Stuttgart. Foto’s, bekers en racepakken – de typische aandenkens aan een autosportcarrière. Paolo Barilla, eindwinnaar van Le Mans in 1985 in een privé-Porsche 956, heeft gekozen voor een andere, veel dynamischere herinnering aan zijn grootste sportieve succes: op zijn 60e verjaardag was hij de eerste klant die samen met Porsche Exclusive Manufaktur een autoproject voltooide als onderdeel van het nieuwe Sonderwunsch-programma. Het werd bekend als de “droomauto”. De Italiaanse ondernemer wilde een unieke Porsche 911 GT3 (992) ontwerpen op basis van zijn Le Mans-winnende auto en volledig betrokken zijn bij de totstandkoming ervan. Naast de karakteristieke racelook in Zomergeel, wit en zwart heeft deze bijzondere auto het winnende racenummer 7 op de motorkap en deuren. Andere functies zoals de achtervleugel en de versnellingspook werden ook opnieuw geïnterpreteerd en gedeeltelijk onafhankelijk ontwikkeld.
“De unieke klantervaring vormt de kern van het merk Porsche”, aldus Alexander Fabig, Vice President Individualisation and Classic bij Porsche
AG. “Daarom is het aanzienlijk uitgebreide Sonderwunsch-programma een nieuwe mijlpaal in termen van klantenthousiasme wereldwijd. En dit autoproject is het juweel in de kroon van maatwerk door Porsche Exclusive Manufaktur.”
“In de jaren tachtig kreeg ik de kans om in de prachtige Porsche 956 te rijden, een iconische auto op het gebied van prestaties en schoonheid”, zegt Paolo Barilla, ex-coureur en vice-voorzitter van het Italiaanse voedingsbedrijf.
“De interpretatie van sommige elementen in een moderne GT3 maakt die herinnering spannend en vitaal – voor mij en voor mensen die dicht bij me staan.”
Alexander Fabig, Vice President Individualisation and Classic bij Porsche AG, legt uit: “De samenwerking met Paolo Barilla was ook voor Porsche een heel bijzonder
project. Want niet alleen de handgemaakte 911 GT3 zelf is zeer individueel, maar ook het ontwerpproces is uniek.” Uniek vanuit elke hoek
Een van de bijzondere kenmerken van deze 911 GT3 is de opvallende buitenlak in Zomergeel, wit en zwart.
Het herinterpreteert het gestreepte ontwerp van de historische raceauto. Ook de voorbumper en de sierringen op de koplampen zijn in Zomergeel gespoten. Het ontwerp van de center-lock wielen is geïnspireerd op de velgen van de Porsche 956. Bij gebruik in de racerij hadden deze Witte aeroblades. De 911 GT3 velgen zijn ook wit aan de voorkant, terwijl de achteras is gespoten in een moderne gouden kleur.
De zijplaten op de achterspoiler zijn ook beïnvloed door het ontwerp en de geometrie van hun historische
voorganger. Voorbeeldcomponenten werden in eerste instantie ontwikkeld met behulp van rapid prototyping. Uiteraard moesten de aerodynamische prestaties en met name de balans tussen de voor- en achteras behouden blijven, zodat de aerodynamische ingenieurs van de in serie geproduceerde 911 GT3 in een zeer vroeg stadium in het project werden opgenomen. De aangepaste achtervleugel moest zijn stromingseigenschappen bewijzen in de windtunnel. “PB 60” is blazoned over de flanken, die Paolo Barilla’s initialen en leeftijd vertegenwoordigt. De stijl van dit logo is geïnspireerd op de afbeelding van de toenmalige hoofdsponsor van de Le Mans winnende auto.
Zwart domineert het interieur, zoals je zou verwachten in een raceauto.
De deuropeningen en de decoratieve sierlijsten in geel op het dashboard aan de passagierszijde zijn versierd met een logo dat speciaal is ontworpen met de klant in gedachten. Het combineert de typecode 956, het logo “Le Mans 1985” en het gestileerde silhouet van de racewagen. Dit logo en het circuit van 1985 zijn geborduurd in de hoofdsteunen. De versnellingspook doet denken aan de magnesiumbal in de 956-racewagen en is een uitgebreid maatwerkproduct: het bovenste deel werd uit een aluminium blok gefreesd en het oppervlak werd geschuurd. Van eerste schets tot afwerking in drie jaar
Binnen het nieuwe Sonderwunsch-programma nam de opdrachtgever de rol van projectmanager op zich.
Als onderdeel van het projectteam, bestaande uit experts van Porsche Exclusive Manufaktur en de designafdeling van Style Porsche, werkte Barilla direct mee aan de creatie van zijn droomauto. Het proces duurde in totaal drie jaar, van de eerste ontwerpschets tot de technische haalbaarheidscontrole en bouw. De ontwikkeling begon op basis van de voorganger GT3 auto, want het type 992 was nog in serie ontwikkeling.
“Vaak zouden we in dit project goede redenen hebben gehad om te zeggen’ Het gaat niet werken’ of ‘Het is te ingewikkeld'”, zegt Philipp Setter, hoofd van Sonderwunsch Customer Consultation bij Porsche Exclusive Manufaktur.
“Toen we eenmaal besloten om de uitdaging aan te gaan, hebben we de grenzen verlegd en veel kunnen bereiken. Met zijn duidelijke visie en greep op strakke planningen en besluitvorming was Paolo Barilla de juiste klant en projectmanager voor dit ambitieuze project.” Summer Yellow uit het programma
‘Colour of Choice Plus’“Direct contact met de klant is het beste wat je als ontwerper kunt hebben”, aldus Grant Larson.
Samen met Harm Lagaay ontwierp Grant Larson de eerste Boxster en is momenteel director of special projects bij Style Porsche. “Ik werk voor Porsche omdat ik daar droomauto’s kan ontwerpen. Maar de Sonderwunsch-projecten bevinden zich in een andere dimensie: de persoonlijke uitwisseling met de klant geeft ons veel voldoening en helpt ons om de wensen van onze klanten in ons dagelijks werk beter te begrijpen.”
De grootste uitdaging voor Larson was om het grafische ontwerp over te brengen van de extreem platte en vierkante racewagen naar de meer afgeronde vormen van de huidige 911.
“Geometrisch gezien zijn dit heel verschillende auto’s,” zei Larson. “De lay-out kon niet 1:1 worden overgedragen.” Eerst werkte hij digitaal op de computer, daarna werden de lijnen met een laserapparaat op een testlichaam geprojecteerd en deze werden dienovereenkomstig geschilderd. De proefverf werd drie keer aangebracht voordat ontwerper Larson en projectmanager Barilla tevreden waren. Ook de warme, gele tint moest zorgvuldig worden gekozen om nauw aan te sluiten bij het historische model en om zowel bij kunstgras als bij daglicht te werken. Het team koos uiteindelijk voor zomergeel uit het uitgebreide “Colour of Choice Plus”-programma op Porsche Exclusive Manufaktur.
“Ik wilde oorspronkelijk de racenummers op de deuren verder naar het midden van de witte strook verplaatsen, maar Paolo Barilla stond erop dat de “7” heel dicht bij de rand moest zijn, zoals op zijn raceauto,” herinnert Larson
zich. Tijdens de projectfase plaatste hij ter inspiratie een 1:43 model van de raceauto op zijn bureau. Geïntegreerd in de Porsche-familie
bezocht Barilla Porsche drie keer tijdens de conceptfase om actief deel te nemen aan het project van specificatie tot voltooiing.
Tijdens de implementatiefase vond frequent overleg plaats via telefoon, e-mail en videoconferentie, gevolgd door verdere bezoeken – met zijn eigen werk-ID. “Paolo Barilla was erg blij met dit detail,” zegt Setter. “Toen de Porsche-fabrieks-ID persoonlijk werd overhandigd, werd hij officieel onderdeel van het team en onze Porsche-familie.”
Hij werd ook een officiële productiemedewerker omdat Barilla zelf de versnellingsbak naar de motor in zijn unieke auto flensde met behulp van een koppelgestuurd schroefapparaat.
“Authentieke ervaringen als deze zijn uiteindelijk wat Porsche Porsche maakt”, aldus Setter. “Onze klanten hebben over het algemeen veel gezien en meegemaakt, maar voor projecten van deze omvang proberen we altijd een paar deuren meer te openen die anders gesloten zouden zijn, met een zeer goede reden.” Over het Porsche Sonderwunsch-programma
Porsche Exclusive Manufaktur en Porsche Classic verbeteren en restaureren unieke sportwagens met een combinatie van vakmanschap en aandacht voor detail.
Als onderdeel van zijn co-creatiestrategie biedt de sportwagenfabrikant nu een nieuwe interpretatie van zijn legendarische Sonderwunsch-programma uit de late jaren 70, dat het mogelijk zal maken om in de toekomst geïndividualiseerde, eenmalige auto’s te ontwerpen – mede gecreëerd door de klant en professioneel geproduceerd door Porsche. De uitbreiding van dit aanbod is onderverdeeld in de gebieden van factory commissioning voor individuele kleur- en materiaalaanvragen van klanten direct in productie, evenals daaropvolgende factory re-commissioning en factory one-off na levering van het voertuig aan de klant. Waar Factory Re-Commissioning ook gericht is op de implementatie van individuele kleuren en materialen, is de Factory One-Off een systematische technische nieuwe ontwikkeling. Afhankelijk van de leeftijd van het voertuig zorgen de technische experts van Porsche Exclusive Manufaktur of Porsche Classic voor de uitvoering. Over Porsche Exclusive Manufaktur
Een sportwagen zo individueel als je eigen vingerafdruk, zo onmiskenbaar als je eigen levensstijl: Porsche Exclusive Manufaktur in Zuffenhausen creëert zeer persoonlijke klantenvoertuigen door een combinatie van perfect vakmanschap en hightech.
Hooggekwalificeerde medewerkers met tientallen jaren expertise besteden hun volledige aandacht aan elk detail en verbeteren het door handwerk.
De experts kunnen putten uit een breed scala aan visuele en technische aanpassingsmogelijkheden voor het exterieur en
interieur. Zichtbare voorbeelden zijn Sport Design-pakketten, aangepaste velgontwerpen en interieurafwerkingen, evenals het uitgebreide “Colour of Choice Plus” -assortiment voor alle Porsche-modellen. Porsche Exclusive Manufaktur voldoet aan de hoogste eisen op het gebied van materialen en vakmanschap. Naast individuele klantenvoertuigen produceert Porsche Exclusive Manufaktur ook gelimiteerde kleine series en edities. Hier worden hoogwaardige materialen gecombineerd met moderne productietechnologieën om een harmonieus totaalconcept te creëren.
De gegevens over het brandstofverbruik en de CO₂-uitstoot zijn bepaald volgens de nieuwe WLTP-meetprocedure.