Limited edition racewagen voor exclusieve circuituitjes
In Stuttgart. Porsche Motorsport viert het 25-jarig bestaan van Manthey-Racing GmbH met een buitengewoon special edition model. Met een productie van slechts 30 auto’s is de 911 GT2 RS Clubsport 25 ontworpen en ontwikkeld door Porsche en Manthey voor circuitdagen en circuitraces. Net als de Porsche 935 die in 2018 werd onthuld, is dit voertuig ook gebaseerd op de 911 GT2 RS Clubsport aangedreven door een 3,8-liter flat-six twin-turbomotor die 515 kW (700 PK) produceert. Het vermogen wordt overgebracht naar de achterwielen via een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling (PDK). Het onderscheidende ontwerp van de 911 GT2 RS Clubsport 25 neemt veel voertuigcomponenten en elementen van bekende en toekomstige Porsche-raceauto’s over. Qua technologie en aerodynamica overbrugt deze auto de kloof tussen twee van de 911 modelgeneraties.
“Porsche Motorsport en Manthey hebben sinds de oprichting van het team 25 jaar geleden veel races en kampioenschappen gewonnen – bijvoorbeeld zeven keer de 24 uur op de Nürburging.
Sinds 2013 zijn de twee bedrijven nauw verbonden. Met de unieke speciale editie 911 GT2 RS Clubsport 25 is deze succesvolle samenwerking naar een hoger niveau getild”, legt Matthias Scholz, Director GT Racing Cars, uit. “De 911 GT2 RS Clubsport 25 profiteert van de race-ervaring die Manthey en Porsche Motorsport over de hele wereld hebben opgedaan. Het is de perfecte circuitraceauto voor ambitieuze privérijders en het is een indrukwekkend voorbeeld van technische vaardigheid.”
De inspiratie voor de 911 GT2 RS Clubsport 25 kwam van Manthey’s 911 GT3 R, die Nürburgring-fans liefkozend “Grello” noemden vanwege de kenmerkende groene en gele kleurstelling.
Bewust geplaatste accenten in deze kleuren onderstrepen dit. De vele verbeterde add-on componenten weerspiegelen tegelijkertijd de expertise die Manthey de afgelopen kwart eeuw in de autosport heeft verworven. Grant Larson van Style Porsche voegde vervolgens de laatste optische touch toe. Larson heeft legendarische raceauto’s ontworpen zoals de 911 RSR, 911 GT3 R en de moderne 935 en nog veel meer.
“Het ontwerp van de 911 GT2 RS Clubsport 25 drukt de langdurige samenwerking tussen Porsche Motorsport en Manthey uit”, benadrukt Larson.
“Het combineert de respectieve sterke punten van elke partner in één raceauto en overbrugt tegelijkertijd de kloof tussen de modelgeneraties van 991 en 992 van de 911. Manthey droeg bij aan het basisconcept en de technische ideeën, waarbij Porsche het uiteindelijke ontwerp verzorgde. We gebruikten het karakteristieke kleurenschema van Manthey’s ‘Grello’ om bepaalde functionele delen van het voertuig specifiek te benadrukken.”
Net als de moderne Porsche 935 vormt de 911 GT2 RS Clubsport van de 991 modelgeneratie de basis voor het limited special edition
model. Het concept van de centraal geplaatste radiator is een van de bepalende kenmerken. Het lijkt op dat van de 911 GT3 R en heeft verschillende voordelen: de stabiele, optimale luchtstroom houdt de motortemperatuur stabiel over een breed toerentalbereik, terwijl de herpositionering van de radiator zorgt voor een betere bescherming tegen aanrijdingsschade. Het volledig opnieuw ontworpen voorschort heeft nu een centrale inlaat om een optimale luchtstroom te garanderen. Net als de ‘Grello’ verhogen de dubbele flics aan de buitenkant de downforce op de vooras. Bovendien beschikt het voertuig over een gesloten onderlichaam. Ook het koolstofvezel voordeksel is volledig opnieuw ontworpen. Net als in de 911 GT3 R trechteren de twee grote ventilatieopeningen, gescheiden door een middenverdeler, hete lucht over het dak naar de achtervleugel. Een centraal geplaatst NACA-kanaal – in combinatie met het Porsche-embleem – levert frisse lucht aan de cockpit.
Dankzij het nieuwe koelconcept konden de radiatoren in de wielkasten worden
afgeschaft. Dit verbetert de directe luchtstroom naar de voorremmen, die langer stabiele temperaturen handhaven. Net als bij de moderne 935 openen de uitlopende wielkasten zich in verticale ventilatieopeningen voor hete uitlaatlucht. Een horizontale scheidingsbalk in de ventilatieopening glanst in de typische Grello-kleuren van Manthey’s 911 GT3 R – een subtiele stylingfunctie die wordt herhaald op de uitlopende spatborden aan de achterkant. Deze zijn verbonden met de voorspatborden door een dorpel en zijn voorzien van een grote tweedelige luchtinlaat.
Met de ophanging beschikt de 911 GT2 RS Clubsport 25 over essentiële componenten van de moderne 935, waaronder de royaal gedimensioneerde 18-inch velgen met centrale
vergrendeling. In combinatie met de bijbehorende offsets resulteert dit in een aanzienlijk breder parcours in vergelijking met de 911 GT2 RS Clubsport. De elektronische besturingssystemen en stuurinrichting weerspiegelen ook die van de moderne 935.
Ook de achterkant van de 911 GT2 RS Clubsport 25 heeft uitgebreide aanpassingen
gekregen. De achtervleugel is voorzien van nieuwe zijplaten en zwanenhalssteunbeugels, die zorgen voor een ononderbroken doorstroming. De bijzonder brede achterspoiler vormt een eenheid met de carrosserie en dient, net als bij de moderne 935, als een omwikkelde scheidingsrand – een element dat Manthey’s eerste MR-model onderscheidde, dat nog steeds gebaseerd was op de 996-generatie van de Porsche 911. Nieuwe ventilatieopeningen in het achterdeksel onder de achterruit versnellen de luchtcirculatie in de motorruimte van het speciale model. Manthey optimaliseerde het ontwerp van de functionele diffuser, die het kader biedt voor het nieuw ontworpen uitlaatsysteem. De uitlaatpijpen vertegenwoordigen een visueel hoogtepunt. De regenachterlichten voldoen aan de huidige wettelijke eisen en worden ook gebruikt in de nieuwe 911 GT3 Cup (Generatie 992).
Een van de karakteristieke kenmerken van de 911 GT2 RS Clubsport 25 zijn de belangrijkste racekoplampen met een vierstreepsontwerp.
Hoewel ze in wezen afkomstig zijn van de Le Mans-winnende 911 RSR, ondergingen ze een verdere ontwikkeling specifiek voor het speciale model en zijn ze bijzonder efficiënt in het verlichten van de baan. Als ruimtebesparende maatregel zijn de indicatoren geïntegreerd. Het interieur, inclusief de gelaste veiligheidskooi, is overgenomen van de 911 GT2 RS Clubsport en voldoet aan de FIA-normen. Een badge drukt de status van de limited edition uit.
“Met de speciale editie van de 911 GT2 RS Clubsport 25, die we samen met Porsche Motorsport hebben ontworpen en ontwikkeld, hebben we een nieuwe mijlpaal bereikt in de 25-jarige geschiedenis van Manthey.
Het is een perfect voorbeeld van ons leidende principe ‘Closer to Perfection’,” aldus Nicolas Raeder, Managing Director van Manthey-Racing GmbH. “Bij elke aanpassing heeft de technologische functie altijd prioriteit. Daarom heeft de 911 GT2 RS Clubsport 25 een heel eigen karakter, wat ook onze merkwaarden weerspiegelt: rechttoe rechtaan en nauwgezet, flexibel en compromisloos.”
Porsche biedt de 30 eenheden van de limited edition 911 GT2 RS Clubsport 25 aan voor 525.000 euro plus landspecifieke
belastingen. Bestellingen kunnen alleen via e-mail worden gedaan naar: 911GT2RSClubsport25@porsche.de. De oplevering start naar verwachting in januari 2022. 25 jaar Manthey – van raceteam tot veelzijdig bedrijf
Manthey-Racing GmbH werd in 1996 opgericht door de coureur Olaf Manthey en heeft sindsdien nauwe banden met Porsche.
Het bedrijf met hoofdkantoor in Meuspath nabij de Nürburgring-Nordschleife is verantwoordelijk voor het runnen van de Porsche 911 RSR van het fabrieksteam in het FIA World Endurance Championship (WEC). Manthey doet ook mee aan de Nürburgring Endurance Series (NLS) en de 24-uursrace op het legendarische circuit in de Duitse Eifel met de 911 GT3 R, die lokale fans liefkozend “Grello” noemden. Aan het stuur van deze auto behaalden Kévin Estre (Frankrijk), Michael Christensen (Denemarken) en Matteo Cairoli (Italië) de zevende eindoverwinning voor het gerenommeerde team op de 24-uursrace op de Nürburgring in het eerste weekend van juni. Naast de successen in de autosport heeft het bedrijf naam gemaakt als GT-wegautospecialist. Het portfolio van het bedrijf omvat ook oplossingen en ontwikkelingsdiensten op het gebied van engineering voor motorsportklanten, evenals rijervaringen en evenementen. In 2013 verwierf Porsche AG een meerderheidsbelang van 51 procent in het bedrijf. Manthey-Racing GmbH heeft nu ongeveer 200 mensen in dienst en wordt beheerd door mede-eigenaren Nicolas en Martin Raeder.