Veiligheid heeft in de loop der jaren steedseen belangrijke plaats ingenomen bij de autosport. Het volstaat om louter te kijken naar de constante evolutie van de circuits en van de passieve veiligheid van de wagens om te begrijpen welke gigantische vooruitgang er geboekt is. Uiteraard is er, zoals ook bij andere aspecten van autotechnologie, een deel van deze innovaties overgebracht naar de seriewagens. Schokabsorptie, veiligheidsgordels, versteviging van kwetsbare zones, … Het zijn allemaal punten waar constructeurs voortdurend aan werken.
In de racerij draait veiligheid ook om ultrasnelle hulpverlening bij ongevallen. Daarom beschikt elk circuit over ervaren interventieploegen en aangepaste interventievoertuigen. Op het Circuit van Spa-Francorchamps, zijn dat Audi’s.
Het Circuit van Spa-Francorchamps beschikt over vier Audi RS 4 Avant en een Audi R8 Coupé. Ze worden gebruikt bij wedstrijden en op doordeweekse dagen wanneer er vrij op het circuit gereden kan worden. De Audi’s worden gebruikt voor veiligheidsdoeleinden, maar ook wanneer leden van de wedstrijdleiding of Race Control ter plaatse moeten komen.
De Audi R8 Coupé heeft de rol van Safety Car, wat betekent dat hij zich tijdens races voor de leider positioneert wanneer men de deelnemers wil vertragen. Hij kan ook gebruikt worden om de juiste rijlijnen te tonen bij bepaalde evenementen waar gereden wordt aan een beperkte snelheid. De vier Audi RS4 Avant hebben in eerste instantie een “Fast Intervention” rol. Aan boord vinden we een piloot en leden van de veiligheidsteams, waaronder brandweermannen en een arts.
De Audi’s van het Circuit van Spa-Francorchamps zijn productiewagens, voorzien van traditionele banden zodat deze niet hoeven gewisseld te worden in geval van plotse weersveranderingen… welke niet ongebruikelijk zijn in de regio! Naast een uitermate performant communicatiesysteem dat op elk moment in contact staat met de wedstrijdleiding en alle andere veiligheidsploegen, zijn de wagens ook uitgerust met een lichtbalk op het dak. Die verbeteren de zichtbaarheid, maar bieden ook de mogelijkheid om te communiceren met de deelnemers die achter de wagen rijden.
Bij de interventiewagens die medische ondersteuning bieden, knipperen de leds blauw. De gele leds vinden we terug bij de Safety Car en de Leading Car. De Safety Car neemt het peloton op sleeptouw wanneer de koers wordt geneutraliseerd met deze veiligheidswagen. Zoals zijn naam reeds doet vermoeden, is de Leading Car de wagen die de deelnemers begeleidt bij de formatieronde en de startopstelling.
Bij wedstrijden krijgen de veiligheidsploegen versterking. Om, in geval van een groot ongeval, zo snel mogelijk te interveniëren, staan de auto’s verspreid over de verschillende delen van het circuit.
“De veiligheidsvoertuigen hebben namen om in geval van nood de communicatie te vergemakkelijken”, legt Sven Leufgen uit, de Track Safety Manager van het Ardeense circuit. “Zo staat de Audi RS4Avant van team ‘Alpha’ in de La Source haarspeldbocht, de eerste bocht van het circuit. Deze rijdt bij de start achter het peloton en bestrijkt de zone tussen La Source en Les Combes, waaronder dus ook de Raidillon. De wagen ‘Bravo’ staat in Les Combes, ‘Charly’ bevindt zich in de Dubbele Linkse en ‘Echo’ doet dienst in het gebied van de Paul Frère bocht tot aan La Source. Op deze manier is er nooit een te grote afstand tussen onze veiligheidsploegen en de plaats van een ongeval en kan de noodhulp in slechts enkele seconden ter plaatse zijn.”
In de autosport staat veiligheid voorop. Audi is dan ook trots te mogen samenwerken met het Circuit van Spa-Francorchamps.
“Het legendarische Circuit en Audi Sport delen dezelfde passie voor racen. Wij zijn dan ook verheugd om bij veel autosportevenementen op het circuit vertegenwoordigd te zijn met ons merk als interventievoertuigen en de veiligheid voorop te stellen”, aldus Chris Reinke, Hoofd Audi Sport customer racing.