Modern en stijlvol, de nieuwe PEUGEOT 308 kwam in september 2021 op de markt, het volgende voertuig in de “300 Series”-lijn, de meest complete in de geschiedenis van het merk PEUGEOT, ingehuldigd in 1932 met de PEUGEOT 301. Van de PEUGEOT 301 tot de nieuwe PEUGEOT 308, dit is 10 generaties en 90 jaar autogeschiedenis en technische vooruitgang. De PEUGEOT 303 is de enige generatie die werd overgeslagen! Een uitzondering op de opeenvolgende modellen is de 309, die werd uitgebracht tussen de 305 en 306, twee titels van Auto van het Jaar sinds 2000, en opmerkelijke uitstapjes in de rallysport.
De modellen uit de 300-serie van PEUGEOT zijn compacte auto’s die zich tussen de kleine sedan en de gezinsauto bevinden. De afgelopen 90 jaar vond de productie geheel of gedeeltelijk plaats in de historische PEUGEOT-site in Sochaux, met uitzondering van de PEUGEOT 309, die werd geproduceerd in de fabriek in Poissy, en de nieuwe generatie, die werd geproduceerd in Mulhouse.
Begin jaren dertig, midden in de economische crisis, kwam PEUGEOT tegemoet aan de eisen van veeleisende klanten door de PEUGEOT 301 op de markt te brengen, die van 1932 tot 1936 werd verkocht als sedan, limousine, coupé, cabriolet en roadster. Aangedreven door een 1.465 cm3 motor die 35 pk ontwikkelde, werd de 301 geproduceerd in 70.500 eenheden.
De PEUGEOT 302 volgde hem op in 1936 en tot 1938 werden 25.100 exemplaren geproduceerd. Dit was een tijd waarin autofabrikanten de aerodynamica ontdekten, en de 302 was daar een voorbeeld van: met zijn geïntegreerde koplampen achter de radiatorgrille, had hij een gestroomlijnde voorkant, die de stijl voortzette die bekend staat als de ‘Sochaux-spil’ die werd ingehuldigd met de PEUGEOT 402. Deze laatste was een groot succes en daarom besloot het merk dezelfde lijn te gebruiken voor zijn ’tussenproduct’-gamma, belichaamd door de PEUGEOT 302. Deze auto kon de waanzinnige snelheid van 100 km/u halen.
De oorlog verstoorde het verloop van de 300 Serie en de PEUGEOT 303 kwam er nooit: deze serie werd drie decennia on hold gezet tot de komst van de PEUGEOT 304, die in 1969 op de Paris Show werd gepresenteerd. Hij was verkrijgbaar als sedan, coupé, cabriolet, break en utility break, ook wel bekend als de “glass break”. De PEUGEOT 304 was bedoeld om het middelgrote segment te bezetten en behield de technische basis van de PEUGEOT 204. Hij verschilt echter van de 204 doordat de voorkant een verticale grille heeft en de sedan 15 cm langer is (4,14 m vergeleken met 3,99 m), maar slechts 2 cm langer in de break versie (3,99 m vergeleken met 3,97 m voor de 204). Vanaf de 204 behoudt de PEUGEOT 304 de wielbasis en het centrale deel van de carrosserie. De achtersteven is langer. De gemoderniseerde boeg, met zijn trapeziumvormige koplampen, lijkt op die van de PEUGEOT 504. Hij is indrukwekkend ruim, een essentiële voorwaarde voor een gezinsberline.
Tussen 1969 en 1979 werden bijna 1.200.000 exemplaren van de 304 geproduceerd en het was een groot commercieel succes. Tussen 1970 en 1972 lanceerde PEUGEOT ook de 304 in de Verenigde Staten. Het was te klein voor de Amerikaanse markt en er werden slechts 4.000 modellen verkocht. In 1973 werd hij gerestyled en in 1975 verdwenen de coupé- en cabrioletversies. De sedan bleef tot 1979 bij de dealers.
De PEUGEOT 305 sedan diende als basis voor het VERA-experimentele programma, ontworpen om het brandstofverbruik van auto’s van de toekomstige generatie te verbeteren. Het eerste VERA 01-prototype dat in 1981 werd onthuld, had 20% minder massa en 30% minder luchtweerstand. Het VERA-programma, dat gedurende 5 jaar werd uitgevoerd en werd uitgebreid tot motoren, had een aanzienlijke invloed op de ontwikkeling van de 405- en vervolgens 605-modellen van het merk.
De komst van de PEUGEOT 309 in 1985 remde de verkoop van de 305, wiens carrière eindigde in 1989. Het was in feite de PEUGEOT 405, en niet de 309, die hem in 1987 opvolgde in het PEUGEOT-gamma.
Geproduceerd tussen 1985 en 1994 in Poissy, Spanje en Groot-Brittannië, was de PEUGEOT 309 de eerste echte “compacte” auto in de moderne zin: het was niet langer een klassieke 4-deurs sedan zoals de 304 en 305, maar een hatchback. Met een lengte van 4,05 m is hij 19 cm compacter dan een 305 (4,24 m in de sedanversie). Geïnspireerd door de Talbot Horizon, maar met zijn eigen stijl, leent hij het platform en de deuren van de PEUGEOT 205, met langwerpige voor- en achterkant, en een glazen bubbel die kenmerkend is voor zijn hatchback.
Gelanceerd in een 5-deurs versie, kwam de 309 twee jaar later, in 1987, ook in een 3-deurs versie. De 309 GTI, aangedreven door de 1,9 liter 130 pk sterke motor van de 205 GTI, werd geïntroduceerd. De 309 GTI accelereerde in 8 seconden van 0 naar 100 km/u en bereikte een topsnelheid van 205 km/u. In 1989 kreeg de 309 GTI de MI16 160 pk motor van de PEUGEOT 405: het werd de 309 GTI 16, een formidabele compacte sportwagen die door de concurrentie gerespecteerd werd. De carrière van de 309 eindigde in 1994. Er werden meer dan 1,6 miljoen exemplaren verkocht.
Het merk lanceerde de PEUGEOT 306 in februari 1993. Hij vervangt zowel de topklasse PEUGEOT 205 als de PEUGEOT 309. Het werd een bestseller in zijn categorie en werd tot 2002 geproduceerd en geassembleerd op niet minder dan 9 locaties over de hele wereld. Verkrijgbaar in 3 en 5-deurs versies vanaf 1993, werd het gamma aangevuld met een 4-deurs en een aantrekkelijke cabriolet in 1994. Ontworpen en gebouwd door Pininfarina, de laatste werd verkozen tot Mooiste Cabrio van het Jaar in 1994 in Genève Autosalon en Cabrio van het Jaar in 1998. Opnieuw zette de wegligging van de PEUGEOT 308 de norm; het werd vooral benadrukt op de sportieve versies: PEUGEOT 306 XSI en PEUGEOT 306 S16. Een spectaculaire en onvergetelijke MAXI-versie van 285 pk markeerde de geweldige terugkeer van PEUGEOT naar de rallysport in 1996 na een onderbreking van 10 jaar.
Hij won het fel bevochten Franse Rallykampioenschap met Gilles Panizzi in 1996 en 1997, en won vervolgens enkele van de asfaltrondes van het Wereldkampioenschap Rally, wat grote onrust veroorzaakte voor veel krachtigere World Rally Cars, zoals in Corsica in 1997 en 1998 .
De 306 kreeg in 1997 een restyling, in welk jaar ook een stationwagenversie verscheen. De productie van de 3 en 5-deurs versies van de 306 werd stopgezet in 2001, toen zijn vervanger, de PEUGEOT 307, werd gepresenteerd. De stationwagen zag zijn carrière eindigen in 2002. De cabriolet werd tot 2003 nog geproduceerd door Pininfarina.
De PEUGEOT 307, gelanceerd in 2001 en verkozen tot Auto van het Jaar in 2002, was een enorm succes, met meer dan 3,5 miljoen geproduceerde exemplaren wereldwijd. Het luidt een nieuwe halfhoge architectuur in, biedt meer ruimte en heeft een verrassend grote schuin aflopende voorruit. Verkrijgbaar in 3-deurs, 5-deurs en Estate-versies, kreeg hij in de zomer van 2003 een extra silhouet: de Coupé Cabriolet (CC), die het innovatieve concept dat met succes op de 206 CC werd geïntroduceerd, naar het compacte segment bracht. Met zijn intrekbare hardtop en zijn 4 comfortabele stoelen is de 307 CC een van de ruimste cabrio’s van zijn tijd. Het was ook de basis voor de sportversie die meedeed aan het Wereldkampioenschap in 2004 en 2005, 3 keer won en 26 keer op het podium verscheen.
Een eerste generatie PEUGEOT 308 volgde de PEUGEOT 307 op in 2007, die in 2013 werd vervangen door een tweede generatie en vervolgens een derde, de huidige 308 die in 2021 werd gelanceerd.
De PEUGEOT 308 I kwam in een 3-deurs, 5-deurs en SW estate-versie, ondersteund vanaf maart 2009 door een nieuwe generatie van het Coupé Cabriolet CC-model. Een 308 RCZ Coupé-versie werd onthuld op de Frankfurt Motor Show 2007, en de productie werd snel bevestigd, wat leidde tot de PEUGEOT RCZ, een knappe 2+2 coupé geproduceerd in 68.000 eenheden tussen 2010 en 2015, waarvan de ultieme versie 270 pk leverde en van 0 naar 100 km/u in 5,9 seconden.
De PEUGEOT 308 II werd gelanceerd in 2013. Net als de 307 12 jaar eerder, werd hij in 2014 verkozen tot Auto van het Jaar. Zijn stijl en sobere en elegante lijnen zijn innovatief, samen met zijn levendigheid en rijplezier dat unaniem wordt geprezen. als een gereduceerd formaat en gewicht (4,27 meter lang en een basisversie van 1.200 kg).
Het passagierscompartiment is ook nieuw met zijn PEUGEOT i-Cockpit, die al te vinden is op de PEUGEOT 208, en die de norm bepaalt: het compacte stuur, dat de amplitude van bewegingen vermindert, zorgt voor ongeëvenaarde rijsensaties en vergemakkelijkt het rijden in de stad. Een GTi-versie verbetert de rijkwaliteiten en het dynamisme van deze 308 nog meer, die PEUGEOT een nieuw tijdperk van succes binnenleidt.
In de eerste twee generaties werden 7 miljoen PEUGEOT 308’s verkocht, voordat de nieuwe PEUGEOT 308 III zijn debuut maakte. Geproduceerd in de fabriek in Mulhouse, draagt hij het nieuwe PEUGEOT-logo, dat werd onthuld bij de introductie van de nieuwe merkidentiteit in februari 2021. Aantrekkelijk, technologisch en efficiënt, hij is een van de finalisten bij de verkiezing van de Auto van het Jaar 2022, waarvan de uitslag eind februari 2022 bekend is.