DE NIEUWE, AVONTUURLIJKE GEZINSWAGEN VOOR HET C-SEGMENT
EEN DESIGN OP MAAT VAN AVONTUUR
Door de gezinswagen opnieuw uit te vinden, beantwoordt Dacia niet alleen aan de dagelijkse behoeften van hedendaagse gezinnen maar ook aan hun verlangen naar een roadtrip of avontuur in de buitenlucht. Door de lengte van een break, de interieurruimte van een bestelbreak en de kenmerken van een SUV te verenigen, leent Dacia Jogger zich perfect voor uitstapjes allerhande.
EEN DYNAMISCHE LIJN
Dacia Jogger is herkenbaar aan Dacia’s typische grote radiatorrooster vooraan, aan zijn uitgesproken vleugels die de wielen naar de vier hoeken van de wagen duwen en aan zijn horizontale, gebeitelde motorkap. De vlak aansluitende wielen en de achterklepspoiler dragen bij tot zijn dynamische look. De vorm van de verticale achterlichten onderstreept de schouders van de achtervleugels voor een wagen die stevig op zijn wielen staat.
Dacia Jogger plukt de vruchten van een outdoorstijl met modulaire dakstangen (naargelang de versie), geprononceerde wielkasten en een hoge bodemvrijheid (200 millimeter leeg) om zich aan alle wegtypes aan te passen.
ROYALE AFMETINGEN
Met zijn grote wielen (660 mm) en banden met hoge flanken straalt Dacia Jogger een en al robuustheid uit. Zijn ruim bemeten wielbasis van 2,90 meter, zijn hoogte onder het dak en zijn verticale achterkant (verticale achterlichten, erg brede achterklep, lage tildrempel) komen de interieurruimte en het koffervolume ten goede. De langere achterdeuren en de zijdelingse afwijking ter hoogte van de ruiten komen de toegang tot en het plaatsaanbod op de achterste plaatsen ten goede. Met een lengte van 4,55 meter is Dacia Jogger het langste model in het Dacia-gamma. Deze royale maar toch compacte afmetingen vallen erg in de smaak bij gezinnen die op zoek zijn naar dagelijkse veelzijdigheid.
DE Y-VORMIGE LICHTSIGNATUUR
De voor- en achterlichten meten zich de nieuwe Y-vormige lichtsignatuur van Dacia aan. Ze gebruiken led-technologie voor de dagrijlichten vooraan en de dimlichten. Behalve hun lagere elektriciteitsverbruik bieden leds ook een betere verlichting, zowel overdag als ’s nachts, om beter te zien en gezien te worden.
MODULAIRE DAKSTANGEN
Vanaf het tweede afwerkingsniveau beschikt Dacia Jogger over eenvoudig moduleerbare dakstangen, die zelfs bij de meest onverwachte verplaatsingen hun nut bewijzen. In de lengterichting dragen ze bij tot het design zonder afbreuk te doen aan de stroomlijn van de wagen. In hun dwarse stand doen ze dan weer dienst als dakimperiaal en kunnen ze tot 80 kilogram torsen (fietsen, ski’s, dakkoffers, enz.). Dit ingenieuze, gepatenteerde systeem belichaamt de geest van Dacia: slim, praktisch, eenvoudig en zuinig.
PRAKTISCH TOT IN DE KLEINSTE DETAILS
De vlak aansluitende wielen, die worden benadrukt door uitgesproken wielkasten, kunnen worden voorzien van ‘Flexwheels’-wieldoppen voor een hoogwaardig velgeffect of lichtmetalen velgen. De deurgrepen plukken dan weer de vruchten van een verzorgde en ergonomische vorm. De openingshendel van de koffer is elektrisch en zit verborgen onder de sierlijst van de achterklep om esthetiek met functionaliteit te verzoenen.De verticale achterlichten maximaliseren de breedte van de kofferklep om het laadgemak te verhogen.
RUIMTE EN COMFORT OP ALLE RIJEN
Dacia Jogger beantwoordt aan alle eisen op het vlak van ruimte en veelzijdigheid om het dagelijkse leven van gezinnen te vereenvoudigen. Hij verzorgt het comfort van alle inzittenden, zowel voorin als achterin en zelfs op de derde zetelrij!
EEN BREED DASHBOARD
Om het gevoel van ruimte in het interieur te benadrukken, hebben de kleuren- en materiaalteams van Dacia vanaf het tweede afwerkingsniveau een kwalitatieve stoffen band voorzien, die horizontaal over het dashboard loopt. Boven die band bevinden zich de rijgegevens (dashboard, multimediascherm), eronder, steeds binnen handbereik, staan de bedieningsknoppen (airconditioning, rijhulpsystemen). Dezelfde stof komt ook terug op de armsteunen in de voordeuren.
UITMUNTENDE TOEGANG TOT DE DERDE ZETELRIJ
Met zijn lengte van 4,55 meter en zijn royale wielbasis van 2,90 meter biedt Dacia Jogger de grootste interieurruimte op de markt. De zithoogte van de zetels draagt bovendien bij tot het rijplezier. De tweede en derde zetelrij bieden hetzelfde comfortniveau als de voorzetels en een zee aan ruimte voor voeten en knieën.
Ook bevordert het kantelmechanisme op de tweede zetelrij de toegang tot de derde rij van Dacia Jogger. Met een hoofdruimte van 855 millimeter en een knieruimte van 127 millimeter behoort de ruimte op de derde zetelrij tot de beste van alle zevenzitters op de markt, om comfortabel plaats te bieden aan twee volwassenen.
OPBERGVAKKEN OP ALLE RIJEN
Dacia Jogger heeft tot 23 liter opbergruimte, verspreid over de hele wagen, zodat alle inzittenden ervan kunnen genieten, ook op de derde zetelrij. Tot de belangrijkste vakken behoren het gesloten handschoenkastje, de vakken in de voor- en achterdeuren die een fles van één liter kunnen bevatten, het afgesloten centraal opbergvak en de zes bekerhouders.
AFGESTELD TEN DIENSTE VAN HET COMFORT
De zetels bieden de bestuurder en passagiers een goede ondersteuning. Voor een ideale rijhouding kan de bestuurder zijn zetel en het stuur in de hoogte regelen. Tegen meerprijs kan het stuur ook in de diepte worden versteld en is er een centrale armsteun met opbergvak verkrijgbaar.
DACIA JOGGER EXTREME, VOOR EEN STOERE STIJL
Vanaf de lancering commercialiseert Dacia een beperkte reeks: Nieuwe Dacia Jogger Extreme. Nieuwe Dacia Jogger Extreme met zijn avontuurlijke look is verkrijgbaar in vijf koetswerkkleuren: Zwart Nacre, Komeetgrijs, Maansteengrijs, IJswit en de lanceringskleur Terracottabruin.
Aan de buitenkant is hij herkenbaar aan zijn zwarte dakstangen, buitenspiegels en lichtmetalen velgen. De bodemplaten in Megalietgrijs voor- en achteraan zorgen voor extra contrast. Ook werden er onderaan de deuren specifieke beschermlijsten voorzien.
Het interieur onderscheidt zich dan weer door rode stiknaden op de zetels en verchroomde sierstrips op de voorste deurpanelen. De volledige uitrusting omvat ook een achteruitrijcamera, een automatische airconditioning en een handenvrije contactkaart.
De tweede zetelrij is uitgerust met twee klaptafeltjes met bekerhouder.
Dacia Jogger Extreme beschikt ook over een haaienvinantenne, vloermatten voor alle plaatsen en een kuntstof koffermat.
HET NIEUWE ‘ZWITSERSE ZAKMES’: TOT ZEVEN PLAATSEN VOOR HET HELE GEZIN
ONOVERTROFFEN PLAATSAANBOD EN MODULEERBAARHEID
Dankzij de drie zetelrijen kan Dacia Jogger tot zeven volwassenen vervoeren. Hij is ontworpen in de geest van een ‘Zwitsers zakmes’ en biedt meer dan vijftig mogelijke configuraties! Dacia Jogger vereenvoudigt het dagelijkse leven van gezinnen, waarvan de samenstelling dagelijks, maandelijks of jaarlijks kan variëren.
EEN VEELZIJDIGE WAGEN
Achterin zit een achterbank met drie plaatsen en 2/3-1/3 neerklapbare rugleuning en zitting (tweede rij). In het model met zeven plaatsen bevinden zich ook twee afzonderlijk neerklapbare en verwijderbare zetels (derde rij). Dacia Jogger heeft maar liefst een maximaal bagagevolume tot 1819 liter.
EEN PRAKTISCHE EN MODULEERBARE KOFFER
In de versie met vijf plaatsen bedraagt het koffervolume 774 l. In de versie met zeven plaatsen bedraagt dat volume 160 l, 506 l met de derde rij neergeklapt). Dankzij de laadhoogte en de lange kunnen gezinnen een kinderwagen en zelfs een kinderfiets horizontaal vervoeren zonder hem te moeten demonteren. Ook hun wandeluitrusting, doe-het-zelfgereedschap of huisdieren vinden gemakkelijk een plaats wanneer de derde rij wordt verwijderd. Zijn sleepvermogen bedraagt 625 kilogram in ongeremde versie en tot 1.200 kilogram in geremde versie.
COMFORT VOOR ALLE INZITTENDEN
De tweede zetelrij beschikt over twee Isofix-bevestigingspunten op de buitenste zetels om de veiligheid van kinderen te garanderen. De twee inzittenden op de derde rij beschikken elk over een individuele zetel, een armsteun en een brede achterzijruit voor een beter zicht naar buiten. De eerste en tweede rij hebben een speciaal plafondlampje. De derde rij is standaard uitgerust met klapramen voor een natuurlijke ventilatie voor de passagier.
MULTIMEDIA: DE VRIJHEID OM TE KIEZEN
Dacia Jogger biedt de keuze uit drie multimediasystemen, zodat iedereen zijn uitrustingsniveau kan kiezen naargelang de versie: het handige Media Control met of zonder smartphone-mirroring, het Media Display-systeem met 8”-aanraakscherm, en Media Nav met navigatie en smartphone-mirroring via wifi.
MEDIA CONTROL: EENMULTIMEDIASYSTEEM DAT VOOR IEDEREEN TOEGANKELIJK IS
Media Control is een compleet multimediasysteem: het omvat twee luidsprekers, een rechtstreeks in het design van het dashboard geïntegreerd dockingstation voor smartphones, Bluetooth®- en USB-aansluitingen, bediening aan het stuurwiel en weergave van radiogegevens op het digitale, 3,5” grote tft-scherm van de boordcomputer.
Het biedt tal van mogelijkheden wanneer het verbonden wordt met een smartphone en de gratis app Dacia Media Control. Die laatste maakt het onder meer mogelijk om de navigatie-apps van de telefoon te gebruiken en biedt een nog ergonomischere toegang tot radio, muziek, oproepen, berichten en tal van andere functies, zoals de spraakherkenning van Siri of Android. Om de veiligheid te verzekeren, zijn de bedieningselementen toegankelijk vanaf het stuur en via een satelliet achter het stuur.
OM VERDER TE GAAN: MEDIA DISPLAY EN MEDIA NAV
Met Media Display, inclusief vier luidsprekers en een USB-aansluiting, omvat het dashboard bovenaan een groot 8”-aanraakscherm, dat licht naar de bestuurder is gericht voor een betere zichtbaarheid en ergonomie. De intuïtieve en gebruiksvriendelijke interface beschikt over een Bluetooth®-aansluiting en is compatibel met de smartphonesystemen Android Auto en Apple CarPlay. Het onuitgegeven tabblad ‘Auto’ geeft toegang tot de instellingen van bepaalde rijhulpsystemen.
Met Media Nav tot slot wordt Dacia Jogger in optie uitgerust met een geïntegreerd navigatiesysteem en draadloze wifi-connectiviteit voor Apple CarPlay en Android Auto. Het audiosysteem beschikt over zes luidsprekers (waarvan twee tweeters).
OPTIONELE TROEVEN
Dacia Jogger biedt daarnaast bijkomende uitrusting, als optie. Voorbeelden zijn de verwarmbare voorzetels, de automatische airconditioning met digitale weergave, de handenvrije contactkaart met toetsen om vanop afstand de koffer te ontgrendelen. Ook een geassisteerde parkeerrem, een achteruitrijcamera, dodehoekdetectie en parkeerhulpsystemen voor- en achteraan behoren tot de mogelijkheden.
EEN ECHTE DACIA, ESSENTIEEL EN EFFICIËNT
MODERN PLATFORM EN VEILIGHEID AAN BOORD
Met zijn moderne platform, zijn versterkte koetswerkstructuur en zijn zes airbags beschikt Dacia Jogger over diverse nuttige rijhulpsystemen.
HET PLATFORM VAN DE NIEUWE DACIA-GENERATIE
Het CMF-B-platform, dat bij Dacia werd ingewijd door Nieuwe Sandero en Logan, staat centraal in de productstrategie van Dacia voor zijn modellen in het B- en C-segment. Dacia Jogger pakt uit met specifieke modules in het midden en achteraan om de lengte op 4,55 meter te brengen en biedt zo de interieurruimte en veelzijdigheid van een wagen uit het C-segment.
VERSTEVIGDE KOETSWERKSTRUCTUUR
Dacia Jogger rust op een modern platform en biedt dus een goede bescherming bij ongevallen dankzij de verstevigde koetswerkstructuur ter hoogte van het voorblok (langsliggers en wieg onderaan) en het interieur. De aanwezigheid van druksensoren in de deuren en een versnellingsmeter maakt een vroegtijdige detectie van zijdelingse botsingen mogelijk, voor een snellere ontplooiing van de gordijn- en zijairbags en dus een betere bescherming van buik, borstkas en hoofd.
AUTOMATISCHE NOODREMHULP
Dit systeem, dat actief is van 7 tot 170 km/u, meet met behulp van een radar vooraan de afstand tot bewegende voorliggers (detectie van stilstaande voertuigen bij 7 tot 80 km/u). Bij het oversteken van een kruispunt worden tegenliggers tussen 30 en 55 km/u gedetecteerd wanneer ze tussen 7 en 25 km/u rijden en wanneer de richtingaanwijzer geactiveerd is.
Wanneer een dreigende aanrijding wordt gedetecteerd, waarschuwt het systeem de bestuurder visueel en vervolgens akoestisch. Indien nodig:
– versterkt het de prestaties van het remsysteem als de bestuurder remt maar het risico nog steeds aanwezig blijft
– remt het automatisch of harder af als de bestuurder niet of onvoldoende remt.
DODEHOEKSENSOR
Dit systeem is actief bij snelheden van 30 tot 140 km/u en waarschuwt de bestuurder voor voertuigen aan de zij- en/of achterkant. Vier ultrasone sensoren (twee achteraan en twee vooraan) detecteren bewegende voertuigen – inclusief tweewielers – in de dode hoek. Wanneer er zich een voertuig in de dode hoek bevindt, licht een led op in de buitenspiegel aan de betreffende kant.
PARKEERHULP
Dit systeem bestaat uit vier ultrasone sensoren vooraan en vier achteraan, alsook een achteruitrijcamera en dynamische geleidingslijnen. Het vereenvoudigt manoeuvres dankzij auditieve en visuele waarschuwingen.
Vertrekhulp op hellingen
Dit systeem voorkomt twee seconden lang dat het voertuig achteruitrolt terwijl de bestuurder zijn voet van het rempedaal naar het gaspedaal verplaatst.
Ook belangrijk is dat Dacia Jogger standaard is uitgerust met een snelheidsbegrenzer, een ESC-systeem van de nieuwste generatie en automatische lichten. Naargelang de versie of opties kan hij ook worden uitgerust met een snelheidsregelaar met bediening aan het stuur en ruitenwissers met regensensor.
EEN EFFICIËNT GAMMA BENZINE- EN LPG-MOTOREN
Dacia Jogger plukt de vruchten van een motorgamma dat is aangepast aan het gebruik van alle gezinnen, met de nieuwe TCe-benzinemotor met 110 pk en de ECO-G-motor op benzine en LPG met 100 pk.
NIEUWE TCe 110-MOTOR
Dacia Jogger wordt uitgerust met de gloednieuwe TCe 110-benzinemotor, gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. De TCe 110 is een rechtstreeks ingespoten 1.0-driecilinder-turbobenzinemotor die 110 pk (81 kW) levert. Zijn aluminium motorblok dringt het gewicht terug. Hij levert een koppel van 190 Nm bij 1.750 t/min (en maximaal 200 Nm bij 2.900 t/min).
De nieuwe TCe 110 beschikt over een variabele distributie, een oliepomp met variabele cilinderinhoud en talrijke efficiëntere materialen om de prestaties te bevorderen en het brandstofverbruik te verlagen. Het geïntegreerde uitlaatspruitstuk, de roetfilter en de centrale injector dragen bij tot de lagere CO2-uitstoot.
Zo begint het gemiddelde verbruik van de TCe 110-motor bij 5,6 l/100 km* over de WLTP-cyclus.
ECO-G: DACIA’S COMBINATIE VAN BENZINE EN LPG
Dacia is de enige constructeur die zijn volledige modelgamma met een motor op benzine en LPG aanbiedt onder het ECO-G-label. Door deze technologie in de fabriek te integreren, kunnen we de veiligheid en betrouwbaarheid verzekeren. De looptijd van de constructeursgarantie, de onderhoudsintervallen en -kosten en de kofferinhoud zijn identiek aan die van de benzineversie (de LPG-tank bevindt zich op de plaats van het reservewiel).
Het verbruik van de ECO-G 100-motor over de gemengde WLTP-cyclus begint bij 6,0 l/100 km* (119 g CO2/km*). Wanneer hij op LPG rijdt, stoot Dacia Jogger gemiddeld 10 procent minder CO2 uit dan een vergelijkbare benzinemotor. Bovendien biedt hij een rijbereik van meer dan 1.000 km dankzij zijn twee tanks: een LPG-tank van 40 liter en een benzinetank van 50 liter.
Bij de LPG-modellen van Dacia gaan gebruiksgemak en rijplezier hand in hand met een lagere CO2-uitstoot en een groot rijbereik. Naargelang het land profiteert de motor op benzine en LPG van fiscale stimulansen of kortingen, een lage aankoopprijs aan de pomp of het ontbreken van een ecologische malus.
* De gegevens variëren naargelang de gekozen opties. Waarden gebaseerd op de productspecificatie voor België.
DACIA JOGGER HYBRIDE VERWACHT TEGEN 2023
In 2023 wordt het motorgamma aangevuld met een hybrideversie. Dacia Jogger wordt daarmee het eerste Dacia-model met hybridetechnologie. Tijdig informeren.
AAN HET STUUR
Nieuwe Dacia Jogger biedt het totaalpakket dat gezinnen zoeken in een wagen uit het C-segment: wendbaarheid, comfort en veiligheid op de weg. Jogger toont zich wendbaar in het dagelijkse verkeer. Zijn interieur is geluidgedempt voor een aangename rijervaring. En dan hebben we het nog niet over de aerodynamische eigenschappen die stijl en prestaties combineren.
WENDBAAR VOOR EEN AANGENAAM RIJGEDRAG
Vanaf de eerste kilometers biedt Nieuwe Dacia Jogger een opmerkelijke stabiliteit en wegligging voor een gevoel van veiligheid aan het stuur. Zijn royale wielbasis van 2,90 meter en zijn brede sporen voor- en achteraan zorgen ervoor dat hij stevig op de weg ligt. De variabele elektrische stuurbekrachtiging vergemakkelijkt het rijden op alle wegtypes en bij alle snelheden. Nieuwe Dacia Jogger maakt het mogelijk om de inspanningen tijdens manoeuvres met 36% te verminderen. Het bereik van de dimlichten (15 meter) en grootlichten (55 meter) biedt de bestuurder een optimaal zicht. Met het oog op een uitstekende ergonomie maken het stuur met verlichte toetsen en het naar de bestuurder gerichte dashboard het rijden nog aangenamer.
EEN GELUIDSARM INTERIEUR VOOR HET COMFORT VAN DE INZITTENDEN
De versterkte koetswerkstructuur ter hoogte van de voorzijde van Dacia Jogger dringt motortrillingen terug. Ook worden rijgeluiden gedempt door de dikkere kofferbekleding en de deuren met frame, die de ruimte tussen de deuren en het koetswerk elimineren. En dan zwijgen we nog over de inspanningen die werden geleverd om windgeruis te beperken, zoals de afdichting tussen de voet en de behuizing van de buitenspiegels om windgeruis tegen te gaan.
AERODYNAMICA EN EFFICIËNTIE OP ALLE NIVEAUS
De stroomlijn werd uitgewerkt door de design- en ingenieursteams. Nieuwe Dacia Jogger heeft een aflopende daklijn, een spoiler bovenaan de kofferklep, stroomlijnkappen onder het chassis en elektronisch gestuurde aerodynamische kleppen vooraan. De wrijving werd verminderd door het gebruik van wrijvingsarme lagers. Al deze optimalisaties dragen bovendien bij tot de uitstekende CO2– en verbruikswaarden van de wagen.