De koningin is terug
Kimera EVO37, die de Restomod-filosofie omarmt, brengt het naar een hoger niveau door de stijl en charme te combineren die behoren tot een van de meest legendarische race “Beast” uit de jaren tachtig en tegelijkertijd de kwaliteiten van een moderne auto als het gaat om prestaties, comfort en dagelijkse bruikbaarheid.
Niet altijd is een nieuwe “replica” geslaagd deze lijkt ons toch een uitzondering in de goeie zin, wel enkel voor de happy few vrezen we.
Albert Einstein zei dat “de verbeelding vooruitgang stimuleert, waardoor. evolutie”. Juist dankzij de verbeelding, maar ook met kennis, toewijding en diep respect heeft Kimera Automobili een “Autentica Evoluzione” tot leven gebracht.
Kimera EVO37 heeft zijn oorsprong uit het verleden, om een wereld motorsporticoon wedergeboorte te geven, waardoor het op het hoogste niveau van prestatiesontwikkeling komt, net zoals de auto tegenwoordig is bedacht, door moderne kennis en technologieën.
Het resultaat van deze chrono-culturele fusie is een authentieke weglegale “fuoriserie”, geïnspireerd op een glorieuze Italiaanse raceauto, gerealiseerd met een eigentijds design en een geavanceerd maakproces. Met uitstekende methodologieën die typisch zijn voor de auto-industrie en de beste moderne technologie: 3D-scannen, reverse engineering, CAD, CAE, rapid prototyping, CNC-frezen, sinteren, elektronica en de “non plus ultra” van de beschikbare technologische oplossingen.
Een auto die, geïnspireerd door de Restomod-filosofie, dit concept tot het uiterste neemt door stijl, smaak en charme van een van de meest legendarische racekoninginnen van de jaren 80 te combineren met de. kenmerken van een moderne auto op het gebied van technologie, kwaliteit en prestaties.
Een eerbetoon aan die legendarische auto’s van de jaren ’80 hoofdrolspelers van de World Rally Championships, waaronder de laatste Groep B 2-wielaandrijving om de wereldtitel te winnen en de rivalen met vierwielaandrijving te verslaan. Een icoon dat een cultmodel werd voor autoliefhebbers
Het project is opgezet met diep respect voor het verleden, waarbij meteen dezelfde werkgroep betrokken was die de auto’s die de EVO37 inspireerden tot leven bracht.
Franco “Inox” Innocenti, heeft aan Kimera Automobili de inprenting van het methodische werkplaatswerk overgedragen, Eng. Claudio Lombardi heeft daarom de motor volledig herzien, Eng. Sergio Limone heeft de instelling van het chassis en de lay-out van de nieuwe auto gezien en goedgekeurd, die volgens zijn advies niet is omgedraaid, terwijl Eng. Vittorio Roberti toezicht hield op het juiste assemblageproces en het gebruik van de materialen van de auto. Ook wereldkampioen Miki Biasion was vanaf het begin betrokken.
Andere grote namen uit de Italiaanse motorsportscene sloten zich aan bij de groep en het resultaat is een sterk technisch team met topbedrijven uit het achterland van Turijn die gespecialiseerd zijn in autoproductie.
Historische bedrijven die deel uitmaken van die Piemontese automotive supply chain, die nog veel te zeggen en te geven heeft. Namen die zeer bekend zijn bij insiders: Italtecnica, Bonetto CV, Maps, LAM Stile, Bellasi, CiElle Tronics, Sparco, samen met andere Italiaanse uitmuntendheden zoals Goodwool, Pakelo, Andreani – Ohlins, Brembo en Pirelli.
Bedrijven die een technisch en cultureel erfgoed vertegenwoordigen dat een grote verbetering verdient, vooral tijdens de specifieke fase waarin de Italiaanse auto-industrie zich momenteel bevindt.
Het uitgangspunt van de EVO37, net als destijds voor de originele auto, is de centrale kooi van het chassis van de Lancia Beta Montecarlo, waaraan twee buisframes zijn verankerd, aan de voor- en achterkant. Op dit chassis definieerde Bonetto CV de opstelling en de dynamiek van het voertuig. In de EVO37 is de buisstructuur zelfdragend, net als bij de Delta S4, waarbij de kooi alleen de “schaal” is van het frame / rolbeugel van de cockpit van de bestuurder.
Evo37 heeft Pirelli breed gedeelte run-flat banden: 18″ voor de voorkant en 19″ voor de achterkant. Ophangingen zijn volledig opnieuw ontworpen, met behoud van het oude schema, maar geëvolueerd, met verstelbare Öhlins.schokdempers; het verbeterde remsysteem, van Brembo, is verkrijgbaar met traditionele of carboceramische specificaties.
Met een lange, rigoureuze en gedetailleerde engineeringsactiviteit creëert Kimera Automobili een volledig nieuwe “fuoriserie”, die alle beste moderne technologieën en materialen combineert, koolstof, kevlar, titanium, staal en aluminium. Het resultaat is een uniek “kunstwerk”, dat de maximale expressie vertegenwoordigt van alle kenmerken die inherent zijn aan het DNA van de originele auto, exponentieel geoptimaliseerd en verfraaid door moderne technologie: een bolide met meer dan 500 pk en 550 Nm koppel!
De motor is samengesteld uit de originele monobloc van de legendarische Groep B-auto, maar is volledig opnieuw ontworpen en opnieuw ontworpen door Italtecnica, onder leiding en leiding van Claudio Lombardi, de vader van alle legendarische rallyauto’s van het Martini Racing-team.
Kimera Automobili heeft daarom, door middel van moderne technologische processen, alle mechanische componenten die de vele successen van het Martini Racing Team in de wereldkampioenschappen rally hebben bepaald, vernoemt dankzij een proces van scans, herontwerp, herinterpretatie en creatie van nieuwe wiskunde en tekeningen die het mogelijk maakten om de EVO37 te bouwen.
EVO37 design is bedacht door Luca Betti, oprichter en CEO van Kimera Automobili, en opnieuw ontworpen, geoptimaliseerd en ontwikkeld, terwijl het sterk trouw blijft aan de primordiale lijn, door een team van ontwerpers. De zoektocht naar stijl en details die de EVO37-lijn kenmerken, wil een eerbetoon en een viering zijn van de Italiaanse modellen die wonnen in de rally’s van de jaren 80 en 90.
Wijze en zorgvuldige interventies zijn gericht op het benadrukken van de gespierde lijnen van het voertuig, de typische voorkant met vier koplampen en rally-geïnspireerde wielen, zoveel mogelijk onderscheidende kenmerken die herinneren aan zowel het karakter van de Groupe B “laatste koningin”, als die van de zussen die haar in de loop van de tijd hebben gevolgd, waaruit EVO37 inspiratie haalt.
Alles is “gemengd” met wijsheid en smaak, om een echte harmonieuze, evenwichtige, korrelige en elegante vierwielige “sculptuur” te creëren.
Kimera EVO37 vat volledig Italiaanse knowhow, smaak en expertise samen en synthetiseert deze, vooral uit Turijn, dat de vierwielige modellen heeft geproduceerd die de Olympus van motorsport en autosport zijn binnengekomen.
Turijn “Automotive-Valley” kennis en potentieel kan bieden aan Italië de voorwaarden om te groeien en weer fungeren als een hoofdrolspeler, in automotive gebieden waar Italië zelf is uitblinken in een lange tijd: ontwerp, onderzoek, projecteren, prototyping en productie van hoog presterende standaard auto’s en race auto’s. Derde millennium automotive Renaissance loopt zelfs door hoogte-technologische nicheprojecten en exclusieve intuïties.
Kimera Automobili zorgt voor het projecteren van fasen en productie van haar auto’s met dezelfde methodologie en industriële processen van de beroemdste en belangrijkste automerken, maar het pluspunt is de nauwgezetheid en het vakmanschap van details en innovatieve materialen. Om dit project te realiseren,
Kimera Automobili betrekt de beste specialisten en leveranciers op automotive gebied. Kimera is een automerk met als missie het ontwikkelen van legendarische auto’s, met respect voor het verleden in combinatie met het gebruik van de huidige technologieën.
De bedrijfswaarden kunnen worden samengevat in de passie voor auto’s en de uitmuntendheid van het werk, in overeenstemming met intellectueel en cultureel erfgoed, verbetering van lokale expertise en viering van kwaliteit en originaliteit.
De naam van het bedrijf is geïnspireerd op de mythe van Chimera, de gevleugelde leeuwin, die ook het symbool is. Kimera’s betekenis is ook een persoonlijke metafoor voor Luca Betti zelf, die van dit utopistische geloof een concrete realiteit maakt en dromen herboren, levend en weer laat schitteren.
Het hoofdkantoor van het bedrijf is gevestigd in Cuneo, in Villa Kimera, een weelderige en nobele residentie uit de XVII eeuw, afgerond door een prachtige en weelderige Italiaanse tuin, in een privépark. Op deze prachtige locatie zijn er kantoren, assemblageafdeling verdeeld in één eenheid in een perfecte motorsportstijl en de
Kimera Automobili garage, naast vele andere gebieden bedoeld voor gastvrijheid benodigdheden en speciale evenementen.
Oprichter en CEO van Kimera Automobili is Luca Betti. Geboren in Cuneo en zoon van de kunst: zijn ouders en familieleden waren coureurs die in de jaren zeventig en tachtig een hoofdrol speelden in de autosport. Van jongs af aan wijdt hij zijn leven aan zijn grootste passie, de motorsport en werd hij professioneel coureur. Hij verzamelde veel successen in meer dan 15 jaar, met gedenkwaardige overwinningen in vele races en kampioenschappen. Inmiddels is hij gestart met bedrijfsactiviteiten op meerdere gebieden. Een van hen is Kimera Motorsport, zijn persoonlijke raceteam, waarmee hij belangrijke doelen veroverde, zowel als coureur als als manager. Hij leidde ook abu dhabi junior team en enkele andere activiteiten voor Red Bull, Ford en Peugeot Sport.
Kampioenen van het legendarische Martini Racing-team dat het World Rally Championship runt, zijn de testers en ambassadeurs van Kimera Automobili.
Een speciale vermelding gaat naar Miki Biasion, die vanaf het begin de ontwikkeling van de EVO37 heeft doorgemaakt en de auto zal testen met Luca Betti en enkele andere geweldige coureurs.
«Het beste wat een geklede man kan doen, is driften» zegt Biasion, die in dit voertuig zijn. lange en diepe ervaring.
Kimera Automobili denkt dat deze op maat gemaakte speciale auto over de hele wereld een grote interesse kan wekken vanwege de prestaties, technische inhoud en de impact.
Kimera EVO37 zal worden geassembleerd in slechts 37 modellen, in beperkte en genummerde serie. 11 van hen zijn al verkocht aan belangrijke autoverzamelaars van over de hele wereld, zelfs vóór de officiële presentatie.
EVO37 wordt geleverd aan internationale kopers vanaf een basisprijs van 480.000 Euro en de commerciële distributie wordt beheerd door Kimera Automobili en exclusieve partners.
De officiële presentatie van Kimera EVO37 vond plaats , tijdens het Goodwood Festival of Speed. De release van de eerste modellen aan de klanten, die momenteel in productie zijn, is gepland vanaf september.