De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV:

elektromobiliteit op haar elegantst

  • ŠKODA voegt een emotieve coupé en zijn eerste volledig elektrische RS-variant toe aan zijn ENYAQ iV-gamma
  • Sportieve, elegante lijnen en een ruim interieur
  • Twee batterijgroottes, vier vermogens van 132 kW* tot 220 kW** en achter‑ of vierwielaandrijving
  • Een bereik tot 545 km*** in de WLTP-cyclus en het vermogen om snel op te laden
  • Duurzamer: stoelbekledingen gemaakt uit nieuwe wol en gerecycleerde petflessen en ecologisch gelooid leder

Na de succesvolle lancering van de ENYAQ iV voegt ŠKODA nu een elegante coupé toe aan het gamma. Het aanbod zal ook een sportieve RS-variant bevatten. De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV heeft een nog emotiever design en biedt ondanks de sportieve lijnen veel ruimte en een kofferinhoud van 570 liter. Ook de weerstandscoëfficiënt (cd) is verbeterd in vergelijking met de ENYAQ iV en heeft een waarde van 0,234. Afhankelijk van de specificatie maakt dit een rijbereik tot 545 km*** in de WLTP-cyclus mogelijk, waardoor de auto zich perfect leent om lange afstanden te rijden. Voor de ENYAQ COUPÉ iV is er de keuze uit twee batterijgroottes, uit achter- of vierwielaandrijving en uit vier vermogens tussen 132 kW* en 220 kW** (RS-variant). Net als bij de ENYAQ iV vervangen de Design Selections de klassieke uitrustingsniveaus in het interieur.

Thomas Schäfer, CEO van ŠKODA AUTO, verklaart: “Na de succesvolle lancering van de SUV zorgt de nieuwe ENYAQ COUPÉ iV voor nog meer emotie, sportieve styling en elegantie in de ŠKODA iV-familie. Onze designers en ingenieurs zijn er nog maar eens in geslaagd om een hoge graad van functionaliteit te combineren met een emotief design. Het gloednieuwe topmodel in het gamma is ook de allereerste volledig elektrische ŠKODA RS. De ENYAQ COUPÉ iV combineert emotie perfect met efficiëntie door de royale hoeveelheid ruimte, die kenmerkend is voor ŠKODA, zelfs in een bijzonder elegant koetswerk aan te bieden.”

De nieuwe ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV en de ENYAQ iV worden geproduceerd in de hoofdfabriek van ŠKODA in Mladá Boleslav, wat maakt dat ze de enige op MEB gebaseerde voertuigen van de Volkswagen-groep in Europa zijn die buiten Duitsland worden gebouwd. Door zijn samenstelling en een lange wielbasis maakt het modulair elektrisch autoplatform (MEB) nieuwe opties mogelijk op het vlak van koetswerkverhoudingen en -design. Aangezien de hoogspanningsbatterij voor de aandrijving volledig verwerkt is in de onderzijde van de auto en elektrische voertuigen geen versnellingsbaktunnel hebben, is de ruimte voor passagiers achterin ook bijzonder royaal.

Panoramisch dak met donker getint glas als standaard en lichtjes naar achterkant aflopende daklijn

De nieuwe ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV wordt gekenmerkt door een nog emotiever design dan de SUV-variant en is niet alleen verkrijgbaar in de SPORTLINE-variant, maar ook als de ENYAQ COUPÉ RS iV, die een sportief topmodel van het gamma is. Dit model heeft een sportieve voorbumperschort en zijschorten in koetswerkkleur, en is uitgerust met lichtmetalen velgen die tussen 19 en 21 duim groot zijn. De daklijn loopt vanaf de B-stijl lichtjes af naar de achterkant en vloeit voort in de kofferklep met uitgesproken randen. De lijnen van het voertuig worden ook benadrukt door het donker getinte panoramisch glazen dak, wat een standaarduitrusting is voor de coupé. Het is het grootste panoramisch glazen dak in het ŠKODA-gamma, want het bestrijkt de hele oppervlakte van het dak en gaat naadloos over in de achterruit. Het is dunner dan het volledige dak, waardoor er veel hoofdruimte is voor de inzittenden van de auto. Dankzij het panoramisch glazen dak komt er meer daglicht binnen in het interieur, wat de auto een luchtiger gevoel geeft. De coating helpt ervoor te zorgen dat het klimaat in de cabine te allen tijde aangenaam is. Net als bij de ENYAQ iV, is de coupé beschikbaar met de optionele Crystal Face, waarbij verticale lamellen van het opvallende ŠKODA-radiatorrooster verlicht worden door 131 leds, terwijl een horizontale lichtstrip de prachtige uitstraling van de auto afwerkt. De ENYAQ COUPÉ RS iV komt standaard met de Crystal Face op de markt.

Twee batterijgroottes en vier vermogensversies voor het topmodel van het gamma, ENYAQ COUPÉ RS iV

De nieuwe coupé is verkrijgbaar in vier prestatieniveaus. Het vermogen begint bij 132 kW* met de ENYAQ COUPÉ iV 60 met achterwielaandrijving, die is uitgerust met een batterij van 62 kWh (netto: 58 kWh). De ENYAQ COUPÉ iV 80 is ook een achterwielaandrijving en produceert 150 kW met zijn batterij van 82 kWh (netto: 77 kWh). Naast deze grotere batterij, hebben de ENYAQ COUPÉ iV 80x en de ENYAQ COUPÉ RS iV een tweede motor op de vooras, wat er een vierwielaandrijving maakt. De ENYAQ COUPÉ iV 80x heeft een systeemvermogen van 195 kW**, terwijl het topmodel van het gamma, de ENYAQ COUPÉ RS iV, wel 220 kW** en een maximumkoppel van 460 Nm levert. Dit is de allereerste volledig elektrische ŠKODA RS. Kenmerkende eigenschappen zijn een bijzonder dynamische rijprestatie, een heleboel zwarte designdetails en de rode reflecterende strip die over de volledige achterkant van de auto loopt en typisch is voor de RS-modellen van het merk. De ENYAQ COUPÉ RS iV heeft slechts 6,5 seconden nodig om van 0 naar 100 km/u te sprinten, bereikt een topsnelheid van 180 km/u – 20 km/u meer dan alle andere varianten van de nieuwe coupé – en is uitsluitend verkrijgbaar in het indrukwekkende Mamba Green lakwerk.

Hogere efficiëntie en meer rijbereik dankzij uitstekende aerodynamica

De uitmuntende aerodynamica van de gloednieuwe volledig elektrische coupé van ŠKODA – die met een weerstandscoëfficiënt (cd) van 0,234 nog beter is dan de reeds uitstekende cd-waarde van de ENYAQ iV – draagt bij aan de hoge mate van efficiëntie van de auto. De lage weerstand heeft een aanzienlijke impact op het maximale rijbereik van het voertuig, dat voor de ENYAQ COUPÉ iV 80 545 km*** bedraagt in de WLTP-cyclus. Dankzij zijn vermogen om snel op te laden is de nieuwe coupé ideaal voor lange afstanden. Uitgerust met de optionele trekhaak kan de ENYAQ COUPÉ iV aanhangwagens tot 1.400 kg trekken bij een hellingsgraad van 8%.

Interieur met Design Selections, een scherm van 13 duim en head-updisplay met augmented reality

Net als bij de SUV wordt het interieur van de coupé gekenmerkt door holistisch gecoördineerde Design Selections die gebaseerd zijn op moderne leefomgevingen en vervaardigd zijn met natuurlijke, duurzaam verwerkte en gerecycleerde materialen. De duidelijke structuur van de beschikbare keuzemogelijkheden, waaronder tien doordachte themapakketten en exclusieve individuele opties, maken de configuratie van de auto een stuk makkelijker. Standaarduitrustingen zijn een centraal infotainmentscherm van 13 duim en een Digital Cockpit van 5,3 duim, die optioneel kunnen worden aangevuld met een head-updisplay met augmented reality.

Uitstootvrije mobiliteit en het ŠKODA iV-ecosysteem

De nieuwe ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV maakt uitstootvrije, individuele mobiliteit mogelijk en biedt tegelijkertijd ook lage gebruikskosten aan. Het ŠKODA iV-ecosysteem en Powerpass voorzien toegang tot 260.000 oplaadpunten over heel Europa aan de hand van één kaart. ŠKODA AUTO ondersteunt handig thuis opladen door zijn eigen wallboxes aan te bieden, die verkrijgbaar zijn met een optionele installatiedienst. Vele Europese landen bieden ook verschillende voordelen voor bezitters van een elektrisch voertuig, zoals fiscale voordelen, aankooppremies, het gebruik van speciale bus- en milieurijstroken, gratis parkeren of de toelating om in stadscentra te rijden (afhankelijk van land tot land).

* Maximumvermogen is mogelijk niet volledig beschikbaar. Het vermogen dat in individuele rijsituaties beschikbaar is, hangt af van verschillende factoren, zoals de omgevingstemperatuur, het oplaadniveau en de temperatuur, toestand en ouderdom van de hoogspanningsbatterij.

** Maximaal elektrisch vermogen van respectievelijk 195 kW en 220 kW: maximumvermogen bepaald in overeenstemming met UN-GTR.21, dat kan worden opgeroepen voor een maximum van 30 seconden. Het vermogen dat in individuele rijsituaties beschikbaar is, hangt af van verschillende factoren, zoals de externe temperatuur, de fysieke ouderdom van de hoogspanningsbatterij en de temperatuur, het oplaadniveau en de toestand ervan. Maximumvermogen kan alleen beschikbaar zijn indien de temperatuur van de hoogspanningsbatterij tussen 23°C en 50°C ligt en het oplaadniveau meer dan 88% bedraagt. Als niet voldaan wordt aan deze parameters, is het maximumvermogen mogelijk niet beschikbaar. De batterijtemperatuur kan, tot op zekere hoogte, onrechtstreeks beïnvloed worden door de stationaire airconditioningfunctie, en het oplaadniveau kan in het voertuig worden ingesteld. Het momenteel beschikbare vermogen wordt weergegeven op het rijprestatiescherm van het voertuig. Om de capaciteit van de hoogspanningsbatterij op de best mogelijke manier te behouden, raden we aan om een oplaaddoel van 80% in te stellen voor dagelijks gebruik (kan gewijzigd worden naar 100% voor bijvoorbeeld lange afstanden).

*** Alle vermelde cijfers zijn voorlopig.

Koetswerk: emotief design, progressieve lijnen en verlichte Crystal Face

  • Sportieve en elegante look met lange wielbasis en opvallende achterkant
  • Grote lichtmetalen 19- tot 21-duimsvelgen en panoramisch glazen dak
  • Full-ledmatrixkoplampen en full-ledachterlichten met kristallijne structuren

De nieuwe ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV toont een nog emotiever design dan de SUV-variant, de ENYAQ iV. Het dak – dat vanaf de B-stijl zachtjes naar de achterkant afloopt en standaard een zwart getint panoramisch glazen dak is dat de hele bovenkant beslaat – en de opvallende achterkant geven de gloednieuwe coupé een onderscheidend karakter. Grote lichtmetalen velgen met een diameter van 19 tot 21 duim doen de auto er atletisch en krachtig uitzien. Deze indruk wordt extra benadrukt bij de ENYAQ COUPÉ RS iV, aangezien dit recentste topmodel van het gamma ook zwarte designelementen en de RS-typische rode reflecterende strip aan de achterkant heeft. De Crystal Face – 131 leds die het typische ŠKODA-radiatorrooster verlichten – hoort standaard bij de ENYAQ COUPÉ RS iV.

Oliver Stefani, hoofd van ŠKODA Design, zegt: “In onze gloednieuwe productieauto, de ENYAQ COUPÉ iV, hebben we bijna alle aspecten van de VISION iV-studie behouden, die iets meer dan twee jaar geleden heel wat aandacht trok. Het elegante design met sculpturale en kristallijne details geven de auto een krachtige look. Met atletische lijnen is ons gloednieuwe, volledig elektrische, eersteklas model nog emotiever dan de succesvol gelanceerde ENYAQ iV. Tegelijkertijd biedt de coupé ook merktypische kwaliteiten, zoals royale ruimte en een hoog niveau van functionaliteit.”

Net als de ENYAQ iV is ook de nieuwe ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV gebaseerd op het MEB modulair elektrisch autoplatform van de Volkswagen-groep. De coupé is 4.653 mm lang en 1.879 mm breed. Zijn hoogte bedraagt 1.622 mm, terwijl zijn wielbasis een royale 2.765 mm meet. De sportieve lijnen verzekeren uitstekende aerodynamica met een weerstandscoëfficiënt (cd) van 0,234. Grote velgen van 19 tot 21 duim benadrukken de atletische look van de auto. De lancering van de coupé gaat ook gepaard met twee nieuwe kleuropties die aan het ENYAQ iV-gamma zijn toegevoegd: de opvallende metaalkleur Phoenix Orange en het metallic Graphite Grey, dat ŠKODA’s metallic Quartz Grey vervangt. Mamba Green is uitsluitend voorbehouden voor de ENYAQ COUPÉ RS iV.

Duidelijke lijnen en exclusieve coupédetails

Het koetswerk van de nieuwe coupé wordt gekenmerkt door atletische, elegante lijnen. Met zijn eigen, opmerkelijke voorbumperschort ziet het er anders uit dan de ENYAQ iV. Ook de zijschorten in koetswerkkleur zijn exclusief voor de ENYAQ COUPÉ iV en zorgen ervoor dat de auto er nog langgerekter uitziet. De daklijn loopt vanaf de B-stijl zachtjes af naar de achterkant en gaat naadloos over in de uitgesproken achterkant. ‘ŠKODA’ in drukletters op de kofferklep is een ander in het oog springend detail. Het zwarte panoramisch glazen dak (standaarduitrusting), dat het hele dak bestrijkt en naadloos samensmelt met de lage achterruit, benadrukt de elegante lijnen van de coupé. Het is het grootste panoramisch glazen dak in het ŠKODA-gamma, want het bestrijkt de hele oppervlakte van het dak en gaat naadloos over in de achterruit. Het is dunner dan het volledige dak, waardoor er veel hoofdruimte is voor de inzittenden van de auto. Dankzij het panoramisch glazen dak komt er meer daglicht binnen in het interieur, wat de auto een luchtiger gevoel geeft. De coating helpt ervoor te zorgen dat het klimaat in de cabine te allen tijde aangenaam is. Opvallende contrasten worden opgeroepen door de chroomomlijsting van het ŠKODA-radiatorrooster en de raamlijst met verchroomd effect.

Nog dynamischer: de ENYAQ COUPÉ SPORTLINE iV en de ENYAQ COUPÉ RS iV

De ENYAQ COUPÉ SPORTLINE iV en de ENYAQ COUPÉ RS iV zien er nog dynamischer uit. Met een sportonderstel als standaard, zijn ze vooraan 15 mm en achteraan 10 mm lager. Sportieve designdetails omvatten ook de omlijsting van het ŠKODA-radiatorrooster, de raamlijst en de achterdiffusor. Deze zijn stuk voor stuk glanzend zwart, net zoals de modelaanduiding, het opschrift ŠKODA op de kofferklep en de omlijsting van het luchtgordijn op de voorbumperschort. Op de SPORTLINE is de omlijsting van het luchtgordijn C-vormig. Bij de RS-variant heeft deze C een extra stukje in het midden, zodat het een E vormt. De ENYAQ COUPÉ RS iV is, net als alle andere RS-modellen van de Tsjechische autobouwer, voorzien van een rode reflecterende strip over de gehele lengte van de achterbumper.

Beide modellen komen op de markt met akoestische zijruiten voor- en achteraan, gemaakt van gelamineerd glas dat het geluidsniveau in het interieur vermindert. Bovendien zijn de zijruiten achteraan en de achterruit donker getint. De antracietkleurige lichtmetalen Vega-velgen op de ENYAQ COUPÉ SPORTLINE iV hebben een diameter van 20 duim, terwijl de optionele lichtmetalen Betria-velgen van 21 duim zwart zijn. De ENYAQ COUPÉ RS iV heeft standaard zwarte Taurus-velgen van 20 duim; Vision-velgen van 21 duim met een antracietkleurige afwerking zijn optioneel. Beide beschikken over aerodynamisch geoptimaliseerde plastic aerodoppen. De twee sportieve coupévarianten kunnen ook worden herkend aan hun modelspecifieke vleugeltekens, ofwel met het opschrift SPORTLINE ofwel met een RS-logo.

Full-ledmatrixkoplampen en de Crystal Face creëren visuele hoogtepunten

ŠKODA voorziet zowel de ENYAQ COUPÉ SPORTLINE iV als de ENYAQ COUPÉ RS iV standaard van full-ledmatrixkoplampen. Binnen deze koplampen heeft elke grootlichtmodule 24 leds, die afzonderlijk kunnen worden bediend en de bestuurder in staat stellen het grootlicht altijd te laten branden zonder andere weggebruikers te verblinden. Voor de andere modellen zijn de full-ledmatrixkoplampen optioneel. Hun standaard uitrustingsgamma bestaat uit ledmodules voor dimlichten, grootlichten en dagrijlichten. De Crystal Face – met 131 leds die de verticale lamellen en de horizontale strip van het ŠKODA-radiatorrooster verlichten – creëert een speciaal visueel hoogtepunt. Dit is een standaarduitrusting voor de ENYAQ COUPÉ RS iV en optioneel voor alle andere varianten. Verder zorgen de Crystal Face-ledmodules van de full-ledmatrixkoplampen voor dim- en grootlicht, evenals de dagrijlichten, ook voor een geanimeerd welkomstscherm. De full-ledachterlichten dragen de typische C-vormige lichtbundel van het merk en hebben kristallijne, extra verlichte gebieden, dynamische richtingaanwijzers en een geanimeerde Coming/Leaving Home-functie.

Interieur: Design Selections en optionele packs

  • De ENYAQ COUPÉ iV komt ook op de markt met moderne, op het leven geïnspireerde Design Selections in plaats van klassieke uitrustingsniveaus
  • Design Selections Lodge en ecoSuite omvatten duurzame materialen
  • Intelligente optionele packs en geselecteerde individuele opties voor alle modellen

Net als bij de ENYAQ iV werden de klassieke uitrustingsniveaus ook voor het interieur van de ENYAQ COUPÉ iV vervangen door Design Selections, wat zorgt voor een nieuwe, duidelijke structuur van de beschikbare keuzemogelijkheden. De Design Selections zijn geïnspireerd op moderne leefomgevingen. De gebruikte stijl, kleuren en materialen, waarvan sommige bijzonder duurzaam zijn, zijn perfect op elkaar afgestemd. Voor de ENYAQ COUPÉ RS iV is er de keuze tussen twee modelspecifieke ontwerpen. Tien intelligente packs en enkele individuele opties maken het mogelijk om een gloednieuwe ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV te configureren in slechts zes stappen.

Het interieur van de ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV wordt net als dat van de SUV gekenmerkt door de nieuwe Design Selections. Ze zijn gebaseerd op moderne leefomgevingen en volgen een bepaalde stijl voor de bekleding, de sierelementen, het dashboard en de materialen. De specificatie op instapniveau voor de nieuwe coupé, de Design Selection Loft, biedt een modern thuisgevoel met eenvoudig te reinigen materialen en een harmonieuze combinatie van grijze en zwarte tinten.

Stoelbekleding gemaakt uit nieuwe wol en gerecycleerde petflessen

In de Design Selection Lodge worden bijzonder duurzame materialen gebruikt. De stoelbekledingen zijn gemaakt uit 40% natuurlijke nieuwe wol met het Woolmark Company-kwaliteitslabel en 60% polyester van gerecycleerde petflessen. Het dashboard is bekleed met stof; zachte materialen en lichte kleuren overheersen. Leder en Suedia-microvezel voorzien de Design Selection Lounge van een aparte esthetiek en geven het een moderne look. Gekleurde randen en contrasterende stiksels zijn exclusieve details.

Stijl en comfort, met ecologisch gelooid leder als optie

De zachte, zwarte lederen stoelen met contrasterende cognackleurige stiksels en randen in de Design Selection Suite bieden een hoog niveau van comfort. De ecoSuite gaat nog een stapje verder, namelijk met een combinatie van een klassiek en luxueus gevoel met een hoge mate van duurzaamheid. Hier is de cognackleurige lederen bekleding van de stoel getint via een milieuvriendelijk proces zonder chemicaliën, waarbij extracten van olijfbladeren worden gebruikt. Randen in Stone Grey en contrasterende stiksels werken de look met stijl af.

ENYAQ COUPÉ SPORTLINE iV met zwart interieur

Een zwarte, sportieve stijl typeert de Design Selection die exclusief verkrijgbaar is voor de SPORTLINE-variant in het ENYAQ COUPÉ iV-gamma. De met Suedia beklede sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen zijn voorzien van grijze decoratieve stiksels, net als het multifunctionele lederen sportstuurwiel met drie spaken, peddels om de verschillende recuperatieniveaus te selecteren en een SPORTLINE-logo. De dakblekeding is zwart, terwijl het lederachtige dashboard en de lederachtige deurbekleding modelspecifieke strips bevatten met koolstofvezeleffect.

Twee Design Selections exclusief voor de ENYAQ COUPÉ RS iV

De ENYAQ COUPÉ RS iV is verkrijgbaar met twee modelspecifieke Design Selections die uitsluitend voor deze specifieke variant zijn voorbehouden. In beide opties bestaat de standaarduitrusting uit decoratieve dashboard- en deurlijsten met koolstofvezeleffect, pedaalkappen in aluminium design en sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen en een RS-logo. In de Design Selection RS Lounge zijn de stoelen bekleed met zwarte Suedia-microvezel met limoenkleurige randen en contrasterende stiksels. Dit kleuraccent is ook terug te vinden in de contrasterende stiksels van de vloermatten en het verwarmde multifunctionele lederen sportstuur met drie spaken en een RS-logo. Het dashboard is eveneens bekleed met zwarte Suedia-microvezel met decoratieve stiksels. De Design Selection RS Suite, waarbij de stoelbekleding gemaakt is uit zwart geperforeerd leder met grijze randen en contrasterende stiksels, is optioneel voor het sportieve topmodel van het gamma. Deze elementen komen terug op het multifunctionele lederen sportstuur dat ook wordt versierd met een RS-logo. Het dashboard is bekleed met een lederachtig materiaal dat past bij de stoelen en is gedecoreerd met contrasterende stiksels.

Uitgebreid gamma van standaarduitrustingen en optionele themapacks

Tot het gamma van standaarduitrustingen van de ENYAQ COUPÉ iV behoren de Digital Cockpit met een scherm van 5,3 duim en een centraal aanraakscherm van 13 duim dat toegang geeft tot het infotainmentsysteem en alle voertuigfuncties. Alle coupés hebben een Climatronic met twee zones, een tweespaaks multifunctioneel lederen stuurwiel met bedieningsknoppen en kartelwieltjes voor intuïtief gebruik en de KESSY GO-startknop voor sleutelloos starten. De modellen die zijn uitgerust met een grotere batterij, hebben ook een verwarmd stuur met peddels om de mate van energierecuperatie aan te passen. De uitrusting kan worden aangevuld met tien optionele packs die op basis van de verschillende elementen worden aangeboden, zoals comfort, rijdynamiek, klimaatregeling, rijhulpsystemen en infotainment. Het merendeel van deze packs is verkrijgbaar als een Basic- en als een Plus-bundel.

Het gamma van opties voor klimaatregeling omvat verwarmde voor- en achterstoelen en voorruitverwarming en, voor de ENYAQ COUPÉ RS iV, ook de Climatronic met drie zones. Het Seating Comfort Pack biedt elektrische stoelaanpassing. De Plus-bundel van dit pack bevat eveneens een massagefunctie voor de bestuurdersstoel. Een selectie van individuele opties is beschikbaar voor alle modellen. Zo zijn er een antidiefstalwaarschuwingsfunctie met interieurbewaking, zijairbags achteraan, een elektrisch uitklapbare trekhaak en een sportonderstel dat vooraan 15 mm en achteraan 10 mm lager is. Dit onderstel komt net zoals een progressieve stuurinrichting als standaard op de markt voor de ENYAQ COUPÉ SPORTLINE iV en de ENYAQ COUPÉ RS iV.

Royaal plaatsaanbod en een koffer met een inhoud van 570 liter

De ENYAQ COUPÉ iV biedt veel ruimte voor vijf personen en hun bagage. De lange wielbasis en het lange, vlakke grondoppervlak zorgen voor veel beenruimte. Ondanks het aflopende dak van het model is de hoofdruimte gelijk aan dat van een ŠKODA OCTAVIA COMBI. De koffer heeft een inhoud van 570 l en dankzij een lage laaddrempel en een optionele elektrisch bediende achterklep is de toegang ook mogelijk via een virtueel pedaal, wat betekent dat de kofferklep kan worden geopend met een simpele voetbeweging.

Elektrische aandrijving: vier vermogensversies en twee batterijgroottes

  • Keuze tussen achterwielaandrijving met achtermotor en vierwielaandrijving met twee motoren
  • Vermogen van 132 kW* tot 220 kW** en batterijen met een capaciteit van 62 kWh of 82 kWh
  • Uitstekende weerstandscoëfficiënt (cd) van 0,234 en een trekvermogen tot 1.400 kg

Het vermogen varieert van 132 kW* in de ENYAQ COUPÉ iV 60 met achterwielaandrijving en een batterij van 62 kWh, tot 220 kW** in de met twee elektromotoren uitgeruste ENYAQ COUPÉ RS iV met vierwielaandrijving. De geweldige aerodynamica van de nieuwe coupé maakt een rijbereik tot 545 km*** in de WLTP-cyclus mogelijk en draagt zo bij tot een hoog niveau van efficiëntie. Dit, alsook het vermogen om snel op te laden, betekent dat de auto perfect geschikt is om lange afstanden te rijden. De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV is gebaseerd op het MEB modulair elektrisch autoplatform van de Volkswagen-groep. De ENYAQ COUPÉ iV en de ENYAQ iV rollen van de band in de hoofdfabriek van ŠKODA in Mladá Boleslav en zijn daarmee de enige op MEB gebaseerde modellen in Europa die buiten Duitsland worden geproduceerd.

Johannes Neft, bestuurslid technische ontwikkeling van ŠKODA AUTO, zegt: “De gloednieuwe ENYAQ COUPÉ iV is ons tweede MEB-voertuig na de ENYAQ iV SUV. Met de lancering van ons topmodel, de ENYAQ COUPÉ RS iV, presenteren we onze allereerste volledig elektrische RS. Door het lichtere gewicht en de verbeterde aerodynamica van de coupé zijn een nog hogere efficiëntie en een maximumrijbereik van 545 km*** in de WLTP-cyclus mogelijk.”

Net als bij de ŠKODA ENYAQ iV is de nieuwe coupé gebaseerd op het MEB modulair elektrisch autoplatform van de Volkswagen-groep. De ENYAQ COUPÉ iV is net als de ENYAQ iV verkrijgbaar met een achtermotor en achterwielaandrijving of met twee motoren en vierwielaandrijving. Er is keuze uit twee groottes van de batterij die in de onderzijde van het voertuig wordt geplaatst. De instapvariant is de ENYAQ COUPÉ iV 60. De achtermotor is in de achteras verwerkt en drijft de achterwielen aan met een vermogen van 132 kW* en een maximumkoppel van 310 Nm. Hij wordt aangedreven door een lithium-ionbatterij met een capaciteit van 62 kWh, waarvan 58 kWh ook daadwerkelijk kan worden gebruikt. De ENYAQ COUPÉ iV 80 beschikt over een grotere batterij met een capaciteit van 82 kWh (77 kWh netto) die zorgt voor een maximumrijbereik van 545 km*** in de WLTP-cyclus. De elektrische motor achteraan levert 150 kW* aan vermogen en 310 Nm aan koppel.

Twee motoren en vierwielaandrijving: de ENYAQ COUPÉ iV 80x

De ENYAQ COUPÉ iV 80x is ook uitgerust met de 82 kWh sterke batterij, maar heeft een tweede elektrische motor op de vooras, wat het tot een vierwielaandrijving maakt. De twee motoren bieden een gecombineerd vermogen van 195 kW** en een maximumkoppel van 425 Nm. De maximale snelheid van dit model en dat van de versies met achterwielaandrijving bedragen 160 km/u.

Sportieve topper van het gamma: de ENYAQ COUPÉ RS iV

De krachtigste auto van het ENYAQ iV-gamma is eveneens uitgerust met de grotere batterij en twee elektrische motoren. Dit maakt dat het ook een vierwielaandrijving is. De ENYAQ COUPÉ RS iV heeft een systeemvermogen van 220 kW** en bereikt een maximumkoppel van 460 Nm. Bijgevolg kan dit eerste volledig elektrische RS-model van ŠKODA in slechts 6,5 seconden optrekken van 0 tot 100 km/u. Het is de enige coupévariant van het gamma dat een topsnelheid van 180 km/u haalt. Op een hellingsgraad van 8% hebben de ENYAQ COUPÉ RS iV en de ENYAQ COUPÉ iV 80x allebei een maximaal trekvermogen van 1.400 kg, terwijl de ENYAQ COUPÉ iV 60 en de ENYAQ COUPÉ iV 80 geremde aanhangwagens tot 1.200 kg kunnen slepen.

Vermogen om snel op te laden: van 10 tot 80% in 29 minuten

De batterijen die in de ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV zitten, kunnen snel opladen. Zo kan de grotere batterij van 82 kWh van 10 tot 80% worden bijgevuld in slechts 29 minuten. Thuis kan de ENYAQ COUPÉ iV ‘s nachts handig worden opgeladen in zes tot acht uur met behulp van een AC ŠKODA iV Charger-wallbox die tot 11 kW levert. Bijladen aan een publiek AC-oplaadpunt met hetzelfde maximumvermogen duurt ongeveer even lang. Daarom beschikt de ENYAQ COUPÉ iV standaard over een modus 3-oplaadkabel. De coupé kan ook worden opgeladen met 2,3 kW met behulp van een conventioneel huishoudelijk stopcontact van 230 volt en een optionele modus 2-kabel. De universele iV-lader – een mobiele oplossing met onderling verwisselbare stekkers – zorgt voor maximale flexibiliteit en is verkrijgbaar als optionele extra. Met een CEE-adapter is het mogelijk op te laden met maximaal 11 kW via een stopcontact van 400 volt, terwijl een Schuko-adapter het mogelijk maakt om op te laden aan een huishoudelijk stopcontact.

Hoge mate aan efficiëntie dankzij opmerkelijke aerodynamica en optionele warmtepomp

De weerstandscoëfficiënt (cd) van 0,234, wat opmerkelijk is voor een SUV-coupé van deze grootte, maakt een hoge mate aan efficiëntie en bijgevolg een lang rijbereik mogelijk. Deze uitstekende waarde is het resultaat van de kenmerkende Simply Clever-oplossingen van ŠKODA, zoals een actief, afkoelend rolgordijn in de onderste luchtinlaat van de voorbumper en tal van aerodynamische maatregelen die de luchtstroom specifiek rond het koetswerk of onder het voertuig leiden. Daarvoor beschikt de ENYAQ COUPÉ iV over een geoptimaliseerde voorbumperschort, een voorspoiler, een bedekte en vlakke onderkant, luchtgordijnen en een achterspoiler. De optionele warmtepomp om het interieur te verwarmen en af te koelen biedt nog meer efficiëntie. Een uiterst efficiënte warmtepomp comprimeert het koelmiddel onder hoge druk. Dit produceert warmte, die gebruikt wordt om koude lucht die de auto binnenkomt, op te warmen. Dit betekent dat er minder energie van de voertuigbatterij nodig is om de hoogspanningsverwarming te voeden, wat dan weer het rijbereik van het voertuig vergroot.

* Maximumvermogen is mogelijk niet volledig beschikbaar. Het vermogen dat in individuele rijsituaties beschikbaar is, hangt af van verschillende factoren, zoals de omgevingstemperatuur, het oplaadniveau en de temperatuur, toestand of ouderdom van de hoogspanningsbatterij.

** Maximaal elektrisch vermogen van respectievelijk 195 kW en 220 kW: maximumvermogen bepaald in overeenstemming met UN-GTR.21, dat kan worden opgeroepen voor een maximum van 30 seconden. Het vermogen dat in individuele rijsituaties beschikbaar is, hangt af van verschillende factoren, zoals de externe temperatuur, de fysieke ouderdom van de hoogspanningsbatterij en de temperatuur, het oplaadniveau en de toestand ervan. Maximumvermogen kan alleen beschikbaar zijn indien de temperatuur van de hoogspanningsbatterij tussen 23°C en 50°C ligt en het oplaadniveau meer dan 88% bedraagt. Als niet voldaan wordt aan deze parameters, is het maximumvermogen mogelijk niet beschikbaar. De batterijtemperatuur kan, tot op zekere hoogte, onrechtstreeks beïnvloed worden door de stationaire airconditioningfunctie, en het oplaadniveau kan in het voertuig worden ingesteld. Het momenteel beschikbare vermogen wordt weergegeven op het rijprestatiescherm van het voertuig. Om de capaciteit van de hoogspanningsbatterij op de best mogelijke manier te behouden, raden we aan om een oplaaddoel van 80% in te stellen voor dagelijks gebruik (kan gewijzigd worden naar 100% voor bijvoorbeeld lange afstanden).

*** Alle vermelde cijfers zijn voorlopig

Connectiviteit: state-of-the-artinfotainment met het grootste ŠKODA-scherm en nieuwe functies

  • Aanraakscherm van 13 duim en Digital Cockpit van 5,3 duim als standaarduitrusting
  • Permanente internetverbinding, ‘over-the-air’ updates en bijkomende features om te downloaden
  • Geweldige geluidservaring door twaalf luidsprekers met optioneel CANTON-soundsysteem

De lancering van de gloednieuwe ENYAQ COUPÉ iV gaat gepaard met ŠKODA’s introductie van een nieuwe versie van zijn infotainmentsysteem. De laatste softwareversie ME 3 voorziet updates voor het infotainment- en head-updisplay en zorgt voor een verbeterd batterijbeheer. Het grootste aanraakscherm van ŠKODA, dat 13 duim groot is, en de Digital Cockpit van 5,3 duim zitten standaard in de nieuwe coupé. Via de permanente internetverbinding kunnen de online diensten van ŠKODA Connect worden gebruikt, waarvan een groot deel specifiek is ontworpen voor een elektrisch voertuig. Dankzij de inbegrepen functies kunnen het opladen van de batterij en de airconditioning van het interieur vanop afstand worden geregeld via de MyŠKODA-app.

Net als de ENYAQ iV is de nieuwe ŠKODA-coupé uitgerust met een Digital Cockpit van 5,3 duim die informatie met betrekking tot snelheid, rijgegevens en navigatie- en rijhulpsystemen op een duidelijke manier weergeeft. De vier verschillende cockpitlay-outs en tal van voertuigfuncties en rijhulpsystemen kunnen worden bediend via het multifunctiestuur. Het optionele head-updisplay projecteert extra informatie in een duidelijke weergave voor de bestuurder. Het aparte centrale scherm, zoals dat in de ENYAQ iV te vinden is en 13 duim groot is, is het grootste in het huidige ŠKODA-aanbod. De lay-outs kunnen worden gepersonaliseerd en het aanraakscherm kan worden bediend via een touch-slider, multitouchgebaren, gebarenbediening of de digitale spraakassistent Laura die, ondersteund door online gegevens, vijftien talen begrijpt. Een digitale DAB-radio-ontvanger, internet en hybride radio maken standaard onderdeel uit. Via Wireless SmartLink, Android Auto en Apple CarPlay kan een smartphone worden geïntegreerd zonder dat een kabel vereist is, terwijl toestellen inductief kunnen worden opgeladen wanneer ze in de optionele Phone Box worden geplaatst. Het CANTON-soundsysteem met twaalf luidsprekers en een digitale equalizer is nog een andere optionele extra.

‘Over-the-air’ updates en bijkomende features om te downloaden

Dankzij een ingebouwde eSIM is de ENYAQ COUPÉ iV altijd online. Hierdoor kunnen navigatiekaarten of de systeemsoftware vanop afstand worden geüpdatet en kunnen gebruikers bijkomende voertuigfuncties downloaden. Vanaf de tweede helft van 2022 kunnen bijvoorbeeld de navigatiefunctie, extra kleuren voor de sfeerverlichting, Adaptive Cruise Control of Light Assist worden geactiveerd via het infotainmentsysteem in het voertuig of het ŠKODA Connect-webportaal. Deze functies kunnen indien gewenst ook worden ingeschakeld voor een beperkte tijdsperiode.

ŠKODA Connect-functies specifiek voor alle volledig elektrische voertuigen

Door de permanente internetverbinding is het gebruik van verschillende online ondersteunde diensten mogelijk. Verkeersinformatie is gebaseerd op realtime, via het internet verkregen gegevens. Hetzelfde geldt voor de routeplanner of de optionele navigatiefunctie. Beschikbare parkeerplaatsen in de buurt kunnen evenzeer worden weergegeven. Sommige opties uit het uitgebreide gamma van online diensten van ŠKODA Connect werden specifiek ontworpen voor de werking van een elektrisch voertuig. De MyŠKODA-app kan worden gebruikt om vanop afstand de batterij op te laden of de airconditioning aan te zetten voorafgaand aan de rit. Het is ook mogelijk om overeenkomstige schema’s in te stellen. Het navigatiesysteem kan oplaadpunten in de buurt of een geplande route identificeren.

Nieuwe softwarefuncties

De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV heeft de nieuwste ME 3-softwareversie van het MEB-platform van de Volkswagen-groep, met nieuwe functies en upgrades. De regeling van de airconditioning van het voertuig en het beheer van de hoogspanningsbatterij werden bijvoorbeeld verbeterd. Zo is er nu een modus voor batterijonderhoud. De nieuwe ME 3-voertuigsoftware verbetert het batterijbeheer en verhoogt de efficiëntie en levensduur door de temperatuurregeling van de batterij te starten bij lagere temperaturen dan voordien en door deze niet alleen in- en uit te schakelen maar ook continu te monitoren en aan te passen. Bijgevolg bereikt de aandrijfbatterij sneller haar ideale temperatuurbereik. Dit garandeert een geoptimaliseerd vermogen en een geoptimaliseerde recuperatie. Er zijn ook nieuwe lay-outs voor het infotainmentsysteem en het hoofdmenu bevat nu een symbool voor het opladen van het voertuig en nieuwe symbolen voor augmented reality-functies. Bovendien maken de verhoogde helderheid en het verhoogde contrast van het scherm van de achteruitrijcamera het parkeren en de detectie van obstakels nog makkelijker, vooral dan in het donker. Een nieuwe eigenschap van de intelligente Park Assist-functie biedt nu ook de mogelijkheid om vaak bezochte parkeerplaatsen te registreren in het systeem en het manoeuvre op aanvraag automatisch te laten uitvoeren. De ME 3-software biedt een geüpgradede routeplanner met meerdere tussenstops en het nieuwe rijhulpsysteem Travel Assist 2.5. Lane Assist kan worden uitgeschakeld via Favorieten, wat nog makkelijker is voor de bestuurder.

Veiligheid: head-updisplay met augmented reality en geavanceerde rijhulpsystemen

  • Tot negen airbags garanderen een hoog niveau van passieve veiligheid
  • Virtuele displays worden in duidelijke weergave op de voorruit geprojecteerd voor de bestuurder
  • Optionele full-ledmatrixkoplampen zorgen voor optimale zichtbaarheid

De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV heeft een head-updisplay met augmented reality, full-ledmatrixkoplampen en een hoog niveau van passieve veiligheid met maximaal negen airbags. Travel Assist 2.5 biedt ondersteuning met besturing in lengte- en dwarsrichting, terwijl andere slimme rijhulpsystemen waarschuwen voor potentiële botsingen of parkeren gemakkelijker maken. Het head-updisplay geeft de bestuurder nog meer gerichte informatie zodat deze de ogen op de weg kan houden, terwijl de full-ledmatrixkoplampen zorgen voor meer veiligheid wanneer de zichtbaarheid slecht is, aangezien ze de bestuurder de mogelijkheid bieden de grootlichten te allen tijde te laten branden.

In navolging van het ŠKODA-debuut voor het head-updisplay met augmented reality dat met de ENYAQ iV werd gelanceerd, is deze functie nu ook verkrijgbaar als optie voor de ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV. Het projecteert informatie voor de bestuurder op twee verschillende plaatsen op de voorruit. De snelheid van de auto en de gedetecteerde verkeersborden, navigatie-instructies en informatie van de rijhulpsystemen worden vlak boven het dashboard weergegeven in een duidelijke weergave voor de bestuurder. Hoger op de voorruit, in de grotere projectiezone voor augmented reality, worden grotere symbolen van het navigatiesysteem, zoals richtingaanwijzers, weergegeven en virtueel geprojecteerd op de weg voor de bestuurder, eveneens in een duidelijke weergave. Informatie met betrekking tot de Adaptive Lane Assist of Adaptive Cruise Control wordt hier ook getoond, net als de verkeersborden en -waarschuwingen. De bestuurder kan de positie van de displayzone op de voorruit aanpassen, de kleur en helderheid ervan instellen en selecteren welke informatie moet worden getoond in het menu van het infotainmentsysteem.

Tot negen airbags en proactieve Crew Protect Assist

De ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV kan worden uitgerust met maximaal negen airbags. Airbags voor de bestuurder en de voorste passagier worden standaard voorzien. Er zijn standaard ook zijdelingse airbags vooraan en twee gordijnairbags die de zijruiten op de eerste en tweede stoelrij afdekken. Een centrale airbag tussen de voorstoelen vermindert de impact tussen de bestuurder en de passagier vooraan in geval van een botsing. Twee zijdelingse airbags voor de buitenste achterstoelen zijn optioneel. Als de sensoren een dreigende botsing detecteren, de bestuurder een plots remmanoeuvre begint of de auto dreigt te slippen of om te slaan, zal de proactieve Crew Protect Assist-functie automatisch voorzorgsmaatregelen nemen om de inzittenden van het voertuig te beschermen. Het systeem zal dan de veiligheidsgordels aanspannen en eventueel geopende ruiten sluiten.

Alle verkrijgbare ŠKODA-rijhulpsystemen

Voor maximale niveaus van actieve en passieve veiligheid is de ENYAQ COUPÉ iV uitgerust met alle rijhulpsystemen van ŠKODA. Travel Assist biedt actieve ondersteuning voor de besturing in lengte- en dwarsrichting en omvat Adaptive Cruise Control (ACC), Adaptive Lane Assist inclusief wegwerkenherkenning, Traffic Jam Assist en Emergency Assist. Het systeem wordt geactiveerd met een druk op een knop op het multifunctionele stuurwiel, waardoor de ENYAQ COUPÉ iV op zijn rijstrook blijft en automatisch de afstand tot de voorligger in de gaten houdt. In druk verkeer kan de Travel Assist 2.5 de ENYAQ COUPÉ iV autonoom tot stilstand brengen, laten optrekken en andere voertuigen laten volgen. Bij snelheden boven de 90 km/u helpt het systeem nu bij het wisselen van rijstrook op de rijweg wanneer de richtingaanwijzer geactiveerd is, en het biedt ondersteuning bij het sturen in scherpe bochten. Travel Assist 2.5 toont de omgeving van het voertuig op de ENYAQ COUPÉ iV-schermen, zodat de bestuurder alle objecten kan zien die de sensoren van het voertuig waarnemen. De huidige versie van het systeem kan de zijdelingse besturing overnemen op nauwe plaatsen in de stad met behulp van online informatie op basis van actuele zwermgegevens.

Adaptive Cruise Control, die in zijn voorspellende versie ook gegevens van het navigatiesysteem en gedetecteerde verkeersborden opneemt, is nu ook in staat te reageren op obstakels die via online verkeersinformatie worden gemeld. De Travel Assist 2.5-functie vereist dat de bestuurder zijn handen aan het stuur houdt. Als het voertuig merkt dat de bestuurder niet meer stuurt, remt of optrekt, probeert Emergency Assist hem eerst visueel te waarschuwen, dan akoestisch en uiteindelijk door met schokjes te remmen. Als de bestuurder niet reageert, worden de alarmlichten geactiveerd, wordt het voertuig op zijn huidige rijstrook tot stilstand gebracht en wordt eCall geactiveerd.

Front Assist met Predictive Pedestrian and Cyclist Protection en Side Assist met Rear Traffic Alert waarschuwen voor aanrijdingen met andere voertuigen, fietsers, voetgangers en stilstaande obstakels. Collision Avoidance Assist ondersteunt de bestuurder bij dreigende aanrijdingen met een voetganger, fiets of ander voertuig door het stuurmoment actief te vergroten om het ongeval te voorkomen. Bij het links afslaan op kruispunten waarschuwt Turn Assist in een vroeg stadium voor tegemoetkomend verkeer en brengt de auto indien nodig automatisch tot stilstand. Wanneer een deur wordt geopend, waarschuwt Exit Warning de inzittende als een ander voertuig of een fietser van achteren nadert. Dat gebeurt akoestisch en visueel via een lichtsignaal aan de binnenzijde van de buitenspiegelbehuizing.

Nieuwe rijhulpfuncties voor parkeren

De optionele Park Assist-functie maneuvreert het voertuig automatisch in en uit parallelle en parkeervakken en kan nu ook automatisch remmen om te voorkomen dat de auto tegen voetgangers of objecten aanrijdt. Met de Trained Parking-functie registreert het systeem de route in een veelgebruikte parkeerplaats, bijvoorbeeld in een nauwe en moeilijke rijweg. Het systeem kan deze route dan automatisch op elk moment herhalen. Area View is nog beter dan de optionele achteruitkijkcamera, aangezien de vier camera’s een 360-graden beeld van bovenaf creëren van de directe omgeving van de ENYAQ COUPÉ iV.

Grootlicht kan te allen tijde aan blijven dankzij de optionele full-ledmatrixkoplampen

De optionele full-ledmatrixkoplampen van de ENYAQ COUPÉ iV verhogen de veiligheid beduidend bij rijden in het donker. Elke Matrix-grootlichtmodule bevat 24 leds, die afzonderlijk kunnen worden bediend en de bestuurder in staat stellen het grootlicht altijd te laten branden zonder andere weggebruikers te verblinden. Als een camera op de voorruit voertuigen, mensen en objecten detecteert die het licht reflecteren, schakelt de intelligente verlichtingstechnologie automatisch individuele segmenten van de lichtbundel uit.

Het ŠKODA iV-ecosysteem: Powerpass en drie wallboxes

  • Powerpass maakt gemakkelijk opladen in heel Europa mogelijk met behulp van één enkele kaart
  • De pass geeft toegang tot het Ionity-snellaadnetwerk
  • ŠKODA iV Charger-wallboxes voor thuis, inclusief ondersteuning voor planning en installatie

De laadinfrastructuur is de sleutel tot het succes van elektromobiliteit. Daarom zet ŠKODA AUTO zich in om het ŠKODA iV-ecosysteem uit te bouwen. Met één enkele kaart, de Powerpass, kunnen voertuigen gemakkelijk en handig worden opgeladen aan oplaadpunten in heel Europa, waaronder het Ionity-snellaadnetwerk. ŠKODA bevordert ook snel de uitbreiding van de laadinfrastructuur via zijn concessiehouders. Voor thuisladen biedt de autobouwer zijn klanten de keuze tussen drie verschillende ŠKODA iV Charger-wallboxes en ondersteunt hij hen bij de planning en installatie.

Met één enkele kaart stelt de Powerpass ŠKODA-klanten in staat hun voertuig op te laden aan het merendeel van de momenteel 260.000 oplaadpunten in de EU. Hierbij horen de meeste publieke laadstations en snelladers op internationale verkeerswegen en hoofdwegen. ŠKODA helpt de laadinfrastructuur te ontwikkelen door middel van zijn betrokkenheid in de opbouw van het Ionity-snellaadnetwerk in heel Europa en de installatie van openbaar toegankelijke oplaadpunten bij ŠKODA-concessies. Kopers van een gloednieuwe ŠKODA ENYAQ COUPÉ iV kunnen tot één jaar na tariefactivatie genieten van verminderde Powerpass-tarieven. De kosten zijn in overeenstemming met marktnormen en worden aangerekend aan de klant in een transparante en praktische maandelijkse Powerpass-factuur. Bezitters van een gloednieuwe ENYAQ COUPÉ iV die opteren voor het Simply Charge-tarief, zullen een jaar lang een korting krijgen op het basistarief, terwijl degenen die kiezen voor het DC-pack, het Charge Faster-tarief zullen ontvangen tot een jaar na de activatie zonder dat ze het basistarief moeten betalen.

Keuze uit drie ŠKODA iV Charger-wallboxes en hulp bij planning en installatie

ŠKODA biedt drie verschillende typen iV-wallboxes voor thuisladen. Zelfs de instapbox, de ŠKODA iV Charger, is een ideale oplossing voor veilig thuisladen. De ŠKODA iV Charger Connect-wallbox met LAN en wifiverbinding zorgt ervoor dat het laadproces vanop afstand kan worden gecontroleerd via de Powerpass-app. Deze wallbox heeft ook een RFID-lezer, waarmee de gebruiker zichzelf veilig kan identificeren voordat het laden kan beginnen, bijvoorbeeld op residentiële parkeerterreinen. De ŠKODA iV Charger Connect+ kan communiceren met de server via het mobiele telefoonnetwerk via een LTE-connectie en is naast de RFID-lezer ook uitgerust met een gecertificeerde elektriciteitsmeter. Met de Powerpass-app kunnen gebruikers de energie die wordt gebruikt om de batterij van de ENYAQ COUPÉ iV op te laden, in het oog te houden. Zelfs vóór de aankoop van een ŠKODA iV Charger-wallbox zal ŠKODA AUTO alle technische vragen verduidelijken voor de klant met de optionele installatiedienst. Dit eCheck-proces bestaat uit vier stappen. Eerst wordt de algemene geschiktheid van de gewenste installatielocatie beoordeeld in een online precheck. De volgende stap is het bestellen van een ŠKODA iV Charger-wallbox die voldoet aan de respectieve vereisten. Vervolgens controleert een installatiepartner de infrastructuur ter plaatse voordat de ŠKODA iV Charger-wallbox wordt geïnstalleerd. Na een functionele test is de lader klaar voor gebruik.

De ŠKODA ENYAQ COUPÉ RS iV: de eerste volledig elektrische auto in het sportieve RS-gamma

  • Als opvolger van de OCTAVIA RS iV vertegenwoordigt de ENYAQ COUPÉ RS iV de volgende fase op het vlak van elektrificatie
  • RS staat voor ‘Rally Sport’ en identificeert sinds 2000 de sportiefste productiemodellen van ŠKODA
  • ŠKODA kijkt terug op 120 jaar autosporterfgoed en gebruikt de RS-afkorting sinds 1972

Met de lancering van de ENYAQ COUPÉ RS iV schrijft ŠKODA het volgende hoofdstuk van zijn succesvolle RS-verhaal. Als opvolger van de ŠKODA OCTAVIA RS iV plug-in hybrid, is de SUV-coupé de eerste volledig elektrische auto van het sportieve RS-aanbod van het merk. Zijn coupévorm lijkt op die van de rallyprototypes 180 RS en 200 RS, waarvoor ŠKODA in 1974 de afkorting RS (Rally Sport) introduceerde. In 1975 stelde ŠKODA de 130 RS voor, die in 1977 als eerste en tweede over de finishlijn reed tijdens de legendarische Rally van Monte Carlo. Sinds 2000 kenmerkt het RS-logo ook de sportiefste ŠKODA-productiemodellen.

ŠKODA RS – de afkorting is al 47 jaar lang een synoniem voor internationale overwinningen in de autosport en al twee decennia lang staat het voor de sportiefste productiemodellen van de Tsjechische autobouwer. ŠKODA gebruikte de benaming RS – de afkorting van ‘Rally Sport’ – voor het eerst in 1974, voor zijn rallyprototypes ŠKODA 180 RS en 200 RS. Een jaar later maakte de legendarische ŠKODA 130 RS zijn debuut. De coupé, die precies 720 kg woog, wist tot 1983 tal van overwinningen op internationale rally’s en circuits binnen te halen. In 1977 behaalde de ŠKODA 130 RS de eerste en tweede plaats in zijn categorie op de ‘Monte’ en won hij ook de Acropolis Rally. Op het circuit won hij in 1981 op het European Touring Car Championship.

Sportieve ŠKODA-productiemodellen met RS-DNA sinds 2000

Vanaf 2000 zette ŠKODA het succesverhaal van zijn rallymodellen voort door de prestatiegerichte RS-productieauto’s aan zijn aanbod toe te voegen. Het eerste RS-productiemodel – gelanceerd in 2000 samen met de OCTAVIA WRC, die ŠKODA’s intrede in het Wereldkampioenschap Rally markeerde – was de OCTAVIA RS, voorzien van een 1,8-liter turbomotor die 132 kWh (180 pk) produceerde. De allereerste OCTAVIA COMBI RS volgde een jaar later al. De tweede, derde en vierde generatie OCTAVIA’s omvatten ook RS-varianten in beide koetswerkstijlen en met krachtige dieselmotoren. In 2020 werd de allereerste geëlektrificeerde OCTAVIA RS geïntroduceerd, een plug-in hybridevoertuig met een vermogen van 180 kW (245 pk).

De KODIAQ was de eerste SUV binnen de RS-familie

In 2003 voegde ŠKODA de FABIA toe aan zijn RS-aanbod: een bekrachtigd model van de nieuwe rallyauto FABIA WRC die op hetzelfde moment werd voorgesteld. Deze was voorzien van een 1.9 TDI die 96 kW (130 pk) leverde. In 2010 werd de RS-variant van de tweede FABIA-generatie onthuld, uitgerust met een 1,4‑liter benzinemotor die 132 kW (180 pk) produceerde, met gecombineerde turbo en compressor. Eerst werd het model ook aangeboden als een break. De eerste SUV die de rij van de RS-modellen bijtrad, was de KODIAQ RS die in 2018 op de markt kwam. De 176 kW (240 pk) ontwikkelende 2.0 TDI vestigde een ronderecord voor zevenzits-SUV’s rond de Nordschleife van de Nürburgring, toen de auto de 20,832 km lange ronde in slechts 9 minuten en 29,84 seconden aflegde. De biturbodiesel van het model werd in de zomer van 2021 vervangen door een 2.0 TSI benzinemotor met een vermogen van 180 kW (245 pk). De nieuwe motor is 60 kg lichter en voorziet de KODIAQ RS van nog betere rijprestaties en een nog betere rijdynamiek.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Please reload

Please Wait