- We kunnen nog steeds de sensatie voelen van een editie die de band tussen het merk en de “Freccia Rossa” (“Rode Pijl”) nog heeft versterkt.
- Vijftig Alfa Romeo’s aan de start en op de hoogste trede van het podium, de Alfa Romeo 6C 1750 Super Sport 1929 van het Villa Trasqua-team, bestuurd door het duo Vesco en Salvinelli, meer dan 90 jaar na de eerste Alfa Romeo-overwinning.
- Alle auto’s van het officiële Alfa Romeo-team kwamen over de eindstreep, mede dankzij de voortdurende steun van het personeel van de afdeling Erfgoed.
- Opnieuw veel publiek vandaag voor de spectaculaire Giulia GTA en GTAm, die hun 540 paardenkrachten tot grote vreugde van het publiek loslieten.
- Stellantis President John Elkann en zijn vrouw Lavinia Borromeo vatten de opwinding en de geest van de 1000 Miglia 2021 samen.
Naarmate de 1000 Miglia vordert, veranderen de wegen onverbiddelijk en na de 1800 km die zijn afgelegd, is het eerste gevoel op de terugweg er een van verbijstering. Er is geen navigator om de weg te wijzen: automobilisten zouden zeker verdwaald zijn zonder de honderden rode borden die de te volgen richting aangeven. Het is ook een verrassing: de rotondes worden niet meer gemarkeerd door fotografen, en als het publiek er niet was geweest om hen te steunen, hadden ze niet willen doorgaan. Een gulle en warme ontvangst, van Brescia tot Rome en vice versa, op elk plein en voor elke deur, met mensen die zich spontaan verzamelen, zoals elk jaar gebeurt. Alle ogen waren gericht op het “wandelende museum”, met evenveel flitsen en loftuitingen voor de Alfa Romeo’s van het officiële wagenpark ter ondersteuning van de wedstrijd.
Statement van John Elkann, voorzitter van Stellantis, en zijn vrouw Lavinia Borromeo.
“We zijn verheugd dat we in Brescia zijn aangekomen en met het volledig Italiaanse, 100% Stellantis podium dit jaar. We zijn ook zeer tevreden over onze vooruitgang: dag na dag klimmen we in het klassement en raken we meer en meer vertrouwd met onze Alfa Romeo – een buitengewone wagen – zowel in de tijdritten als in de gemiddelde controles. We hebben hard gewerkt om ons aan het programma te houden en op de geplande tijd bij de tijdcontrole te zijn: naast het publiek, het landschap en de prachtige auto’s is het competitie-element van fundamenteel belang, en we zijn er erg trots op dat een Alfa Romeo de winnaar van deze editie is.”
GTA: een historisch icoon met een blik op de toekomst
Het gebeurt niet elke dag dat we een Giulia GTAm van dichtbij te zien krijgen, een berline die is uitgerust met een supercharged versie van de 540 pk sterke 2.9 V6 BiTurbo motor van de Giulia Quadrifoglio, waarvoor specifieke technische oplossingen zijn ontwikkeld op het gebied van aerodynamica, uitlijning en wegligging. Bij het project werd een beroep gedaan op de expertise van Sauber Engineering en de coureurs van het Alfa Romeo Racing ORLEN Formule 1-team, Antonio Giovinazzi en Kimi Räikkönen. Tot de nieuwigheden die zoveel verbazing wekten, behoorden de 20-inch wielen met een enkele contramoer, voor het eerst in een sedan, en het onmiskenbaar klinkende titanium centrale uitlaatsysteem van Akrapovič.
Postkaarten die de schoonheid van Italië weerspiegelen
Eén van de geheimen van het succes van de 1000 Miglia gedurende bijna 100 jaar is de perfecte combinatie van meesterwerken op vier wielen met suggestieve vergezichten en een route die vaak buiten de gebaande paden ligt. Snelwegen die worden platgereden door forenzen en gehaaste toeristen maken plaats voor nationale, regionale en landelijke wegen die een glimp opvangen van de schoonheid van Italië en die het beroemde rijplezier van Alfa Romeo ten volle tot zijn recht laten komen. Het vermogen van de Giulia GTA en GTAm schudt even een rustige zaterdagochtend op in de regio van motoren bij uitstek. Na Modena en Reggio Emilia keert de 1000 Miglia even terug naar Lombardije: het is tijd voor de straten van de stad Mantova, in zijn geheel een stedelijk uitstalraam, waar het reizende museum plaatsvindt met een suggestieve parade op de rivier de Mincio.
Verona, UNESCO-werelderfgoed
Ondertussen lopen de wegen langs de route vol. Naarmate de tijd verstrijkt, gaan steeds meer mensen de straat op om het konvooi voorbij te zien trekken. Het is een passie die leeft, onmetelijk is, moeilijk in woorden te vatten en bovenal universeel. De 1000 Miglia betrekt iedereen erbij, met spontane deelname en applaus als de auto’s passeren, het gebrul van de motoren dringt de straten binnen waar het dagelijkse leven zich afspeelt. Voor één keer, wanneer het konvooi passeert, maakt de suggestieve schoonheid van de ansichtkaarten plaats voor een ander soort schoonheid in beweging, bestaande uit momenten om te grijpen, met op de achtergrond magische uitzichten zoals Piazza Bra – de expositieruimte van Verona, waar voor het eerst in 4 jaar de 1000 Miglia wordt gehouden, of de oevers van het Gardameer, van Desenzano en Sirmione tot Salò. Een unieke grandeur, Italiaans van begin tot eind.
Aankomst in Brescia
De Alfa Romeo 1900 Sport Spider – bestuurd door Roberto Giolito, Heritage Manager – arriveerde om 16.30 uur in Brescia, op de voet gevolgd door de rest van het konvooi. Winnaar was de Alfa Romeo 6C 1750 Super Sprint uit 1929, bestuurd door het duo Vesco en Salvinelli.
Zo kwam een einde aan een uitzonderlijke editie van de 1000 Miglia, die de band tussen de “Freccia Rossa” en Alfa Romeo nog heeft versterkt.