De Mazda MX-5 2022[1], die algemeen beschouwd wordt als de auto die het meeste rijplezier biedt voor zijn prijs, is dankzij de unieke, nieuwe technologie Kinematic Posture Control (KPC) nog zekerder in de bochten dan hij al was.
KPC verbetert de inherente capaciteiten van de multilinkophanging achteraan van de MX-5, waarvan de structuur werd ontworpen om te voorkomen dat het koetswerk van de auto omhoogkomt bij het remmen. Wanneer de MX-5 nu een bocht neemt – vooral bij hoge
G-krachten – remt het nieuwe systeem lichtjes af op het binnenste achterwiel om dit ‘antilift’-effect te versterken, waardoor het overhellen van het koetswerk wordt onderdrukt en de MX-5 op een solide, evenwichtige manier wordt gestabiliseerd.
In de praktijk blijft de MX-5 in alledaagse rijomstandigheden ontspannen en wendbaar, met veel feedback op de weg. Wordt het lastiger, bijvoorbeeld op een erg bochtige weg, dan herkent KPC onmiddellijk een snelheidsverschil tussen de achterwielen en reageert de technologie door het interventieniveau te verhogen om zo de reactie van de achterkant te verscherpen en de auto te stabiliseren.
[1] De voertuigen zijn gehomologeerd volgens de nieuwe WLTP-procedure (EU-richtlijn 1151/2017; EU-richtlijn 2007/715). Om de compatibiliteit te verzekeren, zijn de vermelde waarden weergegeven volgens de NEDC-cyclus – waarden bepaald conform de EU-implementatieverordening 1153/2017.