- Puur en gedurfd: sportieve stationwagen met nieuw, expressief design
- Exclusief en typisch Opel: eerste model in middenklasse met tweekleurige carrosserielak
- Digitaal en intuïtief: Pure Panel werkt op Snapdragon® Cockpit Platform van Qualcomm Technologies, Inc.
Rüsselsheim. De nieuwe Opel Astra Sports Tourer is een knap staaltje design en tegelijkertijd een allrounder. De nieuwe generatie is de eerste geëlektrificeerde Opel stationwagen en de eerste met het onmiskenbare Opel Vizor merkgezicht. Bovendien is de sportieve stationwagen uit Rüsselheim optioneel leverbaar in stijlvolle, tweekleurige carrosserielak. Net als bij de vijfdeurs hatchback die binnenkort bij de dealers staat, zet ook het interieur van de Sports Tourer in elk opzicht een grote stap vooruit. Ook de Astra Sports Tourer is voorzien van de volledig digitale Pure Panel-cockpit, met een nieuwe generatie verbonden en intuïtief te bedienen interface. Het systeem werkt met het Snapdragon® Cockpit Platform van Qualcomm Technologies en biedt verbeterde graphics, multimedia, weergaven en kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI). Daarmee kan de cockpit zich continu aanpassen aan de voorkeuren van de inzittenden.
“Met zijn gedurfde en pure design maakt de nieuwe Opel Astra Sports Tourer zowel vanbinnen als vanbuiten een echt statement: precisie, hoogwaardigheid en toch ook zeer praktisch. Elke lijn, elk detail is minutieus tot stand gekomen. Het maakt de nieuwkomer tot een stijlvolle, sportieve stationwagen die emotie oproept”, zegt Mark Adams, Vice President Design bij Opel.
Gedurfd en puur: Opel Vizor en tweekleurige carrosserielak
Net als de hatchback heeft ook de nieuwe Opel Astra Sports Tourer een solide, brede stand op de weg. Het lijnenspel benadrukt de sportieve, langgerekte uitstraling. Dat begint aan de voorzijde, met het karakteristieke nieuwe merkgezicht met de Opel Vizor. Als een centraal designelement is het de plek waar de hoofdlijnen van het ontwerp samenkomen met het Opel Blitz-logo als middelpunt. De Opel Vizor benadrukt de breedte van de auto en biedt tegelijkertijd plaats aan nieuwe technologieën zoals de optionele Intelli-Lux LED®-koplampen en de camera voor het 360-graden Intelli-Vision-systeem.
Vanaf de zijkant bekeken ziet de Astra Sports Tourer er bijzonder dynamisch uit. Krachtige wielkasten zorgen voor een pure en gedurfde uitstraling en benadrukken de goede wegligging. Ook aan de achterzijde komen alle lijnen samen in het Opel Blitz-logo, geaccentueerd door dezelfde slanke LED-achterlichten als bij de hatchback.
Voor alledag: mooi design kan ook heel praktisch zijn
Emoties oproepen, terwijl je ook veel praktisch gebruiksgemak biedt – de nieuwe Astra Sports Tourer moet deze twee zaken zien te combineren. Hij moet echt opvallen, maar ook – net als al zijn voorgangers – optimaal geschikt zijn voor dagelijks gebruik.
Die missie is geslaagd: met een L x B x H van 4.642 x 1.860 x 1.480 millimeter en een laadopeninghoogte van zo’n 600 mm versterkt de nieuwe Astra Sports Tourer nog eens Opels sterke reputatie op het gebied van stationwagens. De tildrempel is laag gehouden en de laadvloer volledig vlak. Ondanks dat de wielbasis ten opzichte van de voorganger met 70 mm is toegenomen tot 2.732 mm en de achterpassagiers dus nog meer ruimte hebben, is de totale lengte van de auto dankzij kleinere overhangen juist 60 mm korter dan het vorige model.
“Ondanks zijn kleinere afmetingen lijkt de nieuwe Astra Sports Tourer bijna net zo lang te zijn als een Insignia. Die visuele indruk hebben we gecreëerd met vloeiende, elegante lijnen en een kenmerkende, in contrasterende kleur uitgevoerd dak. Dat is een primeur voor het compacte stationwagensegment”, zegt Mark Adams. Het optioneel contrasterende dak is niet alleen nieuw voor de Astra Sports Tourer en zijn segment, maar geeft de auto ook een nog slankere en langgerektere uitstraling.
‘Detox to the max’: Pure Panel met volledige connectiviteit en intuïtieve bediening
Het pure en gedurfde design, dat is teruggebracht tot de essentie, komt ook terug in het interieur. De volledig digitale en op de bestuurder gerichte Pure Panel-cockpit heeft een interface met intuïtieve bediening en bestaat uit twee 10-inch displays die samen een horizontaal geheel vormen. “Het optionele, volledig glazen cockpitoppervlak is wat ik noem ‘Glass to Edge’, waarbij het glas zich uitstrekt tot de randen van het Pure Panel. Dit zorgt voor een zeer modern en progressief uiterlijk”, zegt Mark Adams. Dankzij een speciale laag die weerspiegelingen in de voorruit voorkomt, hebben de beeldschermen geen overkapping nodig zoals bij veel andere auto’s.
Het basisprincipe van het cockpitdesign is ‘Detox to the max’. De designers en ingenieurs van Opel hebben ervoor gezorgd dat de bestuurder alleen de informatie te zien krijgt die hij echt nodig heeft. Fysieke bedieningselementen zijn tot een minimum teruggebracht en het Pure Panel biedt een optimale balans tussen digitalisering en intuïtieve bediening. Functies zijn te bedienen zonder door submenu’s te moeten navigeren. Zo kan de bestuurder zich volledig concentreren op het rijden.
Dankzij de nieuwe generatie Snapdragon® Cockpit Platform is de Pure Panel-cockpit voorzien van zeer intuïtieve kunstmatige intelligentie, personalisatiemogelijkheden, virtuele assistentie, natuurlijke spraakbediening, talen en aanpasbare interfaces.
De nieuwe generatie multimedia- en infotainmentsystemen van Opel is bij alle modellen standaard voorzien van een draadloze Apple CarPlay- en Android Auto-verbinding. Kabels zijn dus niet nodig. Ook hierbij was het doel om een helder, volledig functioneel hightech design te creëren dat niet kil en onpersoonlijk overkomt, maar dat juist voor een gevoel van veiligheid zorgt.