Nieuwe boeken voor de autofan
Design between the lines.
Patrick Le Quément zal de autofan wel bekend zijn als autodesigner. Hij startte zijn carrière bij het toenmalige Simca om vervolgens via Ford (denk aan de Sierra) en VW/Audi bij Renault (met ondermeer de iconische eerste Twingo en de Avantime) te landen. Het boek bevat 50 korte hoofdstukken die ieder een bepaald thema aansnijden. Deze worden aangevuld met een toepasselijke bedenking van journalist Stéphane Geffray.
Dergelijke formule ‘in compartimenten’ maakt het boek bijzonder geschikt en aangenaam als lectuur voor het slapen gaan, in de wachtzaal van de dokter of tijdens een treinreis.
Maar het zijn de vaak humoristische schrijfstijl en de grote insiderkennis van de designwereld, die het boek zo bijzonder en zo boeiend maken. Uit de teksten blijken de brede cultuur en de lange levenservaring die designer Le Quément met de lezer deelt.
Hij omschrijft zichzelf als een gelukkig mens (zeldzaam vandaag… ) en citeert het voorval toen hij op een symposium door iemand met typisch Engels accent als ‘lucky man’ (Le Quément) werd aangekondigd. Hilarisch! Kortom, dit boek moet je gelezen hebben!
Auteurs: P. Le Quément/ S. Geffray. Taal: Engels.
ISBN: 978-1-8589-4676-4. 22 x 26 cm. 223 blz.
Uitgever: Merrell Publishers. merrellpublishers.com
Enzo e Laura Ferrari. The story of two great patients.
De ondertitel ‘in the memories of their attending physician’ verduidelijkt waarover het hier gaat. Dokter Cesare Carani was namelijk vijftien jaren lang (1974-1988) de trouwe huisarts van de beroemde Commendatore en ook van diens vrouw tot haar dood in 1978.
In het boek beschrijft Dr. Carani zijn wedervaren met de ‘Drake’.
Het is een compilatie van teksten geworden, soms verwarrend want niet steeds in chronologische volgorde gebracht en geschreven door iemand die duidelijk geen begenadigde auteur is. De waarde van het boek ligt in het feit dat je een (weliswaar niet objectieve) inkijk krijgt op het leven van het koppel Ferrari en de eigenaardige trekjes van de ‘Ingegnere’. Zo was er die keer toen Koning Hussein van Jordanië aan de telefoon hing om een 288 GTO te bestellen, maar alle 272 exemplaren waren uitverkocht. Op de vraag van de commerciële dienst om er dan maar een meer te bouwen antwoordde ‘Il grande Vecchio’ zonder pardon, dat Koning Hussein maar tijdig had moeten bestellen…
Veel van de verhalen in het boek liggen in de medische sfeer: de interesse van Ferrari voor de spierziekte die het leven van Dino kostte en de eigenaardige wensen (of moeten we eisen zeggen?) die hij aan zijn dokter(s) stelde. Zo zijn er bijvoorbeeld de wekelijkse (!) bloedanalyse en de dagelijks bezoeken ‘s avonds, ook op zon-en feestdagen… Enzo had een grondige afkeer van hospitalen, dus moesten alle onderzoeken en behandelingen bij hem thuis gebeuren in Modena, Piazza Garibaldi 11. Dat gold ook voor de nierdialyse op het eind van Enzo’s leven…
Uit de teksten van Dr. Carani blijkt zijn sterke bewondering voor Enzo en bijgevolg krijg je dus geen objectief beeld van de man. Wel duiken hier en daar anecdotes op, die de bekende sarcastische trekjes van de Commendatore illustreren en ook de wisselende stemmingen binnen het huwelijk van Enzo en Laura.
Zo is er die keer toen ze samen naar Milaan reden. Laura maande Enzo verschillende keren aan om trager te rijden en riep uiteindelijk dat ze bang was en wilde uitstappen. Enzo antwoordde niet maar stopte in de buurt van het schaars bewoonde Fiorenzuola.
Nadat hij haar liet uitstappen, vertrok hij in volle vaart met de woorden ‘Ik kom je vanavond ophalen’. Se non è vero, è ben trovato.
Het boek bevat tevens enkele uitzonderlijke foto’s en ook bepaalde passages uit de briefwisseling tussen Enzo en Laura.
Auteur: C. Carani. Talen: Italiaans/ Engels.
ISBN: 978-88-7792-177-2. 17 x 24 cm. 135 blz.
Uitgever: Artioli Editore. artioli.it
Ford Cars. Ford UK Cars 1945-1995.
Veloce biedt ons reeds verschillende titels aan in de serie ‘A pictorial history’, zoals Rootes Cars, Austin Cars, Wolseley Cars en Triumph & Standard Cars.
Nu is er dus ook het verhaal van de naoorlogse Britse Fords, met name tot 1995.
Net als de andere titels is dit een boeiend relaas van wat, in dit geval Dagenham, zoal produceerde. Anglia, Zephyr, Cortina, Capri, Zodiac, Capri, Corsair, Escort, noem het maar op, het is een leerrijke lijst die met de nodige foto’s geïllustreerd wordt. A great job! En een must voor de boekenkast.
Auteur: D. Rowe. Tekst: Engels.
ISBN: 978-1-787116-42-9. 15 x 21 cm. 160 blz.
Uitgever: Veloce Books UK. veloce.co.uk
Die grossen Ford. Komfort vom Rhein. 26M-Consul & Granada-Scorpio.
Dit boek beschrijft het Ford-aanbod uit de periode toen Opel/Vauxhall en Ford elkaar op ieder terrein bevochten en geen duimbreed toegaven.
Het was een marktsegment dat nu niet meer in die vorm bestaat en dat maakt het werk nog boeiender.
De grote Fords boden veel ruimte en waar voor hun geld en ze leden toen nog niet onder de concurrentie van de zogenaamde premium-merken.
Een mooi geïllustreerd werk dat vele herinneringen oproept, achteraan is ook een nuttige tabel met technische gegevens. ‘Gut gemacht’!
Auteur: A.F. Storz. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04369-5. 24 x 27 cm. 223 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch-verlag.de
Automobil Revue – Revue Automobile 2021.
Het cataloognummer van het Zwitserse Automobil Revue wordt al sinds 1947 ononderbroken gepubliceerd.
Ook al is deze gids niet onfeilbaar, toch gaat hij door als de ‘bijbel’ voor de autokenners. Waar vind je anders zoveel gedetailleerde technische gegevens over haast alle automerken in de wereld?
De cover van deze jubileum uitgave, 75 jaar (!), stelt een mozaïek voor van alle omslagen sinds 1947. Mooi gedaan. Achteraan vind je de motorenindex en die van de platformen, heel interessant.
Dit jaar verschijnt de cataloog opnieuw in het Duits en het Frans maar vreemd genoeg zijn enkele nieuwkomers in de autowereld nog niet vermeld.
Vele, ons onbekende, Chinese merken komen echter wel voor. Tja, het is geven en nemen en perfectie is niet van deze wereld.
Talen: Duits/ Frans.
ISBN: 978-3-033-08501-5. 21 x 30 cm. 500 blz.
Uitgever: Automobil Revue AG. automobilrevue.ch
Cranswick on Camaro 1967-1981.
De Camaro was Chevrolet’s late antwoord op de Mustang. GM kon niet zomaar toezien dat Ford de Pony Car markt inpalmde.
Auteur Cranswick beschrijft hoe de Camaro op de markt kwam, verder evolueerde en over de racebaan joeg. Ook de verschillende motorisaties en versies, zoals de beroemde Z28, worden onder de loep genomen. Achteraan vind je nuttige gegevens omtrent websites, boeken of artikels. Er is ook een uitgebreide index die het zoeken makkelijker maakt.
Wat mij betreft, alleen spijtig dat de foto’s weinig originele fabrieksmodellen tonen maar wel meestal customized of getunede exemplaren.
Interessant boek, aangezien er over de Camaro nog niet zoveel verscheen.
Auteur. M. Cranswick. Taal: Engels.
ISBN: 9787-1-787116-68-9. 21 x 26 cm. 184 blz.
Uitgever: Veloce Books UK. velocebooks.com
Jeep. Das Original kennt keine Grenzen.
De geschiedenis van Jeep telt zo een 80 jaren en dit iconische merk is nu actueler dan ooit. Bijna in zijn eentje hielp het de FCA-groep financieel terug in het zadel, een hele verdienste! In een achttal hoofdstukken geeft de auteur een gedetailleerd van ontstaan en evolutie van de verschillende modellen.
De vele interessante foto’s en afbeeldingen schetsen een overzicht van het modellenpalet dat rijker is dan je zou vermoeden, dat alles systematisch jaar per jaar gebracht. Prachtig gedaan!
Auteur: J. Hack. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04366-4. 24 x 27 cm. 255 blz.
Uirgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch-verlag.de
Mercedes-Benz 300 SL. Das Jahrhundertauto.
Er zijn zo van die auto’s die door de jaren heen een begrip zijn geworden en die iedereen kent. De 300 SL, bijgenaamd Flügeltür of Gullwing, behoort zeker tot die categorie, iets wat zich naast de reputatie ook in de explosieve prijzen reflecteert.
Het is verbazend dat Mercedes-Benz zich zo kort na de oorlog en met een infrastructuur die amper terug opgebouwd was, waagde aan een gedurfd en exotisch project. Importeur Max Hoffman en de ontvankelijke Amerikaanse markt waren in dit geval twee belangrijke factoren voor het succes van deze bolide. Ook het feit dat Mercedes kon rekenen op knappe koppen zoals Rudolf Uhlenhaut, wierp zijn vruchten af.
In dit boek word je meegenomen in het ongelooflijke avontuur van de Gullwing en de kwaliteit van het boek is gegarandeerd door de competente auteurs: Kleissl is een wereldwijd erkend 300 SL expert en Dr. Niemann staat bekend als eminent historicus. Achteraan in het boek staan de nodige tabellen omtrent uitvoeringen, kleuren, technische gegevens enz.
In een woord: Klasse!
Auteurs: H. Kleissl/ H. Niemann. Taal: Duits.
ISBN: 978-3-613-04384-8. 25 x 31 cm.368 blz.
Uitgever: Motorbuch Verlag Stuttgart. motorbuch-verlag.de