The Chrysler Building.
De ondertitel van dit werk luidt: the history of New York’s famous landmarks. Alhoewel verschillende wolkenkrabbers het Chrysler-gebouw in hoogte overtreffen, blijft het nog steeds een heel herkenbare baken in de New Yorkse skyline. Het iconische project in Manhattan toont vooral aan hoe snel Walter P. Chrysler rijk geworden was, toen hij in 1928 de plannen goedkeurde voor wat uiteindelijk een kunstwerk werd dat 314 meter hoog is en 78 verdiepingen telt. Bij de opening in mei 1931 was het heel even het hoogste woongebouw ter wereld vooraleer de toren van de Bank of the Manhattan Company de titel stal.
Chrysler, geboren in 1875, was gestart als werkman bij een spoorwegmaatschappij om het daarna achtereenvolgens tot manager te schoppen bij American Locomotive en de Denver & Rio Grande Cy.
Van 1912 tot 1917 bekleedde hij de hoogste positie bij Buick.
Hij verliet die functie voor een slechter betaalde job (!), het redden van het in moeilijkheden geraakte Willys-Overland. Hij deed dit een half jaar lang zonder loon maar met de clausule dat hij in plaats daarvan aandelen verwierf.
Dit bleek zo succesvol dat hij met de verkoop van die aandelen het noodlijdende automerk Maxwell kon kopen. Na de sanering, een vergelijkbaar verhaal als bij Willys-Overland, richtte hij in 1925 zijn eigen merk op, Chrysler. In 1928, een jaar voor de crash van 1929, lanceerde hij uit het niets de merken Plymouth en DeSoto en nam hij het bekende merk Dodge over. In 1936 trok hij zich als een van de rijkste Amerikanen terug uit het actieve leven. Een perfect voorbeeld van The American Dream dus.
Dit dunne boekje is volledig gewijd aan de ontstaansgeschiedenis en het turbulente bouwproject van de prachtige Chrysler building.
Het is een 56 pagina’s tellend werkje in A4 formaat dat qua kwaliteit net iets beter scoort dan ‘fotokopie materiaal’ maar het is interessant leesvoer over een bijzonder gedurfd avontuur.
Auteur: Charles River Editors. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-542766975. 21x 28 cm. 56 blz.
Uitgever: CreateSpace
Speed read Mustang. The history, design and culture behind Ford’s original Pony Car.
Dit boek maakt deel uit van een reeks waarin reeds Speed Read Ferrari verscheen en ook Speed Read Car Design, Porsche 911 en Super Car.
Speed Read Mustang laat je toe om heel snel een trefwoord, een personage of een gebeurtenis in verband met de beroemde Pony Car op te zoeken. Het is ingedeeld in 7 secties (zoals bijvoorbeeld lancering, speciale edities, Shelby enz.). Iedere sectie bestaat op zijn beurt uit verschillende korte hoofdstukken en met behulp van de index achteraan kan je heel snel opzoeken. Dit boek in handig formaat is samengesteld door Donald Farr, een Mustang-kenner maar ook auteur van verschillende Mustang-boeken, waarin je dan, indien gewenst, wel het uitgebreide verhaal kunt lezen.
Auteur: D. Farr. Taal: Engels.
ISBN: 978-0-7603-6042-2. 17 x 23 cm. 160blz.
Uitgever: Quarto Publishing. QuartoKnows.com
The electric car in America, 1890-1922. A social history.
Zoals bekend dongen drie krachtbronnen om de gunst van de koper in de ontstaansperiode van de auto. Er was de keuze tussen stoom, elektriciteit en benzine. De kansen lagen zowat gelijk tot Charles Kettering de startmotor uitvond en het riskante aanslingeren van de motor overbodig maakte. Bijna alle fabrikanten schakelden na 1914 over op de inwendige verbrandingsmotor. Stoomaandrijving was met zijn lange startvoorbereiding te omslachtig en het elektrische alternatief kon de snelle ontwikkeling, de grote actieradius en de prestaties van de benzine-krachtbron niet bijbenen.
In het Amerika van begin vorige eeuw was de elektrische auto nochtans een tijdlang in het voordeel.
In de steden was het wegennet goed, maar eenmaal daarbuiten was het een grote modderpoel of een onverhard stofferig pad met diepe sleuven waarin je hoogstens met paard en koets of kar goed vooruit kon komen.
Een auto buiten de stad gebruiken was dus een onbegonnen avontuur en het stedelijke elektriciteitsnet met zijn goede laadmogelijkheden bevorderde het gebruik van de stille, propere elektromotor, die geen rook produceerde, minder onderhoud nodig had en niet ver hoefde te rijden.
Dit boek bestudeert het fenomeen van de elektrische wagens in Amerika in de periode 1890 tot 1922, interessante lectuur in het licht van de huidige evolutie op de automarkt.
Auteur: K. Segrave. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-4766-7671-5. 18 x 25 cm. 257 blz.
Uitgever: McFarland & Company. mcfarlandpub.com
Emile Mathis. L’épopée d’un industriel alsacien passionné d’automobile.
Mathis is een automerk dat velen onder onze lezers niet zullen kennen, vermoed ik. Ook het later in 1934 opgerichte Matford, een samenwerking tussen Mathis en Ford, is in ieder geval minder bekend dan de grote spelers zoals Renault, Citroën of Peugeot.
Een interessant detail is dat Straatsburg, waar Emile Mathis begin vorige eeuw als autodealer van start ging, van 1870 tot 1918 tot Duitsland behoorde.
Het Duitse Straßburg werd dus na de Eerste Wereldoorlog het Franse Strasbourg.
Mathis was een ondernemend man, die in het begin van zijn carrière zij aan zij werkte met niemand minder dan Ettore Bugatti.
Zijn leuze was, terecht, ‘Le poids, voilà l’ennemi’. Met dit ideaal in gedachte, richtte hij zijn eigen merk op en lanceerde hij zijn vele modellen. Dit compacte boek is voorzien van talloze historische foto’s en mooie reclame-afbeeldingen.
Het vertelt over de geschiedenis van het merk, de personenwagens, de vrachtwagens, de wedstrijdwagens enz.
Maar dat alles, zoals gezegd, in beknopte vorm.
Achterin vind je een interessant overzicht van de verschillende constructeurs uit de Elzas-streek.
Auteur: P. Haas. Taal: Frans.
ISBN: 979-10-97535-09-4. 18 x 26 cm. 122 blz.
Uitgever: Vademecum. Vademecum-editions.com
Ford Maverick and Mercury Comet 1970-1977.
Marc Cranswick publiceerde reeds meerdere boeken over Europese, Japanse en Amerikaanse merken, denk maar aan ‘The cars of American Motors’. Dit keer schrijft hij de geschiedenis van Amerika’s eerste subcompact, de Ford Maverick en zijn neefje, de Mercury Comet.
Alle facetten komen aan bod, zo ook de carrière van de Maverick in Zuid-Amerika. Een interessant boek met vele foto’s over een Ford- en Mercury model dat bij ons niet zo bekend is. Great!
Auteur: M. Cranswick. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-787116-69-6. 21 x 25 cm. 160 blz.
Uitgever: Veloce Books UK. veloce.co.uk
Peugeot à Sochaux. Des hommes, une usine, un territoire.
Peugeot, Sochaux, het rijmt. Zelfs meer dan dat, het vormt sedert meer dan 100 jaar één begrip. Dankzij de uitvoerige tekst en de vele foto’s die de auteurs via l’Aventure Peugeot, de fabrieksarchieven en verschillende particulieren konden bijeen halen, is een mooi boek ontstaan dat de invloed beschrijft van de Peugeot-industrie op de omgeving, de bevolking en de samenleving van de streek rond Sochaux sedert meer dan een eeuw.
Een bijzonder boek dat een veel breder beeld brengt dan alleen dat van een autofabriek.
Auteurs: R. Belot/ P. Lamard. Taal: Frans.
ISBN: 978-2-7025-1062-9. 25 x 31 cm. 372 blz.
Uitgever: Lavauzelle éditions. lavauzelle.com
Mercedes-Benz W124-series 1984-1997.
Auteur Brian Long hoeven we je zeker niet voor te stellen, vele van zijn boeken passeerden hier reeds de revue. De man publiceerde al meer dan tachtig boeken!
Ditmaal laat hij zijn licht schijnen op een youngtimer, de door stylist Bruno Sacco getekende E-Klasse uit de periode 1984-1997.
Na een uitvoerig relaas van de geschiedenis van Mercedes-Benz en de voorlopers van de W124, komt de kaskraker uit Stuttgart zelf aan bod.
Onder de illustraties zijn veel fabrieksfoto’s en -afbeeldingen. Dat maakt het boek misschien wat minder origineel, maar het biedt een mooi overzicht van de evolutie van het model.
Bijzonder interessant zijn de tabellen achter in het boek!
Hier vinden we een opsomming van de verschillen jaar per jaar, de motorgegevens, de kleur- en interieurspecificaties en de chassisnummers en productiecijfers.
Daarom ons oordeel: gut gemacht, well done!
Auteur: B. Long. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-787117-14-3. 27 x 30 cm. 176 blz.
Uitgever: Veloce Books UK. veloce.co.uk