Ford onthult volledig nieuwe Ranger Raptor pick-up.
• 3.0 V61 EcoBoost-motor met dubbele turbo levert 288 pk en 491 Nm koppel voor fenomenale weg- en terreincapaciteiten
• Unicum in deze klasse: exclusieve elektronisch gestuurde actieve uitlaat zorgt voor ‘milde tot wilde’ motorklank dankzij vier uitlaatmodi
• Tot zeven inschakelbare rijmodi2 en vernieuwde ophanging met elektronisch gestuurde FOX-schokdempers van de volgende generatie en Live Valve-technologie
• Geavanceerde nieuwe permanente vierwielaandrijving met elektronisch gestuurde transferbak met twee verhoudingen en een in dit segment unieke differentieelvergrendeling voor- en achteraan.
• Volledig nieuwe Raptor is eerste Ranger van de volgende generatie die in Europa wordt geleverd. Leveringen aan klanten beginnen aan het einde van zomer met prijzen vanaf 57.490 euro exclusief BTW.
– Ford verraste de markt van de pick-ups
toen het in 2018 de uiterst performante Ranger Raptor lanceerde. Vandaag legt de nieuwe generatie van de Ranger Raptor de lat op het gebied van terreinprestaties opnieuw hoger met een pick-up gebouwd om te springen, ruwe terreinen sneller te doorkruisen en meer plaatsen te bereiken dan ooit tevoren.
De door Ford Performance ontwikkelde Ranger Raptor van de volgende generatie werd volledig opnieuw uitgedacht voor echte terreinliefhebbers. Met zijn slimmere technologie en nieuwe, robuustere hardware combineert de Raptor rauwe kracht met mechanische en technische precisie om de meest geavanceerde Ranger ooit te creëren.
“Met de nieuwe Ranger Raptor hebben we alles in het werk gesteld om een echte ‘performance pick-up’ af te leveren,” aldus Dave Burn, chief programme engineer voor het Raptor-gamma.
“Hij is aanzienlijk sneller, ziet er ongelooflijk uit, heeft tal van nieuwe voorzieningen en is de krachtigste Ranger die we ooit hebben gebouwd.”
Europese Ranger-liefhebbers hebben een bijzondere reden tot feesten, want de volledig nieuwe Ranger Raptor is het eerste model uit het nieuwe Ranger-gamma dat in Europa wordt gelanceerd. De leveringen aan klanten beginnen in het laatste kwartaal van 2022, met prijzen
vanaf 57.490 euro exclusief BTW
De nakende aankomst van de Raptor in Europa wordt in de verf gezet door een stuntvideo boordevol actie3, waarin te zien is hoe de wagen uit een vrachtvliegtuig springt om op tijd te zijn voor zijn Europese lancering.
Meer vermogen onder de rechtervoet
Het grootste nieuws voor prestatieliefhebbers is de introductie van een gloednieuwe 3.0 V6 EcoBoost-benzinemotor met dubbele turbo, die door Ford Performance werd afgesteld om het beoogde vermogen en koppel van 288 pk en 491 Nm te halen.
De 3.0 V6 EcoBoost-benzinemotor met dubbele turbo heeft een cilinderblok van grafietijzer, dat gewicht bespaart en tegelijk robuuster is, voor een lange levensduur. Ford Performance zorgde ervoor dat de motor onmiddellijk reageert op de gasinput en installeerde een competitiesysteem dat de turbovertraging elimineert door wanneer nodig een snelle boost te geven.
Dat nieuwe ‘antilag’-systeem houdt de gasklep tot drie seconden open wanneer de bestuurder het gaspedaal loslaat, zodat de laaddruk sneller kan worden hervat en de verbranding wordt geoptimaliseerd wanneer de bestuurder het gaspedaal weer intrapt. Bovendien is de motor
geprogrammeerd met een individueel turboprofiel voor elke verhouding van de geavanceerde tientrapsautomaat om zo de prestaties te optimaliseren.
“De 3.0-litermotor geeft de Ranger Raptor een heel andere dynamiek die zelfs de meest hardcore prestatiefanaten tevreden zal stellen,” aldus Burn. “De acceleraties en rauwe prestaties van de nieuwe krachtbron toveren een brede glimlach op je gezicht.”
De nieuwe krachtbron van de Ranger Raptor garandeert moeiteloze acceleraties op grind, aarde, modder en zand. Om deze opwindende prestaties te evenaren, versterkt een elektronisch gestuurde actieve uitlaat de motorklank met vier inschakelbare modi om het geluid
van de Ranger Raptor aan te passen van mild naar wild.
Bestuurders kunnen de gewenste motorklank selecteren met een knop op het stuur of door een rijmodus te kiezen die een van de volgende instellingen gebruikt:
• Stil – geeft voorrang aan stilte boven prestaties en geluid om de vrede met de buren op vroege ochtenden te bewaren.
• Normaal – dit profiel voor dagelijks gebruik biedt een aangename uitlaatklank die echter niet te luid is voor straatgebruik. Dit profiel wordt standaard gehanteerd in de rijmodi Normal, Slippery, Mud/Ruts, en Rock Crawl.
• Sport – laat een luidere en agressievere klank horen.
• Baja – het meest agressieve uitlaatprofiel, zowel qua volume als qua toon. In de Bajamodus gedraagt de uitlaat zich als een volledig ongedempt systeem. Uitsluitend bestemd voor terreingebruik.
De huidige 2,0-liter EcoBlue-bi-turbodieselmotor blijft vanaf 2023 leverbaar in de volgende generatie Ranger Raptor, waarover in de aanloop naar de introductie meer details bekend zullen worden gemaakt.
Hardware voor zware hits
Een ultraperformante terreinwagen zoals de Ranger Raptor heeft een onderstel op maat nodig en daarom hebben de Ford-ingenieurs de ophanging volledig hertekend. De volledig nieuwe, robuuste en toch lichte bovenste en onderste draagarmen in aluminium, de lange veerwegen voor- en achteraan en de verfijnde Watt’s-verbinding achteraan werden ontworpen om meer controle te bieden op ruwe terreinen en bij hoge snelheden.
“De ophangingsupgrades voor de Ranger Raptor halen het maximum uit de nieuwe Fox Live Valve-dempers. Zij maken een uitzonderlijke koetswerkcontrole op de weg mogelijk terwijl ze golven en grotere sporen op het terrein met gemak absorberen. Hij kreeg zelfs enkele nieuwe
gadgets mee, zoals Jump Mode en Loud Pedal Mode, die de ophanging in realtime kunnen aanpassen om de prestaties te maximaliseren,” aldus Burn.
De FOX Live Valve-schokdempers met geïntegreerde bypass beschikken over geavanceerde regeltechnologie die een positiegevoelige schokdemping biedt. De schokdempers met een diameter van 2,5 duim zijn de grootste ooit gemonteerd op de Ranger Raptor en zijn gevuld met Teflon™-olie die de wrijving met ongeveer 50 procent vermindert in vergelijking met die van het vorige model.
Het Live Valve-systeem, actief in Baja mode, dat is gekoppeld aan de herwerkte inschakelbare rijmodi van de Ranger Raptor2 werd ontwikkeld om zowel bij hoge als lage snelheden het comfort op de weg en het terrein te verbeteren. Het ophangingssysteem regelt niet alleen de dempingsprestaties volgens de verschillende rijmodi, maar werkt ook op de achtergrond om de wagen voor te bereiden op verschillende omstandigheden.
Jump Mode2 wordt geactiveerd wanneer de wielpositiesensoren detecteren dat de ophanging volledig is uitgeveerd – meestal omdat de wielen loskomen van de grond – en bereiden de schokdempers voor om energie te absorberen bij het landen. Bij forse acceleraties komt Loud
Pedal Mode 2 in actie en worden de schokdempers stijver om de stabiliteit te verhogen.
Het vermogen van de Ranger Raptor om ruwe terreinen te overwinnen, wordt nog verbeterd met een doorgedreven bodembescherming. De bodemplaat vooraan is bijna dubbel zo groot als bij de standaard Ranger van de volgende generatie en is gemaakt van 2,3 millimeter dik,
hoogwaardig staal. Samen met de bodemplaat onder de motor en de transferbak beschermt deze plaat de belangrijke onderdelen zoals de radiator, het stuursysteem, de dwarsbalk vooraan, de carter en het differentieel vooraan bij terreinobstakels.
Terreincontrole
Voor het eerst krijgt de Ranger Raptor een geavanceerde permanente vierwielaandrijving met een volledig nieuwe, elektronisch gestuurde transferbak met twee verhoudingen, gecombineerd met sperdifferentiëlen voor- en achteraan. Een waardevolle troef voor enthousiaste
terreinliefhebbers.
“Hoewel de Raptor zijn oorsprong dankt aan woestijnraces, werpt hij zich ook op als een uiterst capabel landvoertuig. Door ‘out of the box’ te denken hebben we een terreinwagen ontwikkeld die je niet hoeft aan te passen om te krijgen wat je nodig hebt om de omstandigheden op een
veilige manier het hoofd te bieden,” aldus Burn
Opdat de volledig nieuwe Ranger Raptor elk terrein de baas zou blijven, van gladde wegen tot modder en sporen en alles daartussen, biedt hij tot zeven inschakelbare rijmodi,2 inclusief de terreingerichte Baja-modus, die de elektronische systemen van de wagen optimaliseert voor
ultieme prestaties bij hoge snelheden.
“De Baja-modus moest echt de ultieme uitdrukking van zijn sterke terreincapaciteiten zijn,” verduidelijkt Burn. “Het is een kenmerk dat centraal staat in wat de klant van de Ranger Raptor verwacht.”
Elke inschakelbare rijmodus past een aantal kenmerken aan, van de motor en de transmissie tot de gevoeligheid en afstelling van het ABS-systeem, de tractie- en stabiliteitscontrole, de bediening van de uitlaatklep, de stuurinrichting en de gasrespons. Bovendien worden de
wijzerplaten, voertuiginformatie en kleurthema’s op het instrumentenbord en het centrale aanraakscherm aangepast volgens de gekozen rijmodus. 2
Op de weg
• Normal – ontworpen voor comfort en zuinigheid
• Sport – maakt de wagen alerter, voor een enthousiaste rijstijl op de verharde weg
• Slippery – voor meer zelfvertrouwen op gladde of oneffen ondergrond
Op het terrein
• Rock Crawl – voor een optimale controle bij erg lage snelheden op extreem rotsachtig en oneffen terrein
• Sand – optimaliseert de schakelovergangen en vermogensontplooiing om vooruit te komen in zand en diepe sneeuw
• Mud/Ruts – voor een maximale grip bij het vertrekken en om het elan op licht vervormde ondergrond te behouden
• Baja – zet alle systemen in aanvalsmodus voor maximale terreinprestaties bij hoge snelheden
De nieuwe Ranger Raptor-generatie beschikt ook over Trail Control™, een soort van snelheidsregelaar voor terreinritten. 2 De bestuurder selecteert gewoon een ingestelde snelheid lager dan 32 km/u en de wagen regelt de acceleraties en het remgedrag automatisch terwijl de
bestuurder zich concentreert op het sturen op moeilijk terrein.
Stoer en atletisch
De verbeterde capaciteiten van de Ranger Raptor worden enkel geëvenaard door zijn nagelnieuwe look die voortbouwt op de gedurfde, sterke stijl van de nieuwe Ranger. De geprononceerde wielkasten en C-vormige koplampen benadrukken de breedte van de pick-up,
terwijl het opvallende F-O-R-D-opschrift op het radiatorrooster en de stoere afzonderlijke bumper meer visuele kracht toevoegen.
“Alles wat voor de Ranger Raptor werd ontworpen, is er om een reden,” verklaarde Dave Dewitt, koetswerkdesigner voor de Ranger Raptor. “De look van de Raptor laat geen twijfel bestaan over zijn potentieel
De matrix-ledkoplampen met led-dagrijlichten tillen de lichtprestaties van de Ranger Raptor naar ongekende hoogten, met voorspellende bochtverlichting, verblindingsvrije grootlichten en een automatische dynamische hoogteregeling om de zichtbaarheid voor Ranger Raptorbestuurders en andere weggebruikers te verbeteren.
Om de uitgesproken wielkasten op te vullen, krijgen klanten de keuze tussen twee gespierde 17″-velgen, omhuld met performante terreinbanden die speciaal voor de Raptor werden ontwikkeld. Functionele ventilatieroosters, aerodynamische voorzieningen en robuuste zijtreden in gegoten aluminium helpen de look en functionaliteit van de pick-up te versterken. Achteraan zorgen de led-achterlichten voor een kenmerkende stijlverbinding met de voorkant, terwijl de achterbumper in Precision Grey – naargelang de marktspecificaties – is voorzien van een geïntegreerd opstapje en een hoge trekhaak om de afrijhoek niet in gevaar te brengen.
Binnenin blijft het doel om de terreinprestaties en het energieke karakter van de Ranger Raptor te benadrukken. Om het comfort te verhogen en meer ondersteuning te bieden in snel genomen bochten, is het interieur uitgerust met gloednieuwe sportzetels voor- en achteraan, geïnspireerd op de stoelen van straaljagers.
De Code Orange-accenten op het instrumentenbord, de bekleding en de zetels worden aangevuld door de sfeerverlichting van de Ranger Raptor, die het interieur laat baden in een amberkleurige gloed. Een verwarmbaar sportstuur in hoogwaardig leder met duimsteunen,
centrummarkering en schakelhendels in gegoten magnesium maken het sportieve gevoel compleet.
Ook kunnen de inzittenden genieten van de nieuwste digitale technologieën. Het hoogtechnologische interieur omvat een volledig digitaal 12,4″-instrumentenbord en een 12,1″- aanraakscherm in het midden, met de nieuwste generatie van Fords connectiviteits- en
entertainmentsysteem3 SYNC 4A® , dat zonder meerprijs draadloos compatibel is met Apple CarPlay en Android Auto™. 4 Een B&O®
-soundsysteem met acht luidsprekers5 levert de soundtrack voor uw volgende avontuur.
Deel van de Ford Performance-familie
De wortels van de naam Raptor liggen in Noord-Amerika, waar Ford hem al sinds de eerste generatie van de F-150 SVT Raptor gebruikt voor zijn ultraperformante pick-ups en bedrijfsvoertuigen, die geoptimaliseerd werden voor uitmuntende terreinprestaties. De door Ford Performance ontwikkelde Ranger Raptor bracht het Raptor-logo in 2018 ook naar andere markten over de hele wereld, onder meer naar nieuwe fans van hardcore terreinpick-ups in Europa.
Recenter heeft Ford Performance in Noord-Amerika de prestatiegerichte Bronco Raptor SUV en gelimiteerde Bronco DR woestijnracer aangekondigd.
Ford bewees onlangs ook zijn robuuste race-capaciteiten in het tijdperk van het geëlektrificeerde FIA World Rally Championship:
negenvoudig kampioen Sébastien Loeb en copilote Isabelle Galmiche wonnen de iconische Monte Carlo Rally in de M-Sport Ford Puma Hybrid Rally1.
De volledig nieuwe Ranger Raptor zet die traditie voort, met een speciaal gebouwd model dat dagelijkse taken verenigt met prestaties die nooit eerder te vinden waren in een pick-up ter grootte van de Ranger.
“We wisten dat kopers van de volgende Ranger Raptor een heel nieuw niveau van terreinprestaties zouden verwachten, maar ik weet niet of ze de enorme sprong verwachten die we hebben gemaakt. Hij zal ze echt verbazen,” aldus Burn.