Stéphane Lefebvre domineert de South Belgian Rally
Grégoire Munster en Gino Bux vervolledigen het podium
Na zijn overtuigende zege in de Rally van Haspengouw, heeft Stéphane Lefebvre ook de tweede wedstrijd van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship, de South Belgian Rally, gedomineerd. Met 9 snelste tijden op 12 klassementsproeven, was de Nordist duidelijk de snelste op het ultrasnelle parcours rond Vresse-sur-Semois. Grégoire Munster werd knap tweede met zijn Hyundai, voor Gino Bux, die zijn sterke prestatie van de Rally van Haspengouw bevestigde.
“Nee, we hebben geen enkel warm moment gehad. Ik heb voldoende ervaring met de Citroën C3 Rally2 om te weten wat de auto kan op dit soort snelle proeven. Het ging natuurlijk erg hard op deze proeven, maar enkel op de proef van Bellefontaine had ik een gebrek aan parcourskennis. De andere proeven waren voor iedereen nieuw. Uiteindelijk heb ik vanaf de tweede ronde de wedstrijd gecontroleerd. Met deze tweede zege op rij zitten we perfect op schema, want de titel veroveren is het doel,” aldus een grieperige Stéphane Lefebvre, die zijn tweede zege op rij veroverde met de Citroën C3 Rally2 van DG Sport.
Grégoire Munster, die vorig jaar vroeg van de baan ging in Vresse-sur-Semois, kon zijn gebrek aan parcourskennis vanaf de tweede ronde compenseren met zijn talent. De Hyundai-rijder zal geen volledige campagne rijden in het Belgisch kampioenschap, dus hoefde hij niet te rekenen. Munster trok voluit in de aanval en strandde op 11″5 van de winnaar. “Dit was een prima test voor de Rally van Kroatië, onze volgende afspraak in het Wereldkampioenschap,” vertelde Munster. “Hier als eerste Belg finishen, dat doet deugd, zeker omdat ik in de slotronde nog een snelste tijd kon rijden.”
Gino Bux, vorig jaar na amper 3 km al aan de kant met technische problemen in zijn Peugeot 208, hield Ghislain de Mevius van een podiumplaats. “Dit overtreft opnieuw mijn verwachtingen, want op deze supersnelle proeven moet je het volste vertrouwen hebben in de auto en in de nota’s. Dit was nog maar mijn tweede wedstrijd met de Skoda, dus ik heb een paar keer licht geaarzeld op de snelle stroken omdat ik de limiet van de wagen nog niet helemaal kan inschatten.Dat we toch als eerste Skoda-team eindigen, is geweldig!”
Ghislain de Mevius, vorig jaar winnaar, strandde op de 4de plaats op 4″5 van het podium. “Ach, ik kan niet helemaal ontevreden zijn, maar ik kwam een fractie snelheid te kort. Ik kon nooit het verschil maken, maar we waren wel sneller dan Adrian Fernémont, dus zo slecht was het niet…”
Tweevoudig kampioen Adrian Fernémont, ook al enkele dagen grieperig was niet tevreden met de vijfde plaats. “Ik mis vooral testkilometers. We hadden vooraf geen test gepland en dan kom ik in het begin ritme te kort om van bij de start vooraan mee te strijden. Nee, ik kwam niet voor een vijfde plaats aan de start, maar ik besef dat Stéphane Lefebvre als fabrieksrijder amper te kloppen zal zijn dit seizoen…”
Maxime Potty was bijzonder tevreden met zijn 6de plaats. Vooral het feit dat de 22-jarige Citroën-rijder zijn teamgenoot bij DG Sport Cédric De Cecco kon kloppen, deed hem deugd. De Cecco werd 7de, voor de Skoda-rijers Bastien Rouard, die een tijdrovende schuiver maakte op de vierde proef, Romain Delhez, overtuigend winnaar in RGT met zijn Porsche, en Tobias Brüls.
In de Stellantis Rally Cup ging de zege naar de Duitser Marijan Griebel, schitterend 11de algemeen, terwijl Tom Rensonnet de snelste was in het Junior BRC met de Renault Clio Rally4. De Duitser Kessel was de beste in de M Cup en in Historic was Christophe Kerkhove de beste met zijn mooie Porsche 911.