
Auteur James Taylor laat zijn overzicht beginnen met de F Victor van 1957. Het had mij beter geleken indien hij met de eerste na-oorlogse Vauxhall’s was gestart en niet middenin de jaren ’50. Zo vermeldt hij terloops wel de eerste Wyvern en Cresta in de tekst, maar daar zal de jongere lezer zich niets kunnen bij voorstellen.
Verder is het boek wel een mooi geordend overzicht van de Vauxhall productie, van de Victor F tot de Victor FE, van de Velox, Cresta en Viscount series, de Viva, de Firenza en de Magnum. Dat alles nog pure Vauxhall producten. De latere Opel afgeleiden blijven uiteraard buiten het betoog. Een apart hoofdstuk is voorzien voor de Vauxhall motoren en dat is interessant. Eindelijk een boek over een ontwerp waar nog weinig of niets over verscheen.
Auteur: J. Taylor. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-78500-810-8. 22 x 28 cm. 176 blz.
Uitgever: Crowood Press. crowood.com
Freestone & Webb. 1923-1958. The story of a British Coachbuilder.
Net als in andere Europese landen verliep het verhaal van de carrossiers of coachbuilders in Engeland parallel met dat van de dure, handgebouwde automerken. Freestone & Webb startte in 1923 en had al snel een uitstekende reputatie opgebouwd. Ze werkten met chassis van ondermeer het nabije Bentley en gebruikten de soepele en lichte Weymann-constructie waarvan ze de licentie namen. Al spoedig werden ook Rolls-Royce en Mercedes onderstellen aangekleed. Daarnaast verschenen er ook koetswerken op Voisin, Itala, Packard, Lanchester, Hispano-Suiza, Minerva, Invicta, Delage en zelfs Bugatti basis. Hoogstaande techniek die met prachtige Freestone & Webb carrosserieën werden vervolmaakt. Hun gouden periode situeerde zich achteraf gezien in de jaren dertig. De naoorlogse periode met zijn moeilijk economisch kader leidde onvermijdelijk tot de neergang van Freestone & Webb en de ware bedrijvigheid hield op in 1958. Dit prachtig boek bevat een schat aan foto’s en informatie, ondersteund met talloze tabellen voorzien van gedetailleerde gegevens over de gebouwde koetswerken. Een must!
Auteur: J. Taylor. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-906133-98-6. 22 x 28 cm. 151 blz.
Uitgever: Herridge & Sons Ltd. Herridgeandsons.com
Pininfarina. Masterpieces of Style.
Het huis Pininfarina hoeven we u niet voor te stellen, het is zonder twijfel een van de bekendste autodesigners ter wereld. In de reeks Masterpieces of Style (ik vind ‘style’ en ‘stylist’ in het geval van auto’s ook gepaster klinken dan design of designer… ) verschenen reeds eerder boeken over Giugiaro, Vignale, Touring en Zagato die we in deze rubriek al bespraken.
Over Pininfarina werden wellicht reeds de meeste titels gepubliceerd maar toch slaagde auteur Luciano Greggio erin met dit mooi geïllustreerde werk om nog heel wat bijkomende info aan te leveren. Aanbevolen!
Auteur: L. Greggio. Taal: Engels.
ISBN: 978-88-7911-700-5. 25 x 28 cm. 215 blz.
Uitgever: Giorgio Nada (I). giorgionadaeditore.it
Bertone. Masterpieces of Style.
In de bekende reeks van Luciano Greggio’s Masterpieces of Style mocht Bertone uiteraard niet ontbreken.
Alhoewel de meeste van de namen en bedrijven van stylisten in deze Masterpiece-reeks ondertussen van het scherm verdwenen zijn, blijven de roem en het patrimonium onuitwisbaar. Een deel van de autogeschiedenis waar Italië terecht fier op mag zijn. Dit werk over Bertone beschrijft de opkomst van het bedrijf onder vader Giovanni en de bloeiperiode onder de leiding van Nuccio. De vele mooie foto’s en afbeeldingen onderstrepen het belang dat Carrozzeria Bertone had in het Italiaanse autolandschap. Een waardevol boek en een aanrader voor de boekenkast.
Auteur: L. Greggio. Taal: Engels.
ISBN: 978-88-7911-720-3. 25 x 28 cm. 215 blz.
Uitgever: Giorgio Nada (I). giorgionadaeditore.it