NIEUWE ‘ICONA’ GEÏNSPIREERD OP MARANELLO’S LEGENDARISCHE SPORT PROTOTYPES
- Daytona SP3 vandaag onthuld als derde Icona-model naast Monza SP1 en SP2
- Limited-edition targa met 840 pk sterke atmosferische V12
Utrecht, 20 November 2021 – Tijdens het 2021 Ferrari Finali Mondiali-event op het Italiaanse circuit van Mugello heeft Ferrari een nieuw lid van de bijzondere Icona-serie onthuld: de Ferrari Daytona SP3. Na de Monza SP1 en SP2 is deze bijzondere limited edition het derde lid van Ferrari’s iconische Icona-serie. Het design van de Daytona SP3 is geïnspireerd op de succesvolle sport prototypes uit de rijke historie van het merk. De naam van het nieuwe Icona-model verwijst naar de historische 1-2-3 overwinning die Ferrari op 6 februari 1967 boekte tijdens de 24 Uren van Daytona, waar respectievelijk de 330 P3/4, de 330 P4 en de 412 P als eerste, tweede en derde de finishlijn passeerden.
Het design van de Daytona SP3 vormt een harmonieus samenspel van contrasten en voluptueuze vormen met scherpere lijnen die destijds het groeiende belang van aerodynamica onderstreepten in het design van raceauto’s als de 330 P4, 350 Can-Am en 512 S. De keuze voor een ‘Targa’ carrosseriestijl met een uitneembare hardtop is eveneens geïnspireerd op de glorieuze wereld van de sport prototypes uit de jaren ’60 van de vorige eeuw.
Krachtigste motor ooit door Ferrari gebouwd
Voor de aandrijving vertrouwt de Daytona SP3 op een atmosferische 6,5-liter V12 middenmotor met 840 pk, 697 Nm aan koppel en een maximumtoerental van 9.500 tpm. Daarmee is het de krachtigste motor ooit door Ferrari gebouwd voor een straatauto. Het chassis is volledig opgetrokken uit composietmaterialen, waarbij gebruik wordt gemaakt van Formule 1-technologieën die sinds de LaFerrari, de meest recente supercar uit Maranello, niet meer in een auto voor de openbare weg zijn gebruikt. De stoelen vormen een integraal, vast onderdeel van het chassis en worden gecombineerd met verstelbare pedalen en een eveneens verstelbaar stuurwiel.
Design heeft bij de Daytona SP3 de overhand gekregen, wat betekent dat de auto een zeer clean ontwerp heeft met vloeiende lijnen, en waarbij enkel gebruik wordt gemaakt van passieve aero-oplossingen. Daarmee is de Daytona SP3 de aerodynamisch meest efficiënte Ferrari ooit zonder actieve aerodynamica.
De auto accelereert in slechts 2,85 seconden van 0-100 km/u; de sprint vanuit stilstand naar 200 km/u vergt slechts 7,4 seconden. De topsnelheid ligt boven de 340 km/u.
Van de Ferrari Daytona SP3 worden slechts 599 exemplaren geproduceerd.
DAYTONA SP3 – TECHNICAL SPECIFICATIONS
POWERTRAIN
Type V12 – 65°
Total displacement 6496 cc
Bore and stroke 94 mm x 78 mm
Max. power output* 618 kW (840 cv) at 9250 rpm
Max. torque* 697 Nm at 7250 rpm
Max. revs 9500 rpm
Compression ratio 13.6:1
DIMENSIONS AND WEIGHT
Length 4686 mm
Width 2050 mm
Height 1142 mm
Wheelbase 2651 mm
Front track 1692 mm
Rear track 1631 mm
Dry weight** 1485 kg
Dry weight/power ratio ** 1.77 kg/cv
Weight distribution 44% front / 56% rear
Fuel tank 86 litres
TYRES AND WHEELS
Front 265/30 ZR 20 J9.0
Rear 345/30 ZR 21 J12.5
BRAKES
Front 398 x 223 x 36 mm
Rear 380 x 253 x 34 mm
TRANSMISSION AND GEARBOX
F1 dual-clutch gearbox, seven speed
ELECTRONIC VEHICLE CONTROLS
ESC; high performance ABS e/EBD; F1-Trac; e-Diff 3.0; SCM-Frs; SSC (Side Slip Control) 6.1
PERFORMANCE
Maximum speed >340 km/h
0-100 km/h 2.85 s
0-200 km/h 7.4 s
FUEL CONSUMPTION AND CO2
EMISSIONS
Under homologation
* Engine power expressed in kW in line with International System of Units (SI) and in cv. With 98-octane petrol and including 5 cv of
dynamic ram effect
** with optional lightweight content