Adrian Fernémont wint de Rally van Wallonië na een spannend duel met Grégoire Munster
Rally van Wallonië 2021
Ook de vijfde manche van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship werd pas in de laatste meters beslist, na een spannende strijd die twee dagen duurde. Uiteindelijk won Adrian Fernémont het spannende duel van Grégoire Munster. De kampioen van 2019 neemt met deze overwinning ook de leiding in de tussenstand van het Kroon-Oil BRC.
De Rally van Wallonië, een klassieker verreden in Namen en omgeving, wordt normaal eind april verreden, maar door de Covid-crisis werd de wedstrijd naar het najaar verschoven. De wedstrijd werd bovendien ingekort van drie naar twee dagen, maar op de 15 klassementsproeven werden alle verwachtingen ingelost. De wedstrijd was twee dagen lang razend spannend, want de tenoren gaven elkaar geen duimbreed toe.
Na een dubbele passage op de Citadel vrijdagavond, mocht Grégoire Munster als leider aan de tweede etappe beginnen, maar zijn voorsprong bedroeg amper 0″2 op Adrian Fernémont, die zaterdagochtend meteen een kloof van 8″5 sloeg op de 22 km lange openingsproef in Mohiville. Het zou uiteindelijk de beslissing in de wedstrijd blijken, want op de resterende proeven bleven de tenoren, waaronder ook Cédric Cherain en Cédric De Cecco, waanzinnig snelle tijden klokken, maar de verschillen bleven minimaal. Grégoire Munster kwam nog terug tot op 4″7 met nog twee proeven te rijden, maar Adrian Fernémont hield het hoofd koel en won met 5″5 voorsprong op zijn dichtste achtervolger.
“Wat een wedstrijd. Net zoals in 2019 heb ik het verschil gemaakt op de eerste proef van de dag. Daarna kon ik een beetje controleren, maar in de slotronde had ik plots motorstoringen. Op de laatste proef heb ik zelfs de pokershift uitgeschakeld. Ik was dus helemaal niet zeker te winnen, maar deze eerste overwinning doet bijzonder veel deugd,” genoot een duidelijk geëmotioneerde Adrian Fernémont, opnieuw perfect bijgestaan door Samuel Maillen. De thuisrijder uit Vedrin neemt ook de leiding in het Kroon-Oil BRC met 81 punten, 2 punten meer dan Ghislain de Mevius, die forfait gaf om getuige te zijn op het huwelijk van zijn beste vriend.
Grégoire Munster ging tot het uiterste, maar deze keer moest de 22-jarige Hyundai-rijder tevreden zijn met de tweede plaats na een prestatie waar hij erg trots op mag zijn. “En toch… de tweede is de eerste verliezer. Nee, ik ben geen goede verliezer. We hebben er keihard voor gestreden, maar we verliezen de wedstrijd op de eerste proef zaterdagochtend, omdat ik een gok probeerde met kruiselings gemonteerde sticks en regenbanden. Daardoor was de wagen onstabiel. Jammer.”
Cédric Cherain, met een “oudere” versie van de Skoda Fabia Rally2, was tot de slotronde volop in strijd voor de overwinning. De Luikenaar nam alle risico’s, maar hij moest zich neerleggen bij de derde plaats op amper 17″7, na 170 km tegen de klok. “Kijk, we hebben waanzinnig hard aangevallen. In Crupet, de snelste proef van de dag, was ik ook op de laatste proef nog eens de snelste. Ik heb duidelijk minder ritme dan Adrian en Grégoire, want ik reed amper dit seizoen. Dus, ik kan me wel vinden in dit resultaat. Afspraak in de Condroz Rally en in de Spa Rally, waar ik met meer ritme aan de start kom.”
Cédric De Cecco reed de ganse dag in vierde stelling en hij eindigde ook op die plaats, op iets meer dan een minuut. “Omdat de Skoda die ik normaal bestuur vernield was, moest ik hier aantreden met een Citroën C3 Rally2. Na enkele runs op de shakedown, moest ik de auto ontdekken in de wedstrijd. Logisch dat ik in het begin wat tijd liet liggen, maar het niveau lag bijzonder hoog vandaag. Ik heb nooit harder gereden dan vandaag, nooit meer risico’s genomen. Ik had wel een podium verdiend, maar vandaag waren er drie nog een fractie sneller. Bravo aan hen!”
Dat gevoel wed gedeeld door Bastien Rouard, de streekrijder die de ganse dag op de vijfde plaats reed met zijn Ford Fiesta Rally2. Pechvogels in de topklasse waren Harry Hérion, die zijn Skoda op het dak legde in Eghezée, en Nicola Stampaert, die al vroeg in de wedstrijd moest opgeven met een gebroken transmissie.
Bij de GT’s stond er geen maat op Olivier “Flash” Collard. Bij zijn debuut met de Porsche 997 GT3 van Francis Lejeune, veroverde de rijder uit Marche een schitterende zesde plaats algemeen. Glenn Janssens werd 7de algemeen, maar de Oost-Vlaming was onder de indruk van Collard, die een maatje te groot bleek. Achter Henri Schmelcher, 8ste met de tweede Hyundai i20 Rally2 van BMA, won Benoit Verlinde na een spannende strijd het klassement van de Clio Trophy. De jonge kerel uit Ardooie was 5″5 sneller dan Tom Rensonnet, de rijder van het RACB National Team, terwijl Gilles Pyck op de derde plaats eindigde.
Winnaar in het Junior BRC was Thibaud Mazuin en Dirk Deveux pakte de maximale punten in het Historic BRC. In het RACB Criterium stond er geen maat op streekrijder Manu Bouts met zijn BMW.