- Outback behaalt de hoogste algemene score (88,8%) van alle auto’s beoordeeld door Euro NCAP*1
- Nieuwste generatie Subaru EyeSight rijhulptechnologie scoort 95% voor Rijhulpsystemen, waarmee de Outback als eerste wagen de allerhoogste score behaalt in alle voertuigklassen*2 ; eveneens de beste beoordeling ooit voor een Subaru.
- Outback scoort 84% voor de Bescherming van kwetsbare weggebruikers – de hoogste score ooit in alle voertuigklassen*3 en het beste resultaat ooit behaald door Subaru.
Zaventem, – Subaru Europe, onderdeel van Subaru Corporation, kondigt vandaag aan dat de Subaru Outback (Europese specificaties) de hoogste algemene score heeft behaald over alle voertuigklassen heen en een opmerkelijk resultaat heeft neergezet voor rijhulpsystemen op alle voertuigen die in 2020-2021 zijn beoordeeld door het European New Car Assessment Program.
De Outback behaalt op alle vier beoordelingsgebieden (Bescherming van volwassenen, Bescherming van kinderen, Kwetsbare weggebruikers, Rijhulpsystemen), scores die beduidend boven de vereiste minimumgrens liggen om om de maximale beoordeling van vijf sterren te behalen. Deze resultaten bevestigen opnieuw de reputatie van Subaru als fabrikant van voertuigen die zijn ontwikkeld met toonaangevende veiligheid als uitgangspunt, met als doel de allerbeste veiligheid te bieden en tegen 2030 te streven naar nul verkeersdoden, waardoor de veiligheid in alle situaties wordt verbeterd*4.
Het nieuwste beoordelingsprotocol van Euro NCAP kent niet langer vijf sterren toe als rijhulpsystemen geen significante bijdrage leveren aan het voorkomen van ongevallen of in ieder geval het verminderen van zware ongevallen. Dankzij EyeSight rijhulpondersteuning, de nieuwste generatie van Subaru’s stereocamera-botspreventiesysteem, behaalde de Subaru Outback de hoogste score in alle voertuigklassen*3 en het beste resultaat ooit voor een Subaru-voertuig in Safety Assist-crashtests.
In het Euro NCAP’s Flashback 2021 rapport behoorde de Subaru Outback tot de best presterende wagens: “Tests onthulden grote verschillen in ADAS-scores. De beste presteerders waren de Subaru Outback […] met een score van 95%, dankzij geavanceerde AEB, rijstrookondersteunings-, snelheids- en aandachtssystemen”.
De 4e generatie EyeSight omvat alle veiligheidstechnische kennis die Subaru gedurende 30 jaar ontwikkeling heeft opgebouwd. Subaru’s stereocamera-botspreventie-systeem beschikt over een grotere kijkhoek (bijna een verdubbeling) en nieuwe beeldherkenningssoftware samen met elf veiligheidsfuncties, waaronder enkele nieuwe: Advanced Adaptive Cruise Control met Lane Centering-functie, Emergency Lane Keep Assist, Speed Sign Recognition met Intelligent Speed Limiter, Lane Departure Warning met stuurwieltrillingen, Lane Departure Prevention met onder andere herkenning van scheidingslijnen zoals gras of wegranden en Pre-Collision Braking System met uitgebreide ondersteuning voor het vermijden van aanrijdingen op kruispunten.
De nieuwste Euro NCAP Safety Assist-test beoordeelt ook de monitoringsystemen van de chauffeur. Dankzij Subaru’s gezichtsherkenningstechnologie Driver Monitoring System, dat de bestuurder waarschuwt wanneer hij zich vermoeid of afgeleid voelt tijdens het rijden, heeft de Outback deze tests met succes doorstaan.
Een geavanceerder Speed Assist-systeem is ook vereist, evenals het autonoom tussenkomen van de wagen om kop-staartbotsingen te voorkomen – zowel mogelijk door te remmen (AEB) en door de bestuurder geïnitieerde besturing (AES) – en het voorkomen van aanrijdingen op kruispunten.
De Subaru Outback behaalde ook de hoogste score in tests voor kwetsbare weggebruikers in alle voertuigklassen en het beste resultaat ooit behaald door een Subaru-voertuig. De meest recente Euro NCAP-beoordeling vereist nieuwe testscenario’s voor Autonomous Emergency Braking (AEB), die zowel de bescherming van voetgangers (afslaan bij kruispunten) als de bescherming van fietsers moeten verbeteren (scenario’s met hogere snelheden en scenario’s met obstakels).
De veiligheidsuitrusting van de Outback omvat ook Reverse Automatic Braking (een standaard veiligheidsfunctie die aanrijdingen bij het achteruitrijden helpt voorkomen en schade bij een aanrijding beperkt), Rear Seat Reminder, Subaru Rear Vehicle Detection (SRVD) en Multi-View Monitors: Front View / Rear View / Side View, waardoor de blinde hoeken van het voertuig worden verkleind.
De nieuwe Outback is gebouwd op het Subaru Global Platform (SGP). De toegenomen stijfheid van de carrosserie (dankzij een geoptimaliseerde stalen frame-architectuur en een sterkere cohesie van de onderdelen) zorgt voor verbeterde botsveiligheid, een lichtere carrosserie en verbeterde bescherming bij frontale alsook zij- en frontale aanrijdingen door de botsenergieabsorptie te verbeteren met 40%. De carrosserie is aanzienlijk versterkt met een nieuw structureel frame (volledige binnenste frameconstructie) en een toevoeging van balken en hulpframes, waardoor ’s werelds hoogste veiligheidsprestaties bij botsingen verder worden verbeterd.
*: Een onafhankelijk agentschap bestaande uit Europese overheden en Europese auto- en consumentendienstenorganisaties
*1: EuroNCAP beschikbare cijfers volgens het laatst geldende Protocol 2020-2021.
*2: Subaru Outback Safety Assist-score: 95% van het laatste Euro NCAP-beoordelingsprotocol (2020-2022) volgens de laatst geldende Safety Assist-test.
*3: Subaru Outback Vulnerable Road Users Protection-score: 84% van het laatste Euro NCAP-beoordelingsprotocol (2020-2022), met de hoogste score voor alle tot dusver geteste voertuigklassen volgens het laatste toepasselijke protocol.
*4 Het aantal dodelijke ongevallen tijdens een bestuurder of passagier van een Subaru-voertuig en het aantal dodelijke slachtoffers onder voetgangers, fietsers en dergelijke als gevolg van aanrijdingen met een Subaru-voertuig tot nul terugbrengen.
*5 volgens de laatst geldende test